Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Poängen var ju att få till det utan spegeln, och det tror jag är svårt. Dessutom är jag övertygad om att spegeln och det kostar rätt mycket jämfört med adaptrarna utan dylik.

Jag det är ju det jag talat om hela tiden och det är ett mindre tekniskt problem. Som sagt: Bort med spegeln och läs sedan styrinfo från huvudsensorn istället för från adapterns inbyggda AF-sensor.

Hör ni också det Sony!!
 
Var det inte du som sa att rådet att köpa Canon 24-70 var galet?

Nu var ju ditt inlägg riktat till Stenis, men jag vill svara. Har man en Canonutrustning och ett antal fina gluggar så är det väl inte fel om man avser att använda Sonykameran som ett komplement p g a dess speciella egenskaper..

Däremot om man som jag sitter på en Nikonutrustning och har en A7r känns det ju aningen snurrigt att börja komplettera med Canngluggar eller A-mountgluggar.

Så, A7R II må vara hur bra som helst (A7R räcker för mig) men om man inte är beredd att köra dessa kameror med MF till Nikonobjektiv (och många andra märken) så är kameran inget höjdarköp i dagsläget.

Fast för min del högintressant OM och NÄR den av många önskade Nikonadaptern med AF kommer.

Hade jag varit Canonanvändare skulle jag varit nöjd.

Ute på olika fora är ju en Nikonadapter med AF efterfrågad så varför reagerar inte marknaden på det snabbare? Efterfrågan finns ju helt klart.

//Lennart
 
Nu var ju ditt inlägg riktat till Stenis, men jag vill svara. Har man en Canonutrustning och ett antal fina gluggar så är det väl inte fel om man avser att använda Sonykameran som ett komplement p g a dess speciella egenskaper..

Däremot om man som jag sitter på en Nikonutrustning och har en A7r känns det ju aningen snurrigt att börja komplettera med Canngluggar eller A-mountgluggar.

Så, A7R II må vara hur bra som helst (A7R räcker för mig) men om man inte är beredd att köra dessa kameror med MF till Nikonobjektiv (och många andra märken) så är kameran inget höjdarköp i dagsläget.

Fast för min del högintressant OM och NÄR den av många önskade Nikonadaptern med AF kommer.

Hade jag varit Canonanvändare skulle jag varit nöjd.

Ute på olika fora är ju en Nikonadapter med AF efterfrågad så varför reagerar inte marknaden på det snabbare? Efterfrågan finns ju helt klart.

//Lennart


Han vet att jag kör Nikon och jag tror vi alla är överens om att köpa Canon 24-70 och adapter är just galet för mig och liknande även om han råkade rikta inlägget till mig. När kommer den? Nån som vet något? Samtidigt som A7rIII? Sony 24/70/2.8?
 
På SAR har dom berättat om att Nikonadaptern skall vara på gång, men att den inte var riktigt klar just med tanke på AF, SAR kan ha varit för tidigt ute med nyheten, ryktessajt som den ofta är, och samtidigt kan man väl tro att det är lite märkvärdigt i alla fall att just en Nikonadapter kan vara på gång.


Har inte adaptrar för Contax-objektiv också släppts, det rullar på från alla håll verkar det som. Kan finnas en hel del som har gamla objektiv liggandes i skåpen också, om Sony ökar på reklamen lite mera så folk får veta lite mera om A7-kamerorna, synd att A7RII är lite för dyr.


//Bengt.
 
Var det inte du som sa att rådet att köpa Canon 24-70 var galet?

Jo, men det beror väl på hur bråttom man har.

Du sade ju:
"För min del skulle det räcka med bas-pro-zoomarna, för A7rII är pro, 24-70/2.8 och 70-200/2.8 med motsvarande den kvalitet Nikon/Canon hade 5 år sedan, det skulle räcka långt."

... och den kvalitet CaNikon hade för 5 år sedan . Kan verkligen inget annat matcha det idag utan att det står Canon på sakerna??

Kollade du Dyxum?
 
Sonys A-mount Sony/Zeiss 24-70/2.8 ZA SSM matchar definitivt exempelvis Canns motsvarighet (som den var för fem år sedan), d v s ett BRA ex av L-gluggen som tyvärr var ganska ojämn. Finns omvittnat hur många ex som var riktigt dåliga.

Själv fick jag skaffa 3 ex innan jag hittade ett bra. Har för mig att Risedal också fick gå igenom ett antal ex innan han hittade ett bra ex. För övrigt var mitt 2:a ex så dåligt att RCC inte på 4 månader kunde åtgärda det utan jag fick ett nytt exemplar som ändå fick justeras på verkstad direkt.

Under den tiden jag hade A-mountgluggar så hade jag 2 ex av 24-70/2.8 ZA SSM. Det ena gick i retur- det andra var bra.

Sony/Zeiss 16-35/2.8 ZA SSM hade jag också. Jättebra i 16-20mm området, acceptabelt i 24-28mm området och kass mellan 30 och 35. Verkstaden hade det inne 3 ggr utan att det blev rätt så även där blev det efter 5 månader snack om att jag skulle få ett nytt exemplar. Sedan gjordes ett nytt försök och halva gluggen byttes samt centrerades på nytt. Då blev den okej.

Sony 70-400/3.5-5.6 G SSM var riktigt usel (även på en APS-C). Returnerades omg och jag testade även ett annat exemplar. Inget av dem kom ens upp i samma klass som ett väsentligt billigare Sigma 150-500 EX DG HSM OS vid brännvidderna mellan 250 och 400mm. Inte ens vid noggrann MF.

Men uppenbarligen kan blixten slå ned flera gånger på samma ställe då många lovprisade det sistnämnda objektivet.

Andra har haft ett h-e med sina Nikon primes, men jag har i så fall haft turen att aldrig fått ett dåligt ex i mina händer. Utom ett ex-men det gick lätt och snabbt att justera och den zoomen var ändå acceptabel men blev bra efter en mycket liten justering.

Objektiven måste vara bra kalibrerade för att göra relativt pixelstinna kameror rättvisa. De kameror jag provade A-mountgluggarna på var Sony A900, Sony A77 och NEX-7 (de 2 senare APS-C med 24 mp).
Hur kul hade det varit att använda dem på en A7R II?

Men i rättvisans namn hade jag ett par riktigt bra A-mountgluggar också.

//Lennart
 
...Microjustering funkar förmodligen också med EA3 som det gör med EA2 och EA4...

Många intressanta inlägg men här hängde jag inte med riktigt. Det behövs väl ingen mikrojustering för EA-3 eftersom den saknar spegel där AF-plan och sensorplan sammanfaller? Med spegeladaptrarna (2:an och 4:an) med egen af-modul kan ju behovet finnas. Min begränsade erfarenhet säger dock att detta överdrivs. EA-4:an ger suverän skärpa på min a7R och jag har inte sett behov av MA som på min a77:a.
 
Det kanske är svårare att göra en adapter till Nikon då de flesta objektiv har mekanisk bländare.
 
Det kanske är svårare att göra en adapter till Nikon då de flesta objektiv har mekanisk bländare.

Definitivt-även de flesta ur G-serien har det, eller i princip alla. Har visst kommit ngt nytt nu med elektroniskt styrd bländare.

Å andra sidan gäller det väl en del Minolta/Sony-gluggar också.

//Lennart
 
Många intressanta inlägg men här hängde jag inte med riktigt. Det behövs väl ingen mikrojustering för EA-3 eftersom den saknar spegel där AF-plan och sensorplan sammanfaller? Med spegeladaptrarna (2:an och 4:an) med egen af-modul kan ju behovet finnas. Min begränsade erfarenhet säger dock att detta överdrivs. EA-4:an ger suverän skärpa på min a7R och jag har inte sett behov av MA som på min a77:a.

Jag mikrojusterade mitt Sony 70-400 med min EA2 och det behövdes. Jag hade tur att den var hyfsat linjär för annars funkar ju inte MA med zoomar. Jag har även en Minolta AF 24 med skruvdrift som alltid fokuserat helt galet och den behöver definitivt justeras. Men EA2:an har ju sin egen fasdekt AF sensor. EA4 har ju samma lösning som EA2 med för FF (större hål bara)

Teoretiskt så borde det vara onödigt med MA om man har fokuspunkterna på huvudsensorn men det beror på hur man ser på detta för då borde det aldrig användas med hybrid AF som ju A7r II har för den använder ju fasdetekt för att snabbt komma till rätt område och finlirar sedan med kontrast AF och kontrast AF söker ju jämvikt och vila genom ett s.k. transient svar på den styrning mot fokus kameran försöker göra.

Frågan är ju om det finns A7r II-kameror som missar regelmässigt och på ett sätt som skulle vara betjänt av lite finjustering eller om fokusfel är förpassat till historiens skräphög nu av Sony för evigt eller möjligen till vissa kamera Canon DSLR-modeller där det lever kvar. 7D MK II finns det ju fortfarande folk som klagar på exv. Om de mot vårt antagande ändå skulle finnas problem så kanske det trots allt skulle vara en poäng med det hela. Även kontrastfokuskameror fokuserar ju nämligen fel men frågan är hur systematiska dessa fel är.

Annars är ju just detta med att man nu med fokuspunkter på huvudsensorn och spegellöst äntligen kommit ifrån det fullständiga elände många (inklusive jag själv) upplevt med många traditionella DSLR-modeller där helst kamerans olika strålgångar bör vara synkade men inte alltid är det. Det är en verkligt stor designvinst i jämförelser med DSLR-kameror. Bara det är en showstopper för mig när det gäller kameraval. Jag har svurit över min Konica Minolta 7D som var inne flera gånger på justering men som by design aldrig gick att få att funka bra med alla mina objektiv. Jag har haft det i varierande grad med Sonys DSLR:er också. Aldrig en DSLR till bara av det skälet.

Fototestare älskar att kolla hur fort saker går och inte minst hur snabbt kameror fokuserar men sällan är man intresserad av precision. I värsta fall blir det fort men FEL som så många genom åren tvingats lite yrvaket att konstatera.
 
Senast ändrad:
Och det var väl också precis det som afe påpekade i inlägg #931 som du invände mot med att påpeka att det inte är ett tekniskt problem? :)

Anders skrev: " Jag menar naturligtvis en LA-EA3 i första hand med stöd för skruv-AF. Jag har förstått att även detta är en utmaning t o m för Sonys ingenjörer, annars hade den väl funnits för länge sen om inte nån tredjepartstillverkare nu vill."

.... och det tolkade jag som att han tyckte att det här var en stor nöt att knäcka och att Sony inte hittat någon tillräckligt stor hammare än.
 
Sten-Åke: Systemfel som kräver MA på spegellös kamera indikerar väl fabrikationsfel/bristande kvalitetskontroll. Trodde jag skulle slippa MA- och spegeladapterträsket med en a7RII med mina gamla telen men...bidde nu en a7RI istället och det funkar förvånansvärt bra med EA4:an. Skall göra en noggrannare AF-kontroll vad det lider med snedställd linjal och allt vad man behöver. Tack för utförligt svar.
 
Men det har ju visat sig för väldigt många användare av både kamerahus och objektiv (inte minst från Canon) att det är de själva och inte Canon och för den delen andra tillverkare också som står för den verkliga slutkontrollen (även om det är Canon-ägarna som dryftat AF-problem mest i denna site historiskt). Tillverkarna öser ofta ut sina grejor rätt sorglöst och sedan får användarna ta smällarna och det märkliga har ju varit att det har varit dyra serier som 1D?, 5D och 7D som ju riktar sig mot entusiaster och proffs som haft de största problemen. Men det går ju bra när det finns så många kunder som är såå nöjda med att få en garantijustering utan större problem i värsta fall och med sådana kunder kan de ju hålla på som de gör ett bra tag till. Varför ska kunder som kanske betalat 40-50 000 för ett kamerahus och ännu mer för ett proffskombo behöva stå ut med det?

Teoretiskt så borde inte en kamera som A7r II behöva någon kompensation eftersom den bara har en strålgång och dessutom en hybrid-AF som är smartare än den vanliga "fort men fel fasdetekt-AF" som varit förhärskande länge. Den typen av AF är det bra att kunna justera om objektiven inte är OK justerade. Om jag fattat det rätt så kommer en A7r II att samspela med objektivet först med fasdekt-AF och sedan svänga in mot jämviktsläge i fokus med kontrast AF som standardprocess. Så då borde det ju bli rätt hur de än justerat objektivet inom rimliga gränser. Det kanske är just det en del Canon folk lite förvånat rapporterat att det verkar som om de får betydligt fler "keepers" med sina objektiv påskruvade på en A7r II.

När det gäller fokushastigheten så förstår man ju att de intelligenta adaptrarna som Metabones tydligen också kan påverka prestanda negativt. Nu kommer det en ny firmware som tydligen ska göra Canon-objektiven på en A7r II lite snabbare.

Those are the improvements:
•A7RII PDAF speed improvement for some wide angle, normal and medium telephoto lenses on A7RII
•Fixed an intermittent overexposure issue on A7RII
•Fixed an intermittent start-up issue on A7S
•Stability improvement

http://www.sonyalpharumors.com/new-...ith-ef-smart-adapter-and-speed-booster-ultra/
 
Sten-Åke: Systemfel som kräver MA på spegellös kamera indikerar väl fabrikationsfel/bristande kvalitetskontroll. Trodde jag skulle slippa MA- och spegeladapterträsket med en a7RII med mina gamla telen men...bidde nu en a7RI istället och det funkar förvånansvärt bra med EA4:an. Skall göra en noggrannare AF-kontroll vad det lider med snedställd linjal och allt vad man behöver. Tack för utförligt svar.

Ja A7r I:an är ju en härlig kamera det med (jag har ju en själv som sagt) och visst är Sonys adaptrar bra men den löser ju exv. inte problemet med saknaden av fasdetakt AF om du nu exv. skruvar på en Sony FE 70-400mm/4. Du får ju snabb hybrid-AF med allt på en A7r II men priset är ju det dubbla idag mot en A7r av första generationen. Bildstabilisering får man ju med sagda objektiv också och det är ju bra men AF får man ju aldrig till som i en A7r II med sagda objektiv hur man än gör. Huvudsaken är väl att man vet vilka konsekvenser valen man gör får och man kan leva med de kompromisser de ger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.