Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
A7RII kan nog aldrig bli som en Nikon för då är det ingen Sony längre.

?

A7RII lever väl sitt eget liv med fel och brister, trummar Sony bara på så blir den väl bättre och bättre. A7RII är andra generationen och så illa pinkat är det väl inte av Sony.

Det är jag också övertygad om. Utvecklingstakten är hög, och det mesta kring spegellöst går åt det bättre hållet. Ger man det bara lite tid så kommer även den tekniken att mogna. Inget snack om det. Sony har både resurser och viljan.

Men; det är det väl ingen här som ifrågasatt (inte vad jag sett iaf)?


Håller med om att Sony självklart borde ha haft färdiga objektiv precis som Fredrik skriver innan kameran ens är färdig för leverans skall dom vara framtagna och provade. en sådan där extra viktig sak som liksom alla förväntar sig.

Problemen är väl just det som flera varit inne på innan.

1. Sony/Minolta har i dagsläget lite lägre försäljningsvolymer.

2. Sony/Minolta gått ifrån A-mount (FF) -> till att fokusera på A-mount DT (APS-C) när digitalkamerorna kom -> sedan med första NEX-kamerorna blev det E-mount (APS-C) -> och nu sist så verkar de fokusera på E-mount EF (FF).

Så kombinationen lite lägre volymer, samt ett stort skifte av fokus/satsningar på olika kombinationer av objektiv har nog lett till att vi idag endast har 13 FE-objektiv ifrån Sony, och under nästa år med en 60%-isch ökning så hamnar vi på totalt in alles på 21 FE-objektiv.

3. De lider lite (som även Nikon gör) av en mindre objektivfattning, men dessutom ibland även av ett väldigt kort registeravstånd. Det är bra ibland för små kamerahus, men kan ge problem när man skall konstruera vissa typer av objektiv (framförallt kompakta vidvinklar).

Sony kanske aldrig får den där fina klokheten som C/N ingenjörerna har, med ständigt utmärkta lösningar, och rikligt med FW som trimmar även gamla kameror.

Varken Canon eller Nikon är något speciellt bra på det. Var har du fått det ifrån?

Däremot så tycker jag att Fuji är relativt duktiga på det, och något som C/N, och även Sony och andra, gärna fick ta efter.

Allt är inte guld och gröna skogar vad gäller Sony, lite annorlunda är dom, så dom kommer nog inte att bli som en Nikon kamera.

Det låter som om du är lite upprörd Bengt, men jag kan ju tolka dig felaktigt?

Förstår inte alltid vad du är ute efter med dina kommentarer (jag finner ofta inte kontexten eller relevansen till det andra skrivit i tråden).

Du får nog hjälpa mig lite på traven här.

Personligen så tycker jag att det verkar som det övertolkas många kommentarer här. Det flesta är inte ute efter att sätta dit Sony, eller att föra någon annan dold agenda som handlar om att fördärva för Sony.

Det handlar inte heller om något krig emellan olika varumärken som man måste attackera, eller försvara hela tiden.

Det handlar om att vi diskuterar en kameramodell, A7RII, och sådant som är relevant gällande dess teknik och aspekter på att investera i ekosystemet runt den, inklusive med objektiv.

Tvärt om; att fotografer som vi alla är här, kommer med relevant kritik, och som på sikt tom kan snappas upp av Sony leder ju enbart till chansen att saker förbättras. Se de nya alternativ som Sony kommit med för icke förstörda RAW-filer - vilket jag tycker är ett gott exempel på detta.

Dessutom; hade inte Sony A7RII varit en i grunden genuint intressant kamera så hade aldrig intresset, diskussionerna och kritiken blivit lika stort.

Titta på alla fina Samsung-kameror som tyvärr för en tynande tillvaro, och som väldigt sällan diskuteras här.

Jag hade aldrig själv engagerat mig att varken läsa så mycket om, eller att tycka till och diskutera +/- om jag inte i grunden varit genuint intresserad av kameran och resten av A7-serien (och även APS-C-serien som jag tyvärr tycker kommit lite i skymundan).

Tycker den är väldigt intressant och har mycket lockande egenskaper, men önskar att Sony kunde slipat till några kanter på den, samt sänkt priset till en hyfsad nivå. Då står jag på kö för att skaffa en.

Just nu så är det för mig Fuji eller Sony som jag förmodligen om något år kommer att investera i ett spegellöst system ifrån. Är själv inte så intresserad av övriga tillverkare (men är öppen för vad som händer och att omvärdera saker).

mvh, martin

Med förhoppningen att alla kan skruva ner känselspröten några varv... och diskutera konkreta aspekter istället.
 
Senast ändrad:
Själv så väntar jag på att få testa A7RII med Nikon-adapter när det kommer. Skall bli grymt spännande.

Någon som har koll på när den släpps?

Jag har väntat minst lika länge o mailade fabriken precis efter årsskiftet. Fick svaret att sådan var på väg till hösten. Enl SAR var det sept-okt och där är vi nu.

Men det har varit knäpptyst sedan dess. Canons objektiv har ju elektronisk styrd bländare medan Nikons har springbländare (även i AF-S G-serien).
Den lilla "spaken" måste ju aktiveras via elektroniken så den utför en mekanisk rörelse, Tror att det blivit en flaskhals. Och AF-S gluggarna har ingen bländarring utan måste styras från kamerahuset. Undantag finns som exempelvis 17-35/2.8 AF-S som har vanlig bländarring.

Gamla D-objektiv med bländarring är ju skruvdrivna. Tror att det måste till en lösning som liknar LA-EA adaptrarna som Sony gör (till A-mount) för att det ska fungera med springbländare. Och kanske även med skruvdrift.

//Lennart
 
Dessutom; hade inte Sony A7RII varit en i grunden genuint intressant kamera så hade aldrig intresset, diskussionerna och kritiken blivit lika stort.
[...]
Tycker den är väldigt intressant och har mycket lockande egenskaper, men önskar att Sony kunde slipat till några kanter på den, samt sänkt priset till en hyfsad nivå. Då står jag på kö för att skaffa en.
A7R II är en av årets mest intressanta kameror (kanske t.o.m. den intressantaste) men den är frustrerande dyr. A7R (första generationen) har ett helt överkomligt pris idag, så vi kanske kan vänta oss ett rimligare pris på II:an om något år eller så. Fast då har väl version III kommit som kommer att göra II:an helt ointressant. :)
 
---
Gamla D-objektiv med bländarring är ju skruvdrivna. Tror att det måste till en lösning som liknar LA-EA adaptrarna som Sony gör (till A-mount) för att det ska fungera med springbländare. Och kanske även med skruvdrift.

//Lennart
Det är riktigt. För att Nikons skruvdrivna objektiv ska få användbar AF på spegelösa kameror så behövs det en spegel och en AF-motor i adaptern, dvs precis som Sonys LA-EA4 adapter fast för Nikon F-mount i stället för A-mount.

Anledningen är att objektiv med skruvdriven AF är konstruerade för AF-system med en separat dedicerad AF-sensorplatta (då fungerar de alldeles utmärkt). Men denna typ av objektiv utvecklades långt innan det fanns On-Chip AF-sensorer, eller ens digitala sensorer överhuvuddtaget.

CDAF eller PDAF On-Chip kräver mycket större inställningsnoggrannhet än vad som är möjligt med skruvdrivna objektiv. Med dessa objektiv har man såväl glapp som hysteresis när man ska få objektivpaketet att röra sig. Dock har detta ingen betydelse när man "bara" ska flytta iväg ett linspaket och sedan göra EN inbromsning nånstans någotsånär inom skärpedjupsområdet, vilket dessa objektiv är konstruerade för.

Tar man CDAF däremot, så ingår den mekaniska delen inom AF:ens MÄTLOOP. Dvs där är det nödvändigt att kunna vrida objektivet i ett ANTAL mycket små och precisa steg för VARJE AF-mätning. Systemet kan behöva flytta fokus i över 100 MYCKET små och precisa steg. Här är karakteristiken hos stegmotorer mycket fördelaktig. Dessa kan flyttas med mycket stor exakthet just i väldigt små steg, och HÅLLA sin position där. De är digitalt styrda, medan en vanlig elmotor bara snurrar på så länge man matar den med ström, och inte med någon särskilt exakt hastighet eller positioneringsnoggrannhet (i sig själv, ifall man inte förser den med en yttre återkopplingsloop). Behövs inte heller för PDAF-system med separat AF-sensorplatta

Nu är det inte värt att jag fortsätter, för då blir det ett alldeles för långt inlägg som vanligt. Enklast är väl att säga, som du också är inne på, att det blir precis som att använda skruvdrivna A-mountobjektiv på A7-kamerorna. Med LA-EA4 funkar det fint, men LA-EA3 (som har "fritt blås") är i praktiken oanvändbar för skruvdrivna objektiv (vilket ju som bekant Sony också tydligt deklarerar). Därför kan vi utgå ifrån att de Nikon F-adaptrar med AF som är på gång från flera håll kommer att vara avsedda för Nikon-objektiv med inbyggda motorer.
.
 
Jag har väntat minst lika länge o mailade fabriken precis efter årsskiftet. Fick svaret att sådan var på väg till hösten. Enl SAR var det sept-okt och där är vi nu.

Men det har varit knäpptyst sedan dess. Canons objektiv har ju elektronisk styrd bländare medan Nikons har springbländare (även i AF-S G-serien).
Den lilla "spaken" måste ju aktiveras via elektroniken så den utför en mekanisk rörelse, Tror att det blivit en flaskhals. Och AF-S gluggarna har ingen bländarring utan måste styras från kamerahuset. Undantag finns som exempelvis 17-35/2.8 AF-S som har vanlig bländarring.

Gamla D-objektiv med bländarring är ju skruvdrivna. Tror att det måste till en lösning som liknar LA-EA adaptrarna som Sony gör (till A-mount) för att det ska fungera med springbländare. Och kanske även med skruvdrift.

//Lennart

Nu har en del nya Nikonobjektiv helt elektronisk bländare, så köper man ett dylikt fungerar det inte med exempelvis min adapter från Novoflex som har mekanisk bländarstyring. Nya 300mm f/4 är ett sådant. Dessa objektiv går inte att använda alls med E-fattning, om man inte nöjer sig med full öppning.
 
Kan bara hålla med Martin. Alla system har sina brister och Sony, liksom andra gör bra och mindre bra val. Jag vill bara påpeka att man inte bör fokusera endast av att A7 serien har FF med bra sensorer utan jämföra den tillsammans med de objektiv man vill skaffa och se att helheten blir bäst för en själv. Man bör bl a tänka på bländar- och skärpedjupsekvivalens i sina jämförelser.
 
Du menar förstås att de adaptrar som finns idag inte kan styra dessa objektivs elektroniska bländare. E-fattningen i sig begränsar inte detta. Alla "native" E-mount-objektiv har elektroniskt styrda bländare. :)

(Svaret avsett till afe)
 
Du menar förstås att de adaptrar som finns idag inte kan styra dessa objektivs elektroniska bländare. E-fattningen i sig begränsar inte detta. Alla "native" E-mount-objektiv har elektroniskt styrda bländare. :)

(Svaret avsett till afe)

Ja, naturligtvis menar jag det eftersom jag skrev adaptrar som min Novoflex som har mekanisk styrning av bländaren. Hur svårt var det att tolka rätt?
 
---
Jag vill bara påpeka att man inte bör fokusera endast av att A7 serien har FF med bra sensorer utan jämföra den tillsammans med de objektiv man vill skaffa och se att helheten blir bäst för en själv. Man bör bl a tänka på bländar- och skärpedjupsekvivalens i sina jämförelser.
Förstår inte denna statiska syn på objektivbudet hela tiden. A7-plattformen är 1 år och 11 månader gammal! Det är EXTREMT OSANNOLIKT att det antal objektiv som finns tillgänliga just idag skulle vara fryst för all framtid. Speciellt inte med tanke på att det kommer ut fler FE-objektiv per år än det någonsin har gjort till något annat kamerasystem i hela kamerahistorien!

Vi fick länge höra att nackdelen med A7-kamerorna var att det bara fanns 5 objektiv till dessa - LÅNGT efter att det hade kommit ut betydligt fler. Eller när, för inte så längesedan, en viss herre klagade över att en nackdel med systemet är att det saknar porträttobjektiv. Trots att det då fanns såväl ett Zeiss Batis 85/1,8, ett Sony 90/2,8 G Makro, ett Samyang 85/1,4 och t.o.m. ett KickStarter-projekt för ett Trioplan 100/2,8 med E-fattning att välja på!

Tillägg: Det sistnämnda är dock en specialare som är gjord för att ge den klassiska Trioplan "såpbubblebokehen", vilket somliga tydligen gillar (dock inte jag).
 
Förstår inte denna statiska syn på objektivbudet hela tiden. A7-plattformen är 1 år och 11 månader gammal! Det är EXTREMT OSANNOLIKT att det antal objektiv som finns tillgänliga just idag skulle vara fryst för all framtid. Speciellt inte med tanke på att det kommer ut fler FE-objektiv per år än det någonsin har gjort till något annat kamerasystem i hela kamerahistorien!

Vi fick länge höra att nackdelen med A7-kamerorna var att det bara fanns 5 objektiv till dessa - LÅNGT efter att det hade kommit ut betydligt fler. Eller när, för inte så längesedan, en viss herre klagade över att en nackdel med systemet är att det saknar porträttobjektiv. Trots att det då fanns såväl ett Zeiss Batis 85/1,8, ett Sony 90/2,8 G Makro, ett Samyang 85/1,4 och t.o.m. ett KickStarter-projekt för ett Trioplan 100/2,8 med E-fattning att välja på!

Batis 85/1,8 är nog bra, Sony 90/2,8 Makro är inte ett porträttobjektiv (även om det förstås går att använda till det - makroobjektiv ger dock ibland rätt ful oskärpa). Samyang har inte AF och fungerar dåligt för spontanporträtt (liksom min 135:a från samma tillverkare - den är dock löjligt bra för sitt pris). Kickstarterprojekt som inte är klara känns rätt meningslösa att kommentera.
 
Jo, "Batis är nog bra", och jag har inte så mycket i övrigt att tillägga förutom att vi väl knappast har underlag för att döma ut 90/2,8 G Makroobjektivet som porträttobjektiv ännu?. Det BEHÖVER inte ha dassig bokeh bara för att det är ett makroobjektiv. G-objektiv har generellt mycket bra bokeh.
 
Jo, "Batis är nog bra", och jag har inte så mycket i övrigt att tillägga förutom att vi väl knappast har underlag för att döma ut 90/2,8 G Makroobjektivet som porträttobjektiv ännu?. Det BEHÖVER inte ha dassig bokeh bara för att det är ett makroobjektiv. G-objektiv har generellt mycket bra bokeh.

Ja, enligt Sony är det poängen med G-objektiv - de ska ha snygg oskärpetäckning, medans Zeissgluggarna ska vara skarpa och ha bra kontrast. Jag är övertygad om att 90/2,8 är bra på så sätt, men den är rätt dyr och stor som sagt.
 
Gamla skruvdrivna objektiv från Nikon är nog bara att glömma vad gäller eventuellt kommande adaptrar för Nikongluggar. Där gäller nog bara AF-S ur G-serien. Då behövs heller ingen spegel i adaptern, MEN elektroisk signal som aktiverar mekanisk länk till springbländaren.

Vill ha fritt blås genom adaptern!

Men som afe påpekar finns det nya Nikonobjektiv med elektroniskt styrd bländare och de öppnar självklart samma möjligheter att skapa en adapter som liknar den för EF-gluggar till E-mount vad gäller FF och bländarstyrning.

Men vi får se. En prototyp har ju visats på Youtube som ser ut att fungera. Dock framgår inte hur man gjort med bländarstyrningen.

Eller också blir det ingen Nikonadapter- vilket kanske är ett aber för många, bl a mig.

//Lennart
 
Vitsen med 24-70 är att det ger det utsnittet. Strävar man efter ett 36-105 som det blir på APS-C är det en annan sak. Canons 24-70 L II ger däremot mycket bättre kantskärpa på FF. Vitsen med ett FF objektiv är ju att det skall prestera bra på just FF.

Håller med i övrigt - att FF-objektiv ska analyseras i dessa fall för FF men det blir konstigt att att blanda in APS-C grejor i detta.
 
Gamla skruvdrivna objektiv från Nikon är nog bara att glömma vad gäller eventuellt kommande adaptrar för Nikongluggar. Där gäller nog bara AF-S ur G-serien. Då behövs heller ingen spegel i adaptern, MEN elektroisk signal som aktiverar mekanisk länk till springbländaren.

Vill ha fritt blås genom adaptern!

Men som afe påpekar finns det nya Nikonobjektiv med elektroniskt styrd bländare och de öppnar självklart samma möjligheter att skapa en adapter som liknar den för EF-gluggar till E-mount vad gäller FF och bländarstyrning.

Men vi får se. En prototyp har ju visats på Youtube som ser ut att fungera. Dock framgår inte hur man gjort med bländarstyrningen.

Eller också blir det ingen Nikonadapter- vilket kanske är ett aber för många, bl a mig.

//Lennart

En viktig annan sak med Sony/Minolta-skruvdrivna objektiv har ju dessutom varit att även dessa har funkat med DMF och automatisk övergång till MF efter initial låsning med AF. Redan D7D innehöll ju en koppling som kopplades ur när DMF var aktiverat och kameran initialt låst efter avtryckare tryckts ned halvt. Så med Sony-grejor ska DMF funka för både de objektiv som har inbyggd fokusmotor och för de skruvdrivna möjligen med reservation för tredjeparts objektiv typ Sigma och Sonys enklare SAM-objektiv.
 
Förstår inte denna statiska syn på objektivbudet hela tiden. A7-plattformen är 1 år och 11 månader gammal! Det är EXTREMT OSANNOLIKT att det antal objektiv som finns tillgänliga just idag skulle vara fryst för all framtid. Speciellt inte med tanke på att det kommer ut fler FE-objektiv per år än det någonsin har gjort till något annat kamerasystem i hela kamerahistorien!

Vi fick länge höra att nackdelen med A7-kamerorna var att det bara fanns 5 objektiv till dessa - LÅNGT efter att det hade kommit ut betydligt fler. Eller när, för inte så längesedan, en viss herre klagade över att en nackdel med systemet är att det saknar porträttobjektiv. Trots att det då fanns såväl ett Zeiss Batis 85/1,8, ett Sony 90/2,8 G Makro, ett Samyang 85/1,4 och t.o.m. ett KickStarter-projekt för ett Trioplan 100/2,8 med E-fattning att välja på!

Tillägg: Det sistnämnda är dock en specialare som är gjord för att ge den klassiska Trioplan "såpbubblebokehen", vilket somliga tydligen gillar (dock inte jag).

Håller med och jag har ju redan lyft att det dessutom nu finns möjlighet att använda alla gamla Minolta AF som ju dessutom blir stabiliserade och dessutom alla Canon-objektiv som även de blir stabiliserade på ett A7rII-hus, vilket de som sagt inte alltid blir ens på ett Canon-orginalhus eller för den del ett Nikon-hus när de adaptrarna torgförs. På ett A7-hus kan man i princip skruva på vad som helst snart och få FF med marknadens bästa sensor, och bildstabilisering på fem axlar. Har man gamla AF-objektiv så får man fullt stöd för det med Canon och Sony-objektiv. Har man Minolta-objektiv så funkar det fullt ut med AF även med skruvdrivna objektiv via Sonys mer avancerade adapters. Kan det verkligen vara så att man upplever trängande problem med att hitta objektiv till A7:eek:r trots det? Det vore intressant att få inblick i hur de problemen i så fall ser ut.

Idag är det fortfarande problem med Nikon-objektiven men de bör väl lösas inom en nära framtid. I övrigt råder det ju knappast någon större brist på adaptrar till E-mount.
 
En viktig annan sak med Sony/Minolta-skruvdrivna objektiv har ju dessutom varit att även dessa har funkat med DMF och automatisk övergång till MF efter initial låsning med AF. Redan D7D innehöll ju en koppling som kopplades ur när DMF var aktiverat och kameran initialt låst efter avtryckare tryckts ned halvt. Så med Sony-grejor ska DMF funka för både de objektiv som har inbyggd fokusmotor och för de skruvdrivna möjligen med reservation för tredjeparts objektiv typ Sigma och Sonys enklare SAM-objektiv.

DMF är förvisso en viktig faktor. Övergången automatisk vid MF är smidig. Å andra sidan är det bara att trycka på en knapp, fortfarande med ögat i sökaren med Nikongluggarna så får jag förstorade sökarbild i EVF.

Ett mindre problem för mig faktiskt när det bara handlar om en simpel knapptryckning, men oerhört användbart om man vill kolla att skärpan sitter exakt.

Att jag tjatar om Nikongluggar beror ju på att jag har ett antal primes som jag då och då vill använda på A7R.
Fast det är inte hela sanningen. Jag efterlyser AF-adaptrar för de flesta ovjektivfabrikat där objektiven har AF- möjlighet. Då blir ju A7-konceptet lite av en Swiss Army Knife.

Med detta sagt så räcker det för det mesta med den förnämliga MF som A7-serien ger med objektiven. I alla fall för mina behov. Men önska får man ju.

Det vore synnerligen tråkigt om det kom fler objektiv där man inte kan påverka bländaren. Det finns ju ff en EF till E-adapter (enbart för MF) som har egen bländare. Fungerar bra ibland vid vissa avstånd och bländare, mindre bra men acceptabelt i andra fall och absolut gräsligt i vissa fall!

Orsaken är att bländaren hamnar ett bra stycke bakom objektivets egen som givetvis då är helt öppen,

//Lennart
 
Adaptrar där man sätter en separat bländare bakom objektivet är förstås närmast en primitiv nödlösning som kanske kan användas i vissa fall och för vissa objektiv, tills någon av de här kinesiska verkstäderna har knäckt objektiv-kameraprotokollen på samma sätt som Tamron, Sigma, Tokina etc. har gjort sedan länge. Men dessa företag är ju mycket större än de kinesiska (inom detta område i alla fall) och har många års erfarenhet.

Förutsättningarna för att så kommer att ske får väl sägas vara goda. Sonys spegellösa har länge varit marknadens mest sålda, och då och då slinker det ut siffror som visar att deras försprång ökar. Så det är ju inte så konstigt att tredjepartstillverkarna huvudfokus ligger på E-mount.
 
Tredjepartstillverkarnas "huvudfokus" ligger på EF- och F-tattningarna (Canon och Nikon). Samyang är den tredjepartstillverkare som gör flest objektiv med Sony E-fattning, men eftersom de objektiven är helt manuella är det precis som att köpa ett till annan fattning med adapter (med avsaknad av glapp då, beroende på adapter).

Det finns vad jag vet än så länge inte ett enda tredjepartsobjektiv med autofokus till Sonys E-fattning som tecknar ut småbildsformatet (och jag räknar inte Zeiss som tredjepart i detta sammanang).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.