Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte vi skall se konkurrensen om marknadsandelar och överlevnad som en konspiration från någon spelare. Var och en gör vad den kan för att locka köpare och tjäna pengar.
I ena hörnet sitter Canikon och gör i princip ingenting vi ser. I andra sitter Sony och uppfinner det ena det andra. Samtidigt har Fuji stor framgång med att erbjuda det traditionella med god ergonomi och skarpa objektiv.
Det pratas så mycket om att uppgradera sig.
Skall man gör det bör man enligt vad det betyder på äkta svenska utveckla sig själv. Menar man däremot att man skall köpa en ny karma för att få bättre bilder bör man tänka 2 gånger minst innan man tar fram kortet och betalar.

Vi älskar att prata teknik i dessa forum. Det är kul men har liten betydelse när vi skall leverera bra bilder- Då gäller det att kunna sin kamera. Att kameran har bra ergonomi och är enkelt att jobba med..
Att AF sitter oftare än den missar och man har ett bra utbud av skarpa objektiv att välja bland. Dessutom gärna i olika prisklasser. Allt vi köper måste inte vara i världsklass.
Köpte idag ett 24/2,4 IS. Har ingen röd ring men är skarpt som bara den.
Så vi måste komma ihåg att när väljer kamera så väljer vi också system.
Jag var lockad av Sonys A7RII men när jag tog en ordentlig titt på objektiven och deras recensioner från användare så backade jag.

Faktum är att om jag tagit en bra bild med X-PrO1 eller 5DS R så är resultatet utskrivet i A2 ungefär det samma. Den ena har 16 Mp och den andra 50 Mp.
Så uppgradera er själva för idag är det inte tekniken som kommer ge er bättre bilder.

Jag är verkligen en av de första att hålla med dig i din slutkläm. Uppgraderingen kan dessutom vara något annat som ofta kan ge väldiga vinster till betydligt mindre pengar - en ny RAW-konverterare kanske. ... och när vi skaffar ny mjukvara så är det en djupt underskattad faktor vi alltid underskattar och det är att skaffa oss en bra bok som i djupet förklarar alla dessa funktioner på ett bra sätt så att de faktiskt i praktiken blir kända och användbara för oss. Vi är ofta jättebra på att skaffa oss nya grejor hela tiden för att pengar faktiskt inte är ett problem för många idag om man vill prioritera foto men att lägga tid på att verkligen förkovra oss satsar vi långtifrån alltid lika villigt trots att den satsningen förmodligen ger större effekt än nya grejor.

MEN, det är faktiskt inte hela sanningen för ny teknik gör faktiskt att sättet vi fotograferar på kan förändras drastiskt och i bland i grunden. Jag kollade på Dave Dugdale och blev faktiskt rätt övertygad om att A7r II faktiskt kommer med en del ny teknik som faktiskt har denna potential rätt använd. Kolla själva exemplen kring den nya sensorns egenskaper, AF-en, den 5-axliga bildstabiliseringen, de nya filmningsfunktionerna och Eye focus bara för att ta några av de viktigaste.

Den här videon tycker jag dessutom är väldigt informativ, välgjord och mycket pedagogisk med sida vid sida jämförelser.

http://www.sonyalpharumors.com/new-...gdale-long-zoom-with-ll-and-canon-5ds-battle/

Såg även en annan video där man tog upp överhettningsproblemen. A7r II kan precis som min NEX 7 krokna efter 20-30 minuter kontinuerlig filmning men det finns ju en väldigt enkel "work around" för det problemet. Om man viker ut bakdisplayen från sin infällda plats så luft kan komma in där så förbättras kylning och möjlig filmningstid dramatiskt.
 
Sony har nu bytt ben från komponentleverantör till kameratillverkare

En sak som slog mig igår är att det i tysthet verkar som om det skett ett paradigmskifte hos Sony och det är det vi nu ser påtagliga effekter av. Jag tror inte jag var ensam om att fråga mig tidigare varför Sony under så lång tid lät Nikon ha monopol på högupplösande FF-kameror med marknadens bästa sensor i D800 och D800E så länge och dessutom med sensorer som tillverkats av Sony. Det är fortfarande en gåta för mig.

Sony har till skillnad från Nikon kontroll på hela tillverkningskedjan från ax till limpa genom att de faktiskt tillverkar marknadens bästa sensorer parallellt med att de tillverkar kameror med dessa sensorer i. Sony är alltså en av de största komponenttillverkarna på kameramarknaden och den divisionen har säkert haft sin egen agenda en längre tid men vad det verkar nu så har det till sist skett en rättning i ledet.

Nu har Sony fullt ut utnyttjat att de faktiskt har tillverkningen "in house" av världens bästa sensorer. De har äntligen börjat prioritera sin egen kameratillverkning på ett sätt som de inte gjort tidigare och resultaten av det är dramatiska. Det finns inga Nikon-hus än med världens första bakbelysta FF-sensor och det finns framförallt inga spegellösa med FF och det senaste i sensorväg från någon konkurrent.

I går diskuterades den enorma säljframgång som A7r II uppenbarligen blivit där den ligger i topp så väl hos Amazon som hos CyberPhoto i Sverige. Det är rätt enastående med tanke på att denna kamera kostar vad den kostar oavsett om man betalar i $, Euro, pund eller kronor.

I går diskuterades även det faktum att det är så tyst från CaNikon på den spegellösa fronten och vilket illavarslande tecken det är för dessa företag. Däremot är det full fart på marknaden för avancerade adapters för både Canon och Nikon där det verkar komma nya spelare in på den marknaden snart sagt var vecka nu. Rapporterna om att dessa adapters dessutom fungerar överaskande bra med A7r II har också duggat tätt.

Jag tror inte att denna stora säljframgång överhuvudtaget kan förklaras av att det är helt nya förstagångsanvändare som aldrig tidigare haft en DSLR som nu köper dessa Sony-kameror och det är inte heller uppgraderande Sony-fotografer som kan förklara succén utan jag tror att det vi ser nu faktiskt är paradigmskifte nr 2 d.v.s. att många Canon-fotografer som suttit där och sett på när Sony hängt av Canon på sensorfronten i allt utom antalet pixlar (pixlar som dessutom inte visat sig hålla i alla lägen för en högre bildkvalitet i jämförelse med A7r II) nu tröttnat på att vänta. Canons 5Ds har ju fått på nöten i ett antal jämförelser med A7r II som gjorts de senaste veckorna på många plan och inte minst då när det gällt bildkvalitet.

När Metabones- och andra adapters visat att man kan ta med sig sina objektiv med bibehållen AF-funktion i stor utsträckning så är strömhoppen nu ett faktum och Canon har hamnat i ett rätt akut läge. Om de hade valt att gå in på marknaden för avancerade spegellösa kameror med FF så hade ribban legat betydligt lägre om de gjort det för ett par år sedan kring när första generationens A7-or lanserades. Nu kommer de behöva lyfta sig väldigt mycket från i princip "scratch" och det kommer att kosta och bli jäkligt jobbigt. På kort sikt kommer Nikon att tjäna på detta men det är bara en tidsfråga innan Nikon drabbas av exakt samma effekter.

Det är Canon-fotografer som nu gör att A7r II-försäljningen spränger alla ramar. A7r II är inte bara ett intresse för ett mindre antal Sony-fotografer. Den här kameran är en sann "cross over"-produkt som inte bara kommer att gå till historien för sina tekniska innovationer lika mycket eller mer för hur den påverkade marknaden för avancerade systemkameror och det trots sina uppenbara imperfektioner och begränsningar som många nogsamt noterat ner till minsta irritationsmoment.

Jag tror också att de starkt förbättrade filmningsegenskaperna i A7r II lockar många Canon-fotografer som precis som alla övriga fotografer tvingas att diversifiera sig mer för att överleva (jag läste just Fotografisk Tidskrift om hur fotografernas marknad har ändrats från 2007 till 2012 och det är dramatiska förändringar som skett på många plan) och som hoppas kunna göra det genom att även leverera film av hög kvalitet.

Det ska bli väldigt intressant att se vart detta tar vägen. Canon och Nikon har fått mycket att tänka på och det på mycket kort tid och nu börjar det dra ihop sig på allvar. Det börjar bli hög tid för att komma "upp till bevis" för nu flyttar deras installerade bas fokus i snabb takt och ingen har en aning om hur stora dessa strömmar kommer att bli. Jag har sett sånt här hända i datorindustrin under 90-talet då 80-talets dominerande företag såsom IBM (OS/2 nätverksoperativ), Novell (nätverksoperativ), Lotus (kalkyl- och integrerade program), Wordperfect, (ordbehandlare), Borland (utvecklingsverktyg och kalkylprogram), Ashton Tate (dBase PC-databas) alla slogs ut av Microsoft från PC-mjukvarumarknaden trots att många hade marknadsandelar på över 60% inom sina segment. Det skedde med en blandning av marknadsoperationer (pris och paketering) och enkla och effektiva migrationslösningar (för användarkonton och makron). Vips var dessa stora världsföretags gamla installerade användasbaser bortraderade innan de överhuvudtaget hann fatta att det skett. Många av dessa stora företag gick under helt och andra tvingades helt ändra riktning.
 
Senast ändrad:
Det är Canon-fotografer som nu gör att A7r II-försäljningen spränger alla ramar.
[...]
Det ska bli väldigt intressant att se vart detta tar vägen. Canon och Nikon har fått mycket att tänka på och det på mycket kort tid och nu börjar det dra ihop sig på allvar. Det börjar bli hög tid för att komma "upp till bevis" för nu flyttar deras installerade bas fokus i snabb takt och ingen har en aning om hur stora dessa strömmar kommer att bli. [...]

Har du några siffror på detta eller är det bara önsketänkande om Sonys plötsliga övertagande av kameramarknaden?
 
Det finns siffror från Sony och USA-försäljningen. USA traditionellt sett har inte varit Sonys bästa marknad då man där varit lite mer förtjusta i större kameror än de spegellösa men trots det är dessa siffror mycket starka nu. Dessutom har vi ju informationen från Amazon som ju är en av världens största kanaler.

I dessa diagram ser du att DSLR-säljtrenden pekar nedåt och har gjort så flera år och spegellöst åt andra hållet. Sony har dessutom gått mycket bättre än marknaden de senaste åren tack vare succéer såsom A6000 och A7:eek:rna.

Första halvan av 2015 har hela marknaden för spegellöst vuxit 12% i detta fall och Sony har under samma period vuxit hela 42%. Notera att detta var innan A7 II, A7r II och A7s II, släpptes på marknaden. Så Sony står nu ännu mycket starkare på detta marknadssegment än tidigare.

http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-strongly-growing-in-the-us-camera-market/

Dessutom äger Sony sensormarknaden och förser alla kameramarknadssegmentmarknader med sensorer, så de står väldigt starka just nu och deras produktportfölj består till stor del av produkter som är succéer där marknaden växer, medan Canon och Nikon inte har gjort någon större succé än med spegellöst. Nikons små spegelösa är uppskattade men de kan inte förses med FF-sensorer (och konkurrerar inte med Sonys A7:eek:r) utan för det kommer det krävas en ny fattning eller att man använder den man redan har i sina tjockkameror. 1-serien är ett stickspår.

Det är ju aldrig bra framtidsutsikter att ha hela sin kärnverksamhet på marknader som krymper starkt och där man inte ser några vidare tecken på att den trenden kommer att ändras. De två stora missgynnas ju dessutom av att tillverka produkter som är elektromekaniska och betydligt dyrare att tillverka än de nya spegellösa är. De har också sannolikt större kostnader i garantiåtaganden genom att deras kameror har en mycket mer komplicerad konstruktion inte minst när det gäller autofokus som ju varit ett sorgebarn i vissa avseenden för Canon. Det är mycket enklare att få till en korrekt fokuserande kamera där man bara har att ta hänsyn till en enda strålgång istället för att tvingas synka tre som i en DSLR.
 
Att nyförsäljningen av DSLR sjunker och spegellöst ökar är inte detsamma som att majoriteten byter till Sony. Många köper naturligtvis nya popkameror av ren nyfikenhet eftersom tekniken är ny och först nu börjar kunna tävla med DSLR:er. Att Sony dominerar komponentmarknaden av kamerasensorer är heller inte detsamma som att Sonys system tar över från Canon eller Nikon.

Att marknaden trendar i riktning mot spegellöst innebär naturligtvis att det pågår febril aktivitet hos både Canon och Nikon, dels för att förstå om det är ett reellt hot och hur man i så fall ska möta det och också för att de naturligtvis vill ta del av nyförsäljningen. Den dagen Canon och Nikon presenterar jämförbara spegellösa kameror typ A7RII är det inte alls säkert att försäljningen av Sonys spegellösa fortsätter att ta marknadsandelar. Med tanke på objektivutbutet hos Canon och Nikon skulle jag gissa att de flesta inte byter system eller kör vidare med adaptrar.

Sonys hype just nu är nog till stor del beroende på att de är ensamma om en avancerad spegellös modell i proffsklassen. Det kan ändras snabbt.
 
95% av trådens deltagare pratar bara negativa saker om A7RII, 95% som oavbrutet pekar på att DSLR fortfarande är så mycket bättre, 95% som inte kan tänka sig att köpa en A7RII, bristerna är så många så det fins ingen ände på alla brister.
Vad har du fått det ifrån? Genom att läsa och analysera texterna i den här tråden? Det stämmer i så fall dåligt med hur jag uppfattar tråden.
 
Det ska bli väldigt intressant att se vart detta tar vägen. Canon och Nikon har fått mycket att tänka på och det på mycket kort tid och nu börjar det dra ihop sig på allvar. Det börjar bli hög tid för att komma "upp till bevis" för nu flyttar deras installerade bas fokus i snabb takt och ingen har en aning om hur stora dessa strömmar kommer att bli. Jag har sett sånt här hända i datorindustrin under 90-talet då 80-talets dominerande företag såsom IBM (OS/2 nätverksoperativ), Novell (nätverksoperativ), Lotus (kalkyl- och integrerade program), Wordperfect, (ordbehandlare), Borland (utvecklingsverktyg och kalkylprogram), Ashton Tate (dBase PC-databas) alla slogs ut av Microsoft från PC-mjukvarumarknaden trots att många hade marknadsandelar på över 60% inom sina segment. Det skedde med en blandning av marknadsoperationer (pris och paketering) och enkla och effektiva migrationslösningar (för användarkonton och makron). Vips var dessa stora världsföretags gamla installerade användasbaser bortraderade innan de överhuvudtaget hann fatta att det skett. Många av dessa stora företag gick under helt och andra tvingades helt ändra riktning.
Det är rätt stor skillnad på mjukvaruindustrin för 25 år sen och dagens kameraindustri. Det finns inget företag bland kameratillverkarna som har defactomonopol på någonting som alla de andra kameratillverkan måste bygga på. (Nej, Sony har inte riktigt samma dominans med sensorer som Microsoft hade med operativsystem, och dessutom haltar den jämförelsen).

En eller annan av de mindre kameratillverkarna kanske faller ifrån, men då av andra skäl. Så har ju också skett under flera decennier. Jämför antalet japanska kameratillverkare för 50-60 år sen med antalet nu.
 
Intressant med utveclkling och utan tvekan så är det så att spegellöst ökar men att bara ange en procentuell ökning säger inte mycket då t.ex. 42% av ingenting fortfarande är ingenting.

Ett diagram som visar hur kameraförsäljning ändrats de senaste knappt 70 åren. Observera att det är digitala kompaktkameror som i stort sett stått för hela nedgången de senaste åren.

http://petapixel.com/2014/12/15/chart-shows-badly-digital-camera-sales-getting-hammered-smartphones/

Tack! Läsvärd och intressant länk.
 
Vad har du fått det ifrån? Genom att läsa och analysera texterna i den här tråden? Det stämmer i så fall dåligt med hur jag uppfattar tråden.

Inte oavbrutet kanske i varje inlägg, och dom 95% negativa menar jag inte att dom hatar modellen utan har kraftigare slagsida mot det negativa, 5% som tycker mera positivt är inte så dåligt, dom 5% positiva uppfattar jag inte eller som några fanboys som bara tycker att allt bara är superbra, så är inte fallet. kolla igenom så fins det en röd tråd, som startade med Nex-serien för många år sedan, tänk dig en stor och tung 7D med sitt fina grepp, och så kommer lilla Nexen. A7 är för liten, A7II med stab börjar att bli för stor och tung för en del, lika bra att köpa en Canon 6D eller nått, kvittar hur Sony gör så blir det fel på något sätt. A7RII kan aldrig bli en Nikon eller en Canon eller en Fuji, Dom mest negativa är CaNikon ägare i tråden, och dom sitter nöjda och glada med mycket bra kameror och skulle aldrig för sitt liv köpa denna A7RII även om den bara kostade 17500 Kr eller 12000 Kr.

Jag själv ville inte Köpa A100 inte A700 inte A550 och inte A580, dom tilltalade mig inte av många olika anledningar, Nex 7 ville jag inte eller köpa, var en knapptryckning från att välja en 7D, var uppriktigt förbannad över att inte ett vettigt 16-50f/2,8 kunde komma för att visa på någon form av satsning på A-mount.


A7II tilltalar mig, äntligen blir vägen rakare än ständiga besvärliga kurvor där man inte vet vad som väntar runt hörnet, Nya A6xxx har jag väntat på och har lite förhoppningar om, men anar ett alldeles för högt pris på den.

//Bengt.
 
Jag tror att du läser tråden som fan läser bibeln. :)

Själv skulle jag ha köpt A7RII för länge sen om den kostade 12000. Även för 17500 skulle den vara ett kap. Runt 25000 eller så börjar det bli tveksamt för min del.

/Canon-ägare
 
Jag tror att du läser tråden som fan läser bibeln. :)

Själv skulle jag ha köpt A7RII för länge sen om den kostade 12000. Även för 17500 skulle den vara ett kap. Runt 25000 eller så börjar det bli tveksamt för min del.

/Canon-ägare


Ja men du tillhör dom 5% och fan tror jag inte kan läsa.
Sedan tror jag faktiskt att även Sonyfolk också vill ha
en större kamera i sortimentet, det är en klar brist att inte kunna
erbjuda en sådan.
 
IObservera att det är digitala kompaktkameror som i stort sett stått för hela nedgången de senaste åren.

Nu faller även systemkameror. Jämför vi sommaren 2014 med sommaren 2015 så är det ett fall på 20-30 procent beroende på kategori. Det är dock främst de billigare systemkamerorna som tappar. Detta är siffror från Sverige.

Slutsatsen är att fotoentusiasterna fortsätter köpa de dyrare modellerna, men familje-/semester-fotografera nöjer sig med sin smartfon eller gamla systemkamera istället för att köpa en ny billig systemkamera.
 
Det är väl troligt att vi kommer tillbaka till en situation som påminner om den som var på filmtiden.
Att man kör med sin gamla kamera under många år. De systemkameror som sålts sedan 2010 räcker ju gott för majoritetens behov.
Sedan har vi förstås alla de som tycker mobilen duger.

Så vad säger kamerabranschen Magnus? Deras marknadsundersökare borde ha svaret om hur de ser på de kommande åren.

Jag tror det måste komma något radikalt nytt för att siffrorna skall vända upp ordentligt.
 
Att nyförsäljningen av DSLR sjunker och spegellöst ökar är inte detsamma som att majoriteten byter till Sony. Många köper naturligtvis nya popkameror av ren nyfikenhet eftersom tekniken är ny och först nu börjar kunna tävla med DSLR:er. Att Sony dominerar komponentmarknaden av kamerasensorer är heller inte detsamma som att Sonys system tar över från Canon eller Nikon.

Att marknaden trendar i riktning mot spegellöst innebär naturligtvis att det pågår febril aktivitet hos både Canon och Nikon, dels för att förstå om det är ett reellt hot och hur man i så fall ska möta det och också för att de naturligtvis vill ta del av nyförsäljningen. Den dagen Canon och Nikon presenterar jämförbara spegellösa kameror typ A7RII är det inte alls säkert att försäljningen av Sonys spegellösa fortsätter att ta marknadsandelar. Med tanke på objektivutbutet hos Canon och Nikon skulle jag gissa att de flesta inte byter system eller kör vidare med adaptrar.

Sonys hype just nu är nog till stor del beroende på att de är ensamma om en avancerad spegellös modell i proffsklassen. Det kan ändras snabbt.

Det är väl ingen som påstått att majoriteten kommer byta till Sony. Vem har sagt det? Vi har ingen aning om hur snabbt denna snöboll kommer växa och vilken riktning den kommer ta bara att den växer och för tillfället kanibaliserar Canons installerade bas som det ser ut just nu. Nikon står näst i tur att drabbas av detta fenomen.

Det jag påstått är att det är tydligt att spegellöst växer och att Sony växt med 42% under första hälvan av 2015. Det är starka siffror i USA och att den starka försäljningen inte kan förklaras av att det bara är traditionella Sony-användare som kastar sig över A7r II som det skulle varit om inte adaptrarna gjort dessa kamerahus intressanta även för Canon-användarna. Det måste vara rätt stora användargrupper som har Canon-objektiv som nu köper dessa kameror och att detta kommer dränera en del av Canons installerade bas. De som köper en så dyr kamera som en A7r II kommer inte köpa ett Canon-hus på ett bra tag. Sedan har vi ju de glada vittnesbörd från fotografer som bytt ben och säger att de inte kan tänka sig att gå tillbaka till Canons bildkvalitet vad nu det är värt. Uppenbarligen tycker en del att de får sensoregenskaper Canon inte idag kan erbjuda. Det är rätt tunga argument vid sidan av bildstabilisering i till alla objektiv.- även helt manuella..Även det ökar ju bildkvaliteten ofta. Så det finns ett antal unika selling points i dessa A7:eek:r och de har Canon-folk nu börjat upptäcka på allvar.

Fortsättning följer.
 
Är ett och ett halvt så värst länge?
Ja det är det väl. När exv. 16 MP sensorn kom som i ett slag förbättrade DR 2 steg så släppte faktiskt Sony sin A580 och A55 samtidigt och lite före D7000. Så jag tycker det är mycket konstigt att komponentdelen var så ur synk med kameradivisionen hos Sony. Det missar ju hela det momentum en sådan sensor ger och det bjussade de Nikon på. Lyckligtvis för Sony-folket så har det blivit ändring på det nu.
 
Det är rätt stor skillnad på mjukvaruindustrin för 25 år sen och dagens kameraindustri. Det finns inget företag bland kameratillverkarna som har defactomonopol på någonting som alla de andra kameratillverkan måste bygga på. (Nej, Sony har inte riktigt samma dominans med sensorer som Microsoft hade med operativsystem, och dessutom haltar den jämförelsen).

En eller annan av de mindre kameratillverkarna kanske faller ifrån, men då av andra skäl. Så har ju också skett under flera decennier. Jämför antalet japanska kameratillverkare för 50-60 år sen med antalet nu.

Men det var det väl inte i PC-softwareindustrin heller. :). Microsofts dominans på OS var inte det viktiga. Folk körde Windows därför att MS Office var standard som kontors-suite.och inte tvärtom. Minns att Excel kördes i DOS/Windows 2.21 med runtime-Windows. XL-användarna sket väl i Windows. Det var XL de var ute efter. Vem som helst kunde skriva program för Windows så Microsoft har väl aldrig haft monopol på det men de slog ut alla konkurrens på OS och Office-program och det var det som grundlade dominansen och inte OS-et i sig. OS/2 dog för att Microsoft slutade stödja det och vägrade porta Office till OS/2 efter den version som togs fram till Windows 2.21. Mac överlevde och MS fortsatte stödja det som ett ofarligt konkurrensalibi för att MS skulle slippa konkurrensmyndigheternas bannstråle och eventuell bolagsdelning. Så till Mac kom Office dock alltid i eftersläpande äldre versioner vid denna tid.

Kameramarkanden är oligopol med starka inlåsningseffekter som nu ser ut att vara på väg att krackelera äntligen. Jag tror heller inte att Sony kommer sopa mattan med Canon och Nikon nödvändigtvis men de har fått sig en riktig tankeställare nu, lita på det och det kommer säkert bli gott om parkeringsplatser hos Canon och Nikon om de inte lyckas svara på det som händer nu. Vi ser trenderna och det är första gången de storas inlåsningsmonopol hotas i grunden. Nu tar för första gången någon annan kunder direkt från Canon och det måste skaka dem i grunden. Det kan bara vara nyttigt och alla konsumenter är att gratulera för detta ändrar spelplan och maktförhållanden mellan kunder och tillverkare på kameramarknaden.
 
Inte oavbrutet kanske i varje inlägg, och dom 95% negativa menar jag inte att dom hatar modellen utan har kraftigare slagsida mot det negativa, 5% som tycker mera positivt är inte så dåligt, dom 5% positiva uppfattar jag inte eller som några fanboys som bara tycker att allt bara är superbra, så är inte fallet. kolla igenom så fins det en röd tråd, som startade med Nex-serien för många år sedan, tänk dig en stor och tung 7D med sitt fina grepp, och så kommer lilla Nexen. A7 är för liten, A7II med stab börjar att bli för stor och tung för en del, lika bra att köpa en Canon 6D eller nått, kvittar hur Sony gör så blir det fel på något sätt. A7RII kan aldrig bli en Nikon eller en Canon eller en Fuji, Dom mest negativa är CaNikon ägare i tråden, och dom sitter nöjda och glada med mycket bra kameror och skulle aldrig för sitt liv köpa denna A7RII även om den bara kostade 17500 Kr eller 12000 Kr.

Jag själv ville inte Köpa A100 inte A700 inte A550 och inte A580, dom tilltalade mig inte av många olika anledningar, Nex 7 ville jag inte eller köpa, var en knapptryckning från att välja en 7D, var uppriktigt förbannad över att inte ett vettigt 16-50f/2,8 kunde komma för att visa på någon form av satsning på A-mount.


A7II tilltalar mig, äntligen blir vägen rakare än ständiga besvärliga kurvor där man inte vet vad som väntar runt hörnet, Nya A6xxx har jag väntat på och har lite förhoppningar om, men anar ett alldeles för högt pris på den.

//Bengt.

Tror alla som funderar på att köpa denna kamera fokuserar på nackdelarna just nu, fördelarna är kända.

Jag för min del har räknat bort den som stillbildskamera efter att ha läst här och fått använda ett tidigt demo exemplar i Tyskland. Men det kommer efterföljare. Som videokamera är den fortfarande intressant och jag följer trådarna med stort intresse.
 
Men det var det väl inte i PC-softwareindustrin heller. :).
Den närmaste analogin är väl Intels monopol på CPU:er till PC-marknaden, men den haltar också. Dels för att en CPU har större betydelse för en PC mer än vad en bildsensor har för en kamera, och dels för att Sony inte har i närheten av samma dominans på sensormarknaden som Intel har på CPU-marknaden för PC.
(Intels dominans är antagligen ännu större idag än för 25 år sen, men det är mest en gissning från min sida).

Kameramarkanden är oligopol med starka inlåsningseffekter som nu ser ut att vara på väg att krackelera äntligen.
Det tror jag när jag ser det. Dels är småbildsmarknaden en rätt liten del av den totala kameramarknaden, och dels så är det bara entusiaster som håller på med adaptrar.

En mer betydelsefull "krackelering" av inlåsningseffekter är Micro Four Thirds. Flera kamera- och objektivtillverkare som har enats om en gemensam standard för objektivfattning, både mekaniskt och elektriskt. Något sådant för större bildformat vore mums.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.