Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl klart att de tappar pengar om gamla tidigare traditionellt inlåsta kunder som inte tidigare kunnat välja att gå någon annanstans än till Canon helt plötsligt kan ge sina pengar till Sony för en A7r II, istället för att lägga samma pengar hos Canon för en 5Ds.

Ser du någon annan matematik i detta än jag gör?

Sony fixade AF-problemen med tidigare hus och Canon-objektiv med Metabonesadapter. Det är det viktigaste för acceptansen. Sedan får de ännu mer lök på laxen med bl.a. bildstabilisering även av ostabiliserade Canon-objektiv och bättre sensorer. Det paketet tycker en del idag att Canon inte kan matcha. Andra gör andra prioriteringar och väl men en gammal kund som väljer en A7r II är en förlorad nyförsäljning eller hur?

Visst, men eftersom AF inte fungerar bra med alla objektiv så är det något att tänka på. Det beror åter igen på vad man fotograferar.
 
Ja, det är ju inte så att alla Canonfotografer plötsligt kan byta ut sina EOS:ar mot Sony A7RII:eek:r och fortsätta som vanligt, fast med fler pixlar.
 
De första NEX vägde ungefär hälften så mycket som A7R II, saknade sökare, hade långsam autofokus och var inte särskilt bra på något (och det var en billig kamera). Det var knappast någon som seriöst jämförde dem med kameror som 7D, så hur det skulle vara ursprunget till den debatt som nu försiggår förstår jag inte.

A7R II är en kamera som i mångt och mycket faktiskt kan konkurrera med tjockkameror i samma prisklass, och det gör också att dess eventuella tillkortakommanden i en sådan jämförelse kommer fram i en sådan här tråd och diverse tester på nätet. Det handlar inte om att Sony skulle behandlas sämre än andra eller att det gnälls för gnällandets egen skull, utan om att Sony faktiskt kommit så långt att många först nu ser de spegelfria kamerorna som ett alternativ att faktiskt överväga.


Ett försök till. Nu fick du ytterligare ett tillfälle att berätta hur dålig en Sonykamera kan vara, Nex 6 blev sedemera kvick i autofokus och riktigt bra. MEN DET HANDLAR INTE DUGG OM HUR DÅLIG/BRA NEXARNA VAR. Utan hur debatten om just storleken på Nex ställde till det i samband med att det blev konstigt med den lilla kameran och försöken med passande objektiv, du kan inte på något sätt ha missat det afe du har ju varit medlem sedan 2002 eller nått. Det lite annorlunda var att Sony plockat in en APS-C-sensor i det lilla kamerahuset, att jag nämner 7D var bara en liknelse av att just sensorformatet var det samma, men 7D eller D300 vid den tiden stod för hur en riktigt kamera skall vara byggd och se ut.


Det vet du väl hur utvecklingen har gått mot ett flertal modeller av mindre storlek på senare år, Panasonic, Olympus, Fuji med flera. Inga jämförelser för övrigt med varken 7D eller D300 vilket du borde begripa.

Men du måste också respektera alla dom som inte delar eller håller med om den kritik som just du har om Sonykameror, jag håller med dig till vissa delar av kritiken av den nu aktuella A7RII, tycker att flera av synpunkterna på förbättringar är helt korrekta och vettiga.

jag har aldrig sett A7RII som någon allvarlig konkurrent till dom stora DSLR-kamerorna, utan en kamera från Sony som bara är en modell av lite annat slag, en modell som självklart inte kan passa för alla, likaledes så passar ju inte stora kameramodeller för alla eller, även om dom passar jäkligt bra för sina ändamål.

//Bengt.
 
Dina kompisar behöver inte alls kasta ut sina gamla system eftersom ju A7r II kommer bli en del av deras system. Har inte den polletten trillat ner än? Men det är långtifrån säkert att de kommer köpa några nya Canon-hus inom en överskådlig framtid eller hur och det är det som är Canons huvudbry. Användarna behöver inte tänka så mycket för de kan för en gångs skull välja vad de vill att koppla sina objektiv till och slipper äntligen vara inlåsta i Canons skyddade verkstad.

Nu fungerar det ju inte fullt ut med Canon adapter på A7RII och inte heller speciellt bra med vissa Canonobjektiv, så vi får väl vänta och se hur fantastisk denna lösning blir i praktiken. Jag hoppas kunna testa själv inom kort.
 
Effekten blir ju stor för det är ett nollsummespel där den ene vinner 35 000 som den andre annars skulle fått. Det är samma summa för kamerorna kostar ju precis lika mycket utan rabatter och vad gör Canon nu???

Jo de ger 2800 spänn i rabatt på de helt nya 5Ds- och 5Ds R-husen. Tillgång och efterfrågan! Canon rabatterar de mesta de har av avancerade kameror just nu hos Cyber. Sony behöver inte rabattera A7r II för de säljer ändå.

CyberPhoto har sänkt priset på A7RII med 1000 kr...
 
Ja, det är ju inte så att alla Canonfotografer plötsligt kan byta ut sina EOS:ar mot Sony A7RII:eek:r och fortsätta som vanligt, fast med fler pixlar.


Du Per som är som ett levande arkiv och kan berätta det mesta om hur det var på kamerafronten och användningen av objektiv även längre tillbaks i historien, hur har det sett ut, jag såg en undersökning för 10-talet år sedan om att dom flesta tog sina bilder upp till 100mm, jag tycker det verkar som att 24-70 objektiven är ganska så vanliga på FF-kameror, och att typen 16-50 ( förr tyckte jag 18-70 verkade populära ) för APS-C kamerorna är populära. hur ofta används 20mm objektiv i dag egentligen och var det vanligt förr på analoga tiden, 35mm har tagit fart kan jag tycka, liksom småzoomar 16-24 eller liknande. relativt ljusstarka 50mm verkar dom flesta ha i kameraväskan. Men dom är vidvinkliga objektiven från 11mm upp till 24mm hur vanliga är dom egentligen.
 
Men grejen här är väl att man inte behöver köpa in sig i ett nytt system om man har ett gäng Canon-objektiv. Det är ju det som har ändrat sig och blivit en ny option för Canon-folket. Man kan fortsätta att krama sina fina gamla objektiv om man nu föredrar det framför Sonys eller Zeiss. Det är ju endast av det skälet de här kamerahusen är av intresse för Canon-användare. Annars skulle det överhuvudtaget inte finnas något större intresse för denna tråden bland dessa på samma sätt som Canon-användare överhuvudtaget inte brytt sig om exv. A77 II fast det är en utmärkt kamera även för sport. Men där kan de aldrig skruva på sina älskade Canon-gluggar så den går fetbort eller hur?

Nu fotar jag Nikon och att jag skulle köpa canonobjektiv för att få ett sonystillbildssystem som funkar halvdant finns inte på kartan. Förhoppningsvis och troligen kommer det bättre adaptrar och såna som funkar bra även för Nikon. Eller så släpper Sony fullstora objektiv.

Ett system är f ö större än bara ett hus, det krävs blixtar, adaptrar, objektiv, extrabatterier, trådutlösare och div småprylar samt säkert några program för att få ut max ur bilderna.

De som jag känner som har köpt in sig i sonysystemet är just canonägare som skaffat sig en andrakamera.
 
De som jag känner som har köpt in sig i sonysystemet är just canonägare som skaffat sig en andrakamera.

Samma här fast med skillnaden att de ännu inte köpt någon A7RII, men de tänker i de banorna. En har dock bestämt sig för att beställa en.

Och sedan återigen (har skrivit det tidigare ett antal gånger) : Var f-n tog Nikonadaptern med AF-möjlighet vägen. Jag vill ha en. Även om den bara ger CDAF på min A7R som jag använder för att plåta stora och relativt lugna motiv med.

MF-möjligheterna är annars jättebra, men i vissa lägen saknar jag AF.

För all övrig användning och med större gluggar sitter mitt Nikonsystem bergfast tryggt.

//Lennart
 
Nu fungerar det ju inte fullt ut med Canon adapter på A7RII och inte heller speciellt bra med vissa Canonobjektiv, så vi får väl vänta och se hur fantastisk denna lösning blir i praktiken. Jag hoppas kunna testa själv inom kort.

Sony har ju ett nytt patent med nya typer av mikrolinser (som finns länkat till ovan) som de säger ska förbättra AF starkt eftersom de slipper den s.k. shading de tillämpar nu. Möjligen kommer detta att ytterligare förbättra AF och då speciellt i sämre ljus men det blir väl först i nästa generation antar jag.

Befintlig version kommer säkert inte falla alla på läppen men det är ju trots det säkert väldigt många som faktiskt inte huvudsakligen är sportfotografer eller alltid kånkar omkring med 300 till 500+ objektiv och det är för den gruppen denna kamera kommer vara intressant och jämfört med alla Sony-fotografer är de säkert väldigt många bara de.

Det intressanta nu är ju faktiskt att det finns en hyfsat stor grupp Canon-fotografer som faktiskt vill ha och köper denna kamera. Det har ju aldrig hänt tidigare att Canon-folk ägnat något som helst intresse åt Sony-systemkameror. Det är ett verkligt genombrott vad ni än vill kalla det och vilka förbehåll ni än vill lägga i frågan. Om denna kamera endast hade varit av intresse för oss Sony-användare hade den sannolikt inte ens varit med på listan.

5Ds modellen med lågpass-filter finns inte med i 10 i topp.
Toppar gör ett Nikon-kit för drygt 3000 spänn.
Gamla A6000 tuffar på.

Mest sålda senaste månaden hos Cyber
1. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
2. Sony Alpha 7R II kamerahus
3. Canon EOS 7D Mark II hus
4. Canon EOS 5DS R kamerahus
5. Canon EOS 6D hus
6. Panasonic Lumix DMC-GM1 svart +12-32/3...
7. Nikon D810 kamerahus
8. Canon EOS 700D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
9. Nikon D750 hus
10. Sony A6000 svart + E PZ 16-50/3,5-5,6 ...
 
Sony har ju ett nytt patent med nya typer av mikrolinser (som finns länkat till ovan) som de säger ska förbättra AF starkt eftersom de slipper den s.k. shading de tillämpar nu. Möjligen kommer detta att ytterligare förbättra AF och då speciellt i sämre ljus men det blir väl först i nästa generation antar jag.

Befintlig version kommer säkert inte falla alla på läppen men det är ju trots det säkert väldigt många som faktiskt inte huvudsakligen är sportfotografer eller alltid kånkar omkring med 300 till 500+ objektiv och det är för den gruppen denna kamera kommer vara intressant och jämfört med alla Sony-fotografer är de säkert väldigt många bara de.

Det intressanta nu är ju faktiskt att det finns en hyfsat stor grupp Canon-fotografer som faktiskt vill ha och köper denna kamera. Det har ju aldrig hänt tidigare att Canon-folk ägnat något som helst intresse åt Sony-systemkameror. Det är ett verkligt genombrott vad ni än vill kalla det och vilka förbehåll ni än vill lägga i frågan. Om denna kamera endast hade varit av intresse för oss Sony-användare hade den sannolikt inte ens varit med på listan.

5Ds modellen med lågpass-filter finns inte med i 10 i topp.
Toppar gör ett Nikon-kit för drygt 3000 spänn.
Gamla A6000 tuffar på.

Mest sålda senaste månaden hos Cyber
1. Nikon D3200 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G V...
2. Sony Alpha 7R II kamerahus
3. Canon EOS 7D Mark II hus
4. Canon EOS 5DS R kamerahus
5. Canon EOS 6D hus
6. Panasonic Lumix DMC-GM1 svart +12-32/3...
7. Nikon D810 kamerahus
8. Canon EOS 700D hus + EF-S 18-55/3,5-5,...
9. Nikon D750 hus
10. Sony A6000 svart + E PZ 16-50/3,5-5,6 ...

Och mest sålda är nog engångskameror......
 
Nu fotar jag Nikon och att jag skulle köpa canonobjektiv för att få ett sonystillbildssystem som funkar halvdant finns inte på kartan. Förhoppningsvis och troligen kommer det bättre adaptrar och såna som funkar bra även för Nikon. Eller så släpper Sony fullstora objektiv.

Ett system är f ö större än bara ett hus, det krävs blixtar, adaptrar, objektiv, extrabatterier, trådutlösare och div småprylar samt säkert några program för att få ut max ur bilderna.

De som jag känner som har köpt in sig i sonysystemet är just canonägare som skaffat sig en andrakamera.

Nej men varför skulle du köpa Canon-objektiv (har någon givit dig så dåliga råd??) och det är klart att det kommer adapters för Nikon inom en nära framtid. Vi har ju redan sett flaggning för det tidigare även om de inte går att köpa över disk ännu.

Sedan ska folk vara klara över att det finns finesser som bara funkar med dedikerade E-mountobjektiv. Det är nog inte alltid dessa testare som nu fyller sina listor med omdömen om olika objektiv medvetna om. Det handlar om DMF (Direct Manual Focus) som idag inte funkar med Sonys adapters för vissa Sigma och Sonys egan billiga objektiv med billiga SAM-fokuslösningar. Den snygga implementering av automatiskt aktivering av focus aid (förstoring) funkar vad jag vet automatiskt bara med orginalen. Förstoringsläget funkar annars även för manuella objektiv också inklusive peaking men då måste funktionen aktiveras och styras med minst två knapptryckningar. Så det handlar ytterst om vad man redan har och vilka funktionsbegränsningar man tycker sig kunna leva med.

Har ni tänkt på en sak? Nu pratas det bara om att andra objektivsystem ska anpassas så att de funkar med E-mount d.v.s. till Sonys a7-hus i första hand. Det kommer aldrig bli aktuellt att köra andra vägen (för det kommer alltså inte att gå i nästan alla andra fall) och det kommer också vara en komparativ fördel för Sony om Sony fortsatt förmår att attrahera användare med andra objektivuppsättningar är Sony E. Berget kommer till Mohammed och Mohammed behöver aldrig bry sig om att själv hasa sig till berget. Så länge det är så här kommer Sony tjäna på att fler köper deras kameror än annars. Men de kommer också sälja färre objektiv än de skulle gjort annars och det är ju nedsidan. Gungor och karuseller.
 
............är småbildsmarknaden en rätt liten del av den totala kameramarknaden, och dels så är det bara entusiaster som håller på med adaptrar.

En mer betydelsefull "krackelering" av inlåsningseffekter är Micro Four Thirds. Flera kamera- och objektivtillverkare som har enats om en gemensam standard för objektivfattning, både mekaniskt och elektriskt. Något sådant för större bildformat vore mums.

Canon-folket behöver inte alls "hålla på med adaptrar" (som någon jäkla entusiast) utan de sätter på en enda och sedan får en och samma adapter sitta där hela tiden och till slut kommer de inte ens tänka på att de har en om de inte får för sig att köra annat än Canon, men det gör väl inte Canon-folk i gemen eftersom de nog redan tycker sig leva i den bästa av kameravärldar (utom när det gäller sensorer och annat smått och gott som finns i A7r II).

Håller med om helt att MFT är en jättebra grej (synd bara på sensorvalet enligt min ringa mening). Men här har vi en helt annan situation. Här finns det faktiskt flera tillverkare som vill och behöver dela på kostnaderna för utveckling då de alla är mycket små i jämförelse med de stora på systemkameramarknaderna. De stora saknar fullständigt den viljan och då hade det inte hänt ett dugg om inte tredjepartstillverkare av tillbehör sett affärsmöjligheterna med adapters. Det här har hänt utan att egentligen varken Canon eller Sony drivit det. Men de kommer båda att drabbas av effekterna av utvecklingen.
 
ANG Brian Smith länken. långa telen skall vara extra svåra med A7RII, men här var det flera som fungerade bra, någon 400 och 800mm till och med. ovanligt många Canon objektiv fungerade bra överlag, han måste ha jobbat hårt, för det var jäkligt många han provade.

Han var tydligen i någon studio, försa hur det fungerar i verkliga livet, han sa att han hade använt något form av medelljus om jag förstod rätt.



//Bengt.
 
Nu fungerar det ju inte fullt ut med Canon adapter på A7RII och inte heller speciellt bra med vissa Canonobjektiv, så vi får väl vänta och se hur fantastisk denna lösning blir i praktiken. Jag hoppas kunna testa själv inom kort.

Ja men, enligt Brian Smith länken så var det ovanligt många Canonobjektiv som fungerade bra, även ett 400mm och även ett 800mm, som inte skall fungera alls enligt en del. det var ju jäkligt många objektiv han gick igenom.
 
Ja men, enligt Brian Smith länken så var det ovanligt många Canonobjektiv som fungerade bra, även ett 400mm och även ett 800mm, som inte skall fungera alls enligt en del. det var ju jäkligt många objektiv han gick igenom.

Som Sten-Åke påtalat, så är det en hel del funktioner i kameran som inte fungerar med adapter, t ex ögonfokus och Brian Smith har bara testat AF-prestanda i studio. Dessutom fungerar inte några av de vanliga, men lite äldre Canon objektiven som t ex 50/1,4. Men många verkar fungera i dessa tester. Själv vill jag dock testa "riktig" fotografering i olika ljus innan jag tror på att det fungerar så bra som sägs.
 
