Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte att någon har föreslagit att Sony skulle ta bort möjligheterna till konfiguration som finns idag. Förslaget, som jag förstod det, var att låta en kompetent gränssnittsdesigner konstruera ett bättre grundgränssnitt, som förstås måste ha en fabriksinställning. Att den inställningen inte skulle duga åt alla är väl närmast självklart, men det finns en rätt god chans att den skulle duga till rätt många.

Menar du i huvudsak var knapparna är placerade på huset? För annars är ju funktionerna i stort sett flytande även för många knappar. Jag uppfattar snarast att man gnäller över främst menyerna och att man i princip måste vara inställd på att konfigurera sitt eget gränssnitt om man ska bli nöjd med en A7:a.

De säger ju en del att det vore bättre om det var bra från fabrik rätt över disk. Problemet då är nog att en del funktioner skulle fortsatt ligga dolda i menyträsket och aldrig skulle komma till användning. Någon grundinställning som skulle falla en majoritet på läppen tror i alla fall inte jag på.

Tänk på att både knappar, vred och Quick Navi-funktionerna är helt öppna att lägga vad som helst på och i. Det är alltså i princip hela havet stormar vi pratar om. Menyträsket är som sagt i sammanhanget något man gör sin grundkonfiguration i en gång för alla, för att i princip aldrig återvända till. Behöver man det har man nog inte gjort sin konfiguration riktigt optimal. Vilken fotograf vill ner i träsket och skruva inför en bild om det går att slippa. Av det skälet ska man nog inte lägga för mycket krut i den diskussionen för den är ytterst marginell i en A7-fotografs liv. Någon timme i en kameras hela livslängd.

Vet vi f.ö. hur stor andel av de som idag använder A7:eek:rna som är missnöjda med huvuddragen i designen och är det designen eller konfigurationen man inte gillar (för det är ju som sagt inte samma sak)? Jag tror f.ö. inte det är så konstigt att folk som är vana vid större kamerahus tycker A7:eek:rnas små kamerahus är hemska små och mickliga.

Med så små hus är det helt andra förutsättningar än för större och då måste de bli smartare och mer flexibla. .Därför måste man delvis använda en annan design än för större hus. De som inte kan tänka sig att manövrera knappar som dessutom sitter där den för många omistliga toppdisplayen brukar sitta kommer nog också att bli besvikna. Ni som kommer från andra plattformar kanske kan se vad Canon och Nikon gjort på sina spegellösa om nu det är så mycket bättre. Men jag tror de har ungefär samma problem som Sony med sina små kamerahus och det har Pentax och Olympus också.

Börjar man dessutom prata om behovet av balanserade ekipage med långa Canon-telen ovan, så ska man nog kanske välja något annat om man inte kan tänka sig att i huvudsak hålla i objektiven istället för bara i husen. Det finns inget annat alternativ på frihand.

Efter alla år med större Sony-hus så är det i princip bara två saker som stör mig riktigt svårt med min A7r och nummer ett är som sagt den eländiga designen för att zooma i previews och den andra är batteritiden som jag förstått att de med större kamerahus och större batterier stör sig svårt på och det hade ju vår inte vår onämnbare stresstestare missat heller. Det förra borde åtgärdas med en firmwareuppgradering och det senare finns ingen lösning på för det är en ren effekt av kamerans storlek. Alla NEX och A7:eek:r har likadana så batterier. Ett vertikalgrepp med extra batterier kan säkert lindra för en del men knappast för andra. Men för mig personligen är det faktiskt ingen showstopper som jag fotograferar och det inbegriper flera Afrika och Asien-safaris jag varit på med dessa kameror. Med min snabbladdare tar det faktiskt inte särskilt lång tid att ladda. Det är en helt annan sak med den laddare som följer med.

Det ska bli intressant att se vad jag kommer störa mig på hos en A7r II. Inte ens en sådan är ju perfekt men det jag blev imponerad av när jag såg en testbild på SAR i går var den större färgdifferentieringen i A7r II i jämförelse med A7r som i sig verkligen inte är dålig den heller. De bilderna ger klart en lite annorlunda och mer positiv upplevelse.

En A7r II:a köper man nog f.ö. inte för den fantastiska ergonomin utan för den fantastiska bildkvaliteten i litet format och en AF som har funktioner som andra kameror inte har såsom exv. Eye-focus och en enastående AF-precision. Fler keepers genom IBIS och vibrationsfritt avtryck samt möjligheten att skruva på vad som helst i objektivväg. En A7:a har dessutom peaking och focus aid så det inte är någon match att fokusera manuellt med vilka objektiv som helst - även manuella, vilket det är betydligt marigare att göra med en OVF och en taskig mattskiva som de flesta DSLR:er dras med vid sidan av en rasslig spegelmekanism.
 
Senast ändrad:
Jag kan mina Sony-kameror bättre än de flesta för jag har haft mängder av Sony-hus.

Det betvivlar jag inte.

Jag har väldigt sakligt redogjort ovan för både fördelar och brister med Sonys användardialoger i de mer avancerade modellerna och de krav de ställer på användaren. Så jag har inget dåligt samvete för den slapptestare du ömmar för.

Jag ömmar inte speciellt för någon bloggare. Läser väldigt många olika bra bloggar, och Mings är en enda i en jättestor mängd (kanske läser den någon gång i kvartalet - även om den är intressant så finns det så många fler). Men nu är vi ju rejält OT...

Är bara trött på de som förlöjligar bloggar och personer som inte alltid skriver positivt om ens egna favoritvarumärke (oavsett om det är Sony eller någon annan kult, som tex Apple).

Men jag tycker vi alla kan lämna denna metadiskussionen (har du en så stor hang-up på Ming så starta en egen tråd om ditt hat) - och istället gå tillbaka och fokusera på kameran och dess egenskaper istället.

Kamerorna är idag så komplexa att jag faktiskt inte tror på en fabrikskonfiguration som skulle falla alla på läppen.

Det håller jag med om.

Men bara för att man vill ha en konfigurerbar programvara, innebär inte att man skall strunta i att göra ett bra användargränssnitt så lätt förstås av de flesta, och med en vettig grundfunktion som passar flertalet.

Dvs:

1. Det skall vara lätt att starta och komma igång (utan att ägt 10 kameror i 10 år innan av samma sort).

2. När man väl lärt sig och kommit igång, då skall man ha möjlighet att finjustera den och anpassa den efter ens egna behov och smak.

Det ena måste inte utesluta det andra - vilket verkar vara det som du förutsätter.

Mitt korståg riktar sig inte mot Ming personligen utan mot alla okunniga slapptestare och även användare som är för slöa att ta reda på hur saker fungerar men likväl gnäller för att de inte förstår. De är jag riktigt trött på.

Jobbar dagligen med att hjälpa till att skaffa in och optimera en applikationsportfölj med så lättanvända och lättförståliga program som fungerar så effektivt som möjligt för både nya och vana användare.

Skulle aldrig föreslå att någon som inte förstår en dåligt designad applikation, eller en krångligt formgiven webbsida, är "slappa".

Snarare att det i de fallen är slappa UX-designers (eller brist på dem) som gjort att projekt eller leverantörer varit slappa i sitt arbete med att förstå den mänskliga aspekten och interaktionen i ett bra människa-maskin-gränssnitt.

Detta helt oavsett om det handlar om moderna kameror, appar på telefoner eller datorer, komplexa webbsidor eller annat.
 
I Sonytrådarna är det något av tradition att klaga på de som lever på att testa kameror, och det hävdas att man måste använt kamerorna för tusentals bilder, helst under flera år, innan man kan komma med ett omdöme som är värt något. De flesta testare har ju ett "eget" märke som de använder mest, men testar kameror av alla fabrikat, så jag förstår inte riktigt varför Sony skulle vara mer utsatta än andra ...

Jag har nu använt Sony (först NEX-7 och sedan A6000) i tre och ett halvt år (vilket kanske är för lite enligt somliga), och jag är fortfarande inte överens med hanteringen i alla lägen. De första A7-modellerna gillade jag skarpt för bildkvaliteten, men ergonomin är hemsk - det är mycket bättre på A7 II och A7R II som har större grepp och avtryckaren på rätt ställe. Jag har inga problem att använda objektiv som Samyang 135/2 och Canon FD 200/2,8 på min A6000, men blir det mycket större och tyngre än så kan det bli lite bökigt. Och peaking i all ära, men med kort skärpedjup och kontrastrika motiv fungerar det inte - det krävs förstoring av sökarbilden för att få det rätt.
 
När jag prova fokus peaking i gamla A77 ( 2011 ) så var det besvärligt på frihand och förstorad bild, blev för skakigt tyckte jag, är nog stativ som behövs då för mig i alla fall, annars gick det väl skapligt. singel AF-punkt har annars varit säker så det har fungerat bra.


Personligen så är jag sällan inne i några menyer numera, man provade en del i början och det mesta är för Jpeg-bilder, iso, plus/minus och lite annat fins det direktknappar till, så det är inte krångligt, rattar mest bländare eller tid och lite iso ändring. Det var bra med vitbalansen att man såg i sökaren vad som hände när man provade olika lägen.


//Bengt.
 
I Sonytrådarna är det något av tradition att klaga på de som lever på att testa kameror, och det hävdas att man måste använt kamerorna för tusentals bilder, helst under flera år, innan man kan komma med ett omdöme som är värt något. De flesta testare har ju ett "eget" märke som de använder mest, men testar kameror av alla fabrikat, så jag förstår inte riktigt varför Sony skulle vara mer utsatta än andra ...

Jag har nu använt Sony (först NEX-7 och sedan A6000) i tre och ett halvt år (vilket kanske är för lite enligt somliga), och jag är fortfarande inte överens med hanteringen i alla lägen. De första A7-modellerna gillade jag skarpt för bildkvaliteten, men ergonomin är hemsk - det är mycket bättre på A7 II och A7R II som har större grepp och avtryckaren på rätt ställe. Jag har inga problem att använda objektiv som Samyang 135/2 och Canon FD 200/2,8 på min A6000, men blir det mycket större och tyngre än så kan det bli lite bökigt. Och peaking i all ära, men med kort skärpedjup och kontrastrika motiv fungerar det inte - det krävs förstoring av sökarbilden för att få det rätt.

Jag litar aldrig på grundpeakingen vid manuell fokusering. Den är ofta för grov för det.
... men vad är alternativet? Peakingen funkar ju i förstoringsläget också eller hur och har du EVF så ser du även i mörker, så jag ser inga större problem med det och har det ofta som hjälp med mitt Samyang 85/1,4 och mitt dito 100/2,8 makro. Försök fokusera med ljusstarka objektiv med OVF och vanlig mattskiva i en jämförelse eller med AF-objektiv med fokusgänga som inte är avsedd att fokusera manuellt. Läser man recensionerna av ljusstarka Samyang som 85:an så börjar ju de som har OVF att yra om mattskivor och snittbilder. Peakingen är bra mycket bättre än det även om man måste in i förstoringsläget ofta för att vara säker på att få det rätt.

Tips! Till de som inte hittat DMF (Direct Manual Focus) så funkar det ju underbart med riktiga E och FE-objektiv som efter att det låst på målet med AF direkt kan sömlöst finljusteras med peaking i förstoringsläget som automatiskt aktiveras när man vrider på fokusringen. Så kör i alla fall jag för det mesta med den typen av objektiv.
 
När jag prova fokus peaking i gamla A77 ( 2011 ) så var det besvärligt på frihand och förstorad bild, blev för skakigt tyckte jag, är nog stativ som behövs då för mig i alla fall, annars gick det väl skapligt. singel AF-punkt har annars varit säker så det har fungerat bra.


Personligen så är jag sällan inne i några menyer numera, man provade en del i början och det mesta är för Jpeg-bilder, iso, plus/minus och lite annat fins det direktknappar till, så det är inte krångligt, rattar mest bländare eller tid och lite iso ändring. Det var bra med vitbalansen att man såg i sökaren vad som hände när man provade olika lägen.


//Bengt.

Har man längre brännvidder så är det en fördel att som med Sonys FE 70-200 till A7:eek:rna för då får man ju stabilisrad sökerbild också. Tidigare modeller av Konica Minoltas och Sonys tidigasre tjockkameror har ju antiskak utan stabiliserad sökarbild och det är inte så trevligt alla gånger.
 
Det hade varit bra förstås om man haft några C/N under åren, så man verkligen kunnat se skillnader med hantering och menyer, har haft en EOS 100 för länge sedan, kommer inte i håg så mycket hur det var med den, men kan inte eller minnas att den var krånglig på något sätt, där i mot störde jag mig på den upphoppande blixten, det small till värre än ett knallpullverskott när den for upp. Kameran lanserades som den tysta kameran vilket lockade mig ( förutom blixten då ).


Sony är väl inte ensamma på något sätt med customfunktioner hade inte gamla 7D en 28 st eller nått, hur kommer man i håg alla om man lägger in ett 20 tal, jag mins att Nilsson muttra över hanteringen över första A7, men imponerades över konfigureringen av kameran.


//Bengt.
 
Nu har jag testat och bekantat mig med min A7R II i ett par dagar.
Jag har fotograferat Canon sedan mitten på 80-talet. Alla objektiv jag har nu är med Canon-fattning.
Här är mina första tankar om att använda Sonyn som en Canonkamera.

Det är krångligt att byta en extremt inkörd kamera till en helt ny. Jag har kört min 5D mark II i 5½ år. och det jag är initialt är mest frustrerad över är att jag inte hittar alla knappar och hjul i blindo. Ge mig ytterligare en vecka så är jag hemma igen.

Jag har i princip bara positiva saker att säga, så när som att det sitter en knapp som startar filmning idiotiskt placerad och kameran är väldigt liten när man har stora objektiv. Jag har oftast tyckt att fotografer skaffar extra batterigrepp i onödan, men här kanske jag gör det själv.

Sökaren är underbar. Manuell fokusering är snabb och exakt.
Fokusering och att hitta rätt skärpeplan med Tilt/shift är en barnlek.
Stabilisering och skakningsfri slutare gör att fotografering med långa slutartider även även med långa teleobjektiv ger skarpa bilder.
Autofokusen är exakt och hoppar inte fram och tillbaka som på min Canon.
Autofokus på min 24-70/2.8 (gamla versionen) är väldigt snabb (jämförbar med Canon) om det är bra ljus. 400/5.6 och 70-200/2.8 IS (gamla versionen) funkar autofokusen

inget vidare på, men de är dock lätta att fokusera manuellt.

Kamerans knappar och reglage är programmerbara och det går att skräddarsy kameran efter sina behov.
Menysystemet är bra.

Det är en värdig uppdatering till 5D mark II, jag har inte sett någon vits att uppdatera till mark III, eller 6D. Jag passade också 5Ds.

Som vanligt, det finns inte en kamera som passar alla. För mig känns det rätt.
/Anders
 
Intressant att läsa dina erfarenheter, A7RII får ett mycket stort fokus på vissa svagheter i trådarna, Balansen mellan vad som är bra med A7RII får mycket mindre utrymme, ( Livsfarligt att skriva dessa rader nu för mig man kan för livstid bli stämplad som fanatisk fanboy ) Förvånande vad många anser om kameran utan att ha använt kameran överhuvudtaget.

5 år med en MKII måste så klart göra det lite svårare under en tid att sätta sig in Sony´s så utskällda hantering och märkliga menyer, så det är verkligen trevligt att få höra erfarenheter från dig som faktiskt har en A7RII.


5DMKII är en av dom bästa kameror som jag hållit i vad gäller själva greppkänslan tillsammans med gamla A900 dom kom ungefär vid samma tid. 5DMKII var väl lite större än 6D men båda är för mig mycket trevligare att hålla i än en D600, Canon är en obestridlig mästare med några få undantag vad gäller den så viktiga greppkänslan.

Så det skall bli intressant att få följa dig med din nya kamera för som sagt din MKII är inte lätt att konkurrera med vad gäller hantering, och att MKII var omåttligt populär bland yrkesfotografer vilket jag kan förstå ( var väl autofokusen som ansågs som lite för enkel som enda klagomål )


Det är för bra egentligen för att vara sant 5 1/2 år med en klassisk mästarkameran som MKII och nu en spegellös alien från Sony. Jag kommer med mycket stort intresse att följa dina äventyr med A7RII. och tackar på förhand för att du vill delges oss dina erfarenheter.


Vänligen.
//Bengt.
 
Det är metabones V4, men jag har inga ljusstarka telen mer än 70-200. Mitt 400 är 5.6.
/Anders

Det får ju anses som en svaghet om AF blir slö på objektiv med ljusstyrka 5,6.
EF 400/5,6 anses ju ha snabbt fokus på en Canon.
Men en 5DMKIII eller 5Ds R kan jag sätta på en 1,4 converter och fortfarande ha fullt godkänt AF.

Det är trevligt att AF blir allt bättre på spegellösa kameror men de har tydligen ännu inte kommit ikapp dSLR kamerorna.
 
Det är som alla andra recensioner jag läst. Tele funkar inte alls så bra med adapter och A7R II. Synd! :(
Ditt 70-200 är ändå F2.8 så det är ljustarkt, det är själva tele som den inte orkar med.

/Stefan
 
Det får ju anses som en svaghet om AF blir slö på objektiv med ljusstyrka 5,6.
EF 400/5,6 anses ju ha snabbt fokus på en Canon.
Men en 5DMKIII eller 5Ds R kan jag sätta på en 1,4 converter och fortfarande ha fullt godkänt AF.

Det är trevligt att AF blir allt bättre på spegellösa kameror men de har tydligen ännu inte kommit ikapp dSLR kamerorna.

Försök att sätta manuell fokus med en Canon med 400/5.6 eller få skarpa bilder på stativ med slutartider mellan 1/2 och 1/60 selund :)
Dra inga slutsatser om spegellösa kamerors autofokus på riktigt gamla gluggar för ett helt annat system som används med adapter från en helt fristående tillverkare.
Skulle jag vara fågel eller sport fotograf med canon-telen, skulle jag se mig om efter en bättre kamera.
Jag är bara tacksam för att en jag kan få ett alternativ till mina befintliga gluggar.
Det är mycket möjligt att Canon tappat mig som kund i framtiden, allt beror på hur de och Sony sköter sina kort.
Men det är kul att det händer något.
Glöm inte bort att en kamera bara är en kamera. Det är vi fotografer som tar bilder.
/Anders
 
Försök att sätta manuell fokus med en Canon med 400/5.6 eller få skarpa bilder på stativ med slutartider mellan 1/2 och 1/60 selund :)
Dra inga slutsatser om spegellösa kamerors autofokus på riktigt gamla gluggar för ett helt annat system som används med adapter från en helt fristående tillverkare.
Skulle jag vara fågel eller sport fotograf med canon-telen, skulle jag se mig om efter en bättre kamera.
Jag är bara tacksam för att en jag kan få ett alternativ till mina befintliga gluggar.
Det är mycket möjligt att Canon tappat mig som kund i framtiden, allt beror på hur de och Sony sköter sina kort.
Men det är kul att det händer något.
Glöm inte bort att en kamera bara är en kamera. Det är vi fotografer som tar bilder.
/Anders

Jag vet inte vart du syftar egentligen. Att inte ha ett bra AF är en brist. I de flesta lägen sitter AF mer precist och betydligt snabbare än jag kan ställa in själv. Varför skall sedan inte bilderna bli skarpa mellan 1/2 och 1/60 sekund? Det är ju bara att fälla upp spegeln före man tar bilden. Eller använda live view.

En canonsökare är inte byggd för att man skall sätta fokus manuellt. Med sökaren på de senaste kan man inte byta mattskiva och den som sitter i visar cirka ett skärpedjup som motsvarar bl. 4,5 - 5,6.
Det är klart man inte kan sätta skärpan med 85/1,2 exakt under de förutsättningarna.

Fast slår man över till live view går det alldeles utmärkt. Så att sätta skärpan exakt med ett 400/5,6 på stativ går alldeles utmärkt. Fast inte alls lika snabbt. Så där är du ute och cyklar.
 
Jag vet inte vart du syftar egentligen. Att inte ha ett bra AF är en brist. I de flesta lägen sitter AF mer precist och betydligt snabbare än jag kan ställa in själv. Varför skall sedan inte bilderna bli skarpa mellan 1/2 och 1/60 sekund? Det är ju bara att fälla upp spegeln före man tar bilden. Eller använda live view.

En canonsökare är inte byggd för att man skall sätta fokus manuellt. Med sökaren på de senaste kan man inte byta mattskiva och den som sitter i visar cirka ett skärpedjup som motsvarar bl. 4,5 - 5,6.
Det är klart man inte kan sätta skärpan med 85/1,2 exakt under de förutsättningarna.

Fast slår man över till live view går det alldeles utmärkt. Så att sätta skärpan exakt med ett 400/5,6 på stativ går alldeles utmärkt. Fast inte alls lika snabbt. Så där är du ute och cyklar.

Jag håller med om att inte ha en snabb, fungerande och exakt autofokus är en brist. Men jag kör inte objektiv som är gjorda för sony. De är snabba.

A7R II manuella fokusering med live view går inte att jämföra med canon. De är som natt och dag.
Det blir mer exakt fokus än mark II's autofokus. Jag vet att efterföljarna är bättre.
Det som var avgörande för mitt beslut att byta till sony var den dämpade slutaren. Min canons slutare vibrerar mycket även på ett bra stativ med bra kulled med uppfäld slutare.
/Anders
 
Även där har Canon förbättrat. Den nya 5Ds har en väldigt mjuk slutare och spegelrörelse.
Det slår en direkt när tar första bilderna med kameran.
Sedan gick det ju även få skarpa bilder även med långa telen på öånga tider med de äldre modellerna om man hade en bra kulled och stabilt stativ.

Själv var jag inne på att köpa A7RII men det var främst för sensorn, det mindre formatet och lägre vikt.
Fast hänger man stora objektiv på den så spelar kamerans vikt och storlek ganska liten roll.
Det kan t.o.m vara en fördel med en större tyngre kamera för att få balans på ekipaget.

Det flesta kommer säkert vara spegellösa och ha EVF sökare om några år. Hela spegelmekanismen och den optiska sökaren är ju konstruktioner som är dyra och mekaniska.
Så inte minst för att minska kostnaden/priset lär det vara en fördel i konkurrensen om kunderna.

Så även om A7RII är en fantastisk kamera så tycker jag inte den ännu riktigt är lika allround som en 5DMKIII eller en Canon 5Ds R.
 
Sedan gick det ju även få skarpa bilder även med långa telen på öånga tider med de äldre modellerna om man hade en bra kulled och stabilt stativ.

------

Så även om A7RII är en fantastisk kamera så tycker jag inte den ännu riktigt är lika allround som en 5DMKIII eller en Canon 5Ds R.

Jag har lyckats få skarpa bilder med min 400/5.6 även med telekonverter på alla slutartider. Men vissa slutartider är extremt svåra att få skarpa även med bra stativ. Det kan vara mitt ex av kamera är skakigt.

Jag håller fullständigt med om att sonyn inte är särskilt allround, speciellt inte med EOS objektiv. Fast å andra sidan är ingen kamera perfekt,
Det är en spännande tid vi lever i.
/Anders
 
Å andra sidan...

...är EF-gluggar de enda som överhuvudtaget ger AF-möjligt med A7-serien och adapter. Förutom Sony/Zeiss-gluggarna med A-mount. De senare via adapter ur LA-serien.

Här fungerar deras dyra 300/2.8, 70-200/2.8 och 70-400 med SSM-drift mycket snabbt. Detta beroende på att adaptern har egen fasdetekterande AF. Tyvärr stjäl SLT-tekniken i dem lite ljus.

Dedicerade FE-gluggar från Zeiss/Sony är hyfsat snabba i kombination med A7-serien.

Jag anser att man kanske bör vända på resonemanget: Hur många Canon/Nikonkameror går det att sätta gluggar med annan fattning på och ändå ha AF-möjlighet? Ingen!

När AF-adapter för Nikon kommer till A7-serien kan denna A7RII använda 3 olika fattningar med AF(4 om man räknar in dedicerade FE-gluggar). För att inte tala om hur många olika fattningar man kan använda på dessa kameror med en otroligt pålitllig MF.

Därtill bättre DR.

Jag väntar på en en adapter för Nikons G-serie med AF-S motor. Enl SAR skulle redan prototypen visats.

Hur man än vrider och vänder på allt anser jag att även om ingen kamera är bäst på allt så ger A7-serien väldigt många möjligheter till olika kombinationer.

Sedan kan man ju också ställa frågan till hur många system förutom Sony som det går att få dedicerade gluggar från Zeiss till med AF?

Jag använder mest Nikon och har haft Canon länge, men A7-serien imponerar på mig. Tycker det är fantastiskt trevligt att det går att köpa en sådan kamera och integrera den i sitt Canon- eller Nikonsystem m fl.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.