Ang #795:
1. Vem säger att jag skulle ha DSLR glasögon? Har använt både spegellöst och DSLR. Jag har inga invändningar generellt mot spegellöst - rätt instrument för rätt syfte.
2. Okej, om Sony nu inte är efter att ta marknadsandelar från ffa Canon och Nikon - hoppas de då på en stor ökning i totala volymen av kameror med utbytbara objektiv oc att de skall få den marknaden att växa UTAN att ta marknadsandelar från dessa stora (i volymer av systemkameror står ju dessa två ensamt för mer än halva marknaden sist jag kollade. Att ta från m43, Pentax, Fuji, Samsung ger inte så mycket)?
3. Om man anser att köra en kamera i A7 Serien och utgår från helt rationella premisser i jämförelser med FF DSLR och spegellöst APS-C finns vissa rationella bekymmer med A7 om man vill ha full kompatibilitet med automatik (för bruk av diverse äldre manuella objektiv är serien det bästa vi var idag):
a. Jf med FF DSLR med ljusstark optik är portabiliteten inte nämnvärt annorlunda (total höjdxbreddxländ = väskstorlek)
b. Med ljussvagare optik är totala storleken jf med FF DSLR nu väsentligt mindre, men istället utgör nu Fuji ffa en svår konkurrent för den totala effektiva bländaren blir snarlik, eller t o m bättre hos Fuji ffa (jf 2,8/35 mot 23/1,4, 1,8/55 mot 35/1,4 (1/3 steg fördel Sony), Fuji 56/1,2 - får bli Zeiss till Sony där, och sedan zoomarna 4/24-70 mot 16-55/2,8 och 4/70-200 mot 50-140/2,8 (med dessa zoomar har A7 serien och Fuji X bländarekvivalens omräknat för sensorformatet).
Man kan inte i isolering se till FF kontra APS-C, man måste beakta bländarekvivalens.
Eftersom den närmsta stillbildskonkurrenten är Fuji sett till kompakthet men då också med bländarekvivalens (nollsummesspel) men Fuji är så litet att det finns inte mycket marknad att hämta från att konkurrera ut dem så kvarstår kampen om FF DSLR. Med tanke på priset för A7II, A7SII, A7RII så tycks målet att konkurrera mot APS-C DSLR osannolik. Den enda APS-C DSLR som ligger ens nära i pris tilll någon A7 i senaste generationen vara Canon 7DII. Den är nischad och A7
rnas egenskaper är för olika 7DII för att direkt konkurrera.