--- Däremot är skillnaden i praktiken mellan 36 och 42 mp obefintlig, men anledningen till det högre pixelantalet är troligen att det är en ny sensorgeneration snarare än något annat.
Nä, jag tror förstås att anledningen till just 42 Mp är en helt annan, även om det alldeles riktigt rör sig om en ny sensorgeneration. Men ingen slump i valet av antal Mp, och just detta krav kan ha varit en av anledningarn till att det krävdes en ny sensorgeneration.
Behöver lite tid för att utveckla detta.
Ser fram emot det - vilket år som helst
Det kommer att bli under detta år. Mera precist - nu.
Visst är det så att jag ofta har dåligt samvete för alla de mer eller mindre vrickade påståenden jag inte hunnit bemöta och som därför vissa hela tiden fortsätter att producera... För att jag inte hunnit, glömt av, inte hittar igen, har begränsad tid jag kan sitta framför datorn pga en pajad rygg mm. Men ingen ska vara säker på att jag kanske inte kan få ett ryck och leta upp vissa av era gamla synder, för att hålla räfst och rättarting!
Uträkningen är skäligen enkel - handlade huvudsakligen om att ta sig samman och göra detta.
Sony-gubbsen ville alltså uppgradera sin 36 Mp A7R till en A7R II, på samma sätt som de tidigare gjort med 24 Mp A7 till A7 II, med IBIS, bättre grepp etc. Eller rättare sagt, komplettera med en mera utvecklad modell. Sonys strategi verkar till skillnad från tidigare nu vara att fortsätta att tillhandahålla bra ursprungsmodeller, som ett prisbilligare alternativ (inleddes med RX100-serien). Men självfallet måste A7R II nu klara 4K video internt. Det har de ju stoppat in även i sina mobiltelefoner och action-kameror.
Tyvärr finns det ett flertal olika standarden för 4K video, men UHDTV med 3840x2160 pixlar (16:9) används av TV-bolagen och de flesta av oss övriga. Detta ger ca 8,3 Mp per ruta.
Men nu gällde det ju också en högpixel-stillbildskamera, och hur kul är 8,3 Mp då? Lineskipping är den vanliga men inte så attraktiva metoden för att lösa kombinationen av stillbild och video. Sony har som bekant redan en fullformatsstillbildskamera utan lineskipping, A7S, dvs den har full utläsning av alla pixlar under videoinspelning (de har även flera andra stillbildskameror med utläsning av sensorns alla pixlar under video, men då gäller det mindre sensorer).
OK, pixelbinning (med 2x2 pixlar) skulle vara en passande lösning i detta fall, men olyckligtvis räcker inte 36 Mp till för att implementera 4K med 2x2 pixelbinning i denna stillbildskamera. Det behövs drygt 39 Mp. Så jag föreställer mig att Sonys IP&S-avdelning (Imaging Products & Solutions) fick gå till koncernens Devices-avdelning, som producerar bl.a. bildsensorer och säga: Fixa oss en FF-sensor med minst 40 Mp upplösning.
Jag påstår alltså att det är precis TVÄRTOM mot din hypotes ovan, afe. Implementering av 4K video utan att tappa massor ledde till ökningen från 36 till 42 Mp. Din förmodan måste vara en ren gissning - finns väl inget som helst underlag för den?
Denna sensor klarar också 3,5 gånger snabbare utläsning än den i A7R är kapabel till. Inte heller detta "råkade bli" så bara pga en ny sensorgeneration, utan har säkerligen också varit med i de specifikationer som Sonys IP&S-avdelning skickade till deras Devices-avdelning för denna nya sensor. Denna snabbhet behövs för utläsning av de betydligt större datamängder som 4K genererar. Annars hade bildväxlingsfrekvensen väl inte blivit mer än 7p eller nåt.
Likaså behövdes mera ös för att kameran skulle hinna med att läsa av sina 399 On-Chip PDAF punkter. A7 har 117 st, och A7R inga alls (enbart CDAF). AF:en i A7R II är enligt Sony 40% snabbare än i A7R.
.