** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om Konica Minolta hade något att lära Sony vad gäller menyer men de kamerorna som den D7D jag själv hade som var deras bästa DSLR var i princip en kamera med analogt gränssnitt som ju omhuldas av många retromänniskor och inte minst Ming som ju refererar till Leica.

KM D7D hade inte mindre än 25 knappar, spakar och vred utanpå kamerahuset ("blistering" with knobs and buttons enligt en amerikansk testsite). NEX 7 har väl 10 färre.

Problemet med D7D var att den hade ett grönt autoläge och om man valde detta så ställde automatiken om inställningarna så de kom i osynk med rattarna utanpå kameran. Total förvirring för då var det inte knapparna som gällde utan elektroniken. Det kan också vara en sak att ha i minnet när det gäller elektronik kontra analoga spakar och kranar.

I övrigt kan jag bara hålla med om synen på de nya menyerna för de är i vissa fall långsammare än att ha 50 funktioner i en enda hög som i NEX 7 och jag undrar om de inte gör nya användare ännu mer frustrerade. I NEX 7 vet man åtminstone var man ska leta. Det finns faktiskt ingen vettig gruppering i min A7r heller i många stycken och ingen deskriptiv text heller till hjälp utan bara siffror. Det hade man åtminstone i de grafiska gränssnitten i HX9-V och NEX 7.

Ja i huvudmenyn i A7r finns sex ikoner om man ska vara rättvis men det är ju som någon sagt om ikoner: "En bild säger mer än tusen ord men det är inte så lätt att begripa vilket av de där tusen orden de egentligen syftar på."

Så för att sammanfatta var Sony står idag så har de lärt sig Professor Kristianssons läxa men däremot är de urusla på att logiskt gruppera sina funktioner och dessuom finns en del frustrerande interlock mellan olika funktioner som gör att folk inte begriper hur de ska få igång vissa funktioner rent intuitivt.

Det krävdes att jag såg en koreansk film på orginalspråk!!! som jag inte förstod ett ord av, för att få igång Eye focus på min A7:a. Den var mer informativ och intuitiv än min kameras menysystem eller för den del manualen. Att jag överhuvudtaget visste att Eye-focus fanns var tack vare Sonys eget reklmmaterial om kameran. Läste sedan också i Friedmann när han äntligen kom ut med en manual för A7r och det märkliga var att jag fick en A7r väldigt tidigt medan han hade svårt att få loss ett ex. från Sony!!! Samma sak var det med NEX 7. Så de puckona skulle ju ha killar som han som prio ett för han hjälper ju dem stort med sitt arbete. Där skjuter de sig ordentligt i foten. Han ska ju statigt ha ett gratis ex. från dag ett så kunde ju Sony själva lägga ner sin egen usla manualproduktion.

Senast ändrad:
Tack för klargörandet om Konikan, tänkte mer på ergonomin här som jag kanske lättvindigt utgick från, var bättre hos kamera- än elektroniktillverkare. Minns jag fick rådet av en gammal fotograf när jag skulle köpa en video-8-kamera (nån som kommer ihåg?) att hellre välja Canon än Panasonic och JVC (vart tog dom vägen?) just pga ur vilken kultur och tradition tillverkningen härstammade. Det var ett bra råd! Hur som helst utan att bli alltför svammelmodig hoppas jag, är inte mina invändningar mot a7RII vare sig i menyer eller grepp(o)vänlighet utan just att den inte funkar i min fotograferingsgenre (natur). September lär innebära ytterligare big news från Sony. Man kan ju inte anklaga företaget för att inte spänna bågen, ibland så hårt att den brister (Betamax, minidisc...).

The DSLR is looking like not just a dinosaur, but a lame dinosaur, given these advances. How long will CaNikon watch Sony advance without responding? The Sony A7R II makes outstanding images with low noise and excellent dynamic range at 42 megapixels that are always in focus. Notwithstanding some file quality limitations and disappointing 12-bit behavior in certain situations, nothing else can touch this track record of ultra-high hit rate. And it does so in a relatively compact form factor. I think it is a mistake to ‘diss’ the Sony A7RII for its faults, which most of the time either have a workaround (very careful exposure) and/or are unusual or rare. Trade that off against focus errors of all kinds, size and weight, etc. It’s a fair trade. When and if Sony can fix the few image quality issues, and perhaps add a bit more dynamic range with a Nikon D810 style ISO 64, it’s going to be very hard to argue in favor of any DSLR for 99% of shooters, including my workhorse Nikon D810."

God natt!

Nilsson på Foto har slutat, så det fins bara en enda person kvar som fotosidan folket högst troligt kommer att ta till sig som trovärdig testare, Och det är Martin Agfors, hoppas bara att han kan få ha kameran i lung och ro mer än en vecka.

//Bengt.[/QUOTE]

...............Håller med att den gode Martin gör ett bra jobb och han är kunnig som få och saklig till skillnad från många andra. Jag är nog ett av hans fan. Men jag känner Martin lite och har pratat med honom om detta så jag vet att de är hårt pressade och ofta tvingas "stresstesta" då kameran ska vidare till någon annan ände av landet. Men jag tycker han klarat det bra hittills för det är inte Martin som rullats i tjära på några Sony-forum men väl en del andra som visat att de faktiskt inte gjort sin research ordentligt innan de fällt sina tvärsäkra och ibland raljanta slutsatser. Då blir man med rätta inte tagen på allvar och jag tror att exakt samma villkor gäller på både Canon och Nikon-forumen på FS.

Tråkigt däremot är om folk får skit fast de har på fötterna och är sakliga bara för att det blir konstiga vs-låsningar, för det här är ju inget fotbollsderby utan bara en diskussion om kamerateknik.

Ja jag tycker mig se samma brist på standardisering i användardialogen hos Sony som i den tidiga ostandardiserade pre Windows DOS-marknaden och det gav en högre inlärningströskel och det är det Per inte verkar förstått med min poäng av att vi som kört Sony ett tag faktiskt börjar fatta hur de tänker. De som inte gör det har en högre trröskel.
Det är väl inte direkt raketvetenskap att räkna ut att den som har använt menysystem i kameror från en viss tillverkare under en längre tid har lättare att begripa menysystemet i den tillverkarens senaste kamera än den som inte har samma erfarenhet?

Jag hävdar ändå att det inte är relevant för bedömningen om menysystemet är bra eller inte. Menysystemets kvalitet är för en ny användare helt oberoende av hur det har utvecklats.

Nilsson på Foto har slutat, så det fins bara en enda person kvar som fotosidan folket högst troligt kommer att ta till sig som trovärdig testare, Och det är Martin Agfors, hoppas bara att han kan få ha kameran i lung och ro mer än en vecka.
"Nilsson på Foto" finns numera på objektivtest.se. Huvudsakligen testar han objektiv, men åtminstone en kamera har slunkit med också. Vi kanske kan hoppas på fler kameratester där om vi ber snällt? :)

Jag vet inget om andra kamerors menysystem men vad gäller a77II finns bara ett ord: katastrof! Hur fasen kan vissa saker som t ex autofokusinställningar vara utspridd under mer än två flikar!? Och "radera" och "formatera" - är inte dom släkt nånstans liksom? Befinner sig menymässigt ljusår från varandra. Finns ingen som helst logik utan när nya funktioner tillkommit med ökade siffror och bokstäver i modellbeteckningarna verkar tilldelningen randomiserats. En kameras funktionalitet borde vara en viktigare parameter en dess sensor. (Jag hoppas en viss ironi framskymtade om " världens bästa" när jag länkade till DXO.) Beträffande detta och inte minst ergonomi har nog Sony mycket kvar att lära sina två storebröder. Elektronikutvecklingen rasande takt tar man numera för given och vilket företag är inte bättre skickat att implementera denna än det gamla elektronikföretaget Sony? Synd att de inte bättre tog tillvara de andra kunskaperna när de köpte upp Konika och Minolta.
Jag älskar trots allt min a77II för dess af-egenskaper och suveräna support av mina gamla Minoltaobjektiv. Det lär dröja innan jag börjar spara till pixelpeeparens våta dröm - a7RII.

Vad gäller kamerakropp och placeringar av knappar så har väl A77 överlag fått goda betyg, även den gamla modellen som jag har själv, var mest den röda filmknappen som satt lite illa till plus lite tokigheter med start och stopp av den samma, det blev en del filmning av backen innan man fick stopp på eländet, svenska översättningarna var också märkliga så att vana testare trodde att A77 saknade flera funktioner, bland annat att komma tillbaka till senaste menyval, av en händelse så hade Lennart Aspman en A77 under en tid, och den gode Lennart kunde tydligen tyda dom märkliga översättningarna och klargjorde för vilsna användare hur det hela var.

//Bengt.

Vad gäller kamerakropp och placeringar av knappar så har väl A77 överlag fått goda betyg, även den gamla modellen som jag har själv, var mest den röda filmknappen som satt lite illa till plus lite tokigheter med start och stopp av den samma, det blev en del filmning av backen innan man fick stopp på eländet, svenska översättningarna var också märkliga så att vana testare trodde att A77 saknade flera funktioner, bland annat att komma tillbaka till senaste menyval, av en händelse så hade Lennart Aspman en A77 under en tid, och den gode Lennart kunde tydligen tyda dom märkliga översättningarna och klargjorde för vilsna användare hur det hela var.

//Bengt.

Det är en av anledningarna till att jag alltid låter de flesta produkter jag hanterar stå kvar i engelska, det är helt enkelt lättare att googla fram lösningar och för produkter som kameror där jag kan den engelska vokabulären, lättare förstå från början.

T ex vad betyder kamerakropp? (pun intended, ta inte illa upp :) )

Hehe, kan det ha stått "bodybody" eller nåt på engelska? :)

Jag väljer också UNDANTAGSLÖST engelska inställningar i menyer, vare sig det gäller en kamera eller någon annan produkt. Likaså när det gäller bruksanvisningnar. Man slipper grubbla över betydelsen av minst 50 olika konstiga översättningar. :)

Det är klart att man känna sig olika hemmastad i det engelska språket, men jag tror inte det är så väldigt svårt att lära sig de engelska fototermerna, eller?

Även i engelska menyer och manualer kan det förstås finnas fel - dessa är ju också översättninngar. Såg i något instruktionsblad för (i detta fall) ett Sony-objektiv på nätet, där man konsekvent använde ordet "produkten" i stället för "objektivet". I ett annat, om ett kamerahus, så var det också hela tiden (tror jag) "produkten" i stället för "kameran". :)

Haha, ett praktexempel!

Vet inte hur jag någonsin kom att begripa vad det betydde. Förmodligen vid något tillfälle när jag för en kompis demonstrerade menyerna på hans kamera, och så dök denna beteckning upp på ett ställe där jag kom ihåg att det brukade stå Focus Peaking. :)

Det är en av anledningarna till att jag alltid låter de flesta produkter jag hanterar stå kvar i engelska, det är helt enkelt lättare att googla fram lösningar och för produkter som kameror där jag kan den engelska vokabulären, lättare förstå från början.

T ex vad betyder kamerakropp? (pun intended, ta inte illa upp :) )

Nja det är lite kul att mixtra med ord i bland.

Det slog mig att det mera vanliga är att skriva, Kamerahus, fast det kanske betyder att där bor alla kameror. knepigt med ord som skall förstås av många.

//Bengt.

Mycket bra, tycker jag. Inte alls svårt att förstå vad det betyder i sammanhanget.
Jag är inte ironisk.

Bra eller dåligt? Tja, kan bero på i vilket sammanhang begreppet används i menyn. Hamnar det i en undermeny till exempelvis "Fokusering" som leder vidare till undermenyn "Fokuseringshjälpmedel" som leder vidare till "Konturframhävningsnivå" så kan man väl anse det acceptabelt.

Står det i annat sammanhang är det förkastligt, anser jag,

Ikväll sitter vi några fotografer här (5st). Ingen av dem andra använder eller har använt Sony och ingen av dem hade en susning om vad konturframhävningsnivå stod för.

De andra 4 förväxlade det med ett skärpeverktyg i ett bildbehandlingsprogram för att ge konturskärpa liknande valen som finns i exempelvis PS. Däremot visste alla vad focus peaking innebär.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar