PMD
Aktiv medlem
Jag har ett par kameror med pekskärm och på åtminstone en av dem kan jag välja fokuspunkt(er) genom att peka på skärmen, men jag gör det väldigt sällan. Jag föredrar att använda knappar som jag har lätt att hitta med fingrarna när jag tittar genom sökaren. Det går fortare att göra så än att peka på skärmen och oftast vill jag inte sluta titta genom sökaren bara för att byta fokuspunkt.Bra poäng! Har aldrig haft någon kamera med touchskärm (har som sagt inte alls känns behov att prioritera det), men tänkte att det kanske är smidigt att välja fokuspunkt.
Det är dock praktiskt med en pekskärm för andra typer av inställningar.
Om man använder skärmen som sökare (och då bör den vara utfällbar) så kan det dock vara praktiskt att kunna välja fokuspunkt och utlösa slutaren med ett finger på skärmen. Det är dock ingen arbetsmetod jag använder så jätteofta.
Jag har aldrig haft några problem att se tydligen vad skärmen visar trots att jag petar på den med fingrar ibland. Så kladdiga fingrar har väl ingen som är äldre än 4 år?Du har dock en bra poäng att det faktiskt kan vara direkt negativt.
Icke desto mindre tycker jag knappast att det en avgörande nackdel att Sony A7R II inte har en pekskärm. Fördelarna överväger, och en del av pekskärmsstyrningen kanske kan ersättas av styrning via mobiltelefon.