Ditt korståg emot Ming är rätt tröttsamt (och som sagt rätt så orättvist då han inte läser svenska och kan besvara dig), och rätt så genomskinligt (hade han kommit bara med positivt om Sony och dess produkter så hade Sony-fantaster lovprisat hans artiklar och länkat ständigt till dem)... Men oavsett detta Ming-hat; sanningen är att det finns så många mer än honom som har kritiserat Sony för både deras fysiska ergonomi och/eller dess mjukvarumässiga användargränssnitt.
Inse att det inte heller alltid är en konspiration eller elakartad handling av dessa kritiska "grupper" emot Sony, och/eller dess färgstarka supporters. Det kan ju kanske någon gång ligga något bakom kritiken; att den faktiskt skulle kunna vara saklig och ett område som Sony kanske har en potential att fortsätta att förbättra?
Personligen så tycker jag att det mest är Sony och dess utvecklingsteam som är extremt slappa och ogenomtänkta här.
Vad är bäst och mest rationellt; att 100 000 användare måste konfigurera om menyer och kameraknappar för att få det hela någorlunda vettigt (vilket du klagar på att Ming och andra slutanvändare är slappa för att de inte tar sig tid till eller förstår), eller att projektteamet bakom kamerahuset hos Sony skaffar in 1 duktig UX-designer som ser till att göra ett vettigt jobb med en kamera som är vettigt konfigurerad och med menyer som är förståeliga ifrån start?
Jag kan mina Sony-kameror bättre än de flesta för jag har haft mängder av Sony-hus. Jag har väldigt sakligt redogjort ovan för både fördelar och brister med Sonys användardialoger i de mer avancerade modellerna och de krav de ställer på användaren. Så jag har inget dåligt samvete för den slapptestare du ömmar för. I övrigt så hänvisar jag till läsning av Gary Friedman.
Kamerorna är idag så komplexa att jag faktiskt inte tror på en fabrikskonfiguration som skulle falla alla på läppen. De enklare kamerorna är ju som de är men det är inte de mer avancerade nödvändigtvis och jag tror det är få avancerade användare som skulle acceptera Sonys konfiguration rakt av. De skulle tvärtom bli skitsura om de inte kunde konfigurera om gränssnitt, Quick Navi och funktionsmenyer och knappar. Inte ens den eminente Gary Friedmans förslag till konfiguration stämmer speciellt väl med min egen eller många andras - det är jag helt säker på.
Jag har fortfarande kvar min Konica Minolta D7D som ju förmodligen är den mest "analogdialoglika" digitalkamera som gjorts. Det fanns spakar, kranar och vred för precis allt utanpå denna kamera. 25 olika sådana och en del var lyriska över dessa och inget gick att förändra. Det verkar vara åt det hållet du längtar. Jag tycker tvärtom att det är mycket bättre som utvecklingen gått nu där man själv i väldigt stor utsträckning kan bestämma hur kamerans gränssnitt ska se ut och fungera. Nackdelen med det är att det krävs viss kunskap men det goda är att sådan kunskap finns idag att få i väldigt pedagogisk och lättillgänglig form i Gary Friedmans friendly manuals och det för skitsummor i sammanhanget.
Men A7-serien och de mest avancerade NEX-kamerorna som NEX 7 riktar sig inte till rena noviser utan till entusiaster och proffs i allt högre utsträckning och de skulle aldrig acceptera att man gick i motsatt riktning. Det är därför jag tycket att man nog måste försöka förstå hur dessa kameror är avsedda att konfigureras och användas. Man kan gå andra vägen också som man gjorde i en del PC-mjukvara där man kunde dölja allt utom basic-funktionerna men med en sådan ansats så undrar man ju om folk inte skulle köpa en instegsmodell istället och de kanske de faktiskt ska göra om de inte orkar läsa lite för då är nog A7-serien inget för dem.
Mitt korståg riktar sig inte mot Ming personligen utan mot alla okunniga slapptestare och även användare som är för slöa att ta reda på hur saker fungerar men likväl gnäller för att de inte förstår. De är jag riktigt trött på. Nästan lika trött som på att Sony soppat till zoom-funktionen för previews i de första A7-orna. Det är verkligen hål i huvudet och den knappen kan man hör och häpna INTE programmera om. Det är det första jag ska kolla när jag kan testa en A7r II:a.
Du kan också fortsätta slå in öppna dörrar i din tröttsamma upprepning att vi och jag skulle tro oss utsatta för illvillig konspiration och motsätta oss all kritik av Sony-produkter. Det är faktiskt inte sant. Vi är själva de hårdaste kritikerna av taskiga Sony-lösningar och till skillnad från många som nu yrvaket visar intresse för A7r II för att köra den med Canon-objektiv så vet vi hur våra kameror funkar för vi har levt med dem i snart 10 år inklusive deras brister. Så i den här tråden är vi nog inte främst utsatta för en konspiration utan snarare en massa okunskap från en massa eventuellt nya användare som aldrig tidigare visat Sony-kameror något större intresse. De kommer nog behöva visa lite större ödmjukhet inför uppgiften att förstå A7-tänket om det ska bli något lyckat A7r II köp och man ska trivas med sin nya kamera.
Men om du känner dig kreativ så är det väl fritt fram att föreslå Sony hur en fabrikskonfiguration av A7r II egentligen borde se ut. Lycka till! Men jag tror det är lite av ogjort arbete för du skulle bara reta på dig en massa besserwissers som tycker du är fullständigt tappad eftersom de har ett mycket bättre förslag än ditt
.och som kommer undra vad det är för pucko som valt just denna konfiguration... och det kommer inte finnas någon ände på hur många sådan konfigurationer du skulle få se. Ungefär lika många som det är kameraanvändare eller funktionernas antal i alla upptänkliga kombinationer medger.
Det stora med gränssnittet i A7-plattformen är att det har förutsättningarna att passa alla - men det kommer i praktiken tyvärr bara att passa de som inte är helt söndercurlade och som själva tar tag i att konfigurera sin kamera som de själva vill ha den. I det finns ingen att skylla på än den egna slappheten och självförvållade okunskapen. De som tycker den tröskeln är för hög ska självfallet inte köpa en A7r II utan något mer förutsägbart och standardiserat.