Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer inte mycket nytt till A-mount. Det är en krympande marknad. A-mount kommer implodera och håller redan på att göra så.

Kolla på dessa siffror:

http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-strongly-growing-in-the-us-camera-market/
Men Stenis! Du har uppenbarligen fallit offer för A-mount-dödgrävarskockens högljudda propaganda! Jag tror inte att du blir särskilt ledsen ifall jag kommer med motargument. :)

Det är förvisso sant att DSLR-marknaden krymper, och den spegellösa ökar (och vad jag kan se är att det är Sony som står för huvuddelen eller hela den ökningen). Att Sonys A7-platform "exploderar" på marknaden sa Zeiss för en tid sedan (dvs redan innan A7R II och A7S II hade lanserats).

Men att Sony INTE vill lägga ner A-mount påstår jag fortfarande lika orubbligt. :)
A-mount imploderar verkligen inte alls! Se er omkring (vilket jag emellanåt roar mig med, när jag får lust att ta kål på någon myt). Hittills under året har följande A-mountobjektiv kommit ut:

1) Sony Vario-Sonnar T* 16-35/2.8 ZA SSM II (Uppdaterad med 4x snabbare AF + nanocoating - ger bättre skärpeintryck)
2) Sony Vario-Sonnar T* 24-70/2.8 ZA SSM II (Dito)
3) Venus Optics 60/2.8 Ultra-Macro (enligt dem själva: The World’s First 2:1 Magnification Lens with Infinity)
4) Tamron SP 15-30/2.8 DI USD
5) Lensbaby Velvet 56/1.6
6) Mitakon/Zyoptics 85/1.2
7) Sigma 24/1.4 ART
8) Sigma 24-105mm F/4 DG HSM
9) Venus Optics Laowa 15/4 (en unik kombination av makroobjektiv och extrem vidvinkel med shift-funktion)
10) Tamron SP 35/1,8 Di USD
11) Tamron SP 45/1,8 Di USD

Sedan finns det RYKTEN om att det också ska komma
12) Zeiss Planar T* 85/1,4
13) Zeiss Sonnar T* 135/1,8
uppdaterade på samma sätt som 1) och 2).
Detta ställer jag mig dock starkt tvivlande till (i alla fall att detta skulle komma redan i år)

Notera att 2 av dessa 11 kommer från Sony själva, och 3 från Tamron, där Sony är den näst största delägaren. Finns det verkligen någon som kan inbilla sig att Sony redan har bestämt att lägga ner A-mount, och sedan ljuger för sig själva om saken???

Med tanke på att A-mount av sagda högljudda skock så länge har förklarats vara "a dead horse", så förefaller den mig fortfarande vara anmärkningsvärt sprallig. :)
 
--- Frågan är om den fattningen {A-mount} är mer eller mindre att betrakta som död? ---
Se mitt inlägg ovan.


--- Däremot om Sony droppat av med A-kamerahusen så blir det ju tufft att hålla liv i den kamerafattningen i längden. ---
Det har de inte. Sony förklarade mycket tydligt sin strategi för A-mount. De skiftar till High-End kameror. Därefter kom A77 II. Sedan är det 3 år sedan som A99 (FF) kom ut. lanseringscyklerna för High End tjockkameror ligger runt 4 år för såväl Sony som för alla andra tillverkare. "Normalt" skulle vi därför kunna förvänta oss en A99 II (eller nåt) till hösten 2016. Sedan bör vi kunna förvänta oss att det kommer en High End A-mountkamera ungefär vartannat år.

Och att Sony säger att de f.n. ger järnet när det gäller A7-serien torde vara uppenbart (ifall någon nu till äventyrs skulle ha lyckats missa detta).


Inget Japp alls! 50/1,8 på fullformat är inte alls detsamma som 35/1,2 på APS-C, men framförallt så finns det andra VÄSENTLIGA skillnader mellan spegellös FF och OVF/DSLR än enbart storlek och vikt.
 
Som ett svar på inlägg #613 vill jag påpeka:
1. Att tredjepartstillverkare släpper en version av ett objektiv med även A fattning säger inget om huruvida Sony själv kommer fortsätta utveckla det
2. Att Sony uppdaterar AF motorn och ytbeläggningen i två A-objektiv och kallar dessa för "II" utgör det verkligen två nya objektiv och indikerar en satsning? För allt jag vet kunde man lika gärna tagit osålda ettor, bytt AF motor och lagt på en ny ytbeläggning på något linselement. Dessa ringa åtgärder, istället för en ny optisk konstruktion som medför utvecklingskostnader, kan lika gärna tala för som emot att Sony avveklar A-mount.

Den dagen Sony officielt lägger ner utvecklingen av A mount blir deras lager av A objektiv svårsålda med de utvecklingskostnader dessa medfört kan inte längre hämtas ut i vinst. Titta på Olympus. Trots att 4/3 är dött så har man inte velat hävda det utan vill ha det till att EM-1 är arvtagaren. Man anser tydligen att ett erkännande skulle vara pinsamt då man länge dementerat 4/3 död (kanske för att hinna sälja av lager av 4/3 objektiv). Sony verkar vara på samma bana - man försöker ludda ut gränsen mellan A och E för att sedan, då man slutar med A kunna hävda att det inte alls är dött då A objektiv fungerar bra på E kameror. Haken här är bl a att endast LA-EA2&4 ger AF med skruvdriftsobjektiv och AF modulen i dessa är långt sämre än den i A77/A77II/A99 och tar inte tillvara på det avancerade AF Systemet i A7RII.
 
Med senaste firmware till Metabones funkar autofokus på A7R II även med gamla 70-200/2.8 IS och 400/5.6.
Är ljuset OK funkar det riktigt bra.
Jag gjorde ett jobb i helgen när jag fotograferade cyklister, som cyklade i måttlig fart rakt mot mig.
Med följande autofokus sattes skärpan korrekt på nästan alla bilder. De få exponeringar som som blev oskarpa berodde på att jag lät fokuspunkterna gå utanför motivet.
/Anders
 
Som ett svar på inlägg #613 vill jag påpeka:
1. Att tredjepartstillverkare släpper en version av ett objektiv med även A fattning säger inget om huruvida Sony själv kommer fortsätta utveckla det
2. Att Sony uppdaterar AF motorn och ytbeläggningen i två A-objektiv och kallar dessa för "II" utgör det verkligen två nya objektiv och indikerar en satsning? För allt jag vet kunde man lika gärna tagit osålda ettor, bytt AF motor och lagt på en ny ytbeläggning på något linselement. Dessa ringa åtgärder, istället för en ny optisk konstruktion som medför utvecklingskostnader, kan lika gärna tala för som emot att Sony avveklar A-mount.

Den dagen Sony officielt lägger ner utvecklingen av A mount blir deras lager av A objektiv svårsålda med de utvecklingskostnader dessa medfört kan inte längre hämtas ut i vinst. Titta på Olympus. Trots att 4/3 är dött så har man inte velat hävda det utan vill ha det till att EM-1 är arvtagaren. Man anser tydligen att ett erkännande skulle vara pinsamt då man länge dementerat 4/3 död (kanske för att hinna sälja av lager av 4/3 objektiv). Sony verkar vara på samma bana - man försöker ludda ut gränsen mellan A och E för att sedan, då man slutar med A kunna hävda att det inte alls är dött då A objektiv fungerar bra på E kameror. Haken här är bl a att endast LA-EA2&4 ger AF med skruvdriftsobjektiv och AF modulen i dessa är långt sämre än den i A77/A77II/A99 och tar inte tillvara på det avancerade AF Systemet i A7RII.

Det kommer säkert nya adapters och då får vi vassare AF till alla skruvdrivna objektiv. Det har vi sett hända med kamerahusen också över tid när motorn och logiken förbättrats.
 
Vilket är lite synd med tanke på hur bra Minolta var på att ha lättåtkomliga reglage för de flesta inställningarna på sina kameror.

Storleken har väl betydelse ibland, antar jag.

Men du har förstås rätt i att A7-serien inte konkurrerar direkt med Canikons mastodontkameror avsedda för pressbruk, och det är nog helt rätt strategi från Sonys sida.

Själv tycker jag att A7R II är en fantastisk kamera som jag nog hade köpt om den hade kostat hälften av vad den kostar nu, så jag avvaktar och väntar på de spegelfria kamerornas genombrott.

Det finns ju en retrotrend också och jag har flera vänner som älskar Fuji och jag tycker också att de gör verkligt fina retrokameror och det gör Nikon och Olympus också, inte tal om annat. KonicaMinolta gjorde det till övermått också de och det bidrog säkert rätt starkt till det företagets död. Elektromekanik är mycket dyrare än elektronik att tillverka och mycket mindre anpassningsbart/konfigurerbart. Min KM D7D hade verkligen 25 spakar, kranar, knappar och vred bokstavligen för jag har räknat dem. Sony har som alla vet valt en helt annan väg och har minskat det elektromekaniska till några få rattar numera. Knappar finns det fortfarande en del men de är inte dedikerade i de flesta fall utan kan programemras fritt av användaren och det borde göra livet mycket enklare för en kamerautvecklare när funktionerna ligger i firmware istället för knutna till dedikerade rattar, knappar och vred.

Det finns självfallet tillfällen när en D7D fortfarande lyser och det är på vintern när man står där med sina vantar helt utan känsla för dessa små knappar. Då kan det fortfarande hända att jag förfaller till ett kraftuttryck eller två men numera använder jag den aldrig då 6 MP inte alls ger mig den frihet att efterbehandla jag fått med senare Sony-modeller..
 
Men Stenis! Du har uppenbarligen fallit offer för A-mount-dödgrävarskockens högljudda propaganda! Jag tror inte att du blir särskilt ledsen ifall jag kommer med motargument. :)

Det är förvisso sant att DSLR-marknaden krymper, och den spegellösa ökar (och vad jag kan se är att det är Sony som står för huvuddelen eller hela den ökningen). Att Sonys A7-platform "exploderar" på marknaden sa Zeiss för en tid sedan (dvs redan innan A7R II och A7S II hade lanserats).

Men att Sony INTE vill lägga ner A-mount påstår jag fortfarande lika orubbligt. :)
A-mount imploderar verkligen inte alls! Se er omkring (vilket jag emellanåt roar mig med, när jag får lust att ta kål på någon myt). Hittills under året har följande A-mountobjektiv kommit ut:

1) Sony Vario-Sonnar T* 16-35/2.8 ZA SSM II (Uppdaterad med 4x snabbare AF + nanocoating - ger bättre skärpeintryck)
2) Sony Vario-Sonnar T* 24-70/2.8 ZA SSM II (Dito)
3) Venus Optics 60/2.8 Ultra-Macro (enligt dem själva: The World’s First 2:1 Magnification Lens with Infinity)
4) Tamron SP 15-30/2.8 DI USD
5) Lensbaby Velvet 56/1.6
6) Mitakon/Zyoptics 85/1.2
7) Sigma 24/1.4 ART
8) Sigma 24-105mm F/4 DG HSM
9) Venus Optics Laowa 15/4 (en unik kombination av makroobjektiv och extrem vidvinkel med shift-funktion)
10) Tamron SP 35/1,8 Di USD
11) Tamron SP 45/1,8 Di USD

Sedan finns det RYKTEN om att det också ska komma
12) Zeiss Planar T* 85/1,4
13) Zeiss Sonnar T* 135/1,8
uppdaterade på samma sätt som 1) och 2).
Detta ställer jag mig dock starkt tvivlande till (i alla fall att detta skulle komma redan i år)

Notera att 2 av dessa 11 kommer från Sony själva, och 3 från Tamron, där Sony är den näst största delägaren. Finns det verkligen någon som kan inbilla sig att Sony redan har bestämt att lägga ner A-mount, och sedan ljuger för sig själva om saken???

Med tanke på att A-mount av sagda högljudda skock så länge har förklarats vara "a dead horse", så förefaller den mig fortfarande vara anmärkningsvärt sprallig. :)

Det är sant det du skriver Gunnar om objektiven. Men det vi ska titta efter nu är om de stora tredjepartstillverkarna slutar ta fram A-mountobjektiv till A-mount. En annan indikator är att kolla hur många nya kamerahus det släpps för A-mount och jämföra det med det som kommer för E. Vi har inte sett något nytt FF-hus på år och dag och kommer det inte snart så kommer nog folk tröttna rätt snart och skaffa sig en A7:a och en adapter istället. Det är inget kul att ligga och guppa utan vid i bakvattnet. Det är ren bleke runt A-mountskutan tyvärr Gunnar och det tar självfallet ut sin rätt. A-mount är en allt sämre affär för Sony och räknenissarna på Sony kommer inte fortsätta subventionera A med E i evigheter. De letar nog bara efter ett sätt att göra detta snyggt.
 
Eh, flera nya FF-hus och massor med nya objektiv.


Ny teknik pratar jag och inte mer av samma sak. Det var väl det Ming sade i sin senaste jämförelse av A7r II och Canons 5Ds med "Sony is really showiing the way" och då menade han den tekniken men i filmen sades så riktigt att en A7r II knappast är svaret på allt och det har ju även jag försökt att säga ovan för tror man det så kommer man nog bli lite besviken.
 
Ny teknik pratar jag och inte mer av samma sak. Det var väl det Ming sade i sin senaste jämförelse av A7r II och Canons 5Ds med "Sony is really showiing the way" och då menade han den tekniken men i filmen sades så riktigt att en A7r II knappast är svaret på allt och det har ju även jag försökt att säga ovan för tror man det så kommer man nog bli lite besviken.

A7RII är i så fall inte heller ny teknik utan enbart uppgradering av existerande kamera.

Nog innehåller Nikons 3 nya och Canons dito nog förbättringar, har själv precis uppgraderat två kameror och vet många som är lika glada över nyheterna / förbättringarna. Och ett par 24-70/2.8 med VR/IS om man ska prata objektiv. Kliv i upplösning i ena fallet och ytterligare höjt DR i andra. Såna förbättingar som verkligen ger bättre bilder om man utnyttjar det.

Sony har fler förbättringar och visar något lovande. Sneglar fortfarande på en A7RII men inte för stillbild längre, utan för video.
 
A7RII är i så fall inte heller ny teknik utan enbart uppgradering av existerande kamera.

Nog innehåller Nikons 3 nya och Canons dito nog förbättringar, har själv precis uppgraderat två kameror och vet många som är lika glada över nyheterna / förbättringarna. Och ett par 24-70/2.8 med VR/IS om man ska prata objektiv. Kliv i upplösning i ena fallet och ytterligare höjt DR i andra. Såna förbättingar som verkligen ger bättre bilder om man utnyttjar det.

Sony har fler förbättringar och visar något lovande. Sneglar fortfarande på en A7RII men inte för stillbild längre, utan för video.

Det är en hel del nytt i A7r II. Inte tekniken i sig alltid men tillämpningen i FF spegellöst. Vi har inte haft några bakbelysta sensorer tidigare vare sig i tjockkameror eller spegellöst och det ger en hel del nya möjligheter. Eye focus med följande fokus är exv. nytt i denna kamera. Eye focus finns i min A7r också men inte med följande fokus för min kamera har bara kontrast fokus och är inte tillräckligt snabb för det. 5 axlig stabilisering med FF har aldrig gjorts tidigare. Något silent mode har vi inte haft tidigare heller. I en DSLR har man ju som sagt spegeln och vill man bli av med den (parkera den med MLU) så är det ju annat som inte funkar.

Men ökad upplösning är ju ingen innovation i sig även om det säkert gör en del gladare men när det gäller det så finns det ju en starkt avtagande nytta på marginalen. Att pixlarna blir fler innebär ju inte automatiskt att bildkvaliteten skulle följa någon linjär kurva och det har vi ju sett inte minst i jämförelsen mellan A7r II och 5Ds.
 
Med senaste firmware till Metabones funkar autofokus på A7R II även med gamla 70-200/2.8 IS och 400/5.6.
Är ljuset OK funkar det riktigt bra.
Jag gjorde ett jobb i helgen när jag fotograferade cyklister, som cyklade i måttlig fart rakt mot mig.
Med följande autofokus sattes skärpan korrekt på nästan alla bilder. De få exponeringar som som blev oskarpa berodde på att jag lät fokuspunkterna gå utanför motivet.
/Anders


Trevlig rapport. Tack för att du delar med dig.
 
Ny teknik pratar jag och inte mer av samma sak.
Canons dual-pixel AF bör väl räknas som ny teknik?

Nikon har "eye focus" i spegelreflexkameror. Notera hur kameran byter vald fokuspunkt när motivet flyttar sig i sökaren.

Jag tror inte vi ska räkna ut CaNikon var gäller innovationer riktigt än.

Finns det f.ö. inte redan en tråd där märkesfansen försöker bräcka varandra med vilken kameratillverkare som är innovativast?
 
Canons dual-pixel AF bör väl räknas som ny teknik?

Nikon har "eye focus" i spegelreflexkameror. Notera hur kameran byter vald fokuspunkt när motivet flyttar sig i sökaren.

Men Per, det där gills ju inte alls som ny teknik.

Det är ju Sony som kommit på det.

Jag tror inte vi ska räkna ut CaNikon var gäller innovationer riktigt än.

Det är först när Sony kommer med en kopia eller variation på samma teknik som det är innovativt.

Lite som om att inget uppfunnits förens Apple implementerar och börjar att sälja det (även om de inte alltid är först med det).

Så lär dig att skilja lite på företag och företag; först då vet du om något är genuint innovativt eller inte.

Finns det f.ö. inte redan en tråd där märkesfansen försöker bräcka varandra med vilken kameratillverkare som är innovativast?

Håller med dig om att det kan nog bäst tas i en annan tråd.

Själv så väntar jag på att få testa A7RII med Nikon-adapter när det kommer. Skall bli grymt spännande.

Någon som har koll på när den släpps?
 
Men Per, det där gills ju inte alls som ny teknik.

Det är ju Sony som kommit på det.
Som alltid när det gäller kamerateknik är det svårt att veta vilket bolag som hittade på det. Japanska kameratillverkare korslicensierar ofta sina patent.

Men jag tror att det var Olympus som var först med att ha med "eye focus" i en systemkamera.
 
Det var inte det som var poängen. 16-50 är en billig glugg till APS-C som där ger samma utsnitt ungefär som 24-70 på FF.

Det är att blanda äpplen med päron. Även usla objektiv på en FF kan bli OK på en APS-C. Så dessa utskällda Zeiss-zoomar och Sony dito kan vara helt OK på en APS-C kamera. Det är min poäng och det även när det gäller kantskärpa och då är de bättre än en 16-50.

För övrigt har jag sagda 16-50mm zoom och det är en pannkakak med motorzoom som tagits fram till APS-C och framförallt för filmning och där är det förvånansvärt bra. Jag haft dt med på resor och det ser verkligen för gräsligt ut i RAW men kompenseringen i kameran för JPEG gör faktiskt ett OK jobb.
 
Canons dual-pixel AF bör väl räknas som ny teknik?

Nikon har "eye focus" i spegelreflexkameror. Notera hur kameran byter vald fokuspunkt när motivet flyttar sig i sökaren.

Jag tror inte vi ska räkna ut CaNikon var gäller innovationer riktigt än.

Finns det f.ö. inte redan en tråd där märkesfansen försöker bräcka varandra med vilken kameratillverkare som är innovativast?

Ja mins vad Stenis sa när 70D fick Dual-pixel, kommer du inte i håg det PMD. Stenis var klart imponerad och berömde den fina lösningen. DPR testade väl ögon-fokus på rörliga motiv med A7RII, handlade väl inte om Usain Bolt på 100 meter, men det överraskade dom tydligen lite i alla fall.


Fotosidan med Martin A och några andra insatta, korade GoPro-kamerorna och deras väl tilltagna tillbehörssortiment som årets mest innovativa produkt i kameragenren, många höll med.
 
Det är att blanda äpplen med päron. Även usla objektiv på en FF kan bli OK på en APS-C. Så dessa utskällda Zeiss-zoomar och Sony dito kan vara helt OK på en APS-C kamera. Det är min poäng och det även när det gäller kantskärpa och då är de bättre än en 16-50.

För övrigt har jag sagda 16-50mm zoom och det är en pannkakak med motorzoom som tagits fram till APS-C och framförallt för filmning och där är det förvånansvärt bra. Jag haft dt med på resor och det ser verkligen för gräsligt ut i RAW men kompenseringen i kameran för JPEG gör faktiskt ett OK jobb.

Vitsen med 24-70 är att det ger det utsnittet. Strävar man efter ett 36-105 som det blir på APS-C är det en annan sak. Canons 24-70 L II ger däremot mycket bättre kantskärpa på FF. Vitsen med ett FF objektiv är ju att det skall prestera bra på just FF.
 
Martin och Fredrik. Förstå mig rätt nu. A7RII kan nog aldrig bli som en Nikon för då är det ingen Sony längre. A7RII lever väl sitt eget liv med fel och brister, trummar Sony bara på så blir den väl bättre och bättre. A7RII är andra generationen och så illa pinkat är det väl inte av Sony.


Håller med om att Sony självklart borde ha haft färdiga objektiv precis som Fredrik skriver innan kameran ens är färdig för leverans skall dom vara framtagna och provade. en sådan där extra viktig sak som liksom alla förväntar sig.

Sony kanske aldrig får den där fina klokheten som C/N ingenjörerna har, med ständigt utmärkta lösningar, och rikligt med FW som trimmar även gamla kameror. Sony-kameror är nog inte en kamera för alla, man övergav A900 konceptet som hade mera likheter med C/N men nu ser det ut som det gör. Allt är inte guld och gröna skogar vad gäller Sony, lite annorlunda är dom, så dom kommer nog inte att bli som en Nikon kamera.



//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.