Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Tvärt om; ju mer komplexa kameror blir, och ju mer betydelse mjukvaran får, desto viktigare vetenskap blir det att utveckla effektiva gränssnitt människa-maskin för att både enkelt förstå intuitivt direkt ifrån början, får bra inbyggd hjälp och förklaring när det behövs, och sedan även att kunna jobba effektivt med när man väl lärt sig ett system väl.

Fullt medhåll ! Här ha inte Sony alltid lyckats bra alls- medan jag gärna framhåller Nikon som i sin meny har en hjälpfunktion som förklarar ganska bra vad det ena och andra är till för.

Jag har en lite "tamedkamera" D3200 som jag satte i händerna på dottern som aldrig sett någon annan kamera än mobiltelefonen och drog det basala om bländare, tid, iso för henne innan hon fick den i händerna.
Hon hade väldigt få problem att ändra parametrarna.

Men det är klart att det då är viktigt att användaren förstår terminologin.

//Lennart

...
Du skriver att du sålt D800 och D4. Lämnar du Nikon för en övergång till Sony A7RII? Känner en hel del personer som i alla fall funderar på att åtminstone komplettera befintlig utrustning från N och C med A7RII, men jag känner ingen som sagt sig vilja ta steget fullt ut. Oftast beroende på sin objektivline.

//Lennart

Nej inte lämnar, kompletterar i så fall. Har ersatt ovan nikonkameror med två D810 men video tror jag Sonyn klarar bättre. Sen kan det ibland vara bra med mindre grejer och sist men inte minst, det kan vara kul prova nytt. Objektivutbudet är tyvärr lite sisådär och adapter från Nikon är inte lika bra som från Canon och inte heller de är en speciellt bra lösning. Jag vet flera som planera byta, eller redan bytt (då till Nikon dock) från Canon. Som nämnts ovan så verkar Sonyn bra men inte så revolutionerande som den först verkade så jag kommer avvakta lite men kommer läsa varenda rad som skrivs.

Nej inte lämnar, kompletterar i så fall. Har ersatt ovan nikonkameror med två D810 men video tror jag Sonyn klarar bättre. Sen kan det ibland vara bra med mindre grejer och sist men inte minst, det kan vara kul prova nytt. Objektivutbudet är tyvärr lite sisådär och adapter från Nikon är inte lika bra som från Canon och inte heller de är en speciellt bra lösning. Jag vet flera som planera byta, eller redan bytt (då till Nikon dock) från Canon. Som nämnts ovan så verkar Sonyn bra men inte så revolutionerande som den först verkade så jag kommer avvakta lite men kommer läsa varenda rad som skrivs.

Jag tillhör ju den grupp som har en spegellös FF som komplement till Nikonutrustningen. En A7R som är intill förväxling lik en D800E vad gäller detaljering, DR mm.

Har dock bara en dedicerad glugg till: Zeiss FE55/1.8 ZE med AF. Ruskigt bra glugg och tecknar på motsvarande bländare lika bra som Zeiss Otus. Mina Nikongluggar kör jag via adapter och har inga problem att ställa dem spot-on med MF. Men det är mina mindre gluggar jag använder på den. Maxstorleken för att den ska kännas bekväm är ett Sigma 35/1.4 Art, AF-S 85/1.8 G ED och liknande. Annars försvinner fördelen med kamerans litenhet. En Nikon 24-70/2.8 AF-S G ED känns gonatt på A7R hanterandemässigt även om resultatet blir väldigt bra.

Nu är ju A7RII lite större och greppet djupare så den kanske känns bättre. Jag sitter nog helst och avvaktar att Nikon( kanske/antagligen?) släpper en D820 med samma sensor i som i A7RII såvida inte vi snart ser en AF-adapter som är riktigt bra till F-fattningen.

Det ska ju vara en på G, enligt rykten på SAR. Det skulle komma mer info i september så vi får väl se, för rykten är just inget annat än rykten.

//Lennart

AR7II får en pinne mer än D810 och skall väl vara bästa kameran i världen då enl DXOmark :) :
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D810-versus-Sony-A7R-II___963_1035

Just nu ligger den primära "pinnräkningen" nere men under measurements ser man en detalj som sannolikt beroor på A7RII:s bakbelysta sensor.

DR blir genomgående c:a 1 steg än D810 i högisoområdet. Fast det var väl väntat med tanke på den högre verkningsgraden hos den typen av sensor.

Däremot i ren lowlight så följs kamerorna åt i stort sett över hela grafen.

1 pinne säger inte mycket. Men mycket intressant att man kan krama mer DR även ur högisobilderna.

//Lennart

A7RII har högre DR vid 12800 ( 9,19 ) än vad D810 har vid Iso 6400 ( 9,08 ) Den bakbelysta sensorn som NX1 var först på APS-C visade väl inte på några över för väntan resultat fast den är bra. Så inte var jag säker på hur det skulle bli i Sonys FF kamera.

Det var väl roligt att den förvuxna kompaktkameran med leksaksfinesser, fick så skapligt resultat hos DXO, och då är autofokusen mycket bättre hos D810 för att inte tala om batteritiden, så Sony får jobba vidare.

//Bengt.

Senast ändrad:
DXO siffror i all ära. Fast de väger väl överhuvudtaget inte in ergonomi och hur kameran är att jobba med?
Åtminstone måste jag själv trivas med en kamera. Annars är den inte bra hur fina siffror den än har.

För DxOs betyg är det nästan bara sensorns prestanda som spelar roll.

Ofta, men inte alltid förstås, är det väl den viktigaste egenskapen även i verkligheten.

För DxOs betyg är det nästan bara sensorns prestanda som spelar roll.

Ofta, men inte alltid förstås, är det väl den viktigaste egenskapen även i verkligheten.

Där har vi nog väldigt olika åsikt. Tror du lyssnat för mycket på Herr Risedal and co.

Nu är jag en Canon användare. En av de där idioterna som hänger fast vid ett märke med en usel sensor.

Fast jag fotar och bedömer mina kameror efter hur de levererar. Inte efter DXO eller tekniska värden.
Canon 5DMKII hade en klart medioker sensor. Den var känslig när man lyfte skuggorna och det blev snabbt bandning om man lyfte mer än 2-3 steg. Det var Canons bottennapp.
Jag har nu kört drygt 12 000 bilder med 5DMKIII. Jag har vid ett par tillfällen önskat att höja skuggorna mer än de tål. Så vi pratar om 0,1 promille där jag anser att kameran har får dålig DR.
I de fallen borde jag istället kört HDR. Det är inte ens säkert att 2,5 steg mer DR som den bästa Nikon har hade klarat det jag önskade.

Så nu har jag 5Ds R och den är ett steg närmare Nikons bästa. Jag räknar med att naturen inte kommer öka kontrasten i svåra motiv. Så hade jag få problem tidigare så räknar jag inte med att få fler problem i framtiden.
Så läs du gärna vidare i siffrorna. Själv konstaterar jag att jag inte har något större problem och fotograferar glatt vidare.

Det är det som skiljer oss pragmatiker från er teoretiker.

Herr Risedal anser sin syn som vetenskaplig eftersom han bedömer uppmätta värden. Detta är en väldigt falsk utsaga.
Vill man verkligen mäta detta så måste man efterlikna verkligheten. Så man måste mäta hur ofta som fotografer har problem med DR i olika bilder och i vilken utsträckning 2,5 steg mer räddar bilden.
Så jag anser inte sensorn är den viktigaste faktorn. Det anser jag vara att jag trivs med kameran och hela systemet av objektiv och andra tillbehör.

Det säger nog mer om testarna än något annat, eftersom menysystemet är likadant som i exempelvis min A6000.

Ja men du glömmer nog att Reichmann kanske har en längre KonicaMinolta/Sony-horisont än du har precis som jag och många andra i den här tråden. Jag hade KonicaMinolta 7D, Sony A350, A550, A55, A580 och NEX 7, innan du skaffade dig din A6000. Min fru hade även en fin kompakt HX9V som var en av de kompakter som fick det grafiska menysystemet som föregick det vi sedan fick i NEX 7. Det gör sex systemkameror och en kompakt före NEX 6 som också föregick din kamera om vi bara pratar spegellöst och sedan kom det ju åtminstone två SLT-modeller efter A55 också.

Men Reichmann syftade nog främst på NEX 7 för jag tror inte han sysslat med något Sony-märkt innan NEX 7 recensionen om jag minns den recensionen rätt. Många tycker NEX 7 menyerna var sämre än exv. A7:eek:rnas och det är de om man bara ser till hur de flesta ser på design av menysystem mer vetenskapligt men allt är inte bara menyträsk, så så enkelt och slappt kan man inte se på detta. För NEX 7 fick något helt nytt som Sony aldrig använt tidigare och det var styrsystemet Tri-Navi som består av tre samverkande knappar och rattar som kan konfigureras. Genom detta kunde man växla mellan olika funktioner som man själv lade på dessa rattar och knappar. Fördelen med detta var att man kunde styra en funktion med även underfunktioner i ett enda val.

Så det är ett av skälen till att jag tycker lösningen i A7:eek:rna är sämre uttänkt än i NEX 7. Jag har konfigurerat min NEX så at jag aldrig behöver gå ner i menyträsket igen. Aldrig! Det enda som jag nästan trillade dit på var "Format" för det går inte att lägga ut i gränssnittet för användaren. Men genom att välja ett menyval som gör att kameran kommer ihåg ditt senaste (mitt sista val) så kommer jag rakt till Format när jag går ned i menyträsket.

Det är också därför jag har väldigt svårt slappa slafsiga oengagerade "recensioner" hur "personliga dessa än må vara av exv. Ming Thein. För jag tycker de är ytliga och okunniga och vilseledande eftersom de inte går till botten med hur detta med hur gränssnittet verkligen fungerar och jag vill verkligen uppmana folk att inte bara förlita sig på "trial and error" i frågor som dessa idag för det kommer göra att ni riskerar att behöva brottas med er kamera på ett sätt som kanske inte gör den helt rättvisa.

Det är därför jag har som vana att köpa Gary Friedmanns friendly manuals fast jag är mycket väl förtrogen med Sony-kameror. Han går igenom varenda funktion i kameran minutiöst och hittills har jag alltid lärt mig en del nytt. Detsamma gäller mina RAW-konverterare och jag har både Lightroom, DxO och numera Capture One till delvis olika saker. Jag skulle aldrig drömma om att ge mig i kast med Lightroom utan att ha exv. Scott Kelbys Lightroom manual. Läser man den från pärm till pärm så inser nog de flesta som inte har lässvårigheter att det skulle vara massor av funktioner och möjligheter man skulle missat utan den.

Så det var nog inget större fel på Reichmann utan bara du och en del andra som hade lite väl snäva referensramar och bara tittade framåt från där ni själva stod. Det är lätt att bli hemmablind om man inte får lite input från andra håll och jag tror inte det räcker alla gånger att häcka på forum som dessa även om det kan ge tips och hjälp ibland.

Senast ändrad:
DXO siffror i all ära. Fast de väger väl överhuvudtaget inte in ergonomi och hur kameran är att jobba med?
Åtminstone måste jag själv trivas med en kamera. Annars är den inte bra hur fina siffror den än har.

DXO är bra för det det är, men de har faktiskt inte hela prestandan med i sina mätningar gällande DR. Typiska exempel på detta är bandningen hos vissa Canonkameror eller fördärvande RAW-komprimering hos Sonykameror. Som andra påpekat tidigare och belyst med exempel, så sänker dessa typer av artefakter den praktiska nivån på DR.

Detta tar DXO inte hänsyn till i sin poängsättning - som därför inte blir 100% rättvis.

Allt detta sagt; jo, jag håller helt med dig i övrigt.

En kamera är så mycket mer än bara en sensor (ergonomi, funktioner, AF-prestanda, mjukvara, användargränssnitt, etc). Sedan är ett komplett kamerasystem så mycket mer än ett enskilt kamerahus.

Därav, även om jag verkligen uppskattar Sonys sensorer (är lite av fan av dem måste jag erkänna), så finns det så mycket mer med en kamera som måste stämma för att det skall vara ett bra fungerande verktyg som man trivs att jobba med.

Totalen är för mig viktigare än en enskilds komponents prestanda (även om just sensorn är en mycket viktig sådan).

Därav, att på filmtiden, så var ett kamerasystem så mycket mer än bara den film som satt i kameran (vilket är närmast motsvarigheten till sensorn i dagens digitala motsvarigheter).

Jag hade också en Nex-7 tidigare, och tyckte inte alls om det menysystemet. Jag köpte Friedmans böcker till både den och A6000, så jo - jag har erfarenhet också av hur det såg ut innan och jag har bra koll på kamerornas inställningsmöjligheter.

I de nya kamerorna tycker jag menysystemet är tämligen lättförståeligt, men det är inte alltid så lätt att komma ihåg var allt finns.

Visst kanske inte allt är proffsigt skrivet och komplett med labbfoton som tex DP Review, men å andra sidan tror jag inte heller att det är det han utger sig för att rapportera.

Håller med att han kanske inte alltid uttrycker sig 100% logiskt och elegant, men vem av oss här på Fotosidans forum gör det?

Kan man bortse ifrån några få lite lätt ologiska eller ogenomtänkta formuleringar/meningar, så tycker jag att det han skriver är riktigt bra i övrigt.

Finns en bra massa ologiskt och osammanhängande raljerande ifrån många här (och vissa stunder säkert även ifrån mig själv)...

Jag gillar iaf hans rapporter starkt för att jag uppfattar de som ärliga och personliga.

Tycker han framstår som genuint intresserad av hur produkterna kan fungera i verkligheten. För honom och den typ av fotande han gör. Dvs en yrkesfotograf som är mer beroende av hur saker fungerar och hänger samman praktiskt i hans vardag - och att de ger honom fantastiskt bra bilder med snygga färger - än att de bara har perfekta mätvärden när man gör diverse labbtest eller pixelpeepar i mätstudio.

Kanske inte själv alltid håller med honom 100%, då jag är själv i en annan situation än honom och med andra krav, men jag har väldigt svårt att se honom som någon form av "posör" som du verkar vilja få honom till att vara. Tycker den typen av personangrepp och adjektiv som du kör med ovan känns helt fel.

Kan själv varmt rekommendera alla att läsa hans blogg och rapporter. Tycker de tillför iaf mig många intressanta aspekter som jag inte själv alltid tänkt på, eller hunnit ta del av. Förhoppningsvis kan alla och en var läsa hans blogg och avgöra själva vad de tycker om både honom och de erfarenheter han kommer med.

Detta oavsett om han skulle vara positiv, eller negativ, om en viss produkt eller varumärke som man själv använder eller vurmar för.

Martin, det är väl klart att Ming skriver en del bra och tänkvärda saker och han är ofta bättre i skrift än i sina videos. Men jag tycker han är väldigt mycket "surfing" över ytan och lättviktig. När han dessutom ska recensera eller åtminstone tycka om denna kamera så raljerar han om att det inte ens är en kamera, så då undrar man ju hur han spårat egentligen.

Om man ska recensera så handlar det om trovärdighet och den tycker jag inte han har i viktiga stycken. Nu är säkert jag bakgrundsskadad redan från 80-talet då jag läste historia och lärde mig källkrfitik för det ingick ju som förberedelser inför historisk forskning. Där lärde man sig att bedöma historiska källors trovärdighet och det är ett antal boxar Ming verkligen inte markerar. Det gör att han för inte känns trovärdig.

Diskussionen om menyer och användarupplevelse blir ju problematisk och bra tossig eftersom han faktiskt inte bemödat sig om att sätta sig in i hur Sony-kamerornas användardialog ser ut och hur den kan anpassas för den enskildes behov. Jag kan säga mycket om det just för att jag faktiskt haft väldigt många Sony-hus vid det här laget och sett hur just det tänket utvecklats över tid. Jag tror faktiskt att både Ming och inte minst ni som läser de här slappt formulerade synpunkterna utan mycket till substans, riskerar att få helt fel uppfattning om både det som är positivt och negativt med de vägval Sony faktiskt gjort.

Jag arbetar dessutom sedan över 20 år med rationalisering och automation av IT-processer och jag har själv byggt ett antal användargränsnitt genom åren både när jag arbetade som utvecklare på Esselte Datasoft och Scribona båda stora nordiska IT-produktdistributionsföretag. Där byggde jag produktunderhålls- och prissättningsappliaktioner som användes nordiskt under 15 år vilket är en evighet i dessa sammanhang. Från 1989 och tre år framåt var jag dessutom teknisk produktchef för Microsoft-produkter och ansvarig för demos kring Esseltes Windows-koncept Winsoft, då vi åkte land och rike runt även med Microsoft och lanserade olika Windows-versioner och alla de Windows-program Esselte och senare Scibona då sålde. Så jag har sett så mycket PC-mjukvara att jag fortfarande är helt yrkesskadad. Så mycket att jag aldrig använder datorer längre för nöjes skull.

De senaste 5-6 åren har jag varit systemarkitekt- teknisk projektledare och utvecklare av Digitala Stadsmuseet och integrationen av våra verksamhetssystem. Har här vi integrerat ett antal verksamhetssystem i ett DAM-system baserat på SQL-server och FotoWare:s DAM-system FotoWare. Där ska folk från ett antal olika organisationer med ett antal olika roller samsas i en enda underhållsapplikation (Fotostation) för att underhålla metadata på idag ca 150 000 objekt (60 000 allmänna bilder, 25 000 föremålsbilder, 70 000 bilder på fotokollage samt mängder av dokument, publikationer och ritningar.

Det handlar om kanske 50 olika arkiv som ska underhållas med drygt 10 olika formulär och ca 50 olika aktioner/processer. Det skulle ju inte gå att lägga allt i en hög. Men det finns fliksystem som kan isolera de arkiv och aktioner som är relevanta för en användargrupp. Dessutom kan man gruppera både arkiv och aktioner så att de inte blir fler än 6-7 stycken i varje grupp. Användarna kan själva kollapa de gruper de inte vill se. Dessutom kan man styra så att när ett arkiv är aktivt att aktionerna blir sammanhangskänsliga och bara de relevanta blir aktiva för varje val man gör. Detta underlättar starkt för användarna. Dessutom är det ju så att många av aktionerna startar automatiska foto och metadataprocesser och arbetsflödenflöden som utför en massa avancerade saker som ett automationsnav utför.

Egentligen har de som byggt Fotostation som vi bygger vår underhållsapplikation i gjort precis samma överväganden som Sony. Det är norrmän och svenskar från Göteborg och Hasselblad som skapat de förutsättningarna hos FotoWare. De lutar sig på precis samma forskning som en gång gjordes vid Chalmers av professor Lars Kristiansson. Det var nämligen de som fram till grundreglerna för hur menyer bör byggas och varför. De fann att människor inte klarar mer än 7 +- 2 alternativ i menyer innan hjärnan växlar upp på en annan nivå och man tappar grepp och överblick. Kristiansson hade jobbat för SAAB och försvaret och förmodligen sett vikten av detta för flygarna i exv. jaktplanens cockpit. Där handlar det om liv eller död om man inte kan tolka och hantera info snabbare än fienden. Den andra gränsen är nedåt och där ska man undvika bara 2 alternativ enligt professorn för då uppstår "Aftonbladet" / "Expressen" -ångestladdade val då man upplever risken till felaktiga val till hela 50%.

Tittar vi på NEX 7 så har den flera menyer med över 10 val. Under SETUP-menyn ligger hela 50 funktioner i en enda hög, vilket förklarar att många kroknar om de inte begriper att det är avsett att man konfigurerar Tri-Navi för att slippa gå in i menyerna. Då förstår ni kanske varför det blir så fel när Ming och andra tror sig kunna fixa detta med "trial and error"-metodiken och varför även en okunnig person i frågan som Ming skulle tjänat mycket på att läsa Friedman och vara lite mer ödmjuk. Ming har en del människors öra och ett visst ansvar och han deserterar faktiskt från det och det får inte en teknisk recensent göra, för då sköter han faktiskt inte sitt jobb.

När jag går in i min A7r däremot, så ser jag att Sony mycket strikt följer Kristianssons rekommendationer. Jag tror inte man kan hitta något ställe där det finns fler än sex möjliga val och det gäller på den högsta nivån i systemet där det finns exakt sex alternativ och under vart och ett av dessa finns det 6 i alla fall utom ett där det är 7 alternativ. Det är då heller inte konstigt att folk upplever detta som mer hanterligt, men det är sannerligen inte mer överblickbart och det är baksidan före Sony har inte ens bemödat sig om att ge undermenyer någon annan märkning än en siffra från 1-6 eller 1-7. Det är riktigt dåligt för det gjorde de i alla fall i NEX 7.

Även en A7r är starkt konfigurerbar men har inget Tri-Navi. Istället har man vid sidan av möjligheten att direktkonfigurera mängder av knappar och reglage på samma sätt som i NEX 7 också en Fn (function)-knapp. Där kan man alltså konfigurera upp till 12 funktioner som kan väljas på displayen. Det är här jag undrar om inte Sony kunde använda dubbelt så stor yta på skärmen och öppna för en fler funktioner som kanske inte finns plats för på knappar och rattar. Det är ju det som gör det möjligt att slippa gå ner i träsket. Dessutom så har de fått för sig att vissa korkade lösningar de gjort inte ska gå att flytta till mer ergonomiskt ställe. Det gäller exv. C2-knappen för zoomning i preview, vilken sitter riktigt taskigt till.

Till slut kan man öka automationsgraden så att användarna själva slipper slita sitt hår lika ofta. Det jag tänker på är att om man går in i menyn för att exv. aktivera "Eye-focus", så kan man inte det, därför att det finns ett interlock med "Face detection". Ibland kan det vara verkligt frustrerande när man kanske inte fattar vad det är som gör det väl man vill aktivera inaktiverat och icke valbart. Här tycker jag man ska låta bli att deaktivera "Eye-focus" om "Face detection" är inaktiverat. Varför inte låta folk välja vad de vill och bara slå på stödjande system i bakgrunden om det behövs. Jag tror att detta retar gallfeber på många idag helt i onödan. Det finns saker som fömodligen bör vara deaktiverade ibland men de bör hållas till ett minimum.

Så mina vänner, det är långtifrån sanningen att man inte får säga något kritiskt mot Sony-kameror eller -lösningar i detta forum men det inte bara jag vänder mig mot är när folk som ´faktiskt inte vet hur Sonys kameror funkar och hur de är tänkta att konfigureras inte bemödar att sätta sig in i hur det funkar innan man uttalar sig om sånt man inte vet något om. Sony gör inte sällan saker på annat sätt än Nikon och Canon så det räcker som sagt inte bara med slapp trial and error alla gånger och speciellt inte om man ska bli tagen på allvar här i alla fall.

A7RII har högre DR vid 12800 ( 9,19 ) än vad D810 har vid Iso 6400 ( 9,08 ) Den bakbelysta sensorn som NX1 var först på APS-C visade väl inte på några över för väntan resultat fast den är bra. Så inte var jag säker på hur det skulle bli i Sonys FF kamera.

Det var väl roligt att den förvuxna kompaktkameran med leksaksfinesser, fick så skapligt resultat hos DXO, och då är autofokusen mycket bättre hos D810 för att inte tala om batteritiden, så Sony får jobba vidare.

//Bengt.

Ja du brukar eka detta med jämna mellanrum om DSLR:ers bättre AF men jag tror det börjar bli dags att bli lite mer specifk kring vad som då är bättre för nu kommer det ju en del andra inspel. Dags för att nyansera den bild du ser?

http://www.sonyalpharumors.com/digl...-ever-used-ming-thein-doesnt-like-the-camera/

Mer specifikt:

"Something strange happened on my recent trip: I did not see any mis-focused images from the Sony A7R II. I mean, none. Try doing that with a Nikon D810 or Canon 5DS R with an autofocus lens—I have and never come close.

further:

The DSLR is looking like not just a dinosaur, but a lame dinosaur, given these advances. How long will CaNikon watch Sony advance without responding? The Sony A7R II makes outstanding images with low noise and excellent dynamic range at 42 megapixels that are always in focus. Notwithstanding some file quality limitations and disappointing 12-bit behavior in certain situations, nothing else can touch this track record of ultra-high hit rate. And it does so in a relatively compact form factor. I think it is a mistake to ‘diss’ the Sony A7RII for its faults, which most of the time either have a workaround (very careful exposure) and/or are unusual or rare. Trade that off against focus errors of all kinds, size and weight, etc. It’s a fair trade. When and if Sony can fix the few image quality issues, and perhaps add a bit more dynamic range with a Nikon D810 style ISO 64, it’s going to be very hard to argue in favor of any DSLR for 99% of shooters, including my workhorse Nikon D810."

God natt!

Diskussionen om menyer och användarupplevelse blir ju problematisk och bra tossig eftersom han faktiskt inte bemödat sig om att sätta sig in i hur Sony-kamerornas användardialog ser ut och hur den kan anpassas för den enskildes behov. Jag kan säga mycket om det just för att jag faktiskt haft väldigt många Sony-hus vid det här laget och sett hur just det tänket utvecklats över tid. Jag tror faktiskt att både Ming och inte minst ni som läser de här slappt formulerade synpunkterna utan mycket till substans, riskerar att få helt fel uppfattning om både det som är positivt och negativt med de vägval Sony faktiskt gjort.
Hur menysystem och annat användargränssnitt har utvecklats med tiden är inte så relevant för hur bra det fungerar idag. Om någon som inte har använt en Sony(Minolta)-kamera tidigare blir förvirrad av hur menyer o.dy. fungerar så tyder det på att saker och ting inte är helt bra (eller att den nye användaren är obildbar :), men hur det fungerade tidigare och hur det har utvecklats är fullständigt ointressant i det sammanhanget.

The DSLR is looking like not just a dinosaur, but a lame dinosaur, given these advances. How long will CaNikon watch Sony advance without responding? The Sony A7R II makes outstanding images with low noise and excellent dynamic range at 42 megapixels that are always in focus. Notwithstanding some file quality limitations and disappointing 12-bit behavior in certain situations, nothing else can touch this track record of ultra-high hit rate. And it does so in a relatively compact form factor. I think it is a mistake to ‘diss’ the Sony A7RII for its faults, which most of the time either have a workaround (very careful exposure) and/or are unusual or rare. Trade that off against focus errors of all kinds, size and weight, etc. It’s a fair trade. When and if Sony can fix the few image quality issues, and perhaps add a bit more dynamic range with a Nikon D810 style ISO 64, it’s going to be very hard to argue in favor of any DSLR for 99% of shooters, including my workhorse Nikon D810."

God natt![/QUOTE]

Detta är verkligen jobbigt StenÅke, för dom som pratar väl om A7RII godkänns inte av flertalet på fotosidorna hela gröten av testare tolkas som halvgalna Sony fan som inte kan eller förstår kameror, det märkliga är att det är enbart dom ger stark kritik mot A7RII som är godkända som testare, Så killen som anser att A7RII inte ens är en kamera, det får man inte ens ha synpunkter om, för då är man omedelbart en förblindad fan boy.

Fins ju ingen Sonyägare i tråden som påstår att A7RII på något sätt är en fulländad kamera, självklart att om många verkligen trycker på om olika önskningar med förbättringar till A7RII så hoppas man givetvis att Sony gubbsen lyssnar och tar till sig, det är ju inte tu tal om annat, att snåla med FW till kamerorna är en tidig kritik som tyvärr har jäkligt svårt att nå fram, speciellt när så många önskar att deras äldre kamera kunde få bli lite mera upphottad, jag trodde som exempel inte att det var möjligt att genom enbart FW kunna få så avancerade uppdateringar ( se Fuji som förbättrar till och med autofokus som om det vore en ny kamera )

Nilsson på Foto har slutat, så det fins bara en enda person kvar som fotosidan folket högst troligt kommer att ta till sig som trovärdig testare, Och det är Martin Agfors, hoppas bara att han kan få ha kameran i lung och ro mer än en vecka.

//Bengt.

Hur menysystem och annat användargränssnitt har utvecklats med tiden är inte så relevant för hur bra det fungerar idag. Om någon som inte har använt en Sony(Minolta)-kamera tidigare blir förvirrad av hur menyer o.dy. fungerar så tyder det på att saker och ting inte är helt bra (eller att den nye användaren är obildbar :), men hur det fungerade tidigare och hur det har utvecklats är fullständigt ointressant i det sammanhanget.

Hela frågan är betydligt mera komplex än så. Har varit med i 10 år på fotosidorna och det fins otaliga exempel under åren hur Nikonägare eller Canonägare ( Kända trätobröder )- känt på respektive kamera i fotoaffären och fullständigt dömt ut menysystemet, anser sig tydligen så kloka och tekniskt kunniga att dom omedelbart bör begripa hur allt fungerar med den främmande kameran, har florerat många diskussioner under åren om just detta med ett användar vänligt menysystem, vad jag kan tycka är lite synd att det då till 98% bara handlar om att det är den yrkesarbetande fotografen, killen som har 2, 3 kameror och 14 objektiv och tar 3000 bilder i månanden. Ingenting om första gångs köparen som söker billiga kameran och får en modell med få direktknappar och blir tvingad in i menyerna, man kan ju inte utrusta en 4000 kr kamera med 10 direktknappar som egentligen vore bättre för nybörjaren.

Jag läste en gång om Windows 7 att efter en undersökning så användes bara 1/4 del av alla möjligheter som fans inbyggt i systemet, så är det med vanliga människor, lägg bara märke till en vanlig dag i affären hur kassörskan oavbrutet för hjälpa kunden som börjar att stoppa i visakortet, och det behöver inte alls bara vara gamla människor utan även Alfa hannar med hår på bröstet.

//Bengt.

Under 80-talets slut och under de första åren på 90-talet stod det stora applikationskriget på marknaden. Sedan dödade Microsoft den marknaden genom att äntligen få ihop det med sina applikationer. 1989 var dras slogan "Kan du ett kan du alla!". Problemet var att det inte var så. Excel var det enda Windows-programmet och man körde en runtime-version av Windows där man slapp ladda in hela Windows för att spara minne. Word var ett MS-DOS-program som var tanbgetkombinationsstyrt (mus fanns men var onödig och mset i vägen). MS Works som var populärt då inte minst i föreningar var också DOS men såg helt annorlunda ut. Några år senare va marknaden helt ändrad då Word för Windows kom och man köpt PowerPoint utifrån. Sedan packade man dessa program i ett paket till 1,5 ggr priset av en applikation och då dog all konkurrens över natten. Några år senare gjorde man om samma trick för utvecklarmarknaden med Visual Studio.

Under denna tid stod också ett krig där man jämförde applikationers effektivitet med hur många tangent tryckningar som krävdes för varje uppgift. Sedan blev applikationerna så överlastade att man tvingades gå över till smartare grafiska gränssnitt där mer komplexa processer kunde lösas med just processer och inte enskilda olika sekvenser at handlingar.

Vad har detta med Sonys kameror att göra? Ja jag tycker mig se samma brist på standardisering i användardialogen hos Sony som i den tidiga ostandardiserade pre Windows DOS-marknaden och det gav en högre inlärningströskel och det är det Per inte verkar förstått med min poäng av att vi som kört Sony ett tag faktiskt börjar fatta hur de tänker. De som inte gör det har en högre trröskel.

Jag skulle vilja gå så långt att säga att menysystemen är en ren pseudofråga i moderna Sony-kameror av mer avancerade modeller. I fallet A7 plattformen och även med NEX 7 så är de i princip en ickefråga efter att man konfigurerat kameran som man vill ha den. Sedan behöver man aldrig ner i menyerna om man gjort detta rätt. Men innan man fått detta på plats så kan de här interlockeen mellan olika samverkande funktioner och system ställa till det för folk.

... och Bengt, det var värre än så med användningen av applikationernas funktioner där såg Microsoft i sina usability labs att man använde knappt 10% av applikationernas funktioner. Det var just p.g.a. detta man standardiserade hårt hur funktionerna skulle läggas ut i Windows-applikationernas menysystem: File längst till vänster, sedan Edit. Längst till höger "Window" och "Help". Däremellan de specifika applikationsfunktionerna. Detta sänkte inlärningskurvan ordentligt. IBM:s OS/2 var även det byggt enligt liknande ideer. Nu är tyvärr mycket av detta raserat igen och Vilda Västern råder åter. Det finns t.o.m. Windows-program idag som helt saknar traditionella menyer.

Ser vi till kameramarknaden och Sony så har ju Sony inte ens själva haft någon ordning på detta innan A6000 och A7:eek:rna där tänket åtminstone ansluter till Kristianssons rekommendationer även om en del övrigt finns att önska. Så det ska bli intressant att se hur de gjort i A7r II.

Jag vet inget om andra kamerors menysystem men vad gäller a77II finns bara ett ord: katastrof! Hur fasen kan vissa saker som t ex autofokusinställningar vara utspridd under mer än två flikar!? Och "radera" och "formatera" - är inte dom släkt nånstans liksom? Befinner sig menymässigt ljusår från varandra. Finns ingen som helst logik utan när nya funktioner tillkommit med ökade siffror och bokstäver i modellbeteckningarna verkar tilldelningen randomiserats. En kameras funktionalitet borde vara en viktigare parameter en dess sensor. (Jag hoppas en viss ironi framskymtade om " världens bästa" när jag länkade till DXO.) Beträffande detta och inte minst ergonomi har nog Sony mycket kvar att lära sina två storebröder. Elektronikutvecklingen rasande takt tar man numera för given och vilket företag är inte bättre skickat att implementera denna än det gamla elektronikföretaget Sony? Synd att de inte bättre tog tillvara de andra kunskaperna när de köpte upp Konika och Minolta.
Jag älskar trots allt min a77II för dess af-egenskaper och suveräna support av mina gamla Minoltaobjektiv. Det lär dröja innan jag börjar spara till pixelpeeparens våta dröm - a7RII.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar