Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du skulle byta till Sigma med A-fattning skulle jag inte rekommendera att köra med LA-EA4 eftersom du då inte alls kan dra nytta av fokuspunkterna på sensorn, utan i stället använder adapterns fokuseringssystem. Sony LA-EA3 är i så fall ett bättre val.

Men kolla som sagt om det objektiv du redan har går att uppdatera, eftersom det uppenbarligen kan fungera med din Metabonesadapter.
 
Idag fick jag själv för övrigt äntligen testa den här kameran lite (tack Torbjörn!). Riktigt trevligt med avtryckaren på rätt ställe, och stabiliseringen verkar fungera bra. Tyvärr sitter fortfarande knappen för att förstora bildvisningen lite avigt till, men det går ju att leva med eftersom det inte påverkar fotograferingen. Även om nu autofokusen i den här kameran inte är klockren med långa teleobjektiv, tycker jag det verkar vara en mycket bra allroundkamera som skulle fungera för de allra flesta (som har råd, eller tar sig råd med den). Jag ser den som ett klart lyft mot de första i A7-serien!

Med en 16-35:a, 55:a och 70-200:a (och en säck batterier) räcker den här kameran långt, med reservation för att jag inte testat någon av zoomarna närmare, men de har fått åtminstone hyfsade omdömen jämfört med 24-70.

Får vi bara till logistiken kanske jag rentav får någon av bilderna jag tog med min Samyang 135:a och Sigma 19 mm att visa upp (även om det inte är mycket att se) :)
 
Hej. Blir tokig :)
Har en ny Sony A7R II. Har mycket Canon-optik sen förut. Har Metabones mk IV.
Min Canon 70-200/2,8 L II funkar bra. Min Tamron 24-70/2,8 VC funkar bra (konstigt nog). Min älskade Sigma 35/1,5 ART (EF) funkar inte alls (kameran dör). MEN enligt denna video ska den ju göra detta:
https://www.youtube.com/watch?v=fXCnL_uzK3U

Har ingen lust att lägga ut 15K kr på en Sony 35/1,4 om man kan få Sigman att funka. Samt att jag kommer ju att ha kvar Canon systemet och förmodligen köpa en Canon 5D mk IV när den nu kommer.
Så iaf:
1. Vad är problemet med min setup kontra Youtube-klippet ovan?
2. Funkar andra Sigma med Canon-fattning bra (dvs med AF)? T.ex. 24-35/2 ART?
3. Är det värt att köpa Sigma 35/1,4 med Sony-A-fattning + Adapter Sony LA-EA4?
4. Andra idéer?

Svaret finns säkert här i tråden eller på internet, men är inte så förtjust i att leta (förutom att söka med sökfunktionen, vilket jag gjort). Tack på förhand till alla forum-skribenter!

(Kan tillägga att jag är nöjd med Sonys bildfiler även om man måste tänka till gällande skakningsoskärpa med så mycket pixlar. Hade behövt en tråd som reder ut det här med slutartider som funkar med A7R II och diverse optik)


När Brian Smith testade 35f/1,4 art fungerade det bra, det lär finnas ett Metabones T smart adapter IV också, det gav dock ingen skillnad vad gäller hastighet. Kan vara uppdatering som afe skrev som gäller.
 
Idag fick jag själv för övrigt äntligen testa den här kameran lite (tack Torbjörn!). Riktigt trevligt med avtryckaren på rätt ställe, och stabiliseringen verkar fungera bra. Tyvärr sitter fortfarande knappen för att förstora bildvisningen lite avigt till, men det går ju att leva med eftersom det inte påverkar fotograferingen. Även om nu autofokusen i den här kameran inte är klockren med långa teleobjektiv, tycker jag det verkar vara en mycket bra allroundkamera som skulle fungera för de allra flesta (som har råd, eller tar sig råd med den). Jag ser den som ett klart lyft mot de första i A7-serien!

Med en 16-35:a, 55:a och 70-200:a (och en säck batterier) räcker den här kameran långt, med reservation för att jag inte testat någon av zoomarna närmare, men de har fått åtminstone hyfsade omdömen jämfört med 24-70.

Får vi bara till logistiken kanske jag rentav får någon av bilderna jag tog med min Samyang 135:a och Sigma 19 mm att visa upp (även om det inte är mycket att se) :)


Någon annan tipsade om att om man tycker filmknappen sitter dumt, så går det att programmera om till annan knapp, för den som vill filma med kamera. överhettnings problemen verkar var någon form av internet skröna, då flera andra kört A7RII utan några problem med överhettning, senast Camera Store.
 
