ANG inlägg Nr 628 och svar till Martin.
Fick inte mycket till konkreta svar där, men OK, några korta kommentarer ifrån mig:
Skulle nog vara lättare om man pratade om det.
Kan alltid misstolkas saker i skrift på forum, men för det mesta tycker jag att det fungerar hyfsat. Personligen upplever jag dock att jag oftast inte riktigt förstår sammanhanget på just alla dina svar. Måste säga at jag upplever de som lätt spretiga och ostrukturerade - men det är nog bara för att jag inte förstår hur du tänker och resonerar.
Kanske det skulle hjälpa lite om du citerade de punkter som du kommenterar/svarar (eller som du uppfattar att du gör så)?
Bara ett försök som kanske skulle bringa lite mer klarhet i dina svar - iaf för min egna del.
Men släpper det för stunden, för att istället återgå din lite mer konkreta frågor/påståenden...
Vad som oroade mig en aning Martin var när du skrev för några dagar sedan, att Sony skulle inte ha brytt sig om att släppa några FF-kameror alls utan bara APS-C. Vad menar du där egentligen.
Jag sa först att det var länge sedan de satsade på FF-kamerhus på A-mount.
Fredrik påpekade dock att Sony faktiskt inte släppt så många fler kamerahus på A-mount den sista tiden (ett enligt honom, och jag finner ingen orsak i att bestrida den statistiken).
Läser du vidare i tråden i efterföljande svar, så ser du att jag skriver att det nog stämmer det Fredrik säger, och att jag hade fel, och att det nog kändes så för mig lite felaktigt så (kändes som det var ett hyfsat tag sedan A-99 släpptes).
Vad jag ville säga var att det kändes som om Sony sålde/satsade mest på APS-C på A-mount, medans på spegellöst så kändes det som om Sony satsade mest på FF på E-mount. Skulle gärna se att de kom med en efterträdare till A-6000, och inte bara satsade på att släppa nya FF-objektiv (för E-mount).
Vad jag vidare skrivit innan är att jag nog skulle tycka att generellt sätt så passar FF bättre i storlek på stora tjockkamerahus (både med sensors, och även balans emot större objektiv som det normalt blir för FF), medans på mindre och lättare spegellösa kamerahus så tycker jag nästan att APS-C passar bättre (och även sett tillsammans med att det oftast blir mindre objektiv för APS-C).
Så, i korthet; även om jag personligen finner A7RII att vara en extremt intressant kamera ur synpunkten att kunna använda mina Nikon-objektiv på, så rent generellt så tycker jag att det kanske hade varit vettigare för Sony att göra tvärt om. Dvs satsa mer på APS-C på små spegellösa, och på FF på stora tjockkameror.
Hoppas att det klarnar lite mer nu, men ställ gärna mer liknande konkreta frågor så skall jag försöka att besvara dem så gott jag kan.