Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Om A7R II duger till sportfoto så ska den väl duga någotsånär till fågelfoto? Klart det finns bättre kameror till det, men det finns garanterat många som är sämre också.

A7R II tror jag är en av de bästa allroundkamerorna man kan köpa idag (om man bortser från priset), så man bör nog vara renodlad fågelfotograf (eller ha andra extrema krav) för att välja bort den.
 
Ja dom bästa nyper väl svalornas ystra jakt på insekter över en blek himmel, Det är klart att någon bild blir skarp fast det kanske inte blev den man ville ha med på bild, Kameran känner nog igen kommande stjärnor, finurligt system det där.


//Bengt.
 
Om A7R II duger till sportfoto så ska den väl duga någotsånär till fågelfoto? Klart det finns bättre kameror till det, men det finns garanterat många som är sämre också.

A7R II tror jag är en av de bästa allroundkamerorna man kan köpa idag (om man bortser från priset), så man bör nog vara renodlad fågelfotograf (eller ha andra extrema krav) för att välja bort den.

Enda problemet är väl avsaknaden av långa telen, och att autofokusen inte är optimal för just sådana. Annars håller jag med om att det nog är en av de bästa allroundkamerorna.
 
Ny recension av Northrup med jämförelse av Canon 5Ds: http://youtu.be/OYyj5w9wZ3k Positivare än tidigare men, med rätta antar jag, kritik av avsaknad av vettiga zoomar och dålig af i svag belysning med adapterade objektiv.
När det gäller fågelfotografering och a7RII verkar exvis Tamron 150-600 fungera med LA-EA 3. Snabbast är den nog med EA4:an men hur kul är det att släppa hela idén med spegellöst och den uppsättning cd- och pdaf-punkter som finns i denna dyra kamera? Här får Sony skärpa sig om de inte ska tappa en stor grupp naturfotografer och göra klart om de tänker överge a-mount eller komma med en bättre actionversion!
 
Det finns tre olika tekniska system för passiv AF - PDAF med separate AF-platta, PDAF On-Chip och CDAF också On-Chip. Detta är tre olika teknologier som visserligen har en emensam kärna men rejälrt olika karakteristiker och möjligheter. PDAF med separat AF-system har vissa fördelar som det INTE är möjligt för några On-Chipsystem kan mäta sig med.

A7R II är utan tvekan världens mest allround kamera, men, som jag skrivit tidigare, det har aldrig funnits någon drömkamera som varit bäst på allt, och vi kommer helleraldrig att få se någon sådan i framtiden. Den kommer att förbli en dröm. Släpp också tankar som att den här kameran (t.ex. A7R II) måste vara kass, eftersom det finns en annan kamera som gör två saker bättre. Samtidigt som man är blind för att denna andra kamera är sämre inom 20 andra områden! (dessa har man ju seda länge vant sig vid, och är överhuvudtaget inte längre medveten om).

Självfallet går det att använda A7R II för fågelfoto, framför allt för stillasittande fågel. Men supertelen och snabba fåglar - glöm A7R II. Där är det Nikons och Canons värstingkameror som gäller, och för den som inte kan/vill investera så mycket i sin hobby kan titta på Canon 7D Mark II eller A77 II. De är alla bättre på detta än A7R II.

Det är okunnighet om kamerateknik som gör att du tycker att Sony "skärpa sig". Det handlar om att det helt enkelt inteär tekniskt möjligt. Sony har aldrig själva någonsin sagt att deras spegellösa kameror är lämpliga för att fota fåglar i flykt med långa telen (även om det går med LA-EA4 och jag har sett folk som gjort det med stor framgång). Det handlar inte alls om att Sony behöver skärpa sig (den uppmaningen förtjänar ju snarare Canon och Nikon...). Det är inte möjligt att med enbart On-Chip AF-sensorer konkurrra med OVF/DSLR, EVF/SLTkameror eller ens LA-EA4 (som dock inte klarar snabb seriebildstagning).

Inte heller behöver Sony ytterligare en zillion uppmaningar om att "göra klart om de tänker överge A-mount eller komma med en bättre actionversion!" Sony har gjort FULLKOMLIT KLART att. de INTE VILL lägga ner A-mount. Och en A-mount actionkamera har de definitivt kommit ut med, för knappt halvtannat år sedan.

Den enda risken är denna okunniga A-mountdödgrävarskock som inte bryr sig om verkligeheten utan länge kört en massiv propaganda med påståendet att Sony redan har beslutat om att lägga ner A-mount, varför dete följaktligen är det dumt för någon att köpa A-mountprylar, utan avråder med eller mindre direkt från detta. Och då är det VI SJÄLVA (eller snarare somliga av oss) som med tiden kan komma lyckas med att ta kol på A-mount (den monteringen går INTE med förlust som så många tror - den bär sina kostnader, fast självfallet är det A7-plattformen som drar in huvuddelen av vinstpengarna, och därnäst A6000 (som är världens mest sålda spegellösa kamera).

Speciellt med tanke på att det hittills kommit ut inte mindre än ELVA olika objektiv till A-mount, varav 5 från Sony eller av ett av Sony delägt företag (2 är uppgraderingar). Det ryktas som ytterligare 2 uppgraderingar från Sony i år, men dessa rykten har jag goda skäl att inte tro på.

Till A-mount finns f.n. åtminstone en kamera som kan användas för actionfoto (vilket således också är EN av anledningarna till att Sony inte vill lägga ner A-mount). Med framtida ytterligare utvecklade bildprocessorer har A-mount POTENTIAL till att bli bättre på följande AF än vad som är tekniskt möjligt med någon av Canons eller Nikons värstingkameror, pga DERAS tekniska begräsningar..

Till sist om Northrup som kameratestare. Hans tekniska gunskaper är mycket grunda, och han har framställt Youtubefilmer där han pratat goja. Var försiktig med honom, som testare är han en klåpare, vilket förstås gör att det kan bli rejält fel ibland. Förändras inte precisbara för att han ev skulle ha blivit lite mera positiv till A7R II. Visar ju bara att han tidigare inte lärt sig kameran tillräckligt för att överhuvutaget komma ut med någon "test" som inte skulle bli missvisande (har inga större förhoppningar om att han ska klara detta senare heller för den delen...)
,
 
Senast ändrad:
Men hur i hellskotta har man knåpat i hop Nikon J5, den har väl ingen separat AF-platta, drar i väg 20bps med kontinuerlig autofokus, och som också lär klara av att få fokus på bilderna även om dom rör sig hyggligt fort.



//Bengt.
 
Det finns tre olika tekniska system för passiv AF - PDAF med separate AF-platta, PDAF On-Chip och CDAF också On-Chip. Detta är tre olika teknologier som visserligen har en emensam kärna men rejälrt olika karakteristiker och möjligheter. PDAF med separat AF-system har vissa fördelar som det INTE är möjligt för några On-Chipsystem kan mäta sig med.

A7R II är utan tvekan världens mest allround kamera, men, som jag skrivit tidigare, det har aldrig funnits någon drömkamera som varit bäst på allt, och vi kommer helleraldrig att få se någon sådan i framtiden. Den kommer att förbli en dröm. Släpp också tankar som att den här kameran (t.ex. A7R II) måste vara kass, eftersom det finns en annan kamera som gör två saker bättre. Samtidigt som man är blind för att denna andra kamera är sämre inom 20 andra områden! (dessa har man ju seda länge vant sig vid, och är överhuvudtaget inte längre medveten om).

Självfallet går det att använda A7R II för fågelfoto, framför allt för stillasittande fågel. Men supertelen och snabba fåglar - glöm A7R II. Där är det Nikons och Canons värstingkameror som gäller, och för den som inte kan/vill investera så mycket i sin hobby kan titta på Canon 7D Mark II eller A77 II. De är alla bättre på detta än A7R II.

Det är okunnighet om kamerateknik som gör att du tycker att Sony "skärpa sig". Det handlar om att det helt enkelt inteär tekniskt möjligt. Sony har aldrig själva någonsin sagt att deras spegellösa kameror är lämpliga för att fota fåglar i flykt med långa telen (även om det går med LA-EA4 och jag har sett folk som gjort det med stor framgång). Det handlar inte alls om att Sony behöver skärpa sig (den uppmaningen förtjänar ju snarare Canon och Nikon...). Det är inte möjligt att med enbart On-Chip AF-sensorer konkurrra med OVF/DSLR, EVF/SLTkameror eller ens LA-EA4 (som dock inte klarar snabb seriebildstagning).

Inte heller behöver Sony ytterligare en zillion uppmaningar om att "göra klart om de tänker överge A-mount eller komma med en bättre actionversion!" Sony har gjort FULLKOMLIT KLART att. de INTE VILL lägga ner A-mount. Och en A-mount actionkamera har de definitivt kommit ut med, för knappt halvtannat år sedan.

Den enda risken är denna okunniga A-mountdödgrävarskock som inte bryr sig om verkligeheten utan länge kört en massiv propaganda med påståendet att Sony redan har beslutat om att lägga ner A-mount, varför dete följaktligen är det dumt för någon att köpa A-mountprylar, utan avråder med eller mindre direkt från detta. Och då är det VI SJÄLVA (eller snarare somliga av oss) som med tiden kan komma lyckas med att ta kol på A-mount (den monteringen går INTE med förlust som så många tror - den bär sina kostnader, fast självfallet är det A7-plattformen som drar in huvuddelen av vinstpengarna, och därnäst A6000 (som är världens mest sålda spegellösa kamera).

Speciellt med tanke på att det hittills kommit ut inte mindre än ELVA olika objektiv till A-mount, varav 5 från Sony eller av ett av Sony delägt företag (2 är uppgraderingar). Det ryktas som ytterligare 2 uppgraderingar från Sony i år, men dessa rykten har jag goda skäl att inte tro på.

Till A-mount finns f.n. åtminstone en kamera som kan användas för actionfoto (vilket således också är EN av anledningarna till att Sony inte vill lägga ner A-mount). Med framtida ytterligare utvecklade bildprocessorer har A-mount POTENTIAL till att bli bättre på följande AF än vad som är tekniskt möjligt med någon av Canons eller Nikons värstingkameror, pga DERAS tekniska begräsningar..

Till sist om Northrup som kameratestare. Hans tekniska gunskaper är mycket grunda, och han har framställt Youtubefilmer där han pratat goja. Var försiktig med honom, som testare är han en klåpare, vilket förstås gör att det kan bli rejält fel ibland. Förändras inte precisbara för att han ev skulle ha blivit lite mera positiv till A7R II. Visar ju bara att han tidigare inte lärt sig kameran tillräckligt för att överhuvutaget komma ut med någon "test" som inte skulle bli missvisande (har inga större förhoppningar om att han ska klara detta senare heller för den delen...)
,

Vad grundar du påståendet om att Tony Northrop har grunda tekniska kunskaper på? Eftersom du tydligen kan avgöra detta måste dina egna vara betydligt djupare?

Själv tycker jag du verkar ha väldigt många dåligt underbyggda påsåenden i ditt inlägg. Vi kan det att Sony är väldigt bra för actionfoto Sony med a-mount kan få ett mycket bättre följande fokus än Canon och Nikon kan på grund av deras tekniska begränsningar. Kan du vänligen tala om för en okunniga i vad dessa tekniska begränsningar består.
 
.............Till sist om Northrup som kameratestare. Hans tekniska gunskaper är mycket grunda, och han har framställt Youtubefilmer där han pratat goja. Var försiktig med honom, som testare är han en klåpare, vilket förstås gör att det kan bli rejält fel ibland. Förändras inte precisbara för att han ev skulle ha blivit lite mera positiv till A7R II. Visar ju bara att han tidigare inte lärt sig kameran tillräckligt för att överhuvutaget komma ut med någon "test" som inte skulle bli missvisande (har inga större förhoppningar om att han ska klara detta senare heller för den delen...)
,

Akta dig nu Gunnar för snart får också du stå i skamnvrån för att du hänger ut och "förföljer" testare på nätet som inte har en chans att försvara sig för att de inte är medlemmar i FS och inte pratar svenska och heller inte har hela Sony-kotteriet som jury. :)
 
Det finns inget sådant batteripaket till A7-serien. Inga kameror med E-fattning jag testat går att fotografera med när ström anslutits till USB-kontakt. För att få till detta krävs ett batteripaket där man lurar kameran att tro att det är ett vanligt batteri som kopplats in.

Ja är det där hål i huvudet eller?? Har undrat samma sak när jag kört reprofoto med tethering mot Capture One i min PC. Man måste ju kunna ha kontinuerlig strömmatning via el-nätet också fast man kör tethering. Här måste nog Sony ta sig ett omtag om folk ska kunna ha A7:eek:r i studio exv. Visst kan man byta batterier men det känns inte särskilt proffsigt i denna typ av användning.
 
Verkar väl funka med tether shooting med a7-serien, både med LR och C1p (8.3.1)
Aldrig testat dock, vore kul om någon testar. Själv ids jag nog inte då jag inte behöver den funktionen :)

https://www.youtube.com/watch?v=9eIgzpNv1zs&feature=youtu.be

http://briansmith.com/how-to-tether-sony-a7-a7r-a7s/

LR har inte funkat för tethering med Sony-kameror utan att installera tredjepartshack och det ryska hack jag testat kan inte mäta sig med Capture One alls. För tethering med A7-orna så är det Capture One som gäller. Men det som inte funkar för riktigt seriös tethering-användning med A7:eek:rna är att strömladdningen sker via samma mini-USB-kontakt som man behöver för överföringen av bilder och styrningsinfo mellan kamera och dator. Det är möjligt att man kan få tag på tredjepartslösningar som kan pluggas in i batterifacket men "by default" lämpar sig inte A7:eek:r för anslutning till dator i studio med de krav man har då på att både överföring av data och kontinuerlig strömmattning till kameran via elnätet istället för enbart via batterier.

Jag kör själv med batterier men det känns ju suboptimalt så det räcker. Det funkar men jag skulle gärna se dubbla mini-USB om de nu framhärdar att ladda kameran via dessa uttag. Jag skulle dessutom gärna se att Sony-kamerornas EVF-vy /Live View kunde bli överförd till Capture One som det funkar exv. för Nikon. Jag fattar inte varför det inte funkar idag. Man kan alltså inte se kamerabilden (Live View) i Capture One i datorn, däremot så överförs andra data som exv. bländare, exponeringstid och ISO år båda hållen.

Vore kul om någon kunde kolla om A7r II:an är något framsteg i detta avseende.
 
Jag använder ibland lekprogrammet "Play memories" i studion.

På så vis får jag över bilderna till en padda eller mobil. Då funkar också live view.
Fördel att man slipper sladd och att man kan se resultatet på en större skärm.

Nackdel; Tyvärr blir det jpg kvar på minnes kortet. Jag har inte lyckats hitta någon inställning som ger raw kvar på minneskortet.
 
Ja är det där hål i huvudet eller?? Har undrat samma sak när jag kört reprofoto med tethering mot Capture One i min PC. Man måste ju kunna ha kontinuerlig strömmatning via el-nätet också fast man kör tethering. Här måste nog Sony ta sig ett omtag om folk ska kunna ha A7:eek:r i studio exv. Visst kan man byta batterier men det känns inte särskilt proffsigt i denna typ av användning.

Det finns nätadapter till A7:

http://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv-batterier-laddare/ac-pw20
 
LR har inte funkat för tethering med Sony-kameror utan att installera tredjepartshack och det ryska hack jag testat kan inte mäta sig med Capture One alls. För tethering med A7-orna så är det Capture One som gäller. Men det som inte funkar för riktigt seriös tethering-användning med A7:eek:rna är att strömladdningen sker via samma mini-USB-kontakt som man behöver för överföringen av bilder och styrningsinfo mellan kamera och dator. Det är möjligt att man kan få tag på tredjepartslösningar som kan pluggas in i batterifacket men "by default" lämpar sig inte A7:eek:r för anslutning till dator i studio med de krav man har då på att både överföring av data och kontinuerlig strömmattning till kameran via elnätet istället för enbart via batterier.

Jag kör själv med batterier men det känns ju suboptimalt så det räcker. Det funkar men jag skulle gärna se dubbla mini-USB om de nu framhärdar att ladda kameran via dessa uttag. Jag skulle dessutom gärna se att Sony-kamerornas EVF-vy /Live View kunde bli överförd till Capture One som det funkar exv. för Nikon. Jag fattar inte varför det inte funkar idag. Man kan alltså inte se kamerabilden (Live View) i Capture One i datorn, däremot så överförs andra data som exv. bländare, exponeringstid och ISO år båda hållen.

Vore kul om någon kunde kolla om A7r II:an är något framsteg i detta avseende.

A7S, A7II och A7RII har liveview via tethering i capture one pro.
Sen är det väl väldigt liten skillnad på att ha två usb eller en usb och sonys AC-PW20 ansluten?
 

Ja tydligen nu ja men inte då när jag började med tethering men det är ju fortsatt så att man med den vanliga laddaren ockuperar mini-USB:n och man hade behövt ett uttag till för att kunna använda den vanliga laddaren utan att köpa extra tillbehör.

Tidigare fanns ju någon form av tredjepartslösning också men det är ju bra att Sony tagit fram en egen.
 
A7S, A7II och A7RII har liveview via tethering i capture one pro.
Sen är det väl väldigt liten skillnad på att ha två usb eller en usb och sonys AC-PW20 ansluten?

Ja men varför inte fixa en strömmatning i standard som kan fungera parallellt med datautbytet? Det hade man väl kunnat tänkt på från början. Varför ska man behöva köpa extrautrustning för det?

Väldigt bra att de fixat Live View-stödet i Capture One till slut. Det underlättar även om man ju alltid kan kolla på kameradisplayen men det är oergonomiskt ibland.
 
A7S, A7II och A7RII har liveview via tethering i capture one pro.
Sen är det väl väldigt liten skillnad på att ha två usb eller en usb och sonys AC-PW20 ansluten?

Ja det verkar som om du har rätt i att stödet för Live View finns till dessa kameror och till A77 II om jag läste rätt. Trodde A7s hade samma begränsningar som de andra A7:eek:rna i samma generation men grattis till er som har en A7s då :). Ytterligare ett plus alltså för de nya husen.

Jag laddade ner 8.3.3 av Capture One och startade den (verkar som om den är gratis för oss som hade 8.2 för Sony). Jag kör den utan problem vad det verkar. Glad för det för det är ett väldigt trevligt och kompetent program men begränsningen för Live View i tethering ligger i de tidigare A7-kamerorna och ingen annanstans även om jag hoppats svagt på det. Det vore verkligt smutt att ha Live View i tethering men man kan ju inte få allt för 50-spänn.
 
USB2 (som jag tror A7:eek:rna är utrustade med) kanske inte klarar den strömstyrka som behövs för att driva kamerorna?

Kan vara så Per men man får väl se det från den ljusa sidan - ett skäl till att uppgradera för de som vill ha Live View i tethering också. Kan ju funka fint om man dessutom köper Sonys strömadapter. Det blir en fin kombo med Capture One 8.3.3 eller senare. Men jag har ingen panik för det funkar fint ändå tycker jag och jag är väldigt positiv till det resultat jag får med Samyang 100mm/2,8 makro. Det är ju ett riktigt manuellt objektiv med toppenfin precision i fokuseringen till skillnad mot det skruvdrivna Tamron 90mm/2,8 Super Performance AF makro-rassel som inte alls kan mäta sig med ett objektiv optimerat för manuell fokusering.

Live View är ju annars omistligt om man reprofotar olika format och har ett motordrivet digitaliseringsbord men så är det ju inte för mig som bara reprofotar småbildsformat. Då ska ju inställningarna i princip inte behöva ändras alls från bild till bild om man gjort dem korrekt. Men med A7r så rasslar ju slutaren en del så av det skälet kollar jag ibland. Man ser ju dessutom om bilderna skulle bli suboptimala i Capture One när bilderna är tagna och skulle de sticka iväg så är det ju bara att justera och ta en bild till eller två..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.