Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Egentligen är bilderna inte viktiga - det blir helt enkelt svinskarpt med Samyang 135/2 och A7R II så länge stabiliseringen räcker (och det är individuellt) - jag menar då skarpt så att det finns nästan inget som kommer i närheten i detaljering.

Jag testade också med Sigma 19mm (för liten sensor), och också den presterade bra (och tecknar ut rätt mycket mer än APS-C). Naturligtvis inte lika skarp, men löjligt billig.

Har ju oxå Sigmas 19mm till min gamla Nex-7. Oerhört prisvärd glugg. Blir bra även med A7R som det går att krama ur c:a 19 mp ur om man överskrider aps-c området lite.
 
Tror du på fullaste allvar att beläggningen på insidan av en adapter skulle göra att den fungerar eller inte fungerar (och låser kameran som i det här fallet)?


Nej det tror jag inte, först blev det rabalder om själva adaptern om det fans en eller två, så det styrde i väg lite olyckligt, Brian Smith testet kunde väl inte få med precis allting, han var ju totalfokuserad på fokus och hastighet, har inte läst exakt varje rad av hans genomgång. Men ju fler som joxar med adaptrar och provar hemmavid, så kanske någon ser förbättringar av annat slag med den nya adaptern.


Jag tänker inte utse Brian S, som någon enväldig enda testare och strunta i andra, A7RII har ju knappt nått ut till alla eventuella köpare, efter lite längre tid så brukar man få veta mera från dom som köpt kameran också, så ros och ris får vi veta mera om efterhand.
 
Testet var väl bara avsett för att se just hur AF fungerar? Optiskt lär alla Canon- och Nikonobjektiv fungera bra med adapter på alla A7-kameror, eftersom de är gjorda för ett så pass mycket längre registeravstånd (vilket ju inte är något nytt och har dryftats i alla A7-relaterade trådar). Det vore mer intressant att se hur objektiv med Leica M-fattning fungerar på A7R II, då de inte varit så lyckade på tidigare modeller och det är möjligt att BSI faktiskt gör skillnad i det avseendet.

Det finns exempel på de som kollat detta med Leica-vidvinklar och A7r II som hävdar att det nu fungerar klart bättre.

Jag såg även info om att en del av Canons objektiv inte rekommenderades till den nya 50 MP sensorn. Det var enligt den källan en rätt stor andel som berördes. Är det objektiv då som är så dålig perceptuell upplösning att de inte räcker till tro?

Annars är det väl oftast istället så att även sämre objektiv får högre perceptuell upplösning med kameror med fler pixlar.
 
Fler och fler tester på nätet, och man ser en stark önskan överlag mot kraftigare batterier, tydligen kan Nikon ha ett batteri i kameran och två i batterigreppet, medans på A7RII får man plocka ur batteriet i kameran när man skruvar på sitt eget batterigrepp. om jag fattade rätt nu annars kanske andra vet.


Bör Sony komma ut med en större variant av A7RII, eller fins det någon annan lösning, vet inte vad mycket större som krävs för ett batteri i Nikon klass skall få plats.



//Bengt.

Något ska de väl diversifiera en promodell i 8 eller 9-serien med eller hur? Jag skulle bli förvånad om det inte kommer ett större kamerahus för de som har dessa behov. Det är ju de som exv. har som fotometod att bränna av en massa bilder med seriebildtagning som främst stöter på dessa begränsningar.

Jag har själv haft både NEX 7 och A7r med på safaris ett antal olika gånger med massor med intressanta motiv. Jag använder i princip aldrig seriebild ens i ett sådant scenario och då kanske jag tar 2-300 bilder om dagen och kommer hem med 1500 bilder från en resa på 14 dagar. Säg 300 bilder per batteri så blir det fem batterier på hela trippen på 14 dagar. Är det ett problem? Jag tyckte inte det.

Så min fråga är ju vilken som tar 3-400 bilder på en dag i snitt vid allmän fotografering?

Jag förstår de som plåtar Lidingöloppets målgång eller de som lever på skolfoto och plåtar en hel skola på en dag kanske men borde det vara en show stopper annars?

Men viss har även jag sett Martin i Mitt i Naturen spraya tillsammans med Brutus Östling när de försökte fånga fiskmåsar på bild efter att ha matat dem med strömming eller liknande och är spray and pray metoden så är ju denna kamera helt olämplig.

Professionell filmning kan ju vara ett annat scenario då större batteri är ett måste. Men andra sammanhang undrar jag om batteritiden är det som är huvudproblemet. Jag är tveksam för jag har ju levt med dessa små kameror sedan NEX 7 kom och det är snart fyra år sedan och jag kan försäkra er att inte är det batterierna som jag retar mig på. Det är inget större problem för mig i all fall.

Med NEX 7 var det den förbannade ögonmusslan som hela tiden ramlade av och tillslut försvann - lika bra var det. Vilken jäkla dynga. Med A7R är det nog den förbannade preview-zoomen på C2-knappen som knappt går att trycka på. I övrigt så är EVF-delay ett större irritationsmoment tillsammans med dessa hopplösa filmningsknappar man försett dessa kameror med. NEX 7 strejkar helt ibland och fullständigt ologiskt kan den bara frysa när man ska knäppa och inte beror det heller på batterierna.
 
Har aldrig varit någon storskjutare eller, var 10 dagar i Australien 1997, för att hälsa på en bror som gick på sjön 1953, kom inte hem förrän 2002. Då tog ja 7 eller om det var 8 rullar blandat med 24/36 bilder, jag valde kompakt kameran en Pentax 115 för smidighetens skull. Det är nog det mesta i antalet bilder jag tagit på 10 dagar. någon kusinträff runt 100 bilder en dag.


Tror att jag till viss del ligger kvar i gamla analoga skolan när man använde film och fick vänta en vecka på dia eller 10x15 bilder, man fick vara lite sparsam och noggrann, och ofta när mörkret kom smygande så gick det inte att ta några bilder, man lade ner kameran i väskan bara och så var det med det, ingen ide att gräma sig över det.


Tycker mig bara se att en hel del gärna vill ha större batterier, ofta är det väl DSLR ägare med stora kameror som är vana vid kapaciteten, precis som du nämner StenÅke. A7 serien kan nog aldrig bli en C/N-kopia fullt ut. om man stannar vid A-mount ett tag till så kanske det blir en stor efter A99. Fasar man ut A-mount efter hand så måste nog Sony hitta på något annat.


//Bengt.
 
Det kommer säkert något spegellöst med typ NP-FM500H-batterier (som ju är Sonys större batterityp för exv. A-mount), om inte annat så för att parera CaNikon som säkert kommer lansera spegellöst i tjockkamera-formfaktor för att inte stöta sig med sina mer konservativa användare. Sony har ju heller inget i det segmentet. Sony behöver säkert framöver även en spegellös A77-efterföljare och en A99-efterföljare. Det är ju ett ödesval Sony står inför nu och vi får väl se om det kommer några mer A-mounthus. Om man tänker släppa något sådant så börjar det väl bli hög tid nu för A-mountanvändarna kan inte vänta hur länge som helst när de ser att allt nytt kommer för E-mount.

A7:eek:rna riktar sig ju till helt andra användargrupper egentligen. Det är ju de som tycker en mindre formfaktor är det som i grunden motiverar ett A7-köp som är dessa kamerors naturliga kundkrets. A-mountanvändarna har mycket gemensamt med CNikon-användarana i sin syn på A7:eek:rna och även dessa är irriterade på de begränsningar i A7-orna har som just beror på att de är små, vilket gör att dessa "die hard" tjockkameraanvändare faktiskt inte är de naturliga kunderna för denna modell. Däremot är de attraherade av att de ser en massa bra grejor släppas nu av Sony som de inte har tillgång till vare sig hos Nikon eller Canon eller för den del A-mounttjockisarna.

A7r II är idag det mest moderna som finns att köpa och just av det skälet är en del nu beredda att kompromissa för att A7r II faktiskt är så bra som den är men egentligen skulle de förmodligen egentligen ha något annat och något annat det står Nikon eller Canon på. Tyvärr har Canon i vissa avseenden lämnat sina användare i sticket och de har tvingats titta på när utvecklingen går vidare och de själva står kvar på perrongen i fortsatt väntan och en del har uppenbarligen tröttnat på att vänta.

För oss som är naturliga Sony E-mountanvändare så kommer det bli en intressant tid och det kommer det även bli för folk som Per som vill ha en A7r II men passat för att den är för dyr just nu. Jag tror att en massa Canon-folk kommer köpa A7r II men förmodligen upptäcka att de gjort ett felköp och det kommer nog bli betydligt större tillgång till A7r II på andrahandsmarknaden än vi Sony-folk normalt är vana vid. Det kommer bli toppen! :)
 

Se där, då har vi hunnit en bit till in i produktcykeln och Sony börjar känna sig för var de ska lägga sig prismässigt mot 5Ds-kamerorna som ju Canon sänkt nära 3000:- i pris hos Cyber tidigare. Canon försöker säkert parera Canon-folkets stora intresse för bl.a. A7r II på detta sätt. Det är bara att hoppas på en fortsatt pardans ner mot en lägre och mer attraktiv prisnivå även för de som köper kameran med egna skattade pengar.
 
Ibland är det bra att få lite olika perspektiv. Allt för många testare verkar okritiskt hylla A7RII och här är det många som lyfter den till skyarna. ..............

Sant men det saknas väl verkligen inte testare och tyckare både här och därute som också fokuserar på svagheterna. Så jag gick in på B&H och läste användarrecensioner. Det hade kommit in 47 sådana för A7r II och bara 22 för Canons 5Ds (den billigare) och 13 för 5Ds r (som väl motsvarar profilen på A7r II mest). Canon-kameorna har ju funnits ute till försäljning längre dessutom.

Intessant läsning. De som påstår att "overheating" skulle vara en Internet-skröna kan nog lägga ner den diskussionen. En hel del som filmar har verkligen stött på det problemet. De kanske skulle testa den workaround jag läst som förbättrar tiden före black out från ca 1/2 timme till betydligt längre om man fäller ut spegeln vid filmning så kylningen blir bättre. En del har talat om en fördubbling av tiden. Någon har haft totalkrasch också och varit upprörd över det på goda grunder.

I övrigt finns en hel del Canon och Nikon-folk som bytt och är lyriska trots allt så det är helt klart att Canon främst förlorar kunder nu. Det verkar vara mint lika många som kommer från Canon främst och Nikon i viss mån än som är gamla Sony-användare som uppgraderat.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1159878-REG/sony_a7r_mark_ii_digital.html

Jag tycker B&H recensionerna ger en bra spännvidd i kommentarerna.

Något som slog mig när jag läste Canon 5ds-recensionerna är att de användarna verkar väldigt nöjda i allmänhet men det finns ju verkligen undantag där med trots allt:

"Poor shadow detail and color gradation

I was surprised how poorly this camera handled shadow detail and color gradation in post processing. With small adjustments to contrast, the shadows began to develop muddy, pixelated areas. Save your money and..." (Tyckte en föga imponerad av 5Ds r)

en annan uttryckte följande om 5Ds r:

" Not very versatile

by Barry

from CT

I rented this camera for a week to photograph animals...including lowlight, high iso, birds in flight, macro.
For macro it was fantastic..
For perfectly controlled conditons it was fantastic..
For everthing else id did not perform well.
For birds in flight the trachking autofocus was useless
In bright sunlight shadows were good but hoghlights were totally blown out..I took 100 shots of male Ruddy Ducks, all came out with white beaks instead of the intense pale blue they are known for. Poor dynamic range.
Autofucus accuracy was often off.
I usually use cameras by another manufacturer, and my backup cameras handled thes situatons very well.
When the photos came out good the quality far exceeded my other equipment, but this camera only performed well in perfect conditions with good phot technique.
If you are highly skilled and can provide good conditions this camera is fantastic...if you need to shoot in anything less than perfect conditions this camera is not a good choice."



De är alltså inte imponerade av bildkvaliteten och det de upplever som dålig DR.
Så ska man sammanfatta så finner båda tillverkarnas kameror väldigt nöjda användare men både för A7r och 5ds-kamerorna så finner vi inte oväntat det en del användare ser som de stora svagheterna. Vi har hört det förr men lite förvånande är ju att en användare sågar Canon-kameran som en kamera som bara presterar under perfekta förhållanden och är särskilt kritisk även till AF-prestanda och det gällde både följande och statisk AF. Något förvånande kanske men det kan uppenbarligen vara en del problem med Canons AF också trots goda förhållanden.

"For birds in flight the trachking autofocus was useless
In bright sunlight shadows were good but hoghlights were totally blown out..I took 100 shots of male Ruddy Ducks, all came out with white beaks instead of the intense pale blue they are known for. Poor dynamic range.
Autofucus accuracy was often off.
I usually use cameras by another manufacturer, and my backup cameras handled thes situatons very well.
When the photos came out good the quality far exceeded my other equipment, but this camera only performed well in perfect conditions with good phot technique."


Så egentligen är väl det här varken några nyheter eller överraskningar för oss utan precis det man kunnat förvänta sig och det avspeglar väl ganska väl den diskussion vi har här också.
 
Senast ändrad:
Nej men varför skulle du köpa Canon-objektiv (har någon givit dig så dåliga råd??) och det är klart att det kommer adapters för Nikon inom en nära framtid. Vi har ju redan sett flaggning för det tidigare även om de inte går att köpa över disk ännu.

...

För att Sony inte har något vettigt 24-70 och för att det inte finns någon fungerande adapter så man kan använda Nikons.

Vad är ditt råd (förutom att vänta och hoppas)?
 
I en del fall finns exakt samma objektiv till Sony A-mount som det finns till Nikon från Sigma, så du kanske ska ta ett snack med Lennart Aspman för han använder ju exv. Sigma Art på sin A7r, men det är nog med en dum adapter tror jag.

Sedan vet jag ju inte hur du ser på av behovet av följande AF vid filmning. Jag har en känsla av att Canon-folk i gemen tonat ned behovet av detta eftersom de inte haft någon och Sony har ju haft detta länge i flera kamerahus. Om det inte är något måste så finns det ju dumma adapters för MF som funkar perfekt med exv peakingen och stabiliseringen ändå.

Men jag tror att det nog kommer en Nikon-adapter väldigt snart även för Nikon för även de vill väl sälja objektiv oavsett om dessa kommer användas på ett Nikon- eller Sony-hus. Annars får de ju i värsta fall inget alls av en sådan affär.
 
Menar du att Nikon skulle ta fram en adapter?

Hej nä, det är så att adaptermarknaden till allt annat än Sonys egna gamla A-mounts är tredjepartsprodukter. Sony har väl inte känt sig manat själva att erbjuda detta. Detsamma gäller säkert både Nikon och Canon. Alla dessa tre har ju tidigare gjort sitt bästa för att låsa in folk och det fortsätter de med men detta rår de inte på för det pågår i princip utanför deras kontroll.


Översikt över E-mountadapters

http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/



Adapter med full AF till Nikon

http://www.newsshooter.com/2015/06/...nt-adaptor-with-fill-auto-focus-capabilities/
 
Hej nä, det är så att adaptermarknaden till allt annat än Sonys egna gamla A-mounts är tredjepartsprodukter. Sony har väl inte känt sig manat själva att erbjuda detta. Detsamma gäller säkert både Nikon och Canon. Alla dessa tre har ju tidigare gjort sitt bästa för att låsa in folk och det fortsätter de med men detta rår de inte på för det pågår i princip utanför deras kontroll.


Översikt över E-mountadapters

http://briansmith.com/gear/sony-lens-adapters/



Adapter med full AF till Nikon

http://www.newsshooter.com/2015/06/...nt-adaptor-with-fill-auto-focus-capabilities/


...n för Nikon för även de vill väl sälja objektiv oavsett om dessa kommer användas på ett Nikon- eller Sony-hus. Annars får de ju i värsta fall inget alls av en sådan affär.

Jag tolkade nog ovan lite annorlunda än du menade, tror inte Nikon kommer bygga någon adapter någonsin.

I vilket fall, jag vill helst inte ha en adapter över huvud taget men värre är objektivbristen som tvingar fram just såna lösningar. Idag finns det enbart någorlunda bra adaptrar till Canon så om man ska fota med kvalitet är det canonobjektiv och adapter som gäller.
 
Hej nä, det är så att adaptermarknaden till allt annat än Sonys egna gamla A-mounts är tredjepartsprodukter...

Är inte det lite märkligt, att tredjepartstillverkare inte erbjuder adaptrar till a-mount? Jag menar skulle bättre sådana tillverkas med full funktionalitet med a7RII gedigna fas- och kontrastdetekterande AF, skulle ju en hyfsad marknad kunna anas i horisonten.
 
Är inte det lite märkligt, att tredjepartstillverkare inte erbjuder adaptrar till a-mount? Jag menar skulle bättre sådana tillverkas med full funktionalitet med a7RII gedigna fas- och kontrastdetekterande AF, skulle ju en hyfsad marknad kunna anas i horisonten.

Sonys egen LA-EA3 går t ex utmärkt tillsammans med Tamrons 24-70/2,8 och 70-200/2,8 samt Sigma 35/1,4 i A-fattning. Snabb och exakt fokusering. Samt naturligtvis tillsammans med Sonys objektiv med A-fattning. Tamron 150-600 lär också fungera alldeles utmärkt.
 
Jag tolkade nog ovan lite annorlunda än du menade, tror inte Nikon kommer bygga någon adapter någonsin.

I vilket fall, jag vill helst inte ha en adapter över huvud taget men värre är objektivbristen som tvingar fram just såna lösningar. Idag finns det enbart någorlunda bra adaptrar till Canon så om man ska fota med kvalitet är det canonobjektiv och adapter som gäller.

Nä, så är det verkligen inte alls men det finns självfallet hål som kan upplevas irriterande fortfarande men det kommer nya objektiv hela tiden och när Sigma och Tamron få tummen ur så kommer det nog gå snabbare men det kommer ju 8 nya objektiv från Sony/Zeiss bara under 2016 och det är bara från den källan. Med en plattform som nu har sådant momentum så kommer det garanterat flera tillverkare som vill mara mer här. På SAR kommer det ju nya leverantörer som man aldrig hört talas om tidigare som tillverkar nya ljusstarka objektiv.

E-mount har inte funnits särskilt länge så jag ser det som ett övergående problem och det finns som sagt ca 400 A-mountobjektiv från Sony / Minolta som funkar hyfsat med adapter med A7-orna och med A7r II blir de alla stabiliserade t.o.m. det är mer än man kan säga om det Canon har till sin egen plattform.
 
Jo, fast några har bytt till EA-4 till de längsta objektiven (snabbare). Sen tror jag det är problem med följande och ögon-AF med 3:an.
 
Sonys egen LA-EA3 går t ex utmärkt tillsammans med Tamrons 24-70/2,8 och 70-200/2,8 samt Sigma 35/1,4 i A-fattning. Snabb och exakt fokusering. Samt naturligtvis tillsammans med Sonys objektiv med A-fattning. Tamron 150-600 lär också fungera alldeles utmärkt.

Visst så är det och jag kör själv mitt Sigma 100-500 med LA-EA3 sedan flera år och långt innan jag köpte min A7r. Det objektivet har ju Sigmas bildstabilisering med A-mountfattning och det var skälet till varför jag skaffade det och sålde mitt Sony 70-400mm. Det går ju inte att ha ett sådant på de hus jag har som saknar stabilisering och med A7r II så får man ju som sagt det i huset vilket är en enorm fördel. Bara det gör att jag är uppgraderingskandidat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.