Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Marginell upplösningsökning

Tror inte folk som har A7R behöver skynda sig att skaffa version II så länge de inte är ute efter de nya AF-fördelarna, sannolikt högre lågljusprestanda eller filmegenskaperna etc.

Upplösningen anser jag vara en mycket sekundär förbättring. Har gjort en jämförelse mellan 36 och 42 mp genom att skala upp en A7R- bild i skuggparterna till motsvarande A7R II.

Tror man behöver upp till 52-60 mp för att det ska bli en rejälare upplösningsändring. Men i övrigt verkar version II vara en höjdarkamera med många nya förbättringar.

I hyfsat ljus och på basiso samt högre upp kan den gamla A7R sannolikt resultatmässigt mäta sig med II:an upplösningsmässigt och vad gäller DR. Däremot kan det sannolikt svänga över till II:ans fördel med den bakbelysta sensorn, men än har jag inte sett några resultat så jag vill låta det vara osagt.

Motivet visas i helhet vad gäller proportionerna . Men sedan finns ett 100% jämförelseutsnitt som är en skärmdump från PS. 36 mp till vänster.

Vidare en proportionsjämförelse illustrerad med ramar som visar resp bildstorlek. Inre ram är 36 mp (svart). Yttre 42 (röd).

//Lennart

Bilagor

• Ex36mp.jpg
    Ex36mp.jpg
    83.3 KB · Visningar: 52
  • jfr36_42.JPG
    jfr36_42.JPG
    137.8 KB · Visningar: 77
  • 36vs42mp.JPG
    36vs42mp.JPG
    22.9 KB · Visningar: 47
Snabbare autofokus än Canon med adapter och 24-70 LOL.

Nackdelen verkar som om den inte har en touchskärm men går att styra via mobilen så kanske inte gör så mycket.

Visst kan det vara fint med en touchskärm, men absolut inget stort problem.

De största bakslagen/stormissarna är för mig:

* Kan bara ha ett enda minneskort (på mina kör jag alltid JPG på 1:an och RAW på 2:an).
* Inget riktigt RAW-format (vilket alla mina pocketkameror, och tom min Nokia-mobil har).

Tills Sonys försvar så har Fujis spegellösa precis samma problem (vilket fått mig att avstå tills de fixar det).

Sedan skulle det inte skada om det fanns lite fler riktigt bra linser (till vettiga priser), men det är ju en generell sak och inte ett specifikt problem med denna kameramodell.

Men lite besviken på de två punkterna ovan som man tar för givet i alla kameror som kostar runt 10k eller mer. Förhoppningsvis löser Sony detta i framtida modeller (eller om Fuji blir först). Det är sådana här saker som gör att spegellösa modeller behöver mogna lite till innan jag hoppar på. Vilket är lite konstigt då det i sig inte är några funktioner som direkt har med sökartyp att göra...

I övrigt ser det ut att vara en fin uppgradering av den gamla A7R.

Visst kan det vara fint med en touchskärm, men absolut inget stort problem. ----.
För min del är det precis tvärtom - jag vill absolut INTE ha touchskärmar. Finns inget snabbare sätt att flotta ner skärmen, så att man bara ser en massa reflexer...

--- De största bakslagen/stormissarna är för mig:

* Kan bara ha ett enda minneskort (på mina kör jag alltid JPG på 1:an och RAW på 2:an).
* Inget riktigt RAW-format (vilket alla mina pocketkameror, och tom min Nokia-mobil har).
----.
En av de spegellösa kamerornas allra mest vitala USP:er är ju storleken/litenheten. Därför bemöts allting som får kameran att växa, som t.ex. dubbla minneskort, med hårt motstånd. :)
Du får vänta tills det kommer A9:eek:r eller nåt.

Det är ganska stora diskussioner om RAW-formatet, främst bland dem som inte använder någon av dessa kameror. För de allra, allra flesta, och i de allra, allra flesta situationer går det inte att se några skillnader. Verkar vara synbart enbart i ganska extrema situationer, och bara ifall man har dragit ganska hårt i bildbehandlingsprogramsspakarna.

Det påminner mycket om de häftiga diskussionerna tidigare om "ljusförlusten" i SLT-spegeln. Efter flera års erfarenhet av denna kameratyp kan jag säga att vid PRAKTISK användning går skillnaden inte att se. Det är bara riktiga konnässörer (som Photocon) som fotograrerar på ett sådant sätt att det ibland kan ha betydelse. :)

sätter ribban

Sony fokuserar på spegellöst. De är inte ensamma men det är bara de som har spegellösa FF vad jag vet

Alla håller inte med men personligen är jag helt övertygad om att det är här mängdförsäljningen kommer att ligga inom något år. Känns lite konstigt att inte Canon eller i mitt fall Nikon ger sig in i leken men de kanske kommer. Nu är "problemet" att det de ev lanserar måste vara riktigt bra....

För mig innebär den här kameran tre saker:
1. Man är noga med att påpeka PDAF på sensorns förträfflighet och snabbhet - sannolikt enl mig är detta en signal att den nativa A fattningen är död likt fallet med Olympus EM-1 som ersatte E-5. Jag tror inte det blir någon stillbildsinriktad A99 II i varje fall.
2. Sony vill sannolikt locka till sig Canon och Nikonavändare genom att locka med att de kan få AF med sina objektiv på A7R II. De tar sikte på 5DS och D810. Hur väl de lyckats återstår att se i tester.
3. De har förbättrat på flera punkter och lyssnat på kritik: ny slutare, elektronisk förstaridå, PDAF, bättre EVF.

Det blir intressant att se hur helheten funkar i tester. Upplösningsökningen är marginell. För en väsentlig förbättring (1,4x linjär upplösningsökning) krävs 72mpx

Är det någon som läst om ifall batteritiden är förbättrad? Just det här att den drar så mycket batteri även avstängd. Jag gissar att själva plåtandet drar mer batteri med tanke på bildstabilisering och mer data som skall processas och skyfflas.

De största bakslagen/stormissarna är för mig:

Tills Sonys försvar så har Fujis spegellösa precis samma problem (vilket fått mig att avstå tills de fixar det).
Vad betyder inget riktigt RAW-format, att Sony har förstörande komprimering av RAW-filerna?

Vad betyder inget riktigt RAW-format, att Sony har förstörande komprimering av RAW-filerna?

Undrar också vad som menas med detta?
Hur stor skillnad var det av raw på version I av a7r och nikon d810 tex?

Undrar om den tar uhs-ii-minneskort och kan filma med hög bittrate?

Hej
Klart intressant kamera :)
Största fördelen mot A7r är väl stabilisering och AF.
Ska bli spännande och se brusnivåerna, men de är väl svårt att förbättra, även om A7r har några år på nacken
Dock verkar den bli dyr.... Har dock inte hittat något svenskt pris....
A7r är ju nu nere och börja bli "Billig" nästan nere på 13 kkr med sony cash back
A7 nere på 9kkr

För min del är det precis tvärtom - jag vill absolut INTE ha touchskärmar. Finns inget snabbare sätt att flotta ner skärmen, så att man bara ser en massa reflexer...

Bra poäng! Har aldrig haft någon kamera med touchskärm (har som sagt inte alls känns behov att prioritera det), men tänkte att det kanske är smidigt att välja fokuspunkt.

Du har dock en bra poäng att det faktiskt kan vara direkt negativt.

En av de spegellösa kamerornas allra mest vitala USP:er är ju storleken/litenheten. Därför bemöts allting som får kameran att växa, som t.ex. dubbla minneskort, med hårt motstånd. :)
Du får vänta tills det kommer A9:eek:r eller nåt.

Tycker inte det borde ta så stor plats. För mig handlar det inte enbart om att ha en smidig separering av JPG och RAW, men även tryggheten i att ha "automatisk" backup direkt i kameran.

Som en kompromiss så skulle det vara helt OK för mig om de hade en SD-plats och en extra i form av Micro-SD. De tar ju extremt liten plats så kan inte tro att det är svårt att få in det i ett såpass stort kamerahus som A7 (finns tom i vissa smartphones - och där är plats verkligen premium).

Skall de kunna konkurrera fullt ut med DSLR så tror jag att de måste lyfta kvalitet på JPG, RAW, men även se till att ha alla praktiska fördelar som DSLR:er i bättre kvalitetsklasser har och som man tar för givet idag. Annars så fortsätter de att vara dyra kompromisser.

För mig innebär den här kameran tre saker:
1. Man är noga med att påpeka PDAF på sensorns förträfflighet och snabbhet - sannolikt enl mig är detta en signal att den nativa A fattningen är död likt fallet med Olympus EM-1 som ersatte E-5. Jag tror inte det blir någon stillbildsinriktad A99 II i varje fall.
2. Sony vill sannolikt locka till sig Canon och Nikonavändare genom att locka med att de kan få AF med sina objektiv på A7R II. De tar sikte på 5DS och D810. Hur väl de lyckats återstår att se i tester.

Ja, du kan nog ha en poäng i detta. Har iofs misstänkt länge att Sony tyvärr inte satsar lika mycket och lika seriöst på nyutveckling kring A-fattningen. Varken på kamerasidan eller objektivsidan. Så det är väl egentligen ingen direkt nyhet, utan bara något som en satsning som A7R (och II) bekräftar.

Skall bli spännande hur de lyckas med Canon/Nikon-kompabilitet. Förmodligen inte lika väl som med A-fattningen, men skall ändå bli oerhört kul och spännande att se!

Utmärkt ide. Jag höll väl på i bortåt två timmar igår för att samla in och pussla ihop specs och uppgifter från massor av ställen för att få ihop tillräckligt för att jag skulle bli nöjd. Så jag kände mig till slut lite mosig. :)

Vad jag vet kan man dock inte själv ändra på ämnet, så jag föreslår därför någon moderator att ändra ämnet till:
"Sony A7R II officiell - 42 Mp FF, 5-axlig stabilisering och 399 PDAF OnChip points "

Vill också ha ändrat från litet till stort "R" i modellbeteckningen, vilket är vad som står på kamerorna. Sedan står det också "Alpha" allra först i namnet, inte "A", men det brukar jag sk-ta i eftersom det tecknet väldigt ofta skalas bort, och man vet inte alltid vad som petas in i stället.

Ja hela specen hamnade i rubriken :)

Det är ganska stora diskussioner om RAW-formatet, främst bland dem som inte använder någon av dessa kameror.

Men det är rätt naturligt (om man tänker efter lite); Det är ju vi som är intresserade, men har hitintills skippat köp pga den typen av brister/kompromisser. De som redan köpt kameran är ju de som inte bryr sig om bristen, och är nöjd med kameran som den redan är idag.

Detta är mycket av en personlig känsla för mig. Jag inte ha varken förstörd komprimering av mina musikfiler eller mina bilder. Helt OK som visning och lyssning (för det mesta), men originalen vill jag ha vetskapen om att jag har de lagrade oförstörda.

Finns inte många studios som skulle lagra sina originalinspelningar i komprimerat format, och finns ingen orsak för oss fotografer att heller göra det. Är relativt billigt med minneskort, och de blir allt större med tiden.

De kan ju ha förstörande komprimering för de som inte har råd med lite större minneskort, men gör det åtminstone *valbart* för oss som absolut inte vill ha det.

Till och med min telefon kan lagra RAW-filer som inte är förstörda. Då borde Sony kunna erbjuda det också på en kamera som faktiskt kostar häftiga 3-4 kkr.

Undrar om inte den här kameran kan upplevas så bra att t.o.m. en del Canon- och Nikon-användare kan bli intresserade. Den där sensorn är unik i dagens läge och med den nya bildstabiliseringen och en bättre AF samt en tystare slutare så har man väl mött det mesta av kritiken mot A7r.

Skulle väl vara batteritiden då. För den lär ju vara fortsatt dålig i en jämförelse med tjockisar.

Skall bli spännande hur de lyckas med Canon/Nikon-kompabilitet. Förmodligen inte lika väl som med A-fattningen, men skall ändå bli oerhört kul och spännande att se!

För Canongluggar lär det redan fungera. Nikonkompabilitet lär det nog endast bli på AF-S objektiv med beteckningen G som har inbyggd AF-motor. D-objektiven är skruvdrivna.

För min del får det inte bli en adapter med spegel som i LA-serien där man med den konstruktionen kan driva Sonys egna skruvdrivna objektiv. Fritt blås är bättre-som i LA-serien utan spegel.

Hittills är det bara två saker som stör mig med A7rII och det är att man måste ha en spegel emellan för att få fokus på skruvdrivna objektiv, det andra är att blixtsynken inte blivit bättre trots att utläsningen av sensorn är 3,5ggr snabbare.Med helt elektronisk slutare så hade jag hoppats på bättre blixtsynk.

Annars så verkar det ju vara en kanonkamera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar