iSolen.se
Guest
Ny firmware ute nu med 14 bi lossless raw
Utan att ha läst på, lossless betyder för mig förlustfri komprimering, dvs precis det vi efterlyste.
Eller är det bara okomprimerat ändå?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ny firmware ute nu med 14 bi lossless raw
Utan att ha läst på, lossless betyder för mig förlustfri komprimering, dvs precis det vi efterlyste.
Eller är det bara okomprimerat ändå?
Lossless=förlustfri. Om en rawfil inte komprimeras skulle det vara rent bedrägeri att kalla den lossless.
Så jag tar för självklart att det är som du skriver i första meningen.
Det står inte "lossless" någonstans på Sonys nedladdningssida. Däremot står det klart och tydligt "uncompressed", så det är tyvärr helt okomprimerade filer.
Det står inte "lossless" någonstans på Sonys nedladdningssida. Däremot står det klart och tydligt "uncompressed", så det är tyvärr helt okomprimerade filer.
Har för mig att jag läste att filerna blir nånstans mellan 80 och 90 MB.
Edit: De blir 86 MB enligt denna sida. https://photographylife.com/sony-a7r-ii-uncompressed-raw-with-adobe-dng-converter
Har inte läst nedladdningssidan, men bättre att det finns uncompressed rawfiles än bara alternativet med "förstörande komprimering".
Fast självklart bäst om även alternativet "lossless" fanns.
Det skulle kunna bero på att Sony gör komprimeringen i hårdvara (vilket vi inte vet). Jag tror att det kan bero på att en förlustfri kompromeringsalgoritm kräver mer CPU-kraft och i och med det ökar strömförbrukningen.
Jamen de kör ju lossy komprimering och det ska väl också processas.
Jamen de kör ju lossy komprimering och det ska väl också processas.
Det finns ju många exempel på problemet på nätet. Samtidigt måste vi komma ihåg att de exemplen är framprovocerade. Man har lärt sig vad som är problemet och tar exempelbilder där man kan visa på bekymret. Det är detsamma som jag upplever med Canon. Vi får ständigt höra om hur vi inte kan lyfta skuggorna utan bekymmer och hur Sonys extra 2 steg i Dr gör en enorm skillnad.
Nu har jag levt med detta i många år sedan Sony's sensorer blev klart bättre än Canons.
Av de 10 000 bilder jag tar per år orsakar den bisten mig cirka 5-6 bilder där det är ett så stort problem att jag får kasserar bilder jag kanske räddat om sensorn kommit från Sony.
Det här problemet skulle jag vilja klassa i samma storleksordning.
Det är en plump i protokollet men inte den showstopper som det utmålats som.
Varför orsakar dig skuggbandningen några problem alls för färdiga bilder? Det är ju bara att låta bli att lyfta skuggorna.