Någon annan tipsade om att om man tycker filmknappen sitter dumt, så går det att programmera om till annan knapp, för den som vill filma med kamera. överhettnings problemen verkar var någon form av internet skröna, då flera andra kört A7RII utan några problem med överhettning, senast Camera Store.

Om det är några problem vid filmning har jag ingen aning eller bryr mig ett skvatt om (då jag inte filmar med min kamera). Jag vet inte om det går att programmera om filmknappen, men den går i alla fall att spärra på de kameror med E-fattning jag använt (den är dock inte lika lätt att komma åt av misstag på A7R II som på en del andra).
 
3. Är det värt att köpa Sigma 35/1,4 med Sony-A-fattning + Adapter Sony LA-EA4?
4. Andra idéer?

Att köpa ett sigma till a-bajonett och en LA-EA 3/4 verkar ju onödigt om du nu inte får igång det du har med metabones-adaptern. Skulle nog gått och köpt za35/1.4 (trots prisskillnaden) sådana fall om f/1.4 är ett krav, galet bra objektiv och du får dessutom nöjet att kunna använda eyefocus.
 
C5j har ju redan en Metabones Mk IV ...

Javisst nämnde c5J Metabones MKIV, då skrev jag att det fins en variant till, med tillägget T, Metabones T smart adapter IV. Brian Smith beskriver dom i sin länk. Den nya märkt med ett T har ett bättre anti-reflective interior coatings.
 
Senast ändrad:
Nja.. men det fins två st, den andra med tillägget T som jag skrev om du tittar noga.

Var hittar du två olika? Det finns en (1) Metabones Mk IV med EF->E:http://www.metabones.com/products/?c=e-mount&p=2&s=0. Det finns också en Speedbooster, men det är inte alls samma sak och det där med "T" hittar jag inte att det gör skillnad. (Och det finns ingen utan T)

Att ha två olika som båda heter Mk IV är rätt motsägelsefullt ...
 
Nu, ja, men Carl-Johan kanske har köpt den äldre? Hursomhelst lär det knappast göra någon skillnad för hans problem.
 
Ja Brian Smith testar så klart både den gamla och nya varianten, och den gamla får utgå, därför fins den inte med längre. men kanske säljs beg av någon som vill ha den nya. Ingen skillnad i hastighet som han skriver. och gillar man den gamla fins ingen anledning att byta.
 
Ja kära nån, här försöker man vara till hjälp för c5J att det fans en variant till, eller då en ny MKIV adapter med tillägget T, den är tydligen så ny så vem vet om den påverkar övriga optiska egenskaper hos objektiven, genom den annorlunda anti reflex inre coating, c5J får möjlighet att forska vidare om den nya i alla fall, även om den kanske inte hjälper för just det problem han beskriver.



//Bengt.
 
Tror du på fullaste allvar att beläggningen på insidan av en adapter skulle göra att den fungerar eller inte fungerar (och låser kameran som i det här fallet)?
 
Total avsaknad av inre coating KAN irritera AF så den letar fram och tillbaks, men definitivt inte låsa kameran.
I detta fallet fanns ju inre coating.

I de flesta fall av ren metallyta störs sällan AF, däremot kan reflexerna störa resultatet. End of story.

Hade du för övrigt några resultat att visa upp med A7RII och 55/1.8? Hade varit intressant att se.

//Lennart
 
Total avsaknad av inre coating KAN irritera AF så den letar fram och tillbaks, men definitivt inte låsa kameran.
I detta fallet fanns ju inre coating.

I de flesta fall av ren metallyta störs sällan AF, däremot kan reflexerna störa resultatet. End of story.

Hade du för övrigt några resultat att visa upp med A7RII och 55/1.8? Hade varit intressant att se.

//Lennart

Jag testade inte just med 55/1,8, men med min Samyang 135 och Sigma 19 (som är APS-C). Helt irrelevant för de flesta förstås, men lite kul. Väntar på bilder via Sprend (som inte alltid är snabbt).

Jag har mycket svårt att tro att någon kan se skillnad på bilder tagna med A7R och A7R II med 55mm dock.
 
Egentligen är bilderna inte viktiga - det blir helt enkelt svinskarpt med Samyang 135/2 och A7R II så länge stabiliseringen räcker (och det är individuellt) - jag menar då skarpt så att det finns nästan inget som kommer i närheten i detaljering.

Jag testade också med Sigma 19mm (för liten sensor), och också den presterade bra (och tecknar ut rätt mycket mer än APS-C). Naturligtvis inte lika skarp, men löjligt billig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.