Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man låter bli att fälla ut skärmen så minskar man risken för att den kan haverera med en jättefaktor. I princip har man eliminerat risken.

Det är väl med som alla andra finesser som en del inte tycker är användbara. De är inte ett minus om de är "ur vägen" om man inte använder dem. (Ett annat exempel är pekskärm.)

Man kan ju ha displayen i fickan också så löser man det problemet. Typ som man fjärrstyr D4 med en telefon.

Det har ju diskuterats en del om Sonys förstörande komprimering av RAW-filer har någon praktisk betydelse. Artikeln ovan hävdar att dynamiken kan bli lidande pga komprimeringen, och refererar till en webplats som reder ut det ganska bra.

Kort sammanfattning: vanligen märks det inte, men om man har lite otur kan det märkas tydligt.

Ja det är Lock On funktionen som inte fungera så bra med A7RII, det är samma med A77 II, DPR har en riktigt rejäl autofokustest av den också med mycket synpunkter och funderingar.

Men överlag uppfattade jag att A7RII fick över förväntan bra omdömen vad gäller autofokus, Att DSLR har bättre Lock on funktion, betyder ju inte att dom per automatik att dom är bättre på alla sätt vad gäller AF. DPR nämner ju att även DSLR-kamerorna inte alltid nyper fokus direkt utan velar dom också.

//Bengt.

Jag tror också att Sony framöver kommer slipa bort en del konstigheter. Jag har ju inte sett någon A7r II än men i min A7r så är det ju så att man ska vidta flera steg för att Eye-focus ska gå igång. Det finns även andra exempel på att vissa funktioner är gråade för att en annan funktion kanske inte är aktiv. Det man kan göra då är ju att exv. låta det vara möjligt att välja Eye-focus trots att Face Detection inte är på och istället slå igång den också automatiskt om användaren nu väljer att aktivera face detection. Det är för många onödiga steg ibland.

A7:eek:rnas gränssnitt har ända sedan start varit väldigt konfigurerbara och det är både bra och dåligt för det kan ju leda till att en slö eller okunnig "trial and error"-användare aldrig av sig själv hittat en del av funktionerna som kan vara av stort intresse för användaren.

Man kan ju omprogrammera många rattar och knappar samt även det som är tillgängligt under Fn (function)-knappen som ju styr vad som visas av funktioner på bakdisplayen och det är att grovt underutnyttja den ytan.. Idag ligger det ett band med 12 funktioner i nederkanten på displayen. Det gör 2/3 av skärmen tom. Jag tycker användaren själv kunde få bestämma om han vill ha 12 till i en grid i överkant av skärmen eller hur många han/hon själv vill ha. Det är ju gott om plats så yta är inget problem. Det skulle ändå bli 1/3 av totala ytan ledig emellan.

Jag har för mig jag läst någonstans att en testare tyckte att Sony delat upp funktionerna i olika grupper i menyerna som gjorde att man inte kunde få vissa kombinationer samtidigt som han efterfrågade. Det har jag känt också med A7r. Det skulle man lösa med en bättre utnyttjad bakdisplay. Allt ärr bättre än att tvingas ned i det vanliga menyträsket.

Alla som är bekanta med Sonykameror vet att det var först med A77 II som Sony försökt att få till en bättre autofokus som mera liknar dom systemen som dom bättre DSLR kamerorna har. Tycker det blir intressant för att man kan göra jämförelser med A77 II och att det är första gången som jag läst så omfattande autofokus tester av Sony kameror hos DPR, det som är bra och dåligt med A77 II har även Martin kommit fram till, han jämförde ju med D7100 bland annat.

Ja DPR skriver att det liksom är för mycket autofokusinställningar att hålla reda på, och att då några inte fungerar särskilt bra, A7R II har så små fokuspunkter, så DPR hoppades att Sony i kommande modeller skulle kunna härma D4s där man kan välja in olika antal av fokuspunkter runt mittpunkten. Lock on( att hålla kvar motivet )- borde kunna fungera bättre tyckte DPR vad gällde A77 II och det ser ut som att A7RII har samma problem.

DPR har ett 35mm objektiv påskruvat på A7R II där han testar kvickheten med autofokus, det känns allt lite konstigt att stå några meter i från ett hastigt rörligt motiv, det går ju inte allmänt att fotografera på det sättet, man riskerar att bli utslängd från sportarenorna om man skall springa med fotbollsspelaren på planen.

Ser fram i mot nästa kapitel med A7R II och vad överraskningen består av, dom skall jämföra sida vid sida med bättre DSLR-kameror.

//Bengt.

Hej, jag hoppar in i denna grabbiga diskussion :)
Fick precis ett mail från Cyberfoto där de skrev:
"Vi har fått information att vi kommer att få hem A7R Mk2 nu på fredag eller på måndag till veckan."
Frågan är hur många?
/Anders

Ska förstås inte vara "första BSI-sensorn" utan "första BSI-sensorn i en FF". Lika bra att korrigera detta annars får man väl Per på sig igen eller rent av moderatorn :).

Det har ju diskuterats en del om Sonys förstörande komprimering av RAW-filer har någon praktisk betydelse. Artikeln ovan hävdar att dynamiken kan bli lidande pga komprimeringen, och refererar till en webplats som reder ut det ganska bra.

Kort sammanfattning: vanligen märks det inte, men om man har lite otur kan det märkas tydligt.

Intressant. Många som har avfärdat detta med att det bara är teoretiskt snobberi som aldrig har någon som helst praktiskt betydelse.

Kanske detta kan snabba på för Sony att rätta till detta (iaf i framtida kamerahus då de inte är så bra på att uppdatera firmware i tidigare modeller, som tex Fuji som gärna portar bakåt nya funktioner/förbättringar).

Nej vem kan tävla mot Fuji vad gäller FW, har aldrig sett maken till så omfattande uppdateringar från Fuji-firman.
Jag tror vi kan lägga i hop alla övriga kameror vad gäller FW, Fuji vinner lätt ändå. tyvärr så kan inte ens Fuji lägga till någon ny knapp eller vred om någon önskar det med en FW, kamerahuset kommer nog att bli oförändrat för lång tid, ekonomiskt och behändigt.

Vad gäller FW och Sony så är väl chansen störst att få några FW under det första året, tror jag fick tre stycken under A77 första år, sedan var det stopp.

//Bengt.

Att en kameratillverkare släpper ut floder av firmware-uppdateringar är absolut inte nödvändigtvis bra i sig.

Granskar du ett tvärsnitt av alla dessa uppdateringar för någon specifik Fujifilm-kameramodell, så finner du att denna strida ström skulle ha kunnat begränsas högst avsevärt ifall de följde övriga tillverkares policy - att försöka göra respektive kameramodell någorlunda färdig vid lanseringen. Förvisso finns där "enhancements" bland Fujifilms uppgraderingar, men väldigt mycket är för att fixa problem som inte borde ha funnits där från början.

Att börja med marknadens absolut sämsta AF bland de spegellösa APS-C kamerorna, och sedan efter femtioelva förbättringar/uppgraderingar fortfarande ha sämre AF än de övriga ser jag för min del inte som något särskilt positivt. Att vinna en sådan tävling är väl knappast något att applådera...

;-)

Det är knappast ovanligt att kameratillverkare erbjuder uppdaterad programvara till kameror efter att de har börjat säljas. Vanligen utgörs uppdateringarna av rättade programmeringsfel, men ibland händer det att de även innehåller nya finesser, som t.ex. en av programuppdateringarna till Canon EOS 7D och flera av Fujifilms programuppdateringar till några av deras kameror.

Att kameratillverkarna försöker att göra respektive kameramodell någorlunda färdig vid lanseringen är det nog ingen som betvivlar, men hur bra de lyckas med den ambitionen varierar lite hit och dit.

Att en del tillverkare faktiskt inkluderar nya funktioner i programuppdateringar är knappast något att fnysa åt.

Jo, så brukar det ju vara. Och jag har verkligen inte fnyst åt att en del tillverkare även lägger in nya funktioner genom uppdateringar, är det så ni uppfattade det jag skrev? Det var i alla fall inte alls vad jag hade i tankarna. Och självfallet fnyser jag inte heller åt att tillverkarna fixar buggar via uppdateringar, det var inte alls det jag kritiserade.

Det får ju inte bli för mycket standard att kunderna skall göra jobbet hemma, för att tillverkaren släpper sin modell lite väl tidigt, annars tackar väl ingen nej till FW som förbättrar. Det har hänt att kameror gått helt i baklås också på grund av krångel med FW.

//Bengt.

;-)

Att en del tillverkare faktiskt inkluderar nya funktioner i programuppdateringar är knappast något att fnysa åt.

Nej, verkligen inte. Det är mycket bra att smärre eller större buggar kan fixas samt en del funktioner tillkomma.

Däremot är jag kritisk till Sonys sätt att överföra FW-filerna till kameran. Varför inte göra som de flesta andra fabrikanter? Dvs göra det så enkelt att man bara ska kopiera FW-filen till roten på ett minneskort.

//Lennart

Ja det är det många som frågar sig. Slår mig att det är något jag borde fråga Sony om...

Sedan ifall frågan kommer att kunna gå igenom alla nivåer och tränga igenom alla filter och nå fram till någon som dels fattar saken och dels har befogenhet att göra någonting åt det, är ju en helt annan fråga. :)

PS

Och jag har verkligen INTE fnyst åt detta, som många(?) tydligen tyckt att jag gjort. :)

Inte riktat mot dig. Läste bara PMD:s inlägg och höll med, men passade på att ge en liten känga åt FW-uppgraderingarna a la Sony. Alltså att kameran måste vara ansluten till dator. Risken ökar för att inladdningen ska gå käpprätt låååångt söderut.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar