martinot
Aktiv medlem
A7RII kan nog aldrig bli som en Nikon för då är det ingen Sony längre.
?
A7RII lever väl sitt eget liv med fel och brister, trummar Sony bara på så blir den väl bättre och bättre. A7RII är andra generationen och så illa pinkat är det väl inte av Sony.
Det är jag också övertygad om. Utvecklingstakten är hög, och det mesta kring spegellöst går åt det bättre hållet. Ger man det bara lite tid så kommer även den tekniken att mogna. Inget snack om det. Sony har både resurser och viljan.
Men; det är det väl ingen här som ifrågasatt (inte vad jag sett iaf)?
Håller med om att Sony självklart borde ha haft färdiga objektiv precis som Fredrik skriver innan kameran ens är färdig för leverans skall dom vara framtagna och provade. en sådan där extra viktig sak som liksom alla förväntar sig.
Problemen är väl just det som flera varit inne på innan.
1. Sony/Minolta har i dagsläget lite lägre försäljningsvolymer.
2. Sony/Minolta gått ifrån A-mount (FF) -> till att fokusera på A-mount DT (APS-C) när digitalkamerorna kom -> sedan med första NEX-kamerorna blev det E-mount (APS-C) -> och nu sist så verkar de fokusera på E-mount EF (FF).
Så kombinationen lite lägre volymer, samt ett stort skifte av fokus/satsningar på olika kombinationer av objektiv har nog lett till att vi idag endast har 13 FE-objektiv ifrån Sony, och under nästa år med en 60%-isch ökning så hamnar vi på totalt in alles på 21 FE-objektiv.
3. De lider lite (som även Nikon gör) av en mindre objektivfattning, men dessutom ibland även av ett väldigt kort registeravstånd. Det är bra ibland för små kamerahus, men kan ge problem när man skall konstruera vissa typer av objektiv (framförallt kompakta vidvinklar).
Sony kanske aldrig får den där fina klokheten som C/N ingenjörerna har, med ständigt utmärkta lösningar, och rikligt med FW som trimmar även gamla kameror.
Varken Canon eller Nikon är något speciellt bra på det. Var har du fått det ifrån?
Däremot så tycker jag att Fuji är relativt duktiga på det, och något som C/N, och även Sony och andra, gärna fick ta efter.
Allt är inte guld och gröna skogar vad gäller Sony, lite annorlunda är dom, så dom kommer nog inte att bli som en Nikon kamera.
Det låter som om du är lite upprörd Bengt, men jag kan ju tolka dig felaktigt?
Förstår inte alltid vad du är ute efter med dina kommentarer (jag finner ofta inte kontexten eller relevansen till det andra skrivit i tråden).
Du får nog hjälpa mig lite på traven här.
Personligen så tycker jag att det verkar som det övertolkas många kommentarer här. Det flesta är inte ute efter att sätta dit Sony, eller att föra någon annan dold agenda som handlar om att fördärva för Sony.
Det handlar inte heller om något krig emellan olika varumärken som man måste attackera, eller försvara hela tiden.
Det handlar om att vi diskuterar en kameramodell, A7RII, och sådant som är relevant gällande dess teknik och aspekter på att investera i ekosystemet runt den, inklusive med objektiv.
Tvärt om; att fotografer som vi alla är här, kommer med relevant kritik, och som på sikt tom kan snappas upp av Sony leder ju enbart till chansen att saker förbättras. Se de nya alternativ som Sony kommit med för icke förstörda RAW-filer - vilket jag tycker är ett gott exempel på detta.
Dessutom; hade inte Sony A7RII varit en i grunden genuint intressant kamera så hade aldrig intresset, diskussionerna och kritiken blivit lika stort.
Titta på alla fina Samsung-kameror som tyvärr för en tynande tillvaro, och som väldigt sällan diskuteras här.
Jag hade aldrig själv engagerat mig att varken läsa så mycket om, eller att tycka till och diskutera +/- om jag inte i grunden varit genuint intresserad av kameran och resten av A7-serien (och även APS-C-serien som jag tyvärr tycker kommit lite i skymundan).
Tycker den är väldigt intressant och har mycket lockande egenskaper, men önskar att Sony kunde slipat till några kanter på den, samt sänkt priset till en hyfsad nivå. Då står jag på kö för att skaffa en.
Just nu så är det för mig Fuji eller Sony som jag förmodligen om något år kommer att investera i ett spegellöst system ifrån. Är själv inte så intresserad av övriga tillverkare (men är öppen för vad som händer och att omvärdera saker).
mvh, martin
Med förhoppningen att alla kan skruva ner känselspröten några varv... och diskutera konkreta aspekter istället.
Senast ändrad: