Den spegellösa tekniken är ju fortfarande ny så vi får nog vänja oss vid att utvecklingen sker snabbt och ibland språngvis. De tidiga köparna får säkert betala ett visst överpris för att "finansiera" det här. I och med att vi får fler aktörer så skyndar det på utvecklingen. Det ska bli intressant att se Canon och Nikons lösningar när de på allvar ger sig in på den spegellösa FF-marknaden.
Vi som sitter på läktaren kan ju bara spekulera i vad Canon och Nikon tänker. Fast att de tänker kan vi nog vara ganska säkra på. För hade de inte gjort det hade de inte behållit sin marknadsposition år efter år.
Jag tror att de har väldigt avancerade planer på att bryta sig in på den spegellösa marknaden. De har ju gjort det redan men halvdant. De säljer tydligen bra men är ju inte at klassa som premium produkter. Deras premiumkameror är alla av dSLR typ.
Fast i deras R&D avdelning där få vet vad som pågår finns säkert både avancerade planer och kanske protyper på produkter som kan ersätta deras nuvarande modeller med ett spegellöst alternativ.
Skälet till jag tror det är att en sådan lösning kan sänka produktionskonstnaden betydligt på sikt. Detta så man kan plocka bort det säkert tillverkningsmässigt dyra spegelhuset och dess komplicerade mekanik. Att ersätta mekanik med elektronik har drivit utveckligen och sänkt kostnaden för produkt efter produkt.
Vad väntar de då på?
Jag tror de avvaktar att de har en lösning som har ett AF som kan mäta sig med det en dSLR har idag plus en EVF som upplevs av användaren som lika bra som en OVF.
Där är vi inte än. Dessutom är timingen säkert otroligt viktig. Skall man dra full nytta av ett mindre och spegellöst hus bör an också dra nytta av att kunna göra mindre objektiv. Att man kan ha kortare avstånd mellan objektivfästet och sensorn öppnar för det. Fast ställer nya krav på objektiven. Visst kan man med adapters köra både ny och gammal optik. Men skall man dra fördel av det så är det inte bara att få ett mindre och lättare kamerahus. Också optiken måste bli mindre och lättare.
Så det är inte bara att släppa ett spegellöst alternativ som det gäller.
När de väl kommer med ett svar på A7RII eller liknande produkt måste de gå hela vägen. Att strategiskt gå från dSLR till spegellöst med EVF. Så ett byte till spegellöst kommer säkert sänka produktionskostnaderna vilket ger bättre konkurrenskraft men måst också säkerställa deras marknadsposition. Det får inte bli ett misslyckande.
Fast jag undrar om det sänker vikten på ett 85/1,2 eller 70-200/2,8 IS.
För om det inte gör det struntat jag i om huset väger 500 gr eller 1000 gr. Bara mitt 85/1,2 väger mer än min 5Ds R.
Då kommer min väska med nödvändig utrustning fortfarande inför en resa eller ett jobb väga för mycket.
Så jag tycker nog Canon och Nikon gör rätt som avvaktar.