Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta har ingenting alls med Sony att göra, gäller för alla "rena" spegellösa system. Även om nu någon annan skulle våga sig på att utmana Sony inom sektorn spegellösa fullformatskamer (hittills har jag inte sett ett enda tecken på detta, någonstans). Näe, Leicas M-kameror tillhör inte kategorin "spegellösa", de är mätsökarkameror. Och anpassade för brännvidder upp till max 90 mm. Dessutom innehåller de speglar... Och det var väldigt längesedan de var några utmanare.
Leica vänder sig väl till en annan kundkategori, men spegellösa är Leica M i allra högsta grad. Det går t.o.m. att montera en EVF på den. (Mätsökaren har f.ö. ramar upp till 135mm).

För de flesta är dock en Sony A7RII ett mycket, mycket bättre alternativ.

Tack för fint svar igen Gunnar! Northrup fann ju också att Metabonesadaptern hade svårigheter för de längre brännvidderna men var inne på nåt med "firmware update". Sätter fysikaliska lagar gränsen för vad on-chip-AF klarar kan man kanske se det som en återvändsgränd för spegellöst. Vad gäller mitt skruvdrivna (Minolta 400 mm - sorry om OT!) är det ändå överaskande exakt i AF:en. Blir dock inte klok på mikrojusteringen, som jag tror jag gjort efter konstens alla regler - vissa bilder blir klockrena medan andra inte blir det. Verkar som om fokalavståndet har betydelse, skarpt på oändligheten men inte på 10 meter oftare än vice versa.

Här är förresten ytterligare en länk till en seriös snubbes blogg om längre telen (läs Canon!) till a7RII: http://joshanon.com/blog/2015/08/09/from_canon_to_sony_almost

LA-EA4 lär ha den gamla AF-modulen som sitter i A55, det blir alltså en SLT kamera, så med den adaptern förlorar man också C:A 30 % av ljuset, vilket även A77 och A77 II gör. A77 II är vad man kan se hos DX0 lite bättre trimmad och får något högre tal vid deras sport-parameter. Så skruvar man på LA-EA4 på en högpresterande A7R II så lär den tappa en del inom lågljusområdet.

//Bengt.

Nä, jag tror att EA2 möjligen har A55-tekniken men EA4 har nog den som satt i A65 som ju var snikversionen som lanserades med samtidigt med första A77:an om jag inte minns fel. Jag har ju kört EA2 länge och den har funkat bra för mina behov tycker jag men idag kör jag mest EA3 med A-mounttelezoom som har stabilisering och AF-motor inbyggt i optiken. Då slipper man också förlusten spegeln ger. Men kommer det en EA5 för FF så är den välkommen den med om det är tekniken från A77 MK II i den.

När det gäller längre telen eller telezoomar på adapter, så tycker i alla fall jag att det är en showstopper om de saknar bildstabilisering. Det var av det skälet jag sålde mitt Sony 70-400 G. Enda alternativet jag tycker jag hade var något av Sigmas A-mount telezoom med inbyggd Sigma OS (optisk stabilisering). Problemet är bara att de konstruktionerna nu är gamla för Sigma slutade ju göra A-mountobjektiv med OS eftersom Sony A-monthusen ju hade antiskak. Jag tror inte de riktigt fattade att dessa objektiv kan användas även på E-mounthus som ju saknar stabilisering. Men långa telezoomar utan bildstabilisering är helt hopplöst tycker i alla fall jag, så jaq hoppas Sigma tänker om och allra helst gör lite nya moderna telezoomar även till E-mount.

Det är säkert så att man med långa telen eller telezoomar får problem med följande PDAF på sensorn men för de som upplever det så kan man som sagt koppla på en Sony-adapter med halvgenomskinlig spegel och dedikerad AF-sensor. Då funkar det faktiskt hyfsat. Jag har haft Sigmas 150-500mm på min NEX 7 på safari flera gånger och jag tycker det gått över förväntan trots att det varit gamla EA2:an. Jag brukar undvika 500mm då objektivet tappar lite där men på 400mm så motsvarar ju det ändå 600mm med förlängningsfaktorn på en APS-C kamera som NEX 7. Så det finns ju faktiskt alternativ för de som kör Sony/Minolta rakt igenom. Dagens diskussion har ju mycket gällt Canon-objektiv på det nya A7r II-huset men det finns ju faktiskt också mellan 300 och 400 olika typer av A-mountobjektiv som man kan använda med Sonys adaptrar.

Senast ändrad:
Ja, det är bara priset som är fel. :)

Det är förvisso aldrig fel med många pixlar, men man kanske kan hoppas att det kommer en billigare, liknande, kamera med lite lägre pixeldensitet från Sony i framtiden.

Ja, det är bara priset som är fel. :)

Det är förvisso aldrig fel med många pixlar, men man kanske kan hoppas att det kommer en billigare, liknande, kamera med lite lägre pixeldensitet från Sony i framtiden.

Den lär väl gå att köpa för halva priset eller lägre om ett år, med tanke på hur det brukar se ut med priset på Sonys spegelfria kameror (nya och begagnade).

Vad baserar du det på?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2897736
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2286512
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2601670

Snarare en 1000kr billigare om ett år enligt en snabb koll. Så inga halva priser.

Tja. en A7R kostade på Cyberphoto c:a 23.000:- när en introducerades. Nu c:a drygt 13.000:-.
En A7 har gått från c:a 17.000:- till c:a 9.900:-. Vid vissa tillfällen 8.990:-.

Detta sedan början av 2014. Går bara att se oktobers 2014 statistik men vi bör nog snacka början av 2014

Så visst sjunker de ganska kvickt.

Intressant att det största prisfallet på a7R inträffade innan 2:an introducerades i juni. Med en långsammare lanseringstakt än den närmast hysteriska Sony haft på a7x..-sidan hade väl prisläget varit stabilare. Dessutom verkar lanseringarna varit prematura för en del modeller med problem som bara delvis fixats med firmwareuppdateringar. Nikon lär vara extremt noggranna med sina tester innan en ny modell släpps. Något Sony bör ta efter då de förlorar trovärdighet med sina överhypade announcements bl a via sina "artisans". Jag menar det verkar uppenbart att AF:n fungerar dåligt i svagt ljus (jfrt med DSLR) och supporten för oss som investerat i A-mount objektiv är närmast att beteckna som ett svek. Vissa Canonobjektiv fungerar bättre!

Nu är det nog så att det finns många A7R-ägare som är väldigt nöjda med sina kameror. Främst det som fotograferar lite lugnare motiv och som önskar hög upplösning och DR. Dessutom många som kör den med adapter och manuell fokusering med olika objektivfabrikat.

Den har inte heller volymtillverkats lika mycket som A7 och en ÅF förklarade det hela med att Sony med A7RII aviserad vill nå en bredare grupp som önskar lite rappare AF och därtill med sin nya bakbelysta sensor matcha Canons nya 50 mp 5Ds/5DsR. Den gruppen är nog större än den ovan nämnda. Det kan vara en förklaring. Att ha ett antal A7R som hyllvärmare när II:an släpps hade nog varken gjort ÅF eller Sony glada.

Jag har själv en A7R och är mycket nöjd med den. Kör den parallellt med en Nikon D800 (som har samma typ av sensor). Men jag plåtar mest lugna motiv med den. Enda nackdelarna jag upplever är avtryckets placering samt den mekaniska slutarens vibrationer. När snabbare AF behövs kör jag D800.

Jag håller med om att supporten för A-mount länge varit dålig och det var en av orsakerna till att jag sålde all A-mount, kameror som objektiv och bytte tillbaks till Nikon. Körde även Canon som också såldes när jag upptäckt D800:s och A7R:s överlägsna DR och vid det tillfället hade Canon heller ingen kamera i FF-segmentet som hade på långa vägar lika hög upplösning.

Men visst kan prissättning och plötsliga prissänkningar ibland sätta myror i skallen på en. Men förklaringen jag fick betraktar jag som i alla fall sannolik trots att det är konstigt att prisdumpa en kamera ganska länge innan ersättaren kommit på marknaden.

Tja. en A7R kostade på Cyberphoto c:a 23.000:- när en introducerades. Nu c:a drygt 13.000:-.
En A7 har gått från c:a 17.000:- till c:a 9.900:-. Vid vissa tillfällen 8.990:-.

Detta sedan början av 2014. Går bara att se oktobers 2014 statistik men vi bör nog snacka början av 2014

Så visst sjunker de ganska kvickt.

Okej efter som att ni inte verkar kunna läsa diagram så hjälper jag er att räkna ut detta.

A7
16 Oktober 2013: Pris 14590:-
16 Oktober 2014: Pris 9990:-
Säkning på ett år: 4600:-

A7R
16 Oktober 2013: Pris: 20390:-
16 Oktober 2014: Pris 18990:-
Säkning: 1400

A7S
6 April 2014: Pris: 19990:-
16 Oktober 2014: Pris 19990:-
Säkning 0:-

Medelsäkningen på A7-serien är 2000:- på ett år.

Den lär väl gå att köpa för halva priset eller lägre om ett år

Är alltså rent snack men om ni har andra siffror så hänvisa till detta och inte några hörsägen.

Källorna för introdatum är wikipedia och priser prisjakt.nu

Det man lätt glömmer i prissättningen är att dollarn gått upp MYCKET på två år.
Därför är A7rII förhållande dyr.
dollarn var 6.8 för ett år sedan härom dagen toppade den nästan på 2 kr högre

Kollar man på en A7r som nu går att få för 12600 efter sony cash back (köpläge snart :) ) och ändå verkar det ej säljas många......

På adorama eller bhphoto i USA får man ge $1898 x 8,51 *1.02 = 16475 kr !!!! detta utan moms eller sales tax (1.02 är Visa/Mastercard pålägg)

Sedan som vanligt
Är det tillräckligt många som köper för priset A7rII släpps för sänker SONY inte . Säljer de färre än prognos får de droppa. De vet nog vad de har tillverkat..... Får ju hyffsad kritik

Och visst menas väl begpriserna efter två år? Att nypriserna sjunker när efterträdare lanserats är väl inget att tala om? Det brukar vara cirka halva nypriset på utgående modell.

Visst överdrev jag lite, men historiskt har priserna på spegelfria kameror i allmänhet sjunkit rätt så snabbt, vilket också förstås medför att begagnad kameror går att få riktigt billigt trots att kamerorna fortfarande tillverkas. Sonys prisstrategi är inte alltid så lätt att förstå. T.ex. var A6000 väldigt lågt prissatt redan vid introduktionen, medan nu A7R II är riktigt dyr jämfört med många andra avancerade kameror.

Tror Sony tyvärr vet va de gör. Säljer de inte tillräckligt sänker de. Vill de hjälpa till att sälja i ger de erbjudande om cash back. Verkar som A7r ligger neremot inköpspriset. Verkar gå trögt. Frågan är om de sänker mer innan cash backen upphör och den blir 900 kr dyrare för kunden. Lär ju inte sälja bättre då. Kan inte vara roligt att ligga på massor av hyllvärmare då....

A99 fick mycket kritik för att vara dyr. Det dröjde länge innan den började sjunka.
Tror att pga dollarn kommer priserna generellt att stiga gällande alla kameror. Det som kanske räddar oss är att euron inte är så stark heller. Annars säljer de nog de kameran de producerar i USA där är den ju rätt billig
A7r kostar i USA c.a. 27800 mot 35 000 här. Skillnaderna är våran moms. Räkna man sedan ner den från 27800 till ett dollarpris på 6.5 blir det 22 000 vilket väl liknar A7r, dock med moms 26 500 kr.
Så dyr är den nog mest i Sverige och möjligen EU inte USA eller Kina

Cyberbphoto hade den 19 aug som lagerstatus men har tagit bort det. Någon som hört någonting alls om leveransen till Sverige. Många har fått den utomlands verkar det som

Är det verkligen dollarkursen som styr priset i Sverige? Har inte yenen störst betydelse?

Kan så vara. Skulle dock gissa att USA är största marknaden för A7or och kan man sälja den där för ett pris så sätter man det. Jmf priset på A7r billigt i Sverige nu då den kom innan dollarn gick upp. Att köpa en A7r i usa blir dyrt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar