Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
A7R kostade runt 30000 när den kom idag
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005062337/sony/a7r-kamerahus

Dom flesta kameror sjunker rätt snabbt i pris men sony är nästan kända för att sjunka extremt mycket.
A7s låg på tex 27000 idag under 20 o där har det inte kommit någon nyare modell ens.

Låg den verkligen på trettio? Just a7R har sjunkit mycket i pris redan innan den nya modellen lanserades. Vi diskuterade detta i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163207&page=17 och kontentan var väl att den lanserades när dollarn stod mycket lågt. På B & H ligger den på 16 000 SEK. De övriga A7-modellerna har inte gått ner lika mycket.
 
Sony Quick Navi

Vid sidan av de 12 funktioner som kan nås via FN-knappen i den dedikerade "funktionsmenyn" med 12 fördefinierade platshållare som kan fyllas med egna funktionsval via menyerna, så kan Fn-knappen även användas på ett annat sätt: den kan öppna den s.k. Quick Navi-skärmen på bakdisplayen om man valt denna vy via pil upp som på Sony-kameror används för att bläddra mellan de overlay-skärmar användaren valt att aktivera.

Via Quick Navi-skärmen på bakdisplayen kan man välja att ändra bland 19 olika funktionsparametar med hjälp av navigationshjulet på min A7r. Det är säkert minst lika många val möjliga på en A7r II. Via EVF:en kan dock "bara" de 12 funktionerna man valt till Fn-menyn väljas om man trycker på Fn-knappen med EVF:en aktiverad men det är ju i princip allt man behöver.

Återigen: De val man har till sitt förfogande är man i högsta grad själv ansvarig för.

Quick Navi har väl funnits typ ända sedan A700 kom för en hel evighet sedan och är inget Sony pratar så mycket om längre även om det alltså är en mycket viktig del i helheten för att åstadkomma en effektiv användardialog med användaren.
 
Vore väl lika bra om man fick stöka om i grundmenyn också dårå?
I a77:an tycker jag den är uppåt väggarna.
 
Ja vi kan nog ena oss om att menysystemet inte är särskilt logiskt uppbyggt. De saker som borde hållits ihop har man plottrat ut på olika ställen så det ofta är svårt att få en vettig överblick. Kanske beror det på "strukturell tillväxt" där nya funktioner bara lagts till hela tiden men långtifrån alltid lagts ihop med relaterade funktioner.
 
Sorry, har varit på semester en vecka.

Den andra grejen är att Sony i sitt menysystem gör det möjligt att dels rigga kamerans gränssnitt efter eget önskemål och då tänker jag primärt på att man kan lägga ut olika funktioner på kamerans knappar och reglage. Det ändra är att man via menyerna kan bestämma vilka 12 olika funktioner som kan placeras ut på 12 fördefinierade platshållare som kan ses på bakdisplayen om man trycker på Fn-knappen (Fn=functions).

Det här upplägget möjliggör ju att man aldrig mer behöver in i något menysystem. Så att bedöma ett menysystem utifrån hur kameran är fabrikskonfigurerad blir ju då riktigt korkat eller hur? Menysystemet är i princip något man bara använder vid den initiala konfigureringen. Är det då så mycket att orda om? Om sagde Kim och en del andra "trial and error"-slappa användare aldrig får till kameran för att de i sina förutfattade meningar missar dessa saker så är det bara att beklaga.

Det är möjligt att det är så att Sony borde köra igenom en initial konfiguration med hjälp av "Wizards" av samma typ bl.a. Microsoft använt sedan 90-talet åtminstone, för att säkerställa att dessa "ytliga" användare också får en möjlighet att upptäcka dessa möjligheter. Senast jag gick igenom en sådan "setup" var med en GPS/Ekolod jag köpte i somras och ibland kan det faktiskt vara en bra idé att ha sådana. Sony har som sagt en lång tradition med att gömma nya funktioner i menyträsket så att det är svårt fört noviser att hitta dem och förstå vad som krävs för att de ska gå att använda.

Wizards kom ju inte i Microsofts Windows-program av någon tillfällighet utan för att Microsoft kommit på i sina usability labs att folk kanske bara använde 10 % programmets funktioner om de tog sig an programmen enbart baserat på gamla erfarenheter och "trial and error" och i det fallen kan alltså erfarenhet bara från andra kameramärken dessutom leda ännu mer fel då Sony faktiskt ofta gör saker lite annorlunda än konkurrenterna.


Microsoft har totalt lyckats faila vad det gäller användarvänlighet kolla bara riibbon, Windows 8, Gemet i Word. Inte konstigt att Sony menysystem är väldigt rörigt att hitta funktioner.

Det borde kolla på Appel iso istället där går det att hitta saker utan att behöva ha en stor manual.
 
Ytterst så för testare som Ming sina bloggläsare ordentligt bakom ljuset genom delvis falsk marknadsföring och läsarna borde ta honom på orden när han säger: "att det här inte är en test..." -utan något helt annat som mest kan karaktäriseras som löst tyckande av en "trial and error" slapp fotojournalist. Tyvärr är han ju inte ensam så detta handlar inte om Ming egentligen utan om en mycket större grupp.


Ditt korståg emot Ming är rätt tröttsamt (och som sagt rätt så orättvist då han inte läser svenska och kan besvara dig), och rätt så genomskinligt (hade han kommit bara med positivt om Sony och dess produkter så hade Sony-fantaster lovprisat hans artiklar och länkat ständigt till dem)... Men oavsett detta Ming-hat; sanningen är att det finns så många mer än honom som har kritiserat Sony för både deras fysiska ergonomi och/eller dess mjukvarumässiga användargränssnitt.

Inse att det inte heller alltid är en konspiration eller elakartad handling av dessa kritiska "grupper" emot Sony, och/eller dess färgstarka supporters. Det kan ju kanske någon gång ligga något bakom kritiken; att den faktiskt skulle kunna vara saklig och ett område som Sony kanske har en potential att fortsätta att förbättra?

Det handlar heller inte bara om Sony, vilket varken jag eller du avser utan är ett generellt problem i dessa antiintellektuella tider där många inte längre orkar läsa på egen hand utan hellre kollar på en video med Ming eller någon annan "slapptestare" på en marknad där det är viktigare hur man säger saker än vad man säger.

Personligen så tycker jag att det mest är Sony och dess utvecklingsteam som är extremt slappa och ogenomtänkta här.

Vad är bäst och mest rationellt; att 100 000 användare måste konfigurera om menyer och kameraknappar för att få det hela någorlunda vettigt (vilket du klagar på att Ming och andra slutanvändare är slappa för att de inte tar sig tid till eller förstår), eller att projektteamet bakom kamerahuset hos Sony skaffar in 1 duktig UX-designer som ser till att göra ett vettigt jobb med en kamera som är vettigt konfigurerad och med menyer som är förståeliga ifrån start?
 
Jag kör också alltid engelskt men det beror ju främst på att om man vill Googla så funkar det ju mycket sämre med svenska eftersom vi är en lite flugskit i världen vi som pratar vårt språk. Man får sällan några bra träffar på vårt språk tyvärr.

Precis, kanske ska förtydliga, syftet att jag kör engelska är pga av just den anledningen, turtorials, problemsök, nästan allt är på engelska. Så det är enklare att hålla sig till det.
 
Nu har jag provat den. Det var en fastlåst demokamera men fick fota lite modeller och blommor med ett 90mm-macro.

Nu är jag nikonist och van vid stor kamera (D8x0 med vertikalgrepp/D4) och ställer mig frågan; var finns ergonomin? Objektivet (90/2.8 tror jag ) var stort men ändå mindre än mitt vanliga 24-70. Kunde inte få balans eller vettigt grepp. Hoppas vertikalgrepp fixar problemet. Personalen var fullt medvetna om batteriproblemet och föreslog externt batteri som redan nämnt ovan i tråden. (Som jämförelse: Glömde min batteriladdare och upptäckte att kamerabatteriet var tomt till D810 vilket lämnade mig med reservbatteriet (ENEL18). Så jag hade ett enda batteri för 4 dagars foto. Har tagit knappt 2000 bilder och det är halvtomt enligt indikatorn. Ska köra det i botten bara för att se var gränsen går). Plus för att dioptriinställningarna gick att ändra mer än det vanliga så jag kunde köra utan glasögon. Plus för den lilla storleken minus ergonomin. Provade mycket med AF och kan inte säga att jag var så imponerad. Är fullt medveten om att detta nog är en vanesak. Nikons spårande AF-punkter är säkert inte heller så lätta att vänja sig med. De hade blockerat minneskortluckan (varför? Kameran är ju släppt) så jag kunde inte få med mig några bilder. Ser fram emot videotester, jag är tveksam till att använda kameran för stillbild, fortfarande intresserad för video.
 
Jag förstår inte riktigt konceptet med "rätt balans". Jag kommer ifrån Sony NEX-7 hållet. Om jag har ett stort objektiv på kameran så håller upp "paketet" genom att hålla i objektivet till största del. Så kamerans vikt/balans/ spelar mindre roll. Men jag har kanske missat något.

Vad menar du med "Kunde inte få balans"?
 
Jag förstår inte riktigt konceptet med "rätt balans". Jag kommer ifrån Sony NEX-7 hållet. Om jag har ett stort objektiv på kameran så håller upp "paketet" genom att hålla i objektivet till största del. Så kamerans vikt/balans/ spelar mindre roll. Men jag har kanske missat något.

Vad menar du med "Kunde inte få balans"?

Balans - Att kamerahanden och objektivhanden delar på vikten. Det blir stabilare då och lättare att jobba. Att fokusera/zooma om hela vikten ligger på objektivhanden funkar inte och tvärtom, att trycka på knappar, rulla på hjul om hela vikten ligger på kamerahanden funkar inte heller.
 
Balans - Att kamerahanden och objektivhanden delar på vikten. Det blir stabilare då och lättare att jobba. Att fokusera/zooma om hela vikten ligger på objektivhanden funkar inte och tvärtom, att trycka på knappar, rulla på hjul om hela vikten ligger på kamerahanden funkar inte heller.

Håller helt med. När Fuji släppte X-PRO1 släppte man också ett antal objektiv som var optiskt bra men små och lätta. På senare tid har de släppt allt dyrare och ljusstarkare objektiv.
Fast nu börjar de allt mer likna Canikon objektiv.

Med ett tungt och långt objektiv spelar det inte så stor roll om kamerahuset väger 500 g eller 1000 G.
Tvärtom är det ofta en fördel om det är större och tyngre eftersom man då får balans i ekipaget.
 
Ditt korståg emot Ming är rätt tröttsamt (och som sagt rätt så orättvist då han inte läser svenska och kan besvara dig), och rätt så genomskinligt (hade han kommit bara med positivt om Sony och dess produkter så hade Sony-fantaster lovprisat hans artiklar och länkat ständigt till dem)... Men oavsett detta Ming-hat; sanningen är att det finns så många mer än honom som har kritiserat Sony för både deras fysiska ergonomi och/eller dess mjukvarumässiga användargränssnitt.

Inse att det inte heller alltid är en konspiration eller elakartad handling av dessa kritiska "grupper" emot Sony, och/eller dess färgstarka supporters. Det kan ju kanske någon gång ligga något bakom kritiken; att den faktiskt skulle kunna vara saklig och ett område som Sony kanske har en potential att fortsätta att förbättra?



Personligen så tycker jag att det mest är Sony och dess utvecklingsteam som är extremt slappa och ogenomtänkta här.

Vad är bäst och mest rationellt; att 100 000 användare måste konfigurera om menyer och kameraknappar för att få det hela någorlunda vettigt (vilket du klagar på att Ming och andra slutanvändare är slappa för att de inte tar sig tid till eller förstår), eller att projektteamet bakom kamerahuset hos Sony skaffar in 1 duktig UX-designer som ser till att göra ett vettigt jobb med en kamera som är vettigt konfigurerad och med menyer som är förståeliga ifrån start?

Jag kan mina Sony-kameror bättre än de flesta för jag har haft mängder av Sony-hus. Jag har väldigt sakligt redogjort ovan för både fördelar och brister med Sonys användardialoger i de mer avancerade modellerna och de krav de ställer på användaren. Så jag har inget dåligt samvete för den slapptestare du ömmar för. I övrigt så hänvisar jag till läsning av Gary Friedman.

Kamerorna är idag så komplexa att jag faktiskt inte tror på en fabrikskonfiguration som skulle falla alla på läppen. De enklare kamerorna är ju som de är men det är inte de mer avancerade nödvändigtvis och jag tror det är få avancerade användare som skulle acceptera Sonys konfiguration rakt av. De skulle tvärtom bli skitsura om de inte kunde konfigurera om gränssnitt, Quick Navi och funktionsmenyer och knappar. Inte ens den eminente Gary Friedmans förslag till konfiguration stämmer speciellt väl med min egen eller många andras - det är jag helt säker på.

Jag har fortfarande kvar min Konica Minolta D7D som ju förmodligen är den mest "analogdialoglika" digitalkamera som gjorts. Det fanns spakar, kranar och vred för precis allt utanpå denna kamera. 25 olika sådana och en del var lyriska över dessa och inget gick att förändra. Det verkar vara åt det hållet du längtar. Jag tycker tvärtom att det är mycket bättre som utvecklingen gått nu där man själv i väldigt stor utsträckning kan bestämma hur kamerans gränssnitt ska se ut och fungera. Nackdelen med det är att det krävs viss kunskap men det goda är att sådan kunskap finns idag att få i väldigt pedagogisk och lättillgänglig form i Gary Friedmans friendly manuals och det för skitsummor i sammanhanget.

Men A7-serien och de mest avancerade NEX-kamerorna som NEX 7 riktar sig inte till rena noviser utan till entusiaster och proffs i allt högre utsträckning och de skulle aldrig acceptera att man gick i motsatt riktning. Det är därför jag tycket att man nog måste försöka förstå hur dessa kameror är avsedda att konfigureras och användas. Man kan gå andra vägen också som man gjorde i en del PC-mjukvara där man kunde dölja allt utom basic-funktionerna men med en sådan ansats så undrar man ju om folk inte skulle köpa en instegsmodell istället och de kanske de faktiskt ska göra om de inte orkar läsa lite för då är nog A7-serien inget för dem.

Mitt korståg riktar sig inte mot Ming personligen utan mot alla okunniga slapptestare och även användare som är för slöa att ta reda på hur saker fungerar men likväl gnäller för att de inte förstår. De är jag riktigt trött på. Nästan lika trött som på att Sony soppat till zoom-funktionen för previews i de första A7-orna. Det är verkligen hål i huvudet och den knappen kan man hör och häpna INTE programmera om. Det är det första jag ska kolla när jag kan testa en A7r II:a.

Du kan också fortsätta slå in öppna dörrar i din tröttsamma upprepning att vi och jag skulle tro oss utsatta för illvillig konspiration och motsätta oss all kritik av Sony-produkter. Det är faktiskt inte sant. Vi är själva de hårdaste kritikerna av taskiga Sony-lösningar och till skillnad från många som nu yrvaket visar intresse för A7r II för att köra den med Canon-objektiv så vet vi hur våra kameror funkar för vi har levt med dem i snart 10 år inklusive deras brister. Så i den här tråden är vi nog inte främst utsatta för en konspiration utan snarare en massa okunskap från en massa eventuellt nya användare som aldrig tidigare visat Sony-kameror något större intresse. De kommer nog behöva visa lite större ödmjukhet inför uppgiften att förstå A7-tänket om det ska bli något lyckat A7r II köp och man ska trivas med sin nya kamera.

Men om du känner dig kreativ så är det väl fritt fram att föreslå Sony hur en fabrikskonfiguration av A7r II egentligen borde se ut. Lycka till! Men jag tror det är lite av ogjort arbete för du skulle bara reta på dig en massa besserwissers som tycker du är fullständigt tappad eftersom de har ett mycket bättre förslag än ditt :) .och som kommer undra vad det är för pucko som valt just denna konfiguration... och det kommer inte finnas någon ände på hur många sådan konfigurationer du skulle få se. Ungefär lika många som det är kameraanvändare eller funktionernas antal i alla upptänkliga kombinationer medger.

Det stora med gränssnittet i A7-plattformen är att det har förutsättningarna att passa alla - men det kommer i praktiken tyvärr bara att passa de som inte är helt söndercurlade och som själva tar tag i att konfigurera sin kamera som de själva vill ha den. I det finns ingen att skylla på än den egna slappheten och självförvållade okunskapen. De som tycker den tröskeln är för hög ska självfallet inte köpa en A7r II utan något mer förutsägbart och standardiserat.
 
Senast ändrad:
Håller helt med. När Fuji släppte X-PRO1 släppte man också ett antal objektiv som var optiskt bra men små och lätta. På senare tid har de släppt allt dyrare och ljusstarkare objektiv.
Fast nu börjar de allt mer likna Canikon objektiv.

Med ett tungt och långt objektiv spelar det inte så stor roll om kamerahuset väger 500 g eller 1000 G.
Tvärtom är det ofta en fördel om det är större och tyngre eftersom man då får balans i ekipaget.

Jag tror inte man riktigt bör se det så. En A7:a köper man för att den KAN vara liten ihop med ett kompakt objektiv. Det kan aldrig en tjockkamera vara. För annat bruk blir det som det blir beroende på valt objektiv. En A7:a med ett Zeiss 35 är ungefär i storlek som min gamla Pentax ME från 70-talet, det årtionde då tillverkarna ansträngde sig att bygga små kompakta system. Objektiven från den tiden passar utmärkt ihop med dessa hus också.
 
Håller helt med. När Fuji släppte X-PRO1 släppte man också ett antal objektiv som var optiskt bra men små och lätta. På senare tid har de släppt allt dyrare och ljusstarkare objektiv.
Fast nu börjar de allt mer likna Canikon objektiv.

Med ett tungt och långt objektiv spelar det inte så stor roll om kamerahuset väger 500 g eller 1000 G.
Tvärtom är det ofta en fördel om det är större och tyngre eftersom man då får balans i ekipaget.

Precis, ett stort objektiv kräver stor/tung kamera.

Går man upp ännu mer i objektivstorlek får åtminstone jag balans på ett annat sätt, via monopoden :)

Det avlastar bägge händerna samtidigt som stabiliteten ökar...win-win.

Sonyn blir nog ett komplement, mindre lätta objektiv...och för video är det en helt annan sak.
 
Kamerorna är idag så komplexa att jag faktiskt inte tror på en fabrikskonfiguration som skulle falla alla på läppen. De enklare kamerorna är ju som de är men det är inte de mer avancerade nödvändigtvis och jag tror det är få avancerade användare som skulle acceptera Sonys konfiguration rakt av. De skulle tvärtom bli skitsura om de inte kunde konfigurera om gränssnitt, Quick Navi och funktionsmenyer och knappar.
Jag tror inte att någon har föreslagit att Sony skulle ta bort möjligheterna till konfiguration som finns idag. Förslaget, som jag förstod det, var att låta en kompetent gränssnittsdesigner konstruera ett bättre grundgränssnitt, som förstås måste ha en fabriksinställning. Att den inställningen inte skulle duga åt alla är väl närmast självklart, men det finns en rätt god chans att den skulle duga till rätt många.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.