Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Läst många inlägg här om vilka testare som tycker vad hit och dit. Det är ju intressant att ta del av olika synpunkter.

Men när det gäller A7RII som med sin nya bakbelysta sensor i 24x36-format är det väl oundvikligt att det tycks en massa, beroende på vem testaren är. Kameran är ju i hela sitt koncept en lite annorlunda fågel, eller katt bland hermelinerna.

Personligen tycker jag att det bara finns EN testare som är viktig. Nämligen slutanvändaren. Vi har sett exempel på i tråden hur en stått och tvekat mellan 5Ds och A7RII och slutligen valde 5Ds.

Om nu han är nöjd så är den kameran rätt för honom, oavsett vad alla pro-testare tycker och tänker.

Tycker det är alltför många som blir oroliga över vad pro-testare anser om just den kamera man själv använder. Är jag nöjd med mitt kameraval så är det ju av ingen betydelse vad andra tycker eftersom det är jag som ska använda den.

Däremot är jag ingen ovän av pro-testare. Tvärtom! Jag läser med stort intresse tester. Har t o m skaffat kameror som en del testare dömt ut därför att när jag själv testat dem så har de passat mig.

Egentligen är det bara mätbara fakta som är säkerställda man kan vara säker på när det gäller tester.

När fler på FS har skaffat A7RII kommer vi att få se utlåtanden från slutanvändare. Sådant sätter jag värde på.

//Lennart
 
Vi har anmärkt på ett tidigt stadium att Sony måste anlita vana arbetande fotografer och höra på vad dom säger, .................
//Bengt.

Det ansluter väl lite till Mings fåniga uttalande att A7r inte är en kamera utan något annat gjort av "anaraks" for "anoraks" och det är väl klart att då kan det ju aldrig bli bra eller hur? Om Ming hittar rätt ibland så är det väl som en australiensarte en gång sa om ABBA:s musik. Om man kastar skit på en vägg, så är det väl alltid något som fastnar - inga jämförelser i övrigt och det som verkar motstått tidens tand bättre än det mesta är ju ABBA:s musik märkligt nog.

Luminous och Reichmann är dock något helt annat och klart mer seriöst, vilket inte hindrat att han tappat koncepterna helt ibland. Ett sådant tidigare tillfälle var när NEX 7 lanserades och jämför man den kameran med A7r II idag så har det hänt en hel del. Så jäkla bra är ju inte NEX 7 för jag har ju haft den själv i ett antal år vid detta laget och köpte den säkert delvis på p.g.a. Reichmanns lyriska recension där han jämförde den med en Leica M9.

Däremot kan ju Ming ha en poäng när han säger sig inte tycka om att använda den för han inte gillar känslan eller snarare bristen på känsla som A7r II ger honom men då kan man inte i samma andetag säga att han inte lärt sig konfigurera kameran så den passar honom. Han tycker den kanske är för perfekt så att den blir könlös så därför sneglar man mot Leica för där finns väl all den retro och känsla han tycker sig sakna men där saknas ju dessvärre en massa av den teknik som gör just A7r II till den formidabla bildmaskin många testare vittnat om att den är.

Tekniskt är Leicas kameror närmast dinosaurier med väldigt liten hjärna i jämförelse med alla japanska tillverkares produkter. Det enda de excellerar i är optik och mekanisk kvalitet men elektroniken deras är stenålder i en jämförelse och idag är den en allt viktigare del av en kameras själ. Sen om man tycker det är mer känsla för att det är analogt är ju upp till var och en.

Jag tycker också det varit mer intressant med de synpunkter som kommit fram på dPreview kring de nya möjligheterna det nya AF-systemet ger och bildstabiliseringen inte minst. Stabiliseringen är viktigare än man tror då många objektiv som skruvas på är utan sådan. Då tycker jag även kritik som tycker sig se lite sämre prestanda än optisk stabilisering i objektiven skjuter helt över för det handlar ju inte att avstå sådan och den finns ju i en del objektiv till E-mount utan grejen är ju att den finns för allt som saknar stabilisering. Man använder det som är bäst och båda typerna stöds om objektiven gör det. Valet är fritt och det är bara A7r II som ger denna valmöjlighet och även den gnäller man på. Jag har svårt att se logiken i det.

