Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tror inte att någon har föreslagit att Sony skulle ta bort möjligheterna till konfiguration som finns idag. Förslaget, som jag förstod det, var att låta en kompetent gränssnittsdesigner konstruera ett bättre grundgränssnitt, som förstås måste ha en fabriksinställning. Att den inställningen inte skulle duga åt alla är väl närmast självklart, men det finns en rätt god chans att den skulle duga till rätt många.
Menar du i huvudsak var knapparna är placerade på huset? För annars är ju funktionerna i stort sett flytande även för många knappar. Jag uppfattar snarast att man gnäller över främst menyerna och att man i princip måste vara inställd på att konfigurera sitt eget gränssnitt om man ska bli nöjd med en A7:a.
De säger ju en del att det vore bättre om det var bra från fabrik rätt över disk. Problemet då är nog att en del funktioner skulle fortsatt ligga dolda i menyträsket och aldrig skulle komma till användning. Någon grundinställning som skulle falla en majoritet på läppen tror i alla fall inte jag på.
Tänk på att både knappar, vred och Quick Navi-funktionerna är helt öppna att lägga vad som helst på och i. Det är alltså i princip hela havet stormar vi pratar om. Menyträsket är som sagt i sammanhanget något man gör sin grundkonfiguration i en gång för alla, för att i princip aldrig återvända till. Behöver man det har man nog inte gjort sin konfiguration riktigt optimal. Vilken fotograf vill ner i träsket och skruva inför en bild om det går att slippa. Av det skälet ska man nog inte lägga för mycket krut i den diskussionen för den är ytterst marginell i en A7-fotografs liv. Någon timme i en kameras hela livslängd.
Vet vi f.ö. hur stor andel av de som idag använder A7rna som är missnöjda med huvuddragen i designen och är det designen eller konfigurationen man inte gillar (för det är ju som sagt inte samma sak)? Jag tror f.ö. inte det är så konstigt att folk som är vana vid större kamerahus tycker A7rnas små kamerahus är hemska små och mickliga.
Med så små hus är det helt andra förutsättningar än för större och då måste de bli smartare och mer flexibla. .Därför måste man delvis använda en annan design än för större hus. De som inte kan tänka sig att manövrera knappar som dessutom sitter där den för många omistliga toppdisplayen brukar sitta kommer nog också att bli besvikna. Ni som kommer från andra plattformar kanske kan se vad Canon och Nikon gjort på sina spegellösa om nu det är så mycket bättre. Men jag tror de har ungefär samma problem som Sony med sina små kamerahus och det har Pentax och Olympus också.
Börjar man dessutom prata om behovet av balanserade ekipage med långa Canon-telen ovan, så ska man nog kanske välja något annat om man inte kan tänka sig att i huvudsak hålla i objektiven istället för bara i husen. Det finns inget annat alternativ på frihand.
Efter alla år med större Sony-hus så är det i princip bara två saker som stör mig riktigt svårt med min A7r och nummer ett är som sagt den eländiga designen för att zooma i previews och den andra är batteritiden som jag förstått att de med större kamerahus och större batterier stör sig svårt på och det hade ju vår inte vår onämnbare stresstestare missat heller. Det förra borde åtgärdas med en firmwareuppgradering och det senare finns ingen lösning på för det är en ren effekt av kamerans storlek. Alla NEX och A7r har likadana så batterier. Ett vertikalgrepp med extra batterier kan säkert lindra för en del men knappast för andra. Men för mig personligen är det faktiskt ingen showstopper som jag fotograferar och det inbegriper flera Afrika och Asien-safaris jag varit på med dessa kameror. Med min snabbladdare tar det faktiskt inte särskilt lång tid att ladda. Det är en helt annan sak med den laddare som följer med.
Det ska bli intressant att se vad jag kommer störa mig på hos en A7r II. Inte ens en sådan är ju perfekt men det jag blev imponerad av när jag såg en testbild på SAR i går var den större färgdifferentieringen i A7r II i jämförelse med A7r som i sig verkligen inte är dålig den heller. De bilderna ger klart en lite annorlunda och mer positiv upplevelse.
En A7r II:a köper man nog f.ö. inte för den fantastiska ergonomin utan för den fantastiska bildkvaliteten i litet format och en AF som har funktioner som andra kameror inte har såsom exv. Eye-focus och en enastående AF-precision. Fler keepers genom IBIS och vibrationsfritt avtryck samt möjligheten att skruva på vad som helst i objektivväg. En A7:a har dessutom peaking och focus aid så det inte är någon match att fokusera manuellt med vilka objektiv som helst - även manuella, vilket det är betydligt marigare att göra med en OVF och en taskig mattskiva som de flesta DSLR:er dras med vid sidan av en rasslig spegelmekanism.
Senast ändrad: