Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
fungerande objektiv

Hej ni. Har en A7R II efter många år med Canon. För mig fungerar Canon 70-200 2.8 L USM II och Tamron 24-70 2.8 VC ruskigt bra med metabones adaptern. Tyvärr funkar inte Sigma 35 mm ART 1.4 (Canon-fattning) alls. Inte ens i manuellt läge. Ej heller gamla trotjänaren Canon 85mm 1.8 USM. Eller den funkar manuellt inte med AF. Canon 300mm 4 L funkar väl si å så. Så nu letar jag en bra 35mm 1.4. Lutar väl åt Sonys egen.

F.ö. är A7R II bra. Galna bildfiler i megapixel och dynamiskt omfång. Svårt att gå tillbaka till 5D mk3. Canon måste jobba på!
 
Det är väldigt svårt att tala emot en a7II men tipset är att ha is i magen.

Vänta ett tag och se om det blir någon a99II. Om inte har iaf a7II hunnit bli lite billigare ;)

Har du klarat dig så här länge med en a99 så klarar du dig ett tag till ;)


Ja A7r II har lyft AF i spegellöst FF till en helt ny nivå men kommer det ännu mer?

Detta är en månad gammal info (29 september 2015) och den visas nu på SAR igen md skiss och allt:

Det handlar om nya microlinser över just fasdetekt AF punkterna på sensorn som man säger ska ge starkt förbättrade AF-egenskaper.

http://www.sonyalpharumors.com/sony...mprove-phase-detection-autofocus-performance/

Sony’s patent publication (which means it has been filed and acknowledged, but not yet denied or approved), lays out the groundwork for being able to create unique microlenses with different profiles (shapes), so that the microlenses over the phase-detection pixels could direct light coming only from the desired direction onto the surface of the pixel, without requiring shading. This technology is significant and unique for the fact that the patent implies this would be done on a pixel-by-pixel basis.
This change would give the pixels and overall system much more information to work with in low-light situations.

Den som lever få se men det kan ju vara så att vi kommer få se framsteg t.o.m. från den nivå A7r II är på.
 
Håller med Fredrik! Det var inte min poäng Per utan att folk trots dessa höga priser beställer A7r II i såna mängder att Sony tvingas avstå från andra lanseringar om man får tro en del info. Självfallet kan dollarkursen förklara ATT priserna hamnat där de ligger men folk köper ju trots dessa priser och det är ju det som är det nya för 10 000 - 12000 mer för generation är ändå en rätt stor tugga att ta för många konsumenter. Många kommer nog inte ha råd att skaffa några objektiv som kan göra kameran rättvisa. De vore lite antiklimax att få hänga på ett Sony 28-70 bara för att man inte har råd med annat. Vad är då poängen?

Klart att marknaden tar det den kan om den fungerar som den ska.

Håller med Gunnar också för visst är det mycket som förbättrats i A7r II och det är självfallet inte gratis. Ny bakbelyst sensor (för första gången i en FF överhuvudtaget inklusive DSLR:er), starkt förbättrad AF och 5 axlig bildstabilisering med FF(för första gången) och dessutom i ett sånt litet hus. Det är väldigt viktiga förbättringar som gör en A7r II till en mycket enklare kamera att hantera än en A7r. Så det är klart att det varit en hel del R&D-kostnader. ... och det finns en massa andra nyheter också som det inte pratas så mycket om men som är viktiga för andra.
 
Den spegellösa tekniken är ju fortfarande ny så vi får nog vänja oss vid att utvecklingen sker snabbt och ibland språngvis. De tidiga köparna får säkert betala ett visst överpris för att "finansiera" det här. I och med att vi får fler aktörer så skyndar det på utvecklingen. Det ska bli intressant att se Canon och Nikons lösningar när de på allvar ger sig in på den spegellösa FF-marknaden.
 
Det måste vara rätt anmärkningsvärt för de volymerna brukar väl de betydligt billigare konsumentmodellerna prenumerera på typ Sony A6000 om vi pratar Sony eller några av Canons eller Nikons konsument-DSLR:er.

Ser ut som ett visst genombrott för Sony till slut.

Ja, det verkar helt otroligt. Normalt som sagts så brukar volymerna vara på de billigare modellerna. Kan Sony sälja många med stor vinst räknat i relation till tillverkningskostnaderna kan det vara bra inte bara för Sony utan för spegellöst generellt och kanske t o m för kameraindustrin som haltat de senaste åren.
 
17 månader sedan ett A-mounthus lanserade och 3 år sedan A99

... och snart är det väl bara Gunnar som krampaktigt kommer fortsätta krama ett A77-hus i väntan på ett nytt A-mounthus av något slag ska se dagens ljus och snart går vi in i vintermörkret igen.

http://www.sonyalpharumors.com/sr3-...7-months-without-a-mount-camera-announcement/

"1) The last A-mount camera they announced was the A77II in May 1, 2014. So it’s now 17 months without any new A-mount camera announcement.
2) The high end A99 camera got announced three years ago on Sep 12, 2012. It would be about time to announce a new camera!

And A-mount owners are not the only guys concerned. Also E-mount APS-C E-mount camera owners are waiting


Det är bara A7 FF för hela slanten.
 
När det är det otroliga som är sant...

.
.
Sony A7RII är just nu Cyberphotos mest sålda kamera.

Ja, det verkar helt otroligt. ---

Ifall alla tycker att något är otroligt, trots att det faktiskt är just det som händer, så betyder det att alla har bedömt situationen FULLSTÄNDIGT fel!

För att lägga ytterligare lök på laxen så är Sony A7R II just nu Nr 1 även på Amazons lista över mest sålda spegellösa kameror... ::)
 
Den spegellösa tekniken är ju fortfarande ny så vi får nog vänja oss vid att utvecklingen sker snabbt och ibland språngvis. De tidiga köparna får säkert betala ett visst överpris för att "finansiera" det här. I och med att vi får fler aktörer så skyndar det på utvecklingen. Det ska bli intressant att se Canon och Nikons lösningar när de på allvar ger sig in på den spegellösa FF-marknaden.

Vi som sitter på läktaren kan ju bara spekulera i vad Canon och Nikon tänker. Fast att de tänker kan vi nog vara ganska säkra på. För hade de inte gjort det hade de inte behållit sin marknadsposition år efter år.

Jag tror att de har väldigt avancerade planer på att bryta sig in på den spegellösa marknaden. De har ju gjort det redan men halvdant. De säljer tydligen bra men är ju inte at klassa som premium produkter. Deras premiumkameror är alla av dSLR typ.

Fast i deras R&D avdelning där få vet vad som pågår finns säkert både avancerade planer och kanske protyper på produkter som kan ersätta deras nuvarande modeller med ett spegellöst alternativ.

Skälet till jag tror det är att en sådan lösning kan sänka produktionskonstnaden betydligt på sikt. Detta så man kan plocka bort det säkert tillverkningsmässigt dyra spegelhuset och dess komplicerade mekanik. Att ersätta mekanik med elektronik har drivit utveckligen och sänkt kostnaden för produkt efter produkt.
Vad väntar de då på?
Jag tror de avvaktar att de har en lösning som har ett AF som kan mäta sig med det en dSLR har idag plus en EVF som upplevs av användaren som lika bra som en OVF.
Där är vi inte än. Dessutom är timingen säkert otroligt viktig. Skall man dra full nytta av ett mindre och spegellöst hus bör an också dra nytta av att kunna göra mindre objektiv. Att man kan ha kortare avstånd mellan objektivfästet och sensorn öppnar för det. Fast ställer nya krav på objektiven. Visst kan man med adapters köra både ny och gammal optik. Men skall man dra fördel av det så är det inte bara att få ett mindre och lättare kamerahus. Också optiken måste bli mindre och lättare.
Så det är inte bara att släppa ett spegellöst alternativ som det gäller.
När de väl kommer med ett svar på A7RII eller liknande produkt måste de gå hela vägen. Att strategiskt gå från dSLR till spegellöst med EVF. Så ett byte till spegellöst kommer säkert sänka produktionskostnaderna vilket ger bättre konkurrenskraft men måst också säkerställa deras marknadsposition. Det får inte bli ett misslyckande.
Fast jag undrar om det sänker vikten på ett 85/1,2 eller 70-200/2,8 IS.
För om det inte gör det struntat jag i om huset väger 500 gr eller 1000 gr. Bara mitt 85/1,2 väger mer än min 5Ds R.
Då kommer min väska med nödvändig utrustning fortfarande inför en resa eller ett jobb väga för mycket.
Så jag tycker nog Canon och Nikon gör rätt som avvaktar.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke: Ja precis, det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg. Sony tycks ha övergett action- och naturfotografer (=a-mount). På DPR:s a-mountforum diskuterar folk öppet till vilket märke de skall byta till. En massa nya nativa e- mountobjektiv men inte ett enda över 240 mm som då är zoom 24-240 mm med bländare 6,3 och ingen telekonverter finns. När en högt uppsatt Sony official fick frågan om supporten till a-mountägarna blev svaret - men det finns ju adaptrar... Skulle aldrig drömma om att köpa en kamera med 399 af-punkter för 35 papp och sedan sätta på en adapter för två och halvt med 15(!) punkter. Men det är klart min a7R fungerar förvånansvärt bra med LA-EA4 och huset leverar verkligen skarpa bilder med 4,5 rutor per sekund (och inte 1,5 som nån skrev). Särskilt tillfredställande när husets egen af är sämre än adapterns och till ett pris som är en fjärdedel av a7RII.
 
Nu har jag inte berört utvecklingskostnader men dessa är svåra att få grepp om men torde drabba andra billigare kameror och andra tillverkare också men trots det behöver dessa inte vara dyrare trots i vissa fall, ffa med DSLR, att tillverkningskostnaden torde vara högre.
Det borde nog finnas en hel del utvecklingskostnader att försöka ta igen med tanke på att det är rätt ny sorts sensor.
 
Sten-Åke: Ja precis, det var därför jag skrev som jag gjorde i mitt förra inlägg. Sony tycks ha övergett action- och naturfotografer (=a-mount). På DPR:s a-mountforum diskuterar folk öppet till vilket märke de skall byta till. En massa nya nativa e- mountobjektiv men inte ett enda över 240 mm som då är zoom 24-240 mm med bländare 6,3 och ingen telekonverter finns. När en högt uppsatt Sony official fick frågan om supporten till a-mountägarna blev svaret - men det finns ju adaptrar... Skulle aldrig drömma om att köpa en kamera med 399 af-punkter för 35 papp och sedan sätta på en adapter för två och halvt med 15(!) punkter. Men det är klart min a7R fungerar förvånansvärt bra med LA-EA4 och huset leverar verkligen skarpa bilder med 4,5 rutor per sekund (och inte 1,5 som nån skrev). Särskilt tillfredställande när husets egen af är sämre än adapterns och till ett pris som är en fjärdedel av a7RII.

Ja jag kör min A7r så också med mitt Sigma 150-500 som tack och lov har Sigmas utmärkta OS (optiska stabilisering). För det är ju också ett problem om man skruvar på andra objektiv och det är ju att A7r inte har någon inbyggd stabilisering men det har ju A7r II. Jag har tagit massor av djurbilder med det ekipaget också fast det inte är helt optimalt för viss användning om man har riktigt höga krav på snabbhet. Allt fågelfoto är inte heller snabbt och jag har tagit en hel del fågelbilder både i Afrika, Indien och Sri Lanka även med NEX 7:an som ju inte är ett dugg bättre än A7r när det kommer till användning med adapter. En lösning kunde vara en ännu vassare adapter med tekniken från A77 II. Det skulle ju hjälpligt överbrygga.

Men visst har du rätt i att det blir ett hål efter A-mount och SLT-tekniken och att en LA-EA4-adapter verkligen inte är ett fullgott substitut idag som kan ersätta A-mount SLT. Då står väl hoppet mer till Canon-adapters i så fall och det verkar ju vara skillnad där med på de olika adapters nu som utmanar Metabones. Frågan är ju bara då vad det skulle vara som skulle göra en adapter snabbare än en annan.
 
Kanske men bildstab hos sensorn fick utvecklas för A7II. Inte säker på att sensorutvecklingen i sig i A7RII motsvaras av prisökningen.

Låt oss hellre ta det från den kommersiella vinkeln. Alla försöker tjäna så mycket pengar det går. Det är grundmeningen i kapitalism. Sony som koncern har haft hårda tider. Att bidra till att koncernen tjänar pengar och räddas ur sin svåra situation har säkert mycket hög prioritet.

Så det ligger nog mer bakom än att få kostnaden för R&D. Något alla givetvis räknar in i priset. Hur skall man annars göra en vinst på sista raden?
Vad som däremot numera är vanligt är att ta ut ett överpris vid introduktionen och skums marknaden för att sedan snabbt sänka priserna när efterfrågan mattas.
Skulle inte förvåna mig om A7RII är nere på under 20 000 kr om ett år.
 
Vi som sitter på läktaren kan ju bara spekulera i vad Canon och Nikon tänker. Fast att de tänker kan vi nog vara ganska säkra på. För hade de inte gjort det hade de inte behållit sin marknadsposition år efter år.

Jag tror att de har väldigt avancerade planer på att bryta sig in på den spegellösa marknaden. De har ju gjort det redan men halvdant. De säljer tydligen bra men är ju inte at klassa som premium produkter. Deras premiumkameror är alla av dSLR typ.

Fast i deras R&D avdelning där få vet vad som pågår finns säkert både avancerade planer och kanske protyper på produkter som kan ersätta deras nuvarande modeller med ett spegellöst alternativ.

Skälet till jag tror det är att en sådan lösning kan sänka produktionskonstnaden betydligt på sikt. Detta så man kan plocka bort det säkert tillverkningsmässigt dyra spegelhuset och dess komplicerade mekanik. Att ersätta mekanik med elektronik har drivit utveckligen och sänkt kostnaden för produkt efter produkt.
Vad väntar de då på?
Jag tror de avvaktar att de har en lösning som har ett AF som kan mäta sig med det en dSLR har idag plus en EVF som upplevs av användaren som lika bra som en OVF.
Där är vi inte än. Dessutom är timingen säkert otroligt viktig. Skall man dra full nytta av ett mindre och spegellöst hus bör an också dra nytta av att kunna göra mindre objektiv. Att man kan ha kortare avstånd mellan objektivfästet och sensorn öppnar för det. Fast ställer nya krav på objektiven. Visst kan man med adapters köra både ny och gammal optik. Men skall man dra fördel av det så är det inte bara att få ett mindre och lättare kamerahus. Också optiken måste bli mindre och lättare.
Så det är inte bara att släppa ett spegellöst alternativ som det gäller.
När de väl kommer med ett svar på A7RII eller liknande produkt måste de gå hela vägen. Att strategiskt gå från dSLR till spegellöst med EVF. Så ett byte till spegellöst kommer säkert sänka produktionskostnaderna vilket ger bättre konkurrenskraft men måst också säkerställa deras marknadsposition. Det får inte bli ett misslyckande.
Fast jag undrar om det sänker vikten på ett 85/1,2 eller 70-200/2,8 IS.
För om det inte gör det struntat jag i om huset väger 500 gr eller 1000 gr. Bara mitt 85/1,2 väger mer än min 5Ds R.
Då kommer min väska med nödvändig utrustning fortfarande inför en resa eller ett jobb väga för mycket.
Så jag tycker nog Canon och Nikon gör rätt som avvaktar.

Intressanta skrivet.

Men är inte Canons och Nikons dilemma att de inte kan vara säkra på vad folk vill ha. Å ena sidan så säljer nu A7r II så det dånar med ett litet hus kritiserat för bl.a. taskig batteritid och obalans med stora telen och å andra sidan har de en installerad bas av fotografer som faktiskt förväntar sig fullstora hus med klassisk formfaktor. Vad ska de välja för väg. Jag tror inte de vågar släppa sin klassiska DSLR-formfaktor bara för att de tar ut speglarna och kör rakt på sensorn istället.

Just faktorn att bevara kompatibiliteten med sina ofta stora, tunga och klumpig objektiv kommer ju dessutom att göra en krympning av husen mindre sannolik bara det och varför konkurrera head on med det Sony gör när de kan tillföra något Sony faktiskt inte gör som ett större format med plats för större batterikapacitet och dubbla minneskortfack. Det är långtifrån säkert att CaNikon kommer välja samma väg som Sony nu trampat upp.
 
Kanske men bildstab hos sensorn fick utvecklas för A7II. Inte säker på att sensorutvecklingen i sig i A7RII motsvaras av prisökningen.
Nej, det är väl rätt svårt att veta.

Min gissning är att Sony inte räknade med att sälja jättemånga A7R II:eek:r. Det är ju en sorts nischkamera, precis som Canon EOS 5Ds. Då sätter man ett så högt pris man vågar för att avkastningen på investerat kapital ska bli så stor som möjigt. Eventuellt är även Sony lite förvånat över att kameran säljer så bra som den gör. I så fall kanske vi får se en prissänkning om ett tag för att locka ännu fler kunder.
 
Låt oss hellre ta det från den kommersiella vinkeln. Alla försöker tjäna så mycket pengar det går. Det är grundmeningen i kapitalism. Sony som koncern har haft hårda tider. Att bidra till att koncernen tjänar pengar och räddas ur sin svåra situation har säkert mycket hög prioritet.

Så det ligger nog mer bakom än att få kostnaden för R&D. Något alla givetvis räknar in i priset. Hur skall man annars göra en vinst på sista raden?
Vad som däremot numera är vanligt är att ta ut ett överpris vid introduktionen och skums marknaden för att sedan snabbt sänka priserna när efterfrågan mattas.
Skulle inte förvåna mig om A7RII är nere på under 20 000 kr om ett år.

Det tror jag med. Primörer är alltid dyrast. Det gäller både potatis och humrar med. :) Tror också på en hyfsat snabb prisnivellering när efterfrågan klingar av men jag tror också att det är då de kommer ut med en APS-C-modell med liknande teknikinnehåll för kanske en 12-15 000.
 
Intressanta skrivet.

Men är inte Canons och Nikons dilemma att de inte kan vara säkra på vad folk vill ha. Å ena sidan så säljer nu A7r II så det dånar med ett litet hus kritiserat för bl.a. taskig batteritid och obalans med stora telen och å andra sidan har de en installerad bas av fotografer som faktiskt förväntar sig fullstora hus med klassisk formfaktor. Vad ska de välja för väg. Jag tror inte de vågar släppa sin klassiska DSLR-formfaktor bara för att de tar ut speglarna och kör rakt på sensorn istället.

Just faktorn att bevara kompatibiliteten med sina ofta stora, tunga och klumpig objektiv kommer ju dessutom att göra en krympning av husen mindre sannolik bara det och varför konkurrera head on med det Sony gör när de kan tillföra något Sony faktiskt inte gör som ett större format med plats för större batterikapacitet och dubbla minneskortfack. Det är långtifrån säkert att CaNikon kommer välja samma väg som Sony nu trampat upp.

Både Canon och Nikon tror jag har kapacitet att fortsätta med spegelreflexkameror även om de börjar sälja high-end spegelfria. Det går nog att fortsätta att sälja kameror baserade på t.ex. EOS 5-plattformen, med små förbättringar, utan att behöva plöja ner massor av pengar i utveckling.

Så om CaNikon ger sig in på att konkurrera på allvar med Sony A7-serien så tror jag inte att de samtidigt överger spegelreflexerna. De kommer att finnas kvar för den händelse att de spegelfria floppar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.