Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara tillägga att jag aldrig har sett någon kamera, oavsett pris, som vid enpunkts-AF hittat "fokusen helt bra när det var platta ytor".

Såvida man inte kopplar in en ev. befintlig IR-lampa. Då brukar kameran nypa fokus direkt.

På A7 går det att välja sökarupplösning mellan Normal ch High. Finns säkert något liknande på A7R II också - ifall detta ändrar sökarens refresh-rate så är det möjligt att flimret från belysningen (som ögat inte hinner se) kan ändras lagom mycket för att man ska slippa flimmer. Som exempel - jag har aldrig uppevt något flimmer i min A77 II eller i min tidigare "lånekamera" A77 (vilka är EVF-försedda)

Vill bara tillägga att jag aldrig har sett någon kamera, oavsett pris, som vid enpunkts-AF hittat "fokusen helt bra när det var platta ytor".

Såvida man inte kopplar in en ev. befintlig IR-lampa. Då brukar kameran nypa fokus direkt.

På A7 går det att välja sökarupplösning mellan Normal ch High. Finns säkert något liknande på A7R II också - ifall detta ändrar sökarens refresh-rate så är det möjligt att flimret från belysningen (som ögat inte hinner se) kan ändras lagom mycket för att man ska slippa flimmer. Som exempel - jag har aldrig uppevt något flimmer i min A77 II eller i min tidigare "lånekamera" A77 (vilka är EVF-försedda)

Kan tillägga att ytan var plan men det var typ av marmor och jämförelse inte direkt med 5d men kändes som om den inte hittade lika lätt som på 5d. Var bara en magkänsla jag fick men har inget bevis för det och är som sagt inte säker på att jag hade bästa inställningarna

Mönstrade ytor, tegelväggar etc etc är platta och ska inte bara gå, de ska vara dödslätta att fokusera på även om de lutar i förhållande till kameran.

Du skrev att du använde enpunkts AF, menar du då Flexible Spot? I så fall används kontrastfokusering och inte PDAF (så är det åtminstone på alla tidigare modeller). Jag tror inte det går att välja en enstaka av de 300 PDAF-punkter som finns på sensorn, utan vill man använda PDAF väljer kameran själv vilka som ska användas.

Hur testar man tracking på ett vettigt sätt i en fotobutik? ;)

Beroende på hur belysningen såg ut i butiken tror jag också en plan marmoryta kan vara svår för många kameror, men det beror förstås på hur ytan såg ut också. Svårt att över huvud taget dra några slutsatser av att testa i en butik (i synnerhet om man inte kan ta några bilder), annat än hur kameran är ergonomsikt (och där tycker jag version II är klart bättre en den förra med större grepp och avtryckaren på rätt ställe).

Jag har nog lite blandade känslor för Ming och hans rapporter. Jag tycker han i mycket är en raljant posör som gör sig onödigt fånig till och från och som skulle vinna på att tona ner den sidan lite.

Visst kanske inte allt är proffsigt skrivet och komplett med labbfoton som tex DP Review, men å andra sidan tror jag inte heller att det är det han utger sig för att rapportera.

Håller med att han kanske inte alltid uttrycker sig 100% logiskt och elegant, men vem av oss här på Fotosidans forum gör det?

Kan man bortse ifrån några få lite lätt ologiska eller ogenomtänkta formuleringar/meningar, så tycker jag att det han skriver är riktigt bra i övrigt.

Finns en bra massa ologiskt och osammanhängande raljerande ifrån många här (och vissa stunder säkert även ifrån mig själv)...

Jag gillar iaf hans rapporter starkt för att jag uppfattar de som ärliga och personliga.

Tycker han framstår som genuint intresserad av hur produkterna kan fungera i verkligheten. För honom och den typ av fotande han gör. Dvs en yrkesfotograf som är mer beroende av hur saker fungerar och hänger samman praktiskt i hans vardag - och att de ger honom fantastiskt bra bilder med snygga färger - än att de bara har perfekta mätvärden när man gör diverse labbtest eller pixelpeepar i mätstudio.

Kanske inte själv alltid håller med honom 100%, då jag är själv i en annan situation än honom och med andra krav, men jag har väldigt svårt att se honom som någon form av "posör" som du verkar vilja få honom till att vara. Tycker den typen av personangrepp och adjektiv som du kör med ovan känns helt fel.

Kan själv varmt rekommendera alla att läsa hans blogg och rapporter. Tycker de tillför iaf mig många intressanta aspekter som jag inte själv alltid tänkt på, eller hunnit ta del av. Förhoppningsvis kan alla och en var läsa hans blogg och avgöra själva vad de tycker om både honom och de erfarenheter han kommer med.

Detta oavsett om han skulle vara positiv, eller negativ, om en viss produkt eller varumärke som man själv använder eller vurmar för.

Bra skrivet Martin. En site jag följt och gillar ända sedan jag började med digitalfoto runt år 2000 är Luminous Landscape eller LuLa för de som är insatta.

Michael Reichmann som egentligen är tysk men verkat som välkänd yrkesfotograf i USA under en stor del av sitt liv innan han startade LuLa.

Han har alltid försökt vara öppen och ärlig i sina recensioner. Se hans senaste artikel om Leica S2 där han var betatestare av kameran.
Dessutom baserar han dem alltid på hur han upplever det är att jobba med kameran och hur han bedömer resultatet från kameran både på skärm och i stora utskrifter.

Nu råkar både han och hans kollega Kevin Raber vara ganska lyriska när det gäller Sony A7RII.
De har skällt ganska ordentligt på Sony tidigare för röriga menyer och många ologiska saker och rena idiotlösningar.

Nu kör gubbarna inga vanliga dSLR kameror längre. De kör endera mellanformat eller så är det spegellöst.

Så om de hävdar att Sony A7RII är en fantastisk kamera så är jag böjd att tro dem.

Att jag sedan den här gången inte vågade slänga ut mitt tillförlitliga Canonsystem med alla dessa otaliga objektiv och tillbehör beror delvis på feghet men också på att jag är för lat just nu för att hålla på att sälja av alla dessa prylar och bygga upp ett helt nytt system.

Michael Reichmann som egentligen är tysk men verkat som välkänd yrkesfotograf i USA under en stor del av sitt liv innan han startade LuLa.
Reichmann är född i England och växte upp i Kanada. Såvitt jag vet har han mestadels arbetat i Kanada under sitt varierande yrkesliv.

Han har alltid försökt vara öppen och ärlig i sina recensioner.
Ja, han hymlar inte med vad han tycker om en kamera. Ibland kan dock Reichmanns åsikter vara baserade på missförstånd om hur kameran fungerar. Han är också rätt envis att diskutera med. Har han bestämt sig för något så har han bestämt sig. :)

Jag tycker dock att både Ming Thein och MIchael Reichmann är väl värda att läsas. De kommer sällan med nya insikter om teknik, men har ofta bra synpunkter på användbarhet. Deras respektive åsikter om Sony A7RII är värda att begrunda.

Ken Rockwell är dock roligare än båda ovanstående.

Reichmann är född i England och växte upp i Kanada. Såvitt jag vet har han mestadels arbetat i Kanada under sitt varierande yrkesliv.

Ja, han hymlar inte med vad han tycker om en kamera. Ibland kan dock Reichmanns åsikter vara baserade på missförstånd om hur kameran fungerar. Han är också rätt envis att diskutera med. Har han bestämt sig för något så har han bestämt sig. :)

Jag tycker dock att både Ming Thein och MIchael Reichmann är väl värda att läsas. De kommer sällan med nya insikter om teknik, men har ofta bra synpunkter på användbarhet. Deras respektive åsikter om Sony A7RII är värda att begrunda.

Ken Rockwell är dock roligare än båda ovanståande.

Du har rätt och jag hade fel. Alltid trott karln var tysk från födseln. Den villfarelsen har jag nog haft med mig i 15 år. Så bra att du tog fram fakta. Nu har jag åtminstone ett missförstånd mindre lagrat i hjärnkontoret.

Inge testare är väl helt utan bias och subjektiva käpphästar. Så är man i faggorna att köpa en kamera så bör man kika på flera sådan ister som dessa båda. Tidningarnas tester ger jag inte mycket för. De har ofta en kamera för test under en mycket kort tid. Medan de mer inflytelserika siterna ofta har dem och testar dem under några veckor.

Du skrev att du använde enpunkts AF, menar du då Flexible Spot? I så fall används kontrastfokusering och inte PDAF (så är det åtminstone på alla tidigare modeller). Jag tror inte det går att välja en enstaka av de 300 PDAF-punkter som finns på sensorn, utan vill man använda PDAF väljer kameran själv vilka som ska användas.

Hur testar man tracking på ett vettigt sätt i en fotobutik? ;)

Beroende på hur belysningen såg ut i butiken tror jag också en plan marmoryta kan vara svår för många kameror, men det beror förstås på hur ytan såg ut också. Svårt att över huvud taget dra några slutsatser av att testa i en butik (i synnerhet om man inte kan ta några bilder), annat än hur kameran är ergonomsikt (och där tycker jag version II är klart bättre en den förra med större grepp och avtryckaren på rätt ställe).

*Lyckades googla mig till något som påminnde om det.
http://images.styleroom.se/image/scaled/normal/wf5d/1/46927.jpg

* ganska ljust i butiken 2.8, 250 på iso 400 om jag inte minns helt fel.

* Personal som hämtade saker på ett lager tvärs över butiken och gick att testa ganska bra att testa följande AF

Tycker som sagt af höll på och jiddra fram och tillbaka lite mer än 5d.
Syns i denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=uGi_ojpqNXk

Så du menar att om jag ska fota någonting och vill ha fokus på något särskilt då kan jag inte använda den bra AF utan får nöja mig med dåliga annars måste jag sätta på alla AF-punker och då fokuserar den random.?

(Flexible Spot) stämmer bra att det hette

Flexible Spot är kontrastavkännande, men du kan ställa in kameran att låsa på ett motiv och väljer den själv vad som passar bäst (enligt Sony). På min A6000 hoppar den vilt mellan kontrastfokus och pdaf, beroende på motiv och ibland blir det rätt. Vill jag vara säker på var fokus ligger kör jag manuellt. Jag kör enbart stillbidsfotografering.

Det är nog en konspiration, Bengt!
Vi får väl se om den lyckas tvinga Sony i konkurs ...

Gamla erfarenheter Per, för några år sedan dök det upp en främmande alien vid namn A55, med en tidig 16mp cmos sensor, märkliga jämförelser med 1ds kameror och gud vet allt, Ken Rockwell måste nog ha kräkat ner hela kameran innan han slängde den i nämaste soptunna, och för studio fotografering var den nog inte så lämplig ansåg några stycken.

Sony har upprört och kommer att uppröra, dom bryter mot en kameratradition som är fastgjutet sedan hedenhös.

Vet inte hur många gånger jag skrivit att efterföljare till A900 och A700 borde ha haft dom klassiska typiska DSLR egenskaperna som bland annat glasprisma sökare osv, A55 serien hade Sony kunna jobbat med utveckling av EVF och SLT för att se hur man stegvis kan förbättra, man behövde inte haft så bråttom att kasta sig in i ett nytt koncept alla fall inte med alla kamera modeller.

//Bengt.

Bra skrivet Martin. En site jag följt och gillar ända sedan jag började med digitalfoto runt år 2000 är Luminous Landscape eller LuLa för de som är insatta.

Han har alltid försökt vara öppen och ärlig i sina recensioner. Se hans senaste artikel om Leica S2 där han var betatestare av kameran.
Dessutom baserar han dem alltid på hur han upplever det är att jobba med kameran och hur han bedömer resultatet från kameran både på skärm och i stora utskrifter.

Nu råkar både han och hans kollega Kevin Raber vara ganska lyriska när det gäller Sony A7RII.
De har skällt ganska ordentligt på Sony tidigare för röriga menyer och många ologiska saker och rena idiotlösningar.

Nu kör gubbarna inga vanliga dSLR kameror längre. De kör endera mellanformat eller så är det spegellöst.

Så om de hävdar att Sony A7RII är en fantastisk kamera så är jag böjd att tro dem.

Att jag sedan den här gången inte vågade slänga ut mitt tillförlitliga Canonsystem med alla dessa otaliga objektiv och tillbehör beror delvis på feghet men också på att jag är för lat just nu för att hålla på att sälja av alla dessa prylar och bygga upp ett helt nytt system.

Nej varför skulle du ens komma på tanken att byta ut ett kamerasystem som du lärt dig att hantera och uppskatta under så lång tid, tycker inte att du är feg utan förståndig som kör vidare, samtidigt som Canon alltid har haft en mycket bra samling av fina objektiv. Det nya med A7-serien är väl annars möjligheten med adaptrar som ökar möjligheten till ett bredare objektivval, Nikon adapter med AF-möjligheter är redan på gång också ( SAR skriver om det )

Ken Rockwell är dock roligare än båda ovanstående.

Japp, brukar även läsa LuLa/Michael till och från, och som du säger bara bra att kunna få lite olika infallsvinklar på olika produkter, som tex A7RII i detta fallet.

En annan blog som jag väldigt gärna läser är photography life med Nasim Mansurov.

Skall även bli intressant att läsa vad han tycker om kameran. Vet att han gillar grundkonceptet med Sony A7-serien (även om han haft några få detaljer att anmärka på), och föregående A7R fick totalt 4.4 av 5 av honom.

Ken Rockwell vet jag aldrig hur seriöst man skall ta honom?

Han säger ju emot sig själv rätt mycket emellan varven. Dock; kan man se förbi hans speciella humor/provokationer, och filtrera bort mycket av hans motsägelser, så tycker jag faktiskt att han har en hel del sunda råd och inställningar till fotograferande och produkter. Men man får verkligen läsa honom lite emellan raderna, och inte vara någon lättstött typ. :)

Dock lite tveksamt om han kommer att ta upp A7RII (han gillar dock RX-100-serien, och det är nog första gången han fått upp ögonen för Sony på ett positivt sätt).

Ja, även om det i slutänden är klart viktigast att testa kamerorna själv, och gå på sina egna krav och bedömingar, så skall det ändå bli intressant att följa vad mer som skrivs om A7RII den kommande tiden.

Vi kan iaf vara eninga om att den fått extremt mycket uppmärksamhet (med rätta tycker jag), och att den rör om i grytan, och många som har starka åsikter om den (både positiva och negativa).

...

Jo, jag gillar även LuLa då den också ger den där personliga infallsvinkeln som jag ibland saknar på DPR, DXO och andra sajter (även om de också tillför och gör sin sak bra).

Här är länken till A7RII (för er andra som inte redan läst den): https://luminous-landscape.com/sony-a7rii-review-and-hands-on-report/

Att de sedan kan komma fram till lite andra slutsatser än tex Ming Thein beror nog till en stor del på att de håller på med väldigt olika typer av fotografering. Men just därav att det är nyttigt att läsa olika bloggar och perspektiv på saker.

Något som dock alla verkar vara extremt eniga om, är att menyer och mjukvarugränssnitt, kanske aldrig har varit Sonys allra starkaste sida (för att uttrycka det lite milt och dimplomatiskt).

Kan absolut förstå att du inte gärna vill byta ut ett helt komplett system, som man ändå i grunden är nöjd med - det hade inte heller jag gjort i samma situation.

Vet inte hur många gånger jag skrivit att efterföljare till A900 och A700 borde ha haft dom klassiska typiska DSLR egenskaperna som bland annat glasprisma sökare osv, A55 serien hade Sony kunna jobbat med utveckling av EVF och SLT för att se hur man stegvis kan förbättra, man behövde inte haft så bråttom att kasta sig in i ett nytt koncept alla fall inte med alla kamera modeller.

Jo, man kan iaf inte skylla på Sony för att inte vara innovativa. Håller med dig att det är få i branschen som prövar nya saker lika fort som Sony.

Därav att det är alltid extremt intressant att se vad de hittar på. Sedan kanske det ibland blir lyckat och trendsättande före andra tillverkare, och ibland inte fullt lika mycket.

Ibland så tänker de säkert rätt, men ligger några år före alla andra så att teknik inte är helt mogen eller att ergonomi/praktisk hantering inte alltid är helt genomtänkt eller på plats.

Jämfört med Sony är alla andra konservativa, men självklart så är ju både Canon och Nikon ultrakonservativa i jämförelse (på gränsen till att de är lite tråkiga ibland, men de gör ju å andra sidan nästa alltid väl fungerande redskap).

Kan ju säga, att om jag hade arbetat i kamerabranschen, så hade jag helt klart helst jobbat för Sony!

Jo, man kan iaf inte skylla på Sony för att inte vara innovativa. Håller med dig att det är få i branschen som prövar nya saker lika fort som Sony.

Därav att det är alltid extremt intressant att se vad de hittar på. Sedan kanske det ibland blir lyckat och trendsättande före andra tillverkare, och ibland inte fullt lika mycket.

Ibland så tänker de säkert rätt, men ligger några år före alla andra så att teknik inte är helt mogen eller att ergonomi/praktisk hantering inte alltid är helt genomtänkt eller på plats.

Jämfört med Sony är alla andra konservativa, men självklart så är ju både Canon och Nikon ultrakonservativa i jämförelse (på gränsen till att de är lite tråkiga ibland, men de gör ju å andra sidan nästa alltid väl fungerande redskap).

Kan ju säga, att om jag hade arbetat i kamerabranschen, så hade jag helt klart helst jobbat för Sony!

Vi har anmärkt på ett tidigt stadium att Sony måste anlita vana arbetande fotografer och höra på vad dom säger, Flera erfarna påstods sig se stora möjligheter vad gäller SLT när kamerorna en gång kom, framför allt gällande höga snabba bildserier, men Sony glömde samtidigt bort att en tänkbar köpare givetvis ville att flertalet av dom snabba bildserierna också skulle vara skarpa ( vet inte riktigt här vad man skall kräva om det är 6 eller 7 av 10 som bör vara skarpa )

Innebörden av att vara innovativ tål att diskuteras, bör det leda till avgörande skillnader och förbättringar mot en tänkbar konkurrent eller skall det räcka med bara en typ av prov om intresse fins där ute. EVF har funnits sin plats på mindre kameror och fått mera acceptans där, EVF har haft det svårt men gillas mer och mer, så alla nyheter gillas inte om det sker för fort eller avviker för mycket från välkända etablerade produkter.

Gopro-kamerorna blev framröstade som dom mest innovativa med en stor tillbehörslista av finurliga grejer alla fall på fotosidorna, och jag håller nog med om det.

//Bengt.

Starta gärna en egen tråd (eller leta rätt på en befintlig) för att diskutera Sonys innovationer generellt, så kanske vi kan hålla den här tråden till kameran i rubriken? Det börjar bli rätt mycket utsvävningar kring annat nu ...

Gamla A7R var det till och med någon testsajt som ansåg att den gav bättre detaljer än D800, fans det rapporter om liknande fenomen som artefakter även med den, kan inte minnas det, Varje parameter hos DXO visar på i princip samma värden som D800 har.

Är det rådigt att kolla på 100% med pixelstinna kameror, många säger nej till det.

//Bengt.

Det var bl.a. dPreview som i en del jämförelser såg mer detalj i A7r-bilderna. De naturligaste och mest förväntade problemen med A7r och även D800E var väl moiré. De saknar ju båda filtret. Men det finns ju verktyg i en del RAW-konverterare att parera detta med så det kanske inte är något man behöver ligga sömnlös för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar