Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Tredjepartsobjektiv finns ju nästan hur många som helst som går utmärkt att köra med adapter på A7R II. Nu för tiden kan man ju t.o.m. få bra autofokus med vissa av dem.
 
Visst är det så.

För mig inget problem. Jag fotar analogt med Minolta MD och AF, samt sony a, sony e aps-c och ff. Så adaptrar är min livsluft.

Men om man vill ha behålla ett litet kamerapaket med native-objektiv och full funktionalitet så har man fortfarande en utmaning.

Även om Sony prioriterar FE på bekostnad av a-fattning så kommer de ändå inte att på egen hand kunna försörja marknaden med tillräckligt många valmöjligheter. Åtminstone inte på länge.

Tredjepartstillverkarnas bidrag till e-fattningen är också rätt begränsat, trots att den funnits länge nu.
 
Jo, det är rätt tydligt att Sony prioriterar e-fattningen, som de har lovat (hotat).

Men FE-fattningen är inte i närheten av utbudet för Canon eller Nikon, särskilt om man räknar tredjepartsobjektiven. Om man ska köpa en vidvinkel till EF har man ju dussintals alternativ. Till FE, inte så många.

Objektiv är ofta en smaksak, så om det bara finns ett alternativ i en viss kategori kan man ligga risigt till om man inte gillar det.

Där har Sony ju mycket gratis på a-sidan, eftersom det finns ett stort utbud av fina Minoltakonstruktioner och tredjepartsobjektiv som passar.

Att jämföra m caniko är ointressant för mig, har inga planer på att släppa Sony. Min fråga gäller vad jag klokast gör inom Sonysystemen
 
Att jämföra m caniko är ointressant för mig, har inga planer på att släppa Sony. Min fråga gäller vad jag klokast gör inom Sonysystemen

Du känner ju förutsättningarna lika väl som alla andra men bara du vet hur du vill ha det.

Jag skulle gärna ha enbart a7-systemet med nativeobjektiv. Men i praktiken är det bara ett fåtal av dem som tilltalar mig. Särskilt 70/200/4 tycker jag är trist. Så om jag måste adaptra telezoomen kan jag lika gärna adaptra de andra.
 
Tack Mikael, jag avvaktar tv, har ingen brådska!/ Björn T

Ja, jag tror man skall ha is i magen. Dollarn är dyr, kameran är svindyr. Förmodligen sjunker priset en del efter ett år och då finns säkert mer exakta kunskaper om vilka objektiv som funkar.
Sony måste komma fram till en bättre funktionell lösning för A-mountgluggarna antingen med en LA-EA5 eller A99II. De borde vara vaksamma på feedbacken från de första ägarna. Förmodligen klarnar bilden redan innan årsskiftet.

"Beware of the hype!"

PS: Sony skall tydligen hålla presskonferens idag vid IFA, Berlin kl 16:00. Intressant! :)
 
Senast ändrad:
Jag har ett nymornat intresse för fotografi efter att ha varit ganska intensiv på den gamla goda analoga tiden. Skaffade a77II pga af-egenskaperna och möjligheter att använda fina, långa Minoltaobjektiv med skruv-af. Fram till en månad sedan slukade jag nästan allt som skrevs om a7RII eftersom den verkar ha "allt" men till ett avskräckande pris. Sen när semestern tog slut orkade jag inte riktigt hänga med men försökt läsa mig till hur kameran skulle funka med mina objektiv med A-fattning då detta var ett måste om jag skulle ta det steget och börja spara. Söker man på nätet får man ta en hel del med en nypa salt då denna hypade kamera också får en rejäl snålskjuts av "Sony-artesans" som på nåt sätt ändå måste vara sponsrade. Trots mina begränsade fotokunskaper tycker jag att följande slutsatser kan dras utifrån det jag har hittat (ursäkta lång inledning):

1) E-mount: Klart bäst fungerar Sonys egna, FE-, "native" E-mountobjektiv. Här kan man i regel fullt ut dra nytta av kamerans 399 af-punkter med hybridteknik dvs såväl fasdetekterande som kontrastavkännande "on sensor" teknik, Inga micro fine adjustments (MFA) behövs då sensorn och af-punkterna är på samma plats (samma avstånd från objektivets linser) precis som andra spegellösa kameror. Här tycks dock prestanda variera med vilket objektiv som används där ljusstarka objektiv fungerar bäst (som alltid). Under sämre ljusförhållanden fungerar Canikon bättre enligt Tony Northrup (ej Sony-artesan) men tvärtom enligt dpreviews egna testare:
https://m.youtube.com/watch?v=XxxKAJtBnhA
http://www.dpreview.com/articles/68...n-match-or-beat-dslr-low-light-af-performance
Tror man får söka på varje enskilt objektiv och kolla om just det objektivet har testats med a7RII:an.
Några andra systematiska tester har av naturliga skäl inte setts till, kameran är ju helt ny.
Användbar länk: http://www.dpreview.com/forums/1064
Här skriver alla möjliga om alla möjliga olika objektivs funktion med a7RII.

2) A-mount: Funkar ju bara med adapter LA-EA3 (HSM och SSM-objektiv) och LA-EA4 (skruvdrivna, ex-vis gamla Minoltaobjektiv). Här verkar variationen än större, längre objektiv fungerar sämre än korta. Sony 70-400 mm G 2 fungerar bättre än den tidigare verren. Lock-on AF tycks inte fungera. Verkar som man också måste välja mellan fasdetekterande och konstrastavkännande af, både-och (hybrid) är inte möjligt. Skruvobjektiv fungerar, som du säkert vet, bara med LA-EA4-adaptern som har en egen af-modul med transparant spegel. Adapterns egna af-system består endast av 15 punkter och tekniken har ju sprungit ifrån detta för länge sen. Med nuvarande adapterutbud går kameran tokbort för mig av denna anledning, iaf till det priset. Dessutom behövs MFA.
Den respektable Brian Smith (Sony-artesan) har testat många objektiv och skrivit om detta här. Mycket klippt-och-klistrat dock: http://briansmith.com/sony-a-mount-lens-sony-a7rii-guide/
På dpr-forumet (länk ovan) finns också många trådar om A-mountobjektiv till a7RII.

3) Canon-objektiv: (korta och av modernare snitt) har förbluffat många hur väl de funkar (t o m bättre än A-mount!!??) med kameran. Metabonesadaptern med senaste firmware tycks vara det som gäller. Nikon-adapatrar tycks vara på gång från annan tillverkare.
Intressant blog: http://joshanon.com/blog/2015/08/09/from_canon_to_sony_almost


DPR var dom första som provade autofokus med ljusstarka objektiv, många experter har på förhand bestämt att dessa typer av autofokussystem som A7RII har fungerar endast i solsken och knappt det. DPR trodde tydligen det samma, den stora skillnaden med testet som DPR gjorde var att prova under mörkare förhållande,( för som sagt det skall inte fungera alls enligt många ) med ljusstarka objektiv, och A7RII var lika bra som D750, D810 klarade inte alls samma motiv. Tony Northrup hade inga ljusstarka objektiv vid mörkertestet, Northrup som inte är Sony-artisan berömde den inbyggda stabben i A7RII vilket han tyckte var en fördel.

Som sagts blir det problem vid längre telen, kan det vara dom mycket små sensorena 399 st som vid snävare bildvinkel blir för lite av dom samtidigt som dom är små.


//Bengt.
 
DPR var dom första som provade autofokus med ljusstarka objektiv, många experter har på förhand bestämt att dessa typer av autofokussystem som A7RII har fungerar endast i solsken och knappt det. DPR trodde tydligen det samma, den stora skillnaden med testet som DPR gjorde var att prova under mörkare förhållande,( för som sagt det skall inte fungera alls enligt många ) med ljusstarka objektiv, och A7RII var lika bra som D750, D810 klarade inte alls samma motiv. Tony Northrup hade inga ljusstarka objektiv vid mörkertestet, Northrup som inte är Sony-artisan berömde den inbyggda stabben i A7RII vilket han tyckte var en fördel.

Som sagts blir det problem vid längre telen, kan det vara dom mycket små sensorena 399 st som vid snävare bildvinkel blir för lite av dom samtidigt som dom är små.


//Bengt.

Har du några som helst belägg för att "många experter" påstått något dylikt? Jag förstår heller inte hur antalet små AF-sensorer skulle bete sig olika beroende på bildvinkel. Varför skulle det inte fungera med ljusstarka objektiv "enligt många"?

Jag tycker att en del av oss som använder Sonykameror läser tester som fan läser bibeln ...
 
Ja inte vet jag vad du läser för inlägg, före DPR test med ljusstarka objektiv under mörkare förhållande, så fins det nog ett hundratal inlägg från flera fotosidan deltagare som mycket tydligt talat om dom spegellösas svårigheter med autofokus under mörkare förhållande, och det har ju mycket riktigt stämt men inte med A7RII.


Var väl DPR teori om att dom mycket små sensorpunkterna jobbar bäst med typen 35-50mm objektiv 85mm gick väl också bra och kanske något längre, DPR talade med en Sonygubbe som bekräftade det hela, DPR trodde att dom skulle överraska DPR med dom goda resultaten. DPR resonerade vidare om att A7RII då hade problem med längre telen att ta fokus och hade då en teori om att sensorerna som är mycket små inte skulle räcka till då bildvinkel blir mindre med långa telen, med ett 50mm objektiv får man väl med ett mycket bredare fält av sensorer, dom surrade något om någon form av större punkter runt mitten och kanske ett FW kunde avhjälpa, men här förstod jag inte riktigt vad dom menade.


//Bengt.
 
Jag förstår ärligt talat inte alls. Jag tror inte det finns hundratals inlägg om dålig AF med spegellösingar (åtminstone inte med fakta som backar upp såna påståenden), och något sådant har inte visat sig stämma med vare sig A7R II eller andra.

Att sensorpunkterna skulle "jobba bäst" med vissa brännvidder är fullständigt snicksnack, eftersom sensorn inte har en aning om vilka brännvidder som används och det är bara kontrasten i motivet som spelar roll (både med PDAF och CDAF). DPR skulle överraska DPR? Umm... med vad?
 
Till TS.

Om du har råd med A7R II, vill gärna ha en A7R II, har redan objektiv men är lite osäker, kan mitt råd bara vara:

Köp en A7R II med öppet köp, testa och jämför med din A7S under olika förhållanden och bestäm dig sedan.

Lycka till!
 
Till TS.

Om du har råd med A7R II, vill gärna ha en A7R II, har redan objektiv men är lite osäker, kan mitt råd bara vara:

Köp en A7R II med öppet köp, testa och jämför med din A7S under olika förhållanden och bestäm dig sedan.

Lycka till!

annars är det bara att vänta 6 månader så kostar den max 24000 kr. Sonys kameror sjunker extremt snabbt o mycket i pris själv så funderar jag på en A7RII för att sätta på en större drönare nästa säsong om jag byter upp mig från den jag har idag.
Det andra jag väntar på är att sony ska komma ut med en fast vidvinklel runt 20mm som deras säljare sa skulle komma typ 2år sedan:(

Jag kommer handla min efter nyår ifall mina Nikon kameror håller ihop till dess men då behöver jag en bra adapter vilken är den bästa till sony A7 kameror pris är inte viktigast den ska vara bra inte påverka objektiven negativt behöver inte af kör manuellt för interiör.
 
DPR var dom första som provade autofokus med ljusstarka objektiv, många experter har på förhand bestämt att dessa typer av autofokussystem som A7RII har fungerar endast i solsken och knappt det. DPR trodde tydligen det samma, den stora skillnaden med testet som DPR gjorde var att prova under mörkare förhållande,( för som sagt det skall inte fungera alls enligt många ) med ljusstarka objektiv, och A7RII var lika bra som D750, D810 klarade inte alls samma motiv. Tony Northrup hade inga ljusstarka objektiv vid mörkertestet, Northrup som inte är Sony-artisan berömde den inbyggda stabben i A7RII vilket han tyckte var en fördel.

Som sagts blir det problem vid längre telen, kan det vara dom mycket små sensorena 399 st som vid snävare bildvinkel blir för lite av dom samtidigt som dom är små.


//Bengt.

Ja, deras test var intressant läsning men vad jag ser får man trots allt vara försiktig då man tolkar dpreviews resultat:
1. Med väldigt ljusstarka objektiv i riktigt dåligt ljus fokuserade A7RII bättre en en DSLR med AF-C. Detta innebär inte att någondera kamera kunde hänga med smabba rörelser som vid sport i dåligt ljus, bara att Sonyn kunde fokusera bättre. Hur Sonyn fungerar vid sportfoto i en mörkare inomhushall med väldigt ljusstark optik är inte tydligt.
2. Testet använde ljusstsrka fasta objektiv. De noterade själva att Sonyn inte tycks ha ett övertag med ljussvag optik, utan rentav verkar långsam. Haken är ju den att då bra AF-C prestanda verkligen krävs är det ju till sport. Då används sällan en fast brännvidd och f/1,4 utan en telezoom eller fast tele med f/2,8. Vid vilken bländare försvinner Sonys fördel? Hur är AF algoritmerna i kameran för att följa vid sportfoto? Testen tycks för mig lite märklig då en bra AF måste prestera med ffa 70-200/2,8 zoomar.

Ändå, väldigt bra jobbat av Sony.
 
Det är väl inte direkt raketvetenskap att räkna ut att den som har använt menysystem i kameror från en viss tillverkare under en längre tid har lättare att begripa menysystemet i den tillverkarens senaste kamera än den som inte har samma erfarenhet?

Jag hävdar ändå att det inte är relevant för bedömningen om menysystemet är bra eller inte. Menysystemets kvalitet är för en ny användare helt oberoende av hur det har utvecklats.

Sorry, har varit på semester en vecka.

Nu rycker du som ofta saker ur sitt sammanhang och så slår du på det.
Jag har väl ganska tydligt beskrivit att det finns vetenskapliga studier i botten som de som designar menysystem i kameror och alla andra system kan luta sig mot. De grundläggande kunskaperna kring detta var man klar över redan på 80-talet och en del av den forskningen var dessutom svensk. Det är den ena biten. Sony har lärt sig den läxan idag - åtminsstone i A6000 och modellerna efter den kameran. Däremot brister de stort i den logiska grupperingen av funktionerna i menysystemen i de A7:eek:r jag sett hittills och i bristen på förklarande texter för grupperingarna som då i princip blir meningslösa. I det grafiska gränssnittet i NEX 7 fanns åtminstone beskrivande benämningar på plats för toppgrupperingen, så i det avseendet var det systemet bättre tycker i alla fall jag även om det hade andra grava brister som jag redan beskrivit.

Den andra grejen är att Sony i sitt menysystem gör det möjligt att dels rigga kamerans gränssnitt efter eget önskemål och då tänker jag primärt på att man kan lägga ut olika funktioner på kamerans knappar och reglage. Det ändra är att man via menyerna kan bestämma vilka 12 olika funktioner som kan placeras ut på 12 fördefinierade platshållare som kan ses på bakdisplayen om man trycker på Fn-knappen (Fn=functions).

Det här upplägget möjliggör ju att man aldrig mer behöver in i något menysystem. Så att bedöma ett menysystem utifrån hur kameran är fabrikskonfigurerad blir ju då riktigt korkat eller hur? Menysystemet är i princip något man bara använder vid den initiala konfigureringen. Är det då så mycket att orda om? Om sagde Kim och en del andra "trial and error"-slappa användare aldrig får till kameran för att de i sina förutfattade meningar missar dessa saker så är det bara att beklaga.

Det är möjligt att det är så att Sony borde köra igenom en initial konfiguration med hjälp av "Wizards" av samma typ bl.a. Microsoft använt sedan 90-talet åtminstone, för att säkerställa att dessa "ytliga" användare också får en möjlighet att upptäcka dessa möjligheter. Senast jag gick igenom en sådan "setup" var med en GPS/Ekolod jag köpte i somras och ibland kan det faktiskt vara en bra idé att ha sådana. Sony har som sagt en lång tradition med att gömma nya funktioner i menyträsket så att det är svårt fört noviser att hitta dem och förstå vad som krävs för att de ska gå att använda.

Wizards kom ju inte i Microsofts Windows-program av någon tillfällighet utan för att Microsoft kommit på i sina usability labs att folk kanske bara använde 10 % programmets funktioner om de tog sig an programmen enbart baserat på gamla erfarenheter och "trial and error" och i det fallen kan alltså erfarenhet bara från andra kameramärken dessutom leda ännu mer fel då Sony faktiskt ofta gör saker lite annorlunda än konkurrenterna.

Till de som är Sony-noviser så kan det vara en väldigt god investering att köpa Gary Friedmans elektroniska manualer för A7r II när den kommer så att man inte missar något i onödan. Det är ju rätt bedrövligt om man betalar för att få en Porsche racer men istället får en nedstrypt Folka, bara för att man i okunskap eller ren fördomsfull slapphet låtit bli att finjustera användargränssnittet. Ett par hundra spänn för en heltäckande manual på marginalen, är ju en skitsumma i förhållande till vad kameran kostar.
(https://www.friedmanarchives.com/A7r/index.htm)

Har man anualerna sedan tidigare för A7 och A7r, så kostar ett supplement till A7 II eller A7r II när den kommer bara en 50-lapp. (http://friedmanarchivespress.com/ashop/index.php?product=82)
 
Senast ändrad:
Jag kör engelska på kameror och på programvaror. Värdelöst att köra svenska.

Jag kör också alltid engelskt men det beror ju främst på att om man vill Googla så funkar det ju mycket sämre med svenska eftersom vi är en lite flugskit i världen vi som pratar vårt språk. Man får sällan några bra träffar på vårt språk tyvärr.
 
Nu rycker du som ofta saker ur sitt sammanhang och så slår du på det.
Så gör vi ju ofta här för att slippa citera hela texten som kommenteras. Med en enda klick kan man återse hela den kommenterade texten.

Det här upplägget möjliggör ju att man aldrig mer behöver in i något menysystem. Så att bedöma ett menysystem utifrån hur kameran är fabrikskonfigurerad blir ju då riktigt korkat eller hur?
Ja, det är helt sant, men den som inte vet att man kan konfigurera kameran på det viset kommer förstås att bedöma menysystemet som det är fabrikskonfigurerat. Det är inte kameraanvändarna (testarna handlar det väl mest om i den här diskussionen) det är fel på i sådana fall ...

Du kan f.ö. vara helt förvissad om att det inte bara är Sony som råkar ut för sådana "slappa" testare som har förutfattade meningar.
 
Så gör vi ju ofta här för att slippa citera hela texten som kommenteras. Med en enda klick kan man återse hela den kommenterade texten.


Ja, det är helt sant, men den som inte vet att man kan konfigurera kameran på det viset kommer förstås att bedöma menysystemet som det är fabrikskonfigurerat. Det är inte kameraanvändarna (testarna handlar det väl mest om i den här diskussionen) det är fel på i sådana fall ...

Du kan f.ö. vara helt förvissad om att det inte bara är Sony som råkar ut för sådana "slappa" testare som har förutfattade meningar.

Ja och Lennart har ju påpekat resultatet av den hållningen längre upp i tråden - nämligen användare som kör avancerade semipro och proffskameror i Auto-läget, vilket han uppmärksammat så pass ofta att han noterat fenomenet. Det är väl OK det med, men då har man väl kameran mer som en statusmarkör än att utnyttja dess fulla potential.

Är man testare och själv påtagit sig rollen som världsmarknadens upplysare om produkter de testar har man ett större ansvar än en slö "trial and error"-tyckares och en del testare flyr som sagt det ansvaret för det de egentligen vill är att stå "på scen".

Men jag kan sträcka mig så långt att säga att Sony skjuter sig i foten ordentligt själva om de inte lägger ner lite tid på att tala om för Ming och andra testare hur kameran är tänkt att användas om han nu inte fixar att begripa det på egen hand. Jag kommer ihåg från min tid som produktchef för Microsoft- och Windows-produkter i Esseltes "Winsoft"-satsning i början på 90-talet att företag som just Microsoft aldrig lämnade fältet fritt för slappa "trial and error"-bluddrare. Vid varje lansering gick man igenom noga de selling points man ville lyfta fram och sedan gavs kurser för tekniskt säljstöd som bl.a. jag gick på inför varje nytt viktigt produktsläpp. Dessutom fick vi "demoscript" och demofiler som man förväntades sätta sig in i och använda vid kunddemos. Resultatet lät inte vänta på sig och Microsoft fick mycket riktigt ett massivt genomslag på marknaden som i mycket berodde på en väl utbildad säljorganisation med väl utbildade partners. Det verkar som om kameraföretagen idag skjuter mycket mer från höften när de låter personer som Ming stå för kundupplysningen.

Ytterst så för testare som Ming sina bloggläsare ordentligt bakom ljuset genom delvis falsk marknadsföring och läsarna borde ta honom på orden när han säger: "att det här inte är en test..." -utan något helt annat som mest kan karaktäriseras som löst tyckande av en "trial and error" slapp fotojournalist. Tyvärr är han ju inte ensam så detta handlar inte om Ming egentligen utan om en mycket större grupp.

Visst kan man kritisera de företag som försöker styra upp precis allt som Microsoft gjorde på 90-talet när de likt en religiös organisation talade om sina produktpecialister som "evangelists" men fördelen var i alla fall att vi som jobbade med detta var utbildade i vad produkterna kunde och i vår tur verkligen kunde förmedla detta.

Det handlar heller inte bara om Sony, vilket varken jag eller du avser utan är ett generellt problem i dessa antiintellektuella tider där många inte längre orkar läsa på egen hand utan hellre kollar på en video med Ming eller någon annan "slapptestare" på en marknad där det är viktigare hur man säger saker än vad man säger.

Moderna kameror börjar bli så pass komplexa att de börjar närma sig det tillstånd PC-programmen var i början på 90-talet då de kom med tre decimeter manualer och ett gäng tangentbordsmallar över alla snabbkommandon som ofta bestod i tre samtidigt nedtryckta tangenter för att utföra kommandot (exv. Lotus 1-2-3, WordPerfect och Microsoft Word för DOS). Det var i detta läge man införde de grafiska gränssnitten och senare började införa s.k. "wizards" som tog användarna stegvis genom mer komplicerade processer.

Vi ser ju exv. hur det ena delsystemet efter det andra jackar in i AF och hur en del användare inte riktigt fixar att hantera detta. I det läget är vi nu och vi kommer garanterat att få se alltmer av automatik framöver för det tillverkarna inte vill se är att de för rykte om sig att ha fokuseringsproblem. I det fallet verkar Sony kommit en bit på vägen nu med A7r II som verkar vara en kamera som fokuserat inte bara på att vara snabb utan heller inte tummar på fokusprecisionen.
 
Senast ändrad:
ANG inlägg Nr 25.

Säger inte i mot vad du skriver rent generellt, men kanske man kan se det att spegellösa kameror har väl haft problem att ta fokus i mörkare förhållande, om vi stannar där ett tag så vet jag inte precis i dag om Fuji genom ny FW blivit bättre eller Olympus MKII hur den fungerar, vi behöver inte gå särskilt långt tillbaka när en DSLR inte eller var så där jättesäker, sprittnya D7200 är väl betydligt bättre än tidigare årgångar som exempel.


Som jag läser DPR-testet så blev dom överraskade över att A7RII var så pass bra med ljusstarka objektiv, då förutsätter jag som självklart att DPR har ju testat mängder av kameror under åren lopp så tydligen har inte tidigare versioner av spegellösa varit så bra när mörkret kommer, DPR har nog inte alltid haft avancerade autofokus tester, och A7R testet var som du säger inte helt komplett, det är förresten ganska många olika testsajter som inte har ordentliga AF-tester, många skriver nästan bara av tillverkarens fantasifulla reklam om den ofta då fantastiska autofokusen.

Helt riktigt vem tusan fotar sport med en 50f/1,4, men jag tror ändå inte att någon förväntar sig att A7RII på något sätt kan hävda sig mot en 1DX eller D4s vad gäller att fånga och följa en superkvick idrottsman/kvinna som dessutom rör sig oregelbundet, ( missar förresten aldrig dessa tungviktare någon endaste gång )


DPR har väl inte varit någon jättefavorit vad gäller tester, men någon speciellt dålig recension av flertalet C/N kameror har jag nog aldrig läst eller, man får nog alltid vara lite skeptisk vid många tester.


//Bengt.
 
sprittnya D7200 är väl betydligt bättre än tidigare årgångar som exempel.

Att nyare modeller får bättre teknik är nog inte så märkligt.

Helt riktigt vem tusan fotar sport med en 50f/1,4

Jag gillar skarpt min 50:mm:are, och den borde ingå i var mans fotoväska (nästan) tycker jag.

Men för sportfoton så är den ju inte speciellt användbar för det mesta, utan där är det ju nästan i princip alltid telezoom som gäller - som var det jag tror Fredrik ville påpeka att man kanske kunde se som en klar brist i testen och logiken hos DPR.

Det sagt, så är det väl iofs inte fel av Sony att optimera AF-prestanda för deras fasta normala objektiv. Det är ju trots allt dessa som är mer vettiga och prisvärda i FE-linupen (vidvinkel är kanske inte helt optimalt med så kort flänsvidd som E-mount har, och stora telezoomar blir ju inte heller helt optimala rent ergonomiskt på en kompaktare spegellös).

Så sett i det perspektivet så kan jag ju tycka att Sony faktiskt satsar taktiskt rätt (men att DPR får en lite märkligare vinkel/slutsats just runt denna AF-aspekten som potentiell sportkamera).
 
Nej men det är aldrig fel att vi försöker att vara konsekventa, DSLR kamerorna har varit standard så mycket längre än spegelösa även om nu Canon släppte en version av spegellöst för länge sedan ( blev väl aldrig någon succé )- Nej det är inte märkligt alls att teknik utvecklas vilket är trevligt för alla, fans eller ingen antydan från mig att jag tyckte det var märkligt med förbättrad mörker fokus hos senaste modell från Nikon, där i mot kan kanske en del NYA läsare förledas att tro att heter märket bara C/N så var bra mörkerfokus en självklarhet även för flera år sedan, och så är ju inte fallet.


Nu är A7RII en ny och dyr kamera så visst kommer det per automatik jämförelser med likasinnad inom samma prisklass och då är det både bra och naturligt att man jämför med DSLR-modeller eftersom dom fortfarande dominerar försäljningen och att många vill köpa dom, nu fins det bara 3 olika FF tillverkare än så länge så det blir Sony mot C/N och deras stora erfarenhet inte minst att dom tidigt tog steget för att bli varje yrkesfotografs bästa redskap. Autofokusen togs inte i mot med öppna armar precis när det kom på åttiotalet, redan då var det många som ansåg det att vara rena rama Donald Duck tekniken, det var många som skakade på sina huvuden över detta tokiga påfund.


Med tanke på att Autofokusen kom redan 1985, så har väl inte utvecklingen varit så där blixtsnabb på 30 år, kanske inte tekniken var uppfunnen ännu för snabbare utveckling utan att det tar sin tid, fram och bakfokus och ständiga inlämningar för justeringar mellan kamera och objektiv var mycket på fotosidorna för några år sedan.


//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.