Jag är i princip oreserverat positiv till alla nya möjligheter som den nya tekniken ger i en kamera som A7r II för den gör denna kamera till en mer mångsidig kamera än den A7r jag har är. Ser vi till BSI-sensorn och de nya möjligheter den ger inte bara när det gäller ljusinsamlingen utan främst när det gäller elektronisk design, AF-systemet med bl.a. Eye-fokus och stöd för all automatik även för tredjepartsobjektiv och inte minst bildstabiliseringen så skulle jag inte tackat nej till något av detta i min A7r och inte heller till 4K rakt ner på minneskortet heller och en tystare mer vibrationsfri slutarlösning är ju bara det toppen och silent mode skulle jag definitivt haft nytta av i en del kniviga hotfulla situationer på resor jag gjort. Jag tycker allt detta är utmärkt och det skulle ge rikare möjligheter och en större verktygslåda än något jag tidigare haft. Jag har svårt att motivera mig att lägga dubbla pengarna på en stendum Leica som tydligen är Mings ideal och hur han ska få råd med en Leica som gnäller över vad en A7r kostar är ju en gåta.

Så varför Bengt, skulle det vara på det sättet att just Sony skulle vara så världsfrånvända att de inte lyssnade på sina användare. Jag tycker snarare att det ibland slår över helt åt andra hållet när helt nyfrälsta Sony-användare drar igång rena bönemötena om A6000 som vi sett flera exempel på tagna från scener på mässor m.m. eller i shoot outs i skidbackar där de just prisar det som underlättar deras vardag som fotografer som de inte hittat i sitt gamla system på samma sätt. De vittnar ju istället om att de valt denna toycamera för att den kan sånt deras gamla system inte kan och att det är mycket roligare att plåta med den än med sina proffskameror och att de kan ta bilder med den som de inte kan få till med sina gamla system och det säger de om A6000 som bara kan en bråkdel av vad en A7r II kan. Inte gnäller de heller över bristen på service för de vet att de kan köpa nära 10 st A6000 för vad ett proffshus kostar. Köp och släng och köp en till om den första krånglar.

Men jag håller med i en sak som en del för fram och det är att vi delvis saknar de lite mer djupa insikter som kommer efter att fler faktiskt skaffat kameran och börjat använda den..... men de kommer var så säkra och då slipper vi en del av Mings trams på köpet.
 
Japp, håller helt med om att det är ibland det viktigaste att gå på sina egna tester och sina egna krav (som även jag kommenterat innan). Däremot så fråntar inte värdet av att läsa vad andra tycker (oavsett om på bloggar eller i forum som fotosidan).

Problemet är väl att vissa här (lojala fans) är är i princip oreserverat positiva till positiva recensenter, och oreserverat negativa till negativa recensenter av produkter ifrån deras "brand".
 
Jo att anlita vana arbetande fotografer, kom upp för flera år sedan, det fans väl önskemål om det från flera sajter på nätet och även på Fotosidan. Nu säger Reichmann att användargränssnittet är bättre på A7RII än den gamla så Sony har lyssnat säger han.


Första A77 hade lite märkliga översättningar, annars tyckte jag att den fungerade bra för mig om jag ville gräva i menyerna, vana C/N användare är nog sällan förtjusta i Sony hantering ser det ut som, man blir väl van vid sina egna kameror så klart, jag har ju ingen Nikon att köra parallellt så jag vet inte om hur dålig min kamera är vilket kanske är lika bra.



//Bengt.
 
Menysystemet är väl ändå inte omgjort? Däremot är A7R II bättre ergonomiskt (vilket ju också är ett användargränssnitt).
 
Kameran i sig är ett verktyg. Vilket verktyg vi väljer att använda är upp det till tycke och smak.
Så länge vi trivs med vad vi valt bör vi vara nöjda.
Det gäller mycket att kunna det vi redan har och utnyttja det till 100%.
Vad gäller bildkvalité levererar de bästa idag fullt acceptabla bilder i samtliga fall.
Jag har haft förmånen att fota en hel del med det bästa som finns på marknaden. Kamera och objektiv värda en halv miljon i inköpspris.
Into sjutton ger det mig så mycket bättre bilder.
Tvärtom är de kamerorna så specialiserade att de gör att jag måste välja motiv efter vad kameran klarar.
Är man inte nöjd med sina bilder kan man knappast köpa sig ur det problemet.

Kanske skall man åka någonstans där det finns mer exotiska motiv som kan väcka ens kreativitet än att köpa en ny kamera.
Det säger en som just köpt en ny kamera:)
 
Menysystemet är väl ändå inte omgjort? Däremot är A7R II bättre ergonomiskt (vilket ju också är ett användargränssnitt).

Stämmer. Har inte sett själv på det än (inte hittat kameran i de butiker jag passerat), men enligt andra så är det mjukvarumässiga användargränssnittet i stort sätt samma som i tidigare modeller.
 
Menysystemet är väl ändå inte omgjort? Däremot är A7R II bättre ergonomiskt (vilket ju också är ett användargränssnitt).

2,45 in i Reichmann länken säger han att Sonys user interface suck´s i tidigare modeller, men nu är det riktigt bra i A7RII, Ingen har sagt att användargränssnittet är totalt omgjort.


//Bengt.
 
Japp, håller helt med om att det är ibland det viktigaste att gå på sina egna tester och sina egna krav (som även jag kommenterat innan). Däremot så fråntar inte värdet av att läsa vad andra tycker (oavsett om på bloggar eller i forum som fotosidan).

Problemet är väl att vissa här (lojala fans) är är i princip oreserverat positiva till positiva recensenter, och oreserverat negativa till negativa recensenter av produkter ifrån deras "brand".

Ja det gäller verkligen inte mig i alla fall jag är mycket intresserad även av fel, problem och begränsningar om kritiken är relevant men Ming tycker jag bara är en alltför uppblåst liten pajaskille som gör sitt bästa för att få stå kvar i Internetljuset genom att posera som han gör. Han får gärna stå där för mig men jag ägnar honom allt mindre intresse. Han känns inte speciellt seriös och fokuserar för mycket på sina poser istället för kameran ibland.

Många av de som har haft ett antal Sony-kameror över åren vet jag inte har några större problem med att förhålla oss till Sonys tillkortakommanden och det finns mycket som vi oreserverat tyckt varit useltgenom åren och om bara Sony bekvämar sig att följa forum som dessa så tror jag inte de har några svårigheter med att få de återkopplingar de behöver i stor utsträckning.

Men faktum är också att de senaste årens utveckling av Sonys kamerahus varit smått fantastisk och möjligheterna ökar med varje ny teknisk landvinning och i just A7r II är det inte bara en sådan utan många. Detta händer samtidigt som att jag inte än kan förlika mig med en sådan skitlösning på min A7r för att zooma i en preview att jag blir irriterad varenda gång jag trycker på den knappen och undrar varför inte den överlägsna lösning man hade i NEX 7 kunde få finnas även i A7r. Det finns inga motsättningar i det.

Menysystemen kan man säga mycket om och alla har sina preferenser och käpphästar. Menyerna i NEX 7 ligger i en enda lång lista - infinit scroll och det fick mycket skit när det kom. A7:eek:rna tyckte många var bättre men jag avskyr flikar för underflikarna har bara nummer och man vet aldrig under vilket flikjäkel karamellerna ligger. Jag tror aldrig att alla någonsin kommer kunna ena sig om att älska samma menysystem. Så den kritiken går inte att ta på allvar. Med dessa oerhört komplexa system med massor av möjliga val och kombinationer så blir allt taskiga kompromisser och när det är så så går det faktiskt fortare med en enda lång lista en jäkla massa frustrerande flikar. Det bästa menysystem är faktiskt det man aldrig behöver uppsöka och det verkar vara så försöker lösa mycket av dessa problem genom att göra mycket av gränssnittet konfigurerbart!
 
2,45 in i Reichmann länken säger han att Sonys user interface suck´s i tidigare modeller, men nu är det riktigt bra i A7RII, Ingen har sagt att användargränssnittet är totalt omgjort.


//Bengt.

Det säger nog mer om testarna än något annat, eftersom menysystemet är likadant som i exempelvis min A6000.
 
Alla menystystem är jobbiga innan man lärt sig dem. Det blir helt enkelt en vanesak. Håller man sig till ETT kameramärke vågar jag påstå att inget menyssytem är direkt dåligt när man väl satt sig in i det.

Och den som inte sätter sig in i det ordentligt får skylla sig själv.

Lite värre är det när man kör med flera system och växlar mellan olika kamerahus. Men det är så mycket som går att ställa om genom att adressera olika funktioner till de knappar och reglage man vill.

//Lennart
 
Alla menystystem är jobbiga innan man lärt sig dem. Det blir helt enkelt en vanesak. Håller man sig till ETT kameramärke vågar jag påstå att inget menyssytem är direkt dåligt när man väl satt sig in i det.

Och den som inte sätter sig in i det ordentligt får skylla sig själv.

Lite värre är det när man kör med flera system och växlar mellan olika kamerahus. Men det är så mycket som går att ställa om genom att adressera olika funktioner till de knappar och reglage man vill.

//Lennart

Kan bara hålla med. Körde tidigare både 1D kamera och 5D. Deras olika menyer var väldigt olika.
Man kunde fundera över varför en del saker var så jobbiga att göra i1!D systemet. Man var tvungen att trycka ner 2 knappar samtidigt osv.
Fast när man väl hade kameran i händerna och skulle göra något så visste ryggmärgen redan var knapparna och knapptryckningarna satt.

Idag kör jag både Canon och Fuji. Inga som helst problem efter ett tag att hitta rätt.

Numera har de flesta avancerade kameror de flesta inställningar tillgängliga via reglage på kameran.

Det fanns en tid då åtminstone kompaktkameror hade allt i menyerna. Även sådant som man borde kunna komma åt utan att ta kameran från sökaren.
Dat har tack och lov blivit ovanligt.
 
Med Canon 1D Mk II räckte det ju knappt med två händer för att göra vissa operationer, men så är det tack och lov inte med Sony A7R II. Den har samma menyträsk som andra Sony (och som nu är mycket bättre än tidigare)
 
Alla menystystem är jobbiga innan man lärt sig dem. Det blir helt enkelt en vanesak. Håller man sig till ETT kameramärke vågar jag påstå att inget menyssytem är direkt dåligt när man väl satt sig in i det.

Och den som inte sätter sig in i det ordentligt får skylla sig själv.

Lite värre är det när man kör med flera system och växlar mellan olika kamerahus. Men det är så mycket som går att ställa om genom att adressera olika funktioner till de knappar och reglage man vill.

//Lennart

Kan inte riktigt hålla med där, röriga/ogenomtänkta system är långsamma att använda och kräver att man måste komma ihåg exakt var allt finns. Och det finns knappast någon fördel att inlärningströskeln är hög.

"Skylla sig själv" är bara provocerande.
 
Med Canon 1D Mk II räckte det ju knappt med två händer för att göra vissa operationer, men så är det tack och lov inte med Sony A7R II. Den har samma menyträsk som andra Sony (och som nu är mycket bättre än tidigare)

Så för att bli nostalgisk. Jag kom just på att jag har en 1DMKIIN med laddare och batterier utlånad sedan länge till en av mina söner.
Han fotar ändå bara med mobilen. Så jag skall be att få tillbaka den kameran.
Dat är den kamera jag nog känt mest för. Den var som en gammal kompis.
Den har numera kört över 220.000 bilder och tickar vidare med 10 bilder/sekund när man kräver det från den och utan knot.
En gammal veteran som har förtjänat en plats i vitrinskåpet och att ibland få komma ut och ta nya bilder.
Tog en serie bilder med den förra året. Så länge man kan köra på låga ISO presterar den fortfarande bilder som håller gott för utskrifter i A3.

När det gäller menysystem, displayen bak och en del annat känns kameran helt förlegad. Fast när det gäller att ta bilder hänger den med ganska bra.
Man kan faktiskt ta bra bilder utan att ha det senaste miraklet.
 
"Skylla sig själv" är bara provocerande.

Absolut inte menat så. Tvärtom självupplevt av ren bekvämlighet. Gick o retade mig på menysystemet i min Nex-7. Av en slump blev det en "feltryckning" och jag hittade av ren slump ett par inställningar som jag sedan läste att Gary Friedman rekommenderade.

Hade jag tillbringat en stund till med att rota i menyträsket hade jag sluppit reta mig på eländet i ett par veckor.

På alla mina "stora" systemkameror har jag nagelfarit menysystemen så jag kunde dem i sömnen. Detta av nödvändighet så länge jag var yrkesverksam inom gebitet.

Finner absolut inget provocerande i det jag skrivit. Tycker att den som struntar i att exempelvis läsa bruksanvisningar till olika tekniska produkter och sedan klagar på produkten verkligen får skylla sig själva.

Har de däremot gjort det och ändå anser produktens användargränssnitt som dåligt är det en annan sak.
Men krångligt eller inte så får man ju i alla fall prylen att fungera bättre.

Men alla individer är lite olika ihopskruvade och finner du min åsikt provokativ så hoppas jag du inser att avsikten verkligen inte var av den arten.

//Lennart
 
Absolut inte menat så. Tvärtom självupplevt av ren bekvämlighet. Gick o retade mig på menysystemet i min Nex-7. Av en slump blev det en "feltryckning" och jag hittade av ren slump ett par inställningar som jag sedan läste att Gary Friedman rekommenderade.

Hade jag tillbringat en stund till med att rota i menyträsket hade jag sluppit reta mig på eländet i ett par veckor.

På alla mina "stora" systemkameror har jag nagelfarit menysystemen så jag kunde dem i sömnen. Detta av nödvändighet så länge jag var yrkesverksam inom gebitet.

Finner absolut inget provocerande i det jag skrivit. Tycker att den som struntar i att exempelvis läsa bruksanvisningar till olika tekniska produkter och sedan klagar på produkten verkligen får skylla sig själva.

Har de däremot gjort det och ändå anser produktens användargränssnitt som dåligt är det en annan sak.
Men krångligt eller inte så får man ju i alla fall prylen att fungera bättre.

Men alla individer är lite olika ihopskruvade och finner du min åsikt provokativ så hoppas jag du inser att avsikten verkligen inte var av den arten.

//Lennart

Tycker du själv belyser just hur dumt det är med dåliga menysystem. I rest my case.

Jag hade varken öppnat manualen för D800 eller D4 när jag sålde dessa nyligen. Det var inte avsiktligt utan jag drevs av nyfikenheten med kameran i hand plus att ha haft liknande kameror innan. Sen är google / nätet oftast en bättre vän än manualen, pappers eller digital. Men det är jag det, "learning by doing". Andra läser manualen från pärm till pärm. Kan inte systemet utantill men varför ska jag det? Menyn finns ju där. Vi är alla olika.

OT: Hur ställer man in kameran att ta tre bilder på raken med bracketing och ett avtryck? Det går nog men det är nog den enda fråga jag har för närvarande efter några veckor med D810.
 
Tycker du själv belyser just hur dumt det är med dåliga menysystem. I rest my case.

Jag hade varken öppnat manualen för D800 eller D4 när jag sålde dessa nyligen. Det var inte avsiktligt utan jag drevs av nyfikenheten med kameran i hand plus att ha haft liknande kameror innan. Sen är google / nätet oftast en bättre vän än manualen, pappers eller digital. Men det är jag det, "learning by doing". Andra läser manualen från pärm till pärm. Kan inte systemet utantill men varför ska jag det? Menyn finns ju där. Vi är alla olika.

OT: Hur ställer man in kameran att ta tre bilder på raken med bracketing och ett avtryck? Det går nog men det är nog den enda fråga jag har för närvarande efter några veckor med D810.

Tja, manualer är ofta risiga. Det håller jag med om. Eftersom jag är van Nikoanvändare öppnade jag inte heller någon manual för min D800 då jag tyckte det mesta var sig likt från tidigare Nikonkameror. Jag behövde heller inte leta efter något eftersom jag fick kameran att agera som jag ville nästan på en gång.

Trial and error roar mig oxå. Men när man kör fast och verkligen saknar en funktion man borde hitta på ett logiskt sätt tröttnar jag på error.

Oftast slänger jag ut en fråga här på FS till andra användare av kameratypen och det brukar ge bra resultat.

En del inställningar har i vissa fall hamnat lite ologiskt i någon undermeny. Manualer innehåller för det mesta basala saker och ibland uppgår hälften av innehållet till hur man laddar batterier, öppnar batteriluckan, sätter fast objektivet i bajonetten och att manualen är återvinningsbar samt att batterier inte ska slängas bland hushållsavfallet.

Så visst är vi överens om det. Men jag har sett alltför många användare av pro- och semiprokameror som kör på "grönt läge" och där hjälper i alla fall manualen.

Du skriver att du sålt D800 och D4. Lämnar du Nikon för en övergång till Sony A7RII? Känner en hel del personer som i alla fall funderar på att åtminstone komplettera befintlig utrustning från N och C med A7RII, men jag känner ingen som sagt sig vilja ta steget fullt ut. Oftast beroende på sin objektivline.

//Lennart
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar