Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tror inte vi skall se konkurrensen om marknadsandelar och överlevnad som en konspiration från någon spelare. Var och en gör vad den kan för att locka köpare och tjäna pengar.
I ena hörnet sitter Canikon och gör i princip ingenting vi ser. I andra sitter Sony och uppfinner det ena det andra. Samtidigt har Fuji stor framgång med att erbjuda det traditionella med god ergonomi och skarpa objektiv.
Det pratas så mycket om att uppgradera sig.
Skall man gör det bör man enligt vad det betyder på äkta svenska utveckla sig själv. Menar man däremot att man skall köpa en ny karma för att få bättre bilder bör man tänka 2 gånger minst innan man tar fram kortet och betalar.
Vi älskar att prata teknik i dessa forum. Det är kul men har liten betydelse när vi skall leverera bra bilder- Då gäller det att kunna sin kamera. Att kameran har bra ergonomi och är enkelt att jobba med..
Att AF sitter oftare än den missar och man har ett bra utbud av skarpa objektiv att välja bland. Dessutom gärna i olika prisklasser. Allt vi köper måste inte vara i världsklass.
Köpte idag ett 24/2,4 IS. Har ingen röd ring men är skarpt som bara den.
Så vi måste komma ihåg att när väljer kamera så väljer vi också system.
Jag var lockad av Sonys A7RII men när jag tog en ordentlig titt på objektiven och deras recensioner från användare så backade jag.
Faktum är att om jag tagit en bra bild med X-PrO1 eller 5DS R så är resultatet utskrivet i A2 ungefär det samma. Den ena har 16 Mp och den andra 50 Mp.
Så uppgradera er själva för idag är det inte tekniken som kommer ge er bättre bilder.
Jag är verkligen en av de första att hålla med dig i din slutkläm. Uppgraderingen kan dessutom vara något annat som ofta kan ge väldiga vinster till betydligt mindre pengar - en ny RAW-konverterare kanske. ... och när vi skaffar ny mjukvara så är det en djupt underskattad faktor vi alltid underskattar och det är att skaffa oss en bra bok som i djupet förklarar alla dessa funktioner på ett bra sätt så att de faktiskt i praktiken blir kända och användbara för oss. Vi är ofta jättebra på att skaffa oss nya grejor hela tiden för att pengar faktiskt inte är ett problem för många idag om man vill prioritera foto men att lägga tid på att verkligen förkovra oss satsar vi långtifrån alltid lika villigt trots att den satsningen förmodligen ger större effekt än nya grejor.
MEN, det är faktiskt inte hela sanningen för ny teknik gör faktiskt att sättet vi fotograferar på kan förändras drastiskt och i bland i grunden. Jag kollade på Dave Dugdale och blev faktiskt rätt övertygad om att A7r II faktiskt kommer med en del ny teknik som faktiskt har denna potential rätt använd. Kolla själva exemplen kring den nya sensorns egenskaper, AF-en, den 5-axliga bildstabiliseringen, de nya filmningsfunktionerna och Eye focus bara för att ta några av de viktigaste.
Den här videon tycker jag dessutom är väldigt informativ, välgjord och mycket pedagogisk med sida vid sida jämförelser.
http://www.sonyalpharumors.com/new-...gdale-long-zoom-with-ll-and-canon-5ds-battle/
Såg även en annan video där man tog upp överhettningsproblemen. A7r II kan precis som min NEX 7 krokna efter 20-30 minuter kontinuerlig filmning men det finns ju en väldigt enkel "work around" för det problemet. Om man viker ut bakdisplayen från sin infällda plats så luft kan komma in där så förbättras kylning och möjlig filmningstid dramatiskt.