Ett försök till. Nu fick du ytterligare ett tillfälle att berätta hur dålig en Sonykamera kan vara, Nex 6 blev sedemera kvick i autofokus och riktigt bra. MEN DET HANDLAR INTE DUGG OM HUR DÅLIG/BRA NEXARNA VAR.

Men du måste också respektera alla dom som inte delar eller håller med om den kritik som just du har om Sonykameror, jag håller med dig till vissa delar av kritiken av den nu aktuella A7RII, tycker att flera av synpunkterna på förbättringar är helt korrekta och vettiga..

Jag har huvudsakligen använt Sonykameror i tre och ett halvt år, och det skulle jag inte gjort om jag tyckte de var dåliga. Däremot har jag inte tyckt att allt varit bra med dem, men så är det med alla kameror. Vad gäller just A7R II tycker jag inte det finns mycket att klaga i själva kameran.
 
Ja jag kör min A7r så också med mitt Sigma 150-500 som tack och lov har Sigmas utmärkta OS (optiska stabilisering). För det är ju också ett problem om man skruvar på andra objektiv och det är ju att A7r inte har någon inbyggd stabilisering men det har ju A7r II. Jag har tagit massor av djurbilder med det ekipaget också fast det inte är helt optimalt för viss användning om man har riktigt höga krav på snabbhet. Allt fågelfoto är inte heller snabbt och jag har tagit en hel del fågelbilder både i Afrika, Indien och Sri Lanka även med NEX 7:an som ju inte är ett dugg bättre än A7r när det kommer till användning med adapter. En lösning kunde vara en ännu vassare adapter med tekniken från A77 II. Det skulle ju hjälpligt överbrygga.

Men visst har du rätt i att det blir ett hål efter A-mount och SLT-tekniken och att en LA-EA4-adapter verkligen inte är ett fullgott substitut idag som kan ersätta A-mount SLT. Då står väl hoppet mer till Canon-adapters i så fall och det verkar ju vara skillnad där med på de olika adapters nu som utmanar Metabones. Frågan är ju bara då vad det skulle vara som skulle göra en adapter snabbare än en annan.

Värst vad du reser. :) När det gäller längre Canon-telen + Metabone verkar de fungera klart sämre (hunting) än motsvarande Sony A-mount som inte är heller är problemfria och motsvarande canonfattat Tamron 150-600 fungerar klart sämre än a-mountat (svår svengelska här) dito enl Brian Smith. Lite svårt att förstå varför längre telen inte har ssk bra fungerande AF med a7RII. Visserligen har de sällan större bländaröppning än 5,6 men kameran fick ju beröm för bra AF även i svagt ljus av DPR (med kortare brännvidder då). Nä, här måste Sony skärpa sig om de vill behålla fågelfotograferna för det finns faktiskt sådan som använder Sony-systemet till detta (a-mount).
Själv kör jag som sagt med a7R, Minolta 400 med EA4.an och till den faktiskt en Kenko 1,4 x TC som ger svår vinjettering men håller man motivet i mitten, där af-punkterna finns, blir det skarpt och fint. AF fungerar på detta objektiv med telekonvertern men märkligt nog inte med mitt Minny 300 som har största bländare 2,8. Slutartiderna måste ju hållas korta pga pixeldensiteten och kanske också pga ev slutarchock, < 1600 - 2000/s på flygande fågel och lite längre på sittande, utan TC:n går det att använda längre slutartider förstås.
 
Canon-folket behöver inte alls "hålla på med adaptrar" (som någon jäkla entusiast) utan de sätter på en enda och sedan får en och samma adapter sitta där hela tiden
Om man vill blanda mellan att använda E och EF-objektiv på en A7 (av valfri variant) så måste man antingen ha en adapter per EF-objektiv, eller flytta sin enda adapter mellan EF-objektiven. Det är antingen rätt dyrt eller att "hålla på". En del adaptrar kan man dessutom inte montera bort objektivet från utan att först montera bort adaptern från kameran. Jag vet inte om det gäller EF-till-E-adaptrar, men hoppas att det inte är så.

Att man helt kan glömma bort att man kör med en adapter mellan objektiv och kamera är en fåfäng förhoppning.

(Dessutom är funktionaliteten för EF-objektiv på A7 rätt variande: från acceptabelt bra till obefintlig, så beroende vad man har för EF-objektiv så kan en A7 vara ett bra val eller ett mindre bra val.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.