ANG. Inlägg Nr85.
Flera testare har i bland uttalats sig om att dom kan ha för kort tid på sig när en ny kameramodell kommer för den skall vidare till nästa gäng. Om man sedan många år är inkörd på en modell, så blir det ju inte rättvist med en halvtimme hos någon fotohandlare med en helt annan kamera, en annan kamera tar sin tid att bli bekant med.
Håller med. Brukar låna kameror ifrån vänner eller kollegor för att ha en chans att testa dem lite bättre. Däremot så blir man nog aldrig helt hemma och helt flytande i en spåpass komplex produkt som en kamera förren man använt den i ett par år.
Däremot, så för de som är helt nya, så är det ju bättre att klämma och känna på en kamera i en butik, än att inte ha provat den alls. De flesta butiker har ju dock oftast 30 dagars öppet köpt (och alltid minst 14 på nätet), så är ju ingen total katastrof om en kamera man skaffat inte helt motsvarar ens förväntningar.
Jag själv kör mest med bländar-läget ( A med Sony ) eller S-läget-
Samma här. Har hela mitt liv säkert kört 80% i A och 15% i S (resten obetydligt). Det var naturligt för mig att börja så då min första SLR (Minolta XG1n) bara hade A-läge (iaf rent praktiskt). Men har alltid gillat att först och främst kontrollera skärpedjupet, så har fortsatt mest med A efter det.
Är man van vid sin kamera och har objektiven och inte tycker att man saknar något speciellt, så finns det sällan någon anledning att byta tycker jag, Din D750 kommer säkert att klara sig fint i minst 10 år framåt.
Finns massor av anledning att byta kamerahus i takt med att tekniken (sensorer, funktioner, ergonomi i kamerahus, etc) blir bättre. Däremot så kanske man inte byter system på stört när man väl investerat i en massa objektiv, blixtrar, telekonverters, och andra tillbehör.
Men är absolut inte främmande för det heller. Förutom denna inbyggda investering, ochtröghet att byta komplett system, så har jag ingen som helst lojalitet eller märkestrogenhet emot Nikon.
Har använt enbart Minolta (två kameror på 80-talet), sedan Pentax, sedan Leica (bägge 90-talet), och sedan efter byte till digitala varianter olika Canon (på 00-talet och fram tills nu). Först nu för att halvår sedan som jag skaffade en större SLR - och då blev det Nikon som passade mig bäst. Hade dock lika gärna kunnat gå precis lika fint med en FF SLR ifrån Canon, Sony eller Pentax.
Samma med telefoner (har både Android, iOS och Windows Phone). När det gäller datorer så har jag både Mac och PC. Finns tungt i alla ekosystem ifrån Google, Microsoft och Apple.
Har inga lojaliteter eller "hangups" på att bara stödja ett enda varumärke.
Nästa kamera jag köper blir nog en spegellös som ett mellanting emellan DSLR och pocketkamera. Då blir det troligen något annat märke än Nikon (inte så intresserad av 1"-kameror). Allra troligast en Sony, men kan även bli en Fuji eller tom Leica (deras senaste Q verkar intressant, men är ju fast objektiv).
Använder det som passar mig och mina krav för stunden och som jag tycker är roligt.