Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej det är faktiskt en dålig jämförelse. Skärpa syns i bilderna och i utskrifter.
Fast om du överskärpet en bild lite så det börjar bli artefakter i som syns i 200% men inte i 100% kommer de inte synas i en utskrift förrän du har en utksriftstorlek som motsvarar 200%.
Tänk på att en normal utskrift motsvara en förstoring på 25-35% på bildskärmen.

Jag utryckte mig säkert lite kort.

Jag menar att man ska sträva efter högsta möjliga kvalitet., att kasta bort information ger en kvalitetsförlust som man i sonyfallet av någon underlig anledning inte kan välja bort. Liksom med porträtt, en del föredrar att ha softa objektiv eller att softa bilden efteråt men då är det fotografens val. Nästa gång fotar man repro eller landskap, stock, eller... kanske vill kunna redigera de sista detaljerna.

Kan man se felet på skärmen finns felet där, man ser det ju, räcker inte det? (Man kan också säga att det inte syns på facebook om man vill dölja detaljer / defekter.)

Jag är helt övertygad, att om Sony brydde sig, så skulle de (precis som Canon och Nikon kunnat sedan urminnes tider) erbjuda antingen:

1. Ingen komprimering alls.
2. En icke-förstörande (lossless) komprimering.

Visst, man kanske inte ser det enkelt förren man förstorar en bild, men betalar man för en "proffs-kamera" med dess skyhöga (Leica-höga) priser, så skall man både få dubbla minneskortsplatser och RAW-filer som inte komprimerats sönder (hur lite det än må vara).

Tom min två år gamla mobiltelefon kan ge mig helt okomprimerade RAW-filer. Då skall ett kamerahus som kostar närmare 30-40 KKR banne mig klara det - annars vägrar jag av princip.

Lite smågrus går väl bra att slänga på Sonykamerorna, det gör även ägarna av kamerorna. men nu ser jag att allt större stenar börjar att vina, Vi har regelbundet ända sedan första spegellösa kameran såg dagens ljus diskuterat dilemmat med svårigheten att ta fokus när mörkret kommer, A7RII överraskade på DPR för att det skall inte gå att nå -2ev och till och med -3ev enligt vad alla hittills trott ( vi känner till problemen med fokus och längre teleobjektiv )- nu var det med ljusstarka objektiv, där ingen hittills provat med sådana.

Men vi skall inte ens nämna eller prata om den här överraskningen, Sony nackdel med att man måste koppla kameran till datorn vid FW-hantering, den Sonyfadäsen upprepas oftare än vad man hinner ta bilder med en actionkamera. ( där med inte menat att den kritiken är fel på något sätt )

//Bengt.

Nu är det nog du som har svårt att hålla fokus Bengt!
Vad har firmwareuppgraderingstekniken med vilka fokusegenskaper A7r II har i mörker?

Sen är det för och nackdelar med alla konstruktioner och Sony verkar ju faktiskt ha flyttat en del gränser med A7r Ii som väl många trodde näst intill satt där p.g.a. någon naturlag.

Det finns obestridliga nackdelar med designen i A7-serien och det är att kameran får det ljuset vald bländare ger. Jag är dock osäker på om den designen som Anders varit inne på redan är nödvändig. Det att kameran svara på hur objektivets bländarring ställs kan ju vara en fördel om man faktiskt vill se i Live View/EVF hur exponeringen kommer påverkas av de val man gör i färdig bild. Nackdelen är som sagt att det kommer in mindre ljus än i en DSLR som ju alltid är helt öppen när den mäter.

Vi vet inte om detta kan ändras i dagsläget med en enkel firmwareuppdatering eller om det finns andra interlock som hindrar detta. Men det man kan göra är att vara medveten om detta och medvetenheten verkar faktisk öka. Nu lyfte man nyligen att ljusstarka objektiv kan parera detta och att man kör dessa fullt öppna eller näst intill. Då jämnar man ut oddsen en del. Redan nu går ju folk vilse i de alltmer sofistikerade och samverkande delsystemen som påverkar AF-egenskaperna så en firmwareuppgradering skulle ju även den öka möjliga val och kombinationer om de nu skulle vara möjliga.

Men det finns också en uppsida bortsett från att man i realtid kan se effekterna av sina exponeringsval i Sonys spegellösa kameror och det är att EVF:en faktiskt kompenserar så att du kan se vad du fokuserar på långt efter att det blivit omöjligt i en DSLR. Det är ju i princip binärt det med för en DSLR när det blir för mörkt att se vad man fokuserara på.

Med en Sony-spegellös (för det här handlar inte bara om A7-serien) och den elektroniska sökaren kan man fokusera manuellt med focus peaking och focusing aid förstoringen när man inte har en möjlighet att lösa uppgiften med en DSLR via OVF:en. De flesta DSLR:er har varken peaking eller EVF. Men det brukar DSLR-kramare inte tillmäta något vidare värde eller helt ignorera om man inte indirekt erkänner det när man diskuterar svårigheterna att sätta skärpan manuellt med ljusstarkaobjektiv gjorda för snabb AF. Då pratar man nämligen om behovet av mikroprismor och snittbilder som ju alla dagen DSLR-kameror ju saknar som standard då alla förväntas använda AF.

Kort och gott kan man uttrycka det så att: "vad hjälper en världens snabbaste AF på pappret, om man faktiskt inte kan se i sökaren vad man fokuserar på?".

Dessutom är det ju så att Sony tidigare infört en del andra intressanta tekniker som underlättar för fotograferna att sätta fokus. Redan i A550 kom ju face detection som Gary Friedman redan då var lyrisk över. Han kunde sätta skärpan på sina småungar genom störande förgrund som exv. en buske då kameran hittade rätt ändå. Sedan kom Eye-focus i A7:eek:rna, en teknik som nu ytterligare förbättrats i A7r II så den funkar utmärkt även med rörliga mål. Det här är nu så bra att en del talar om "paradigmskifte"/"game changing" för viss typ av fotografering. Det har plötsligt genom denna smarta teknik blivit mycket enklare och snabbare för de fotografer som välkomnar tekniken i A7r II att sätta skärpan rätt även på rörliga ansikten.

Är det inte så att vi borde tala om "effektiv snabbhet" och inte bara snabbhet snart. Vad spelar uppmätt snabbhet i ett labb för roll om det i fält inte är så att man hittar det där ögat lika lätt som en ladgårdvägg? Vad har man för nytta av fort men fel? Precision undervärderas konsekvent i dessa diskussioner och jag tycker väl att det börjar bli dags att väga in andra parametrar nu också nu när de tekniska förutsättningarna faktiskt förändrats och fortsätter förändras. Det är fortsatt lite väl mycket ryggmärgsreflexer när man pratar om dessa saker fortfarande och det kommer väl ta lite tid innan det går upp på allvar för folk vad som faktiskt hänt redan. När Canon och Nikon fortsatt verkar prioritera rå snabbhet så avviker Sony genom att använda de mycket snabbare bakbelysta sensorernas möjligheter till att göra AF smartare.

Jag tycker det är en både smartare och intressantare väg.

Sen har jag inte ens nämnt fördelen med att ha alla dessa sensorpunkterna på huvudsensorn istället för på en mindre AF-sensor med betydligt lägre upplösning och en enda strålgång att få i synk istället för tre som i en DSLR, vilket en del tillverkare fortsatt har problem med att lyckas med.

Senast ändrad:
Processorn måste jobba hårdare (de kämpar redan med batteritiden) och det måste till en bra algoritm som kan fatta beslut med många fler mätvärden. Det kan ta år att få till något bra. CaNikon ligger före men med annan teknik.

Ja det beror väl på hur man ser det. De har ju betydligt färre fokuspunkter att hålla reda på, på gott och ont. De har inget motsvarande Eye-focus som säkert är mer processorintensivt än det Nikon och Canon sysslar med i sin i detta avseende mindre sofistikerade AF-värld.

(NIkon har som sagt ansiktsdetektering, men antagligen inte ögondetektering.)

Det vore väl lämpligt att man kunde få välja om kameran ska komprimera filerna destruktivt?
Den som accepterar lägre bildfrekvens kanske hellre väljer okomprimerade filer (eller icke-destruktivt komprimerade filer). Fast bildfrekvensen borde väl snarare gå upp om processorn slipper komprimera filer?

F.ö. tror jag inte att komprimeringen belastar processorn samtidigt som AF:en letar ögon. (Om det ens är samma processor).

........................... Sedan brukar det vara så att om en CaNikon kamera har lite svagheter även på fokussidan så får vi inte veta det förrän en ny modell kommer.

//Bengt.

Har du helt missat trådarna om Canons AF-problem med de mer avancerade modellerna tidigare? Lyckligtvis så får ju folk faktiskt veta detta trots att tillverkarna själva inte känner för att sig med sina kunder. ... t.o.m. på Fotosidan.

Det vore väl lämpligt att man kunde få välja om kameran ska komprimera filerna destruktivt?
Den som accepterar lägre bildfrekvens kanske hellre väljer okomprimerade filer (eller icke-destruktivt komprimerade filer).

Håller med men det gör som sagt AF-träsket än mer komplicerat och det kräver att tillverkarna tänker igenom användardialogen bättre än den ofta ser ut idag. Redan idag går folk vilse i allt detta och får suboptimala resultat i onödan av det skälet.

Den som accepterar lägre bildfrekvens kanske hellre väljer okomprimerade filer (eller icke-destruktivt komprimerade filer).

Bildkomprimering tar processorkraft så kameran borde kunna leverera lägre antal bilder per sekund med komprimering påslaget under förutsättning att minneskortet är snabbt nog. Eller så finns det någon annan flaskhals i kameran som gör det nödvändigt.

Bildkomprimering tar processorkraft så kameran borde kunna leverera lägre antal bilder per sekund med komprimering påslaget under förutsättning att minneskortet är snabbt nog. Eller så finns det någon annan flaskhals i kameran som gör det nödvändigt.

Michael Reichmann antyder att Sony komprimerar för att kunna skicka filen snabbare genom huvudprocessorn och säkert också skriva snabbare till minneskortet
Jag håller med om att man borde låta användaren välja.

Fast i dessa forum blåses små saker upp utan proportioner.

Kommer det synas någon skillnad i en printad 70X100 cm bild om man jämför.
Troligtvis inte. Syns det inte i slutresultatet så är det en bagatell enligt mitt sätt att se det
Något de borde fixa av principiella skäl men som inte kommer påverka mitt val om jag skall köpa denna kamera eller inte.

Michael Reichmann antyder att Sony komprimerar för att kunna skicka filen snabbare genom huvudprocessorn och säkert också skriva snabbare till minneskortet
Jag håller med om att man borde låta användaren välja.

Fast i dessa forum blåses små saker upp utan proportioner.

Kommer det synas någon skillnad i en printad 70X100 cm bild om man jämför.
Troligtvis inte. Syns det inte i slutresultatet så är det en bagatell enligt mitt sätt att se det
Något de borde fixa av principiella skäl men som inte kommer påverka mitt val om jag skall köpa denna kamera eller inte.

Ser man skillnad i 100% crop räcker det för mig för att räknas som skillnad. Varför ska man skala ner/skriva ut bilder under dess kapacitet och sen säga att man inte kan se felen? Vi är ju pixelpeepare här? :) Nåja, kanske inte du. Det leder till den gamla frågan, vad är det då för ide med 42 eller ens 36mp upplösningsmässigt? :) Sen finns det folk som faktiskt använder bilderna i maxstorlek.

Finns det en intern flaskhals förstår jag, men nästan vi alla vill nog kunna välja när det ska komprimeras.

Mitt köpval styrs inte heller av denna detalj även om den stör mig.

Ser man skillnad i 100% crop räcker det för mig för att räknas som skillnad. Varför ska man skala ner/skriva ut bilder under dess kapacitet och sen säga att man inte kan se felen? Vi är ju pixelpeepare här? :) Nåja, kanske inte du. Det leder till den gamla frågan, vad är det då för ide med 42 eller ens 36mp upplösningsmässigt? :) Sen finns det folk som faktiskt använder bilderna i maxstorlek.

På Facebook och Instagram så kommer aldrig dessa artefakter att synas ivf. Det är en sak som är (nästan) säkert.

Finns det en intern flaskhals förstår jag, men nästan vi alla vill nog kunna välja när det ska komprimeras.

Mitt köpval styrs inte heller av denna detalj även om den stör mig.

Nu påstår Michael Reichmann och Kevin Raber att det syns vid 200-300% förstoring.
Alltså inte ens vid 100%. Så då får man ju fråga sig hur stor betydelse det har.
Du kan ledigt printa något större än lakanet till din dubbelsäng utan att ens komma i närheten av den förstoringsgraden.

Som sagt: läs Dpreviews artikel. Posterisering (färgreduktion) syns tydligt i 100% i deras exempel.

Antagligen märker man det inte så värst ofta, men risken ökar ju isolösare man använder kameran, och det är ju tråkigt att man inte kan utnyttja sensorns hela kapacitet om man vill exponera för att undvika att fräta ut högdagrarna i en scen med hög dynamik.

AF borde inte behöva påverkas.

Inte? Sony har säkert känt kravet att få till en så snabb AF att man kan locka över Canon-folk som vill köra A7r II med adapter och full snabb AF. Man har 46 MP att ta hand om rått. Man har ovanpå det fler fokuspunkter än någon annan dristat sig till att bjuda på tidigare. Man har dessutom Face detection och Eye-fokus med följande mer intelligent AF än någon annan konkurrent har att bekymra sig om.

Varför skulle inte dessa faktum sammantaget kunna ha lett fram till en kompromiss där man försöker minska datamängderna. Så frågan är var denna komprimering sker. Det är ju inte helt klarlagt om det bara handlar om att den sker precis innan data ska skrivas. Den kanske sker mycket tidigare för att man vill undvika att göra alla dessa trick med okomprimerad RAW-data och på så sätt vinna AF-prestanda med alla dessa finesser som man lagt ovanpå den vanliga fasdetekt-funktionen.

Nu påstår Michael Reichmann och Kevin Raber att det syns vid 200-300% förstoring.
Alltså inte ens vid 100%. Så då får man ju fråga sig hur stor betydelse det har.
Du kan ledigt printa något större än lakanet till din dubbelsäng utan att ens komma i närheten av den förstoringsgraden.

Javisst men om man inte printar alls utan försöker leverera max kvalitet till bildbyrå? Eller croppar? Alla har olika behov.

Sen, med en normalbra ickeretinasskärm, de defekter man ser i 200% syns också i 100%. 100% visar alla pixlar, sen handlar det bara om att titta efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar