FlyerOne
Aktiv medlem
Men Stenis! Du har uppenbarligen fallit offer för A-mount-dödgrävarskockens högljudda propaganda! Jag tror inte att du blir särskilt ledsen ifall jag kommer med motargument.Det kommer inte mycket nytt till A-mount. Det är en krympande marknad. A-mount kommer implodera och håller redan på att göra så.
Kolla på dessa siffror:
http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-strongly-growing-in-the-us-camera-market/
Det är förvisso sant att DSLR-marknaden krymper, och den spegellösa ökar (och vad jag kan se är att det är Sony som står för huvuddelen eller hela den ökningen). Att Sonys A7-platform "exploderar" på marknaden sa Zeiss för en tid sedan (dvs redan innan A7R II och A7S II hade lanserats).
Men att Sony INTE vill lägga ner A-mount påstår jag fortfarande lika orubbligt.
A-mount imploderar verkligen inte alls! Se er omkring (vilket jag emellanåt roar mig med, när jag får lust att ta kål på någon myt). Hittills under året har följande A-mountobjektiv kommit ut:
1) Sony Vario-Sonnar T* 16-35/2.8 ZA SSM II (Uppdaterad med 4x snabbare AF + nanocoating - ger bättre skärpeintryck)
2) Sony Vario-Sonnar T* 24-70/2.8 ZA SSM II (Dito)
3) Venus Optics 60/2.8 Ultra-Macro (enligt dem själva: The World’s First 2:1 Magnification Lens with Infinity)
4) Tamron SP 15-30/2.8 DI USD
5) Lensbaby Velvet 56/1.6
6) Mitakon/Zyoptics 85/1.2
7) Sigma 24/1.4 ART
8) Sigma 24-105mm F/4 DG HSM
9) Venus Optics Laowa 15/4 (en unik kombination av makroobjektiv och extrem vidvinkel med shift-funktion)
10) Tamron SP 35/1,8 Di USD
11) Tamron SP 45/1,8 Di USD
Sedan finns det RYKTEN om att det också ska komma
12) Zeiss Planar T* 85/1,4
13) Zeiss Sonnar T* 135/1,8
uppdaterade på samma sätt som 1) och 2).
Detta ställer jag mig dock starkt tvivlande till (i alla fall att detta skulle komma redan i år)
Notera att 2 av dessa 11 kommer från Sony själva, och 3 från Tamron, där Sony är den näst största delägaren. Finns det verkligen någon som kan inbilla sig att Sony redan har bestämt att lägga ner A-mount, och sedan ljuger för sig själva om saken???
Med tanke på att A-mount av sagda högljudda skock så länge har förklarats vara "a dead horse", så förefaller den mig fortfarande vara anmärkningsvärt sprallig.