Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
3840*2160 ryms med 2*2 pixel binning på 3:2-sensor med minst 7680*5120=39.3Mpx. 7952*5304 är storleken på bilderna från A7R II så genom att klippa 136 px på höger och vänster sida slipper Sony debayer i 4K. Skitsmart!

Börjar levereras i augusti....

Vet inte om jag någonsin har sett fram emot tester som nu...

Hur skarpa och detaljrika blir bilderna med en bakgrunds belyst cemsor?
DR egenskaper och hur långt upp i ISO värdet finns det detaljer kvar att ta fram ur skuggorna?

Framför allt. Hur bra går det i verkligheten att i mitt fall använda befintliga objektiv med Nikon fattning med bibehållen automatik.

Tänk tanken om det kan bli möjligt att kameraväskan förutom denna kamera innehåller tex
- Zeiss 50mm med Sony fattning
- Sigma 35mm med Nikon fattning + adapter
- Canon 400 mm med Canon fattning + adapter
osv

Tror att denna lansering har skapat inflation i möten hos några andra kamera tillverkare

Jag är fortfarande kvar. Och självfallet vet jag frågan till det stora svaret 42 (Mpx).
OBS Spoilervarning nedan ;-)

Vad är sex gånger nio?
Haha! SJÄLVFALLET vet A. Dent vad "42" betyder!

42 = Svaret på livet, universum och allting!

Om ni övriga inte redan gjort det, läs den fantastiska boken "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams. Med A. Dent som huvudperson...

Jag är helt med dig på att detta är svaret på varför Sony valde 42 Mp till A7R II (det skulle teoretiskt ha räckt med 40 Mp). Detta är bergis en blinkning till Canon och Nikon - det är VI som kan göra den kamera som är svaret på allt och "allas" önskekamera, inte ni!

Edit: Sorry, såg inte förrän efteråt, när jag läste vidare i tråden, att du redan hade besvarat din egen fråga.

Detta är det sista OT jag skriver i tråden. I alla fall om denna sak...

För de "icke insatta" bör jag väl informera om att "Liftarens guide till galaxen"-serien är en trilogi. Sagda trilogi kom ut med fem böcker medan Douglas Adams levde. Och en sjätte efter hans död...

Att den ursprungliga frågan, "What do you get if you multiply six by nine?", som A. Dent slumpmässigt drar bland en massa lappar är fundamentalt fel ställd blev klart redan när den ställdes. En Scrabble-spelande grottman svarar: "Forty two."

Att grottmannen har rätt är ju uppenbart. :)

54 är definitivt fel! Försök att utnyttja detta antal extra pixlar för att ge bättre 4K video. Det går inte! Det blir SÄMRE än med 42 Mp. 54 Mp skulle ge en massa onödiga pixlar som inte kan användas, vilket gör att en mindre del av det infallande ljuset kan användas, samt att de pixlar som KAN användas blir mindre, dvs ger högre brus och lägre DR.

PS Vi kan se detta demonstrerat på en "viss" kameramodel, vilken har försetts med en 50 Mp sensor. Där verkar man ju ha släppt iden om att ge den förbättrad videokvalitet jämfört med tidigare modeller - utan i stället tagit ett markant steg bakåt...
.

Senast ändrad:
Detta är det sista OT jag skriver i tråden. I alla fall om denna sak...

För de "icke insatta" bör jag väl informera om att "Liftarens guide till galaxen"-serien är en trilogi. Sagda trilogi kom ut med fem böcker medan Douglas Adams levde. Och en sjätte efter hans död...

Att den ursprungliga frågan, "What do you get if you multiply six by nine?", som A. Dent slumpmässigt drar bland en massa lappar är fundamentalt fel ställd blev klart redan när den ställdes. En Scrabble-spelande grottman svarar: "Forty two."

Att grottmannen har rätt är ju uppenbart. :)

54 är definitivt fel! Försök att utnyttja detta antal extra pixlar för att ge bättre 4K video. Det går inte! Det blir SÄMRE än med 42 Mp. 54 Mp skulle ge en massa onödiga pixlar som inte kan användas, vilket gör att en mindre del av det infallande ljuset kan användas, samt att de pixlar som KAN användas blir mindre, dvs ger högre brus och lägre DR.

PS Vi kan se detta demonstrerat på en "viss" kameramodel, vilken har försetts med en 50 Mp sensor. Där verkar man ju ha släppt iden om att ge den förbättrad videokvalitet jämfört med tidigare modeller - utan i stället tagit ett markant steg bakåt...
.

Ursäkta OT har läst böckerna men för länge sedan, men måste bara nämna killen som hade två huvuden, och när dom bråkade med varandra, det var en höjdare.

//Bengt.

Ursäkta OT har läst böckerna men för länge sedan, men måste bara nämna killen som hade två huvuden, och när dom bråkade med varandra, det var en höjdare.

//Bengt.

Det är knappt man kan klassa detta som OT när man diskuterar en 42-meggapixlare.

//också Bengt, som läser dom om och om igen.

Jag svårt att hitta info om autofokusen. Har A7 R II korsade autofokussensorer och hur presterar autofokusen i dåligt ljus. Jag har A7 och den har absolut inte den bästa autofokusen i dåligt ljus och läser bara vågrätt.
I svårare förhållanden så är min a 900 mycket mer distinkt.

Det förefaller som att AF:en är markant förbättrad i A7R II. När det gäller dåligt ljus i kombination med rörliga objekt tror jag att bättre kameror med PDAF-sensorer på separat platta, som A900, fortfarande är bättre än någon av marknadens spegellösa kameror.

Jag TROR inte att A7R II:ans PDAF On-Chip sensorer är korslagda. Vad jag vet finns ingen spegellös kamera med sådana.

Det KAN dock vara så att A7R II klarar att fokusera i sämre ljus än A900. Det gör ju A7S med sitt CDAF-system (som f.n. är den av marknadens kameror som fokuserar i sämst ljus, med A7R II som "dark horse" då).

Här är två youtubefilmer där man bl.a. provat lite AF i A7R II. Dessa indikerar att dess AF är tydligt bättre än vad som finns i någon annan A7-modell.

Sony Alpha A7r Mark II review - a quick overview! - Gordon Laing - 6 min 47 sek
https://www.youtube.com/watch?v=rdhvDg2dkiM

Sony Alpha A7RII: Quick Focusing Test Using Non-Native Lens - Miguel Quiles - 2 min 54 sek
https://www.youtube.com/watch?v=qW36e_icsic

3840*2160 ryms med 2*2 pixel binning på 3:2-sensor med minst 7680*5120=39.3Mpx. 7952*5304 är storleken på bilderna från A7R II så genom att klippa 136 px på höger och vänster sida slipper Sony debayer i 4K. Skitsmart!

Hade det inte varit smartare att göra en sensor på 39.3mpix istället så filmningen slapp sumpa bort både pixlar och bildvinkel?

Det förefaller som att AF:en är markant förbättrad i A7R II. När det gäller dåligt ljus i kombination med rörliga objekt tror jag att bättre kameror med PDAF-sensorer på separat platta, som A900, fortfarande är bättre än någon av marknadens spegellösa kameror.

Jag TROR inte att A7R II:ans PDAF On-Chip sensorer är korslagda. Vad jag vet finns ingen spegellös kamera med sådana.

Det KAN dock vara så att A7R II klarar att fokusera i sämre ljus än A900. Det gör ju A7S med sitt CDAF-system (som f.n. är den av marknadens kameror som fokuserar i sämst ljus, med A7R II som "dark horse" då).

Här är två youtubefilmer där man bl.a. provat lite AF i A7R II. Dessa indikerar att dess AF är tydligt bättre än vad som finns i någon annan A7-modell.

Sony Alpha A7r Mark II review - a quick overview! - Gordon Laing - 6 min 47 sek
https://www.youtube.com/watch?v=rdhvDg2dkiM

Sony Alpha A7RII: Quick Focusing Test Using Non-Native Lens - Miguel Quiles - 2 min 54 sek
https://www.youtube.com/watch?v=qW36e_icsic

halv sur på att Nikon aldrig kommer med en vinklingsbar skärm till efterföljaren till D810 så om man har nikon optik o vill köra med nya sony a7 vilken adapter funkar klockrent pris ej väsentligt ska vara bra o var köper man den? sedan har Sony någon bra blixt typ Nikon sb 910 samma styrka? Går det att köra med pocket wizard s grejer o andra blixtmärken ?

Tänkte ställa frågan till er sony folk ni är brukar ha koll på sony. Ps kommer köra manuellt fokus

Hade det inte varit smartare att göra en sensor på 39.3mpix istället så filmningen slapp sumpa bort både pixlar och bildvinkel?
Jo, men vore det så lätt att göra en 40Mpx-sensor att man kunde välja pixel pitch helt fritt hade vi sett sådana sensorer långt tidigare. Det kan ha varit lättare att få till 4.5um än 4.68um eller vad det nu blir. De sista få procenten bildvinkel är inte hela världen, det varierar ändå lika mycket med fokusavstånd på allt för många objektiv.

--- vill köra med nya sony a7 vilken adapter funkar klockrent pris ej väsentligt ska vara bra o var köper man den? ---
Med adaptrar från tyska Novoflex eller amerikanska Metabones slipper man problem med degigt material, glapp (eller det motsatta - har förekommit ebay-adaptrar som fastnat), reflexer, ljusläckage, snedhet, vassa kanter, kvarliggande svarvspån etc.

Nej, det går inte att lägga sig precis på det matematiska minimumet. I praktiken behövs det lite marginal runtomkring. Och skillnaden mellan 39,3 och 42 Mp lär inte vara möjlig att i praktiken gå att uppfatta med våra ögon. Den linjära upplösningen skiljer inte mer än ca 3 %.

Utöver att det inte är tekniskt möjligt skulle denna kamera med 39.321.600 pixlar valda f.ö. inte heller utgöra svaret på livet, universum och allting. -:)

...Sony Alpha A7r Mark II review - a quick overview! - Gordon Laing - 6 min 47 sek
https://www.youtube.com/watch?v=rdhvDg2dkiM...

[/url]

Vid 02:23 (om A-mountobjektiv med LA-EA3 jfrt med LA-EA4): "I found that the AF-speed was actually pretty respectable. It wasn't quite as quick as using the most sofisticated LA-EA4 adapter..."

Det betyder att LA-EA4-adaptern alltså har snabbare AF än kamerans OSPDAF. Inger ju visst hopp att det skall funka med SD-objektiven om än bara med 15 AF-punkter. Verkar som kameran dessutom fått ett rejält lyft vad gäller ljuskänslighet och då kanske inte det halva bländarsteg som spegeln tar betyder särskilt mycket.

Vid 02:23 (om A-mountobjektiv med LA-EA3 jfrt med LA-EA4): "I found that the AF-speed was actually pretty respectable. It wasn't quite as quick as using the most sofisticated LA-EA4 adapter..."

Det betyder att LA-EA4-adaptern alltså har snabbare AF än kamerans OSPDAF. Inger ju visst hopp att det skall funka med SD-objektiven om än bara med 15 AF-punkter. Verkar som kameran dessutom fått ett rejält lyft vad gäller ljuskänslighet och då kanske inte det halva bländarsteg som spegeln tar betyder särskilt mycket.

Intressant. Eftersom LA-EA4 har samma PDAF modul som A65 om jag inte misstar mig så torde de initiala reflektionerna från dpreview om autofokushastighet vara missvisande om inte en enkel Canonkamera användes. En 70D eller ännu bättre, en 7DII eller 5DIII kommer alltså ha snabbare AF även under omständigheter där A7RII presterar väl med Canonobjektiv. Ändå är att det överhuvudtaget går att få PDAF med andra kamerasystems objektiv en spännande utveckling som skulle möjliggöra att köpa de bästa objektiven från olika tillverkare och använda på samma kamera (t ex Nikon 14-24 och Canon 24-70/2,8 II och t ex Canon 85/1,2).

--- Inger ju visst hopp att det skall funka med SD-objektiven ...
"SD-objektiven"?

--- Verkar som kameran dessutom fått ett rejält lyft vad gäller ljuskänslighet och då kanske inte det halva bländarsteg som spegeln tar betyder särskilt mycket.
Det har aldrig varit några problem tidigare heller, för oss som faktiskt använder SLT-kameror praktiskt vill säga. Det har bara varit ett stort problem bland dem som INTE använder dessa...
.

OK, det var en förkortning som jag aldrig sett tidigare. Och jag har varit med sedan de skruvdrivna objektiven uppfanns, år 1985 (och långt tidigare). Hemmagjorda förkortningar blir lätt helt meningslösa...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar