Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det någon multiexponering i en Sony A7R II?
Har letat men hittar ingen info om det, mer än att det verkar finnas någon "app"? som slår ihop 2 jpeg bilder.

Tror inte att den funktionen finns i kameran (har inte sett den i någon spec). Finns den i en app betyder det att Sony anser det vara en sällan efterfrågad funktion. Multipelexponeringsfunktionen försvann från praktiskt taget alla kameror när de digitala sensorerna kom. Nikon verkar dock ha funktionen i sina kameror, och Canon i någon.

Du är medveten om att det är mycket enklare att åstadkomma det resultat man vill ha i bildbehandlingsprogrammet efteråt, där man får mycket bättre kontroll? Skulle säga att metoden med att multipelexponera direkt i kameran blev helt föråldrad när vi fick digitala bildsensorer. Såvida man inte vill göra sitt bildskapande besvärligare? Eller mera slumpartat?

Snarare är det så att man gör det mer besvärligt om man i efterhand ska multiexponera i datorn. I kameran ser man ju resultatet direkt och kan göra en ny om man tycker att det behövs. Synd att det inte går.

Kan så vara. Skulle dock gissa att USA är största marknaden för A7or och kan man sälja den där för ett pris så sätter man det. Jmf priset på A7r billigt i Sverige nu då den kom innan dollarn gick upp. Att köpa en A7r i usa blir dyrt....

Just det! Just a7R skiljer väldigt mycket i pris här och där. Kanske en effekt av den billigare dollarn när den köptes in som du skriver och möjligen också pga av lanseringen av den nya modellen a7RII även om det största prisfallet inträffade innan den nya lanserades. FF 36 MP-kamera för 13 papp måste ju vara rena fyndet. Funderar faktiskt på denna i stället än den nya, trots avsaknad av IBIS och alla andra sköna specs som tvåan har...

Den lär väl gå att köpa för halva priset eller lägre om ett år, med tanke på hur det brukar se ut med priset på Sonys spegelfria kameror (nya och begagnade).

Precis! En bit in på produktcykeln så droppar nu priserna markant på Sonys A7-serie. Jämför man med hur det var med den gamla A700 som Sony hade på menyn väl länge och hårdnackat vägra sänka priset fast den var omkörd av konkurrenterna, så är förändringen dramatisk och smått strålande för konsumenternas del. Möjligen är läget sämre just nu till följd av en sämre växelkurs men det kan väl förhoppningsvis ändra sig det med vad det lider.

Dpreview har fått upp en artikel, läsvärd
http://www.dpreview.com/articles/8792409826/tech-in-sony-s-a7r-ii-and-why-it-matters

"Stay tuned as we continue our in-depth testing, including a segment where we pit the a7R II against some of the best AF systems in DSLRs... the results may surprise you."

Låter intressant, kan det vara så att AF-systemet är likvärdigt/bättre än vissa DSLR:er?

Jag tror alla förbättringar av AF som blivit möjliga med den nya sensortekniken (BSI), vilken gör att man nu inte har några problem med att kretsarna måste trängas med de ljusinsamlande ytorna på samma sida av sensorn kommer bli en revolution i sig. Tidigare har diskussionen gått så att BSI inte skulle ge några större effektivitetsvinster på större sensorer men nu handlar det om helt andra saker än ljusinsamlande också och det är det som är det verkligt nya och spännande. Det hade vi kanske inte väntat oss.

Nu får man uppenbarligen plats med en massa saker man inte kunnat få plats med tidigare på själva sensorn. Mycket snabbare utläsning och processning gör att man hinner göra saker man inte riktigt fixade att göra tidigare. Det ger helt nya möjligheter.

Eye-fokus är en mycket spännande teknik som faktiskt inte är ny i A7r II utan kom redan i de första A7:eek:rna A7 och A7r. Många har nog bara inte fattat att funktionen finns även i dessa kameror. Jag slet mitt hår först för Sony hade som vanligt dolt denna funktion i de första A7:eek:rna väl. Det krävdes en video på "koreanska" för att jag skulle förstå hur man fick igång det.

Nu är tekniken ytterligare förfinad och mycket snabbare och just att den kan automatiskt växla mellan Eye-focus och Face Detection (som är en förutsättning för att Eye-focus ska fungera) gör ju det hela än mer flexibelt särskilt som kameran verkar fokusera mest precis med de inställningarna). Man talar om "game changing" för bröllops-, barn- och gatufoto. Det är precist och oöverträffat snabbt när det gäller att sätta skärpan på ögonen. Ska bli intressant att få fler rapporter från folk som faktiskt använder funktionerna i dagliga livet längre fram. Vad är alternativet med en DSLR?

Jag tror att det kan bli så att när folk fattar värdet av dessa små finesser och hur de levererar värde i fotografers arbete och vardag så kommer dessa kanske att vara mycket viktigare än mycket annat. Det blir ju heller inte sämre av en mycket bra bildstabilisering som även det ökar chanserna att få skarpa bilder under svåra förhållanden. Till sist handlar det väl ändå om snabbhet för att inte missa motiv och om att den går att kombinera med hög teknisk bildkvalitet och en högre andel "keepers" än om dessa nya funktioner inte funnits. Även den nya tysta och vibrationsfria slutaren är en förbättring mot framförallt varenda DSLR men även med tidigare A7:eek:r.

Om jag jämför med min A7r, så kan nu Sony i princip bocka av de flesta negativa synpunkter jag haft på min A7r. Det finns väl bara två verkligt negativa saker med denna nya modell och det är att den blivit större (tjockare) och nära 2 hekto tyngre. Så jag får se vad jag gör i framtiden med kommer det en A7000 som ersättare till min NEX 7 och den håller samma formfaktor som NEX 7:an så vete sjutton om jag inte väljer den istället och med de flera gånger mindre datamängderna från en ASPS-C kommer en sådan kamera att få ännu vassare AF än A7r II och för mig tror jag det mest spännade med dessa kamerorna kommer vara just AF-förbättringarna och bildstabilisering även med gamla fasta manuella objektiv.

Tror inte att den funktionen finns i kameran (har inte sett den i någon spec). Finns den i en app betyder det att Sony anser det vara en sällan efterfrågad funktion. Multipelexponeringsfunktionen försvann från praktiskt taget alla kameror när de digitala sensorerna kom. Nikon verkar dock ha funktionen i sina kameror, och Canon i någon.

Canon har funktionen i 5D III, 5DS(R), 1D X, 7D II, 70D, kanske även i de nyare tre- och fyrsiffriga modellerna. Det är en trevlig och kreativ möjlighet. Jag uppskattar funktionen och använder den flitigt.

Nu är tekniken ytterligare förfinad och mycket snabbare och just att den kan automatiskt växla mellan Eye-focus och Face Detection (som är en förutsättning för att Eye-focus ska fungera) gör ju det hela än mer flexibelt särskilt som kameran verkar fokusera mest precis med de inställningarna). Man talar om "game changing" för bröllops-, barn- och gatufoto. Det är precist och oöverträffat snabbt när det gäller att sätta skärpan på ögonen. Ska bli intressant att få fler rapporter från folk som faktiskt använder funktionerna i dagliga livet längre fram. Vad är alternativet med en DSLR?
Alternativet med en och annan Nikon spegelreflex av senare årsmodell är ansiktsigenkänning ("face detection"). Jag tror inte att ögon-fokus finns i spegelreflexkameror (än).

Ögonfokus i min A6000 går också över till ansiktsigenkänning om en inte hittar ett öga, så det är inte unikt för A7R II.

Jag antar att AF-sensor i en DSLR inte alls har samma upplösning som bildsensorn. Därför kommer det vara svårt att göra en eyedetection eller face detection bättre än en mirrlesskamera.

Canon har funktionen i 5D III, 5DS(R), 1D X, 7D II, 70D, kanske även i de nyare tre- och fyrsiffriga modellerna. Det är en trevlig och kreativ möjlighet. Jag uppskattar funktionen och använder den flitigt.
Tack för informationen!

Självfallet finns det människor som uppskattar denna funktion, även om jag själv finner den helt poänglös. Å andra sidan älskar jag vissa funktionenr man kan hitta i somliga kameror, även om jag emellanåt möter en och annan idiot som inte förmår att uppskatta dessa alls, trots min egen entusiasm! :)

Hoppas det framgår att jag syftar på att det är jag själv som är idioten i detta fall. Men vad värre är, att jag i likhet med de idioter jag som sagt ibland kan möta (och diskuterar andra funktioner), inte förmår att uppskatta funktionen med multipelexponeringnar direkt i kameran, trots din och vissa andras entusiasm för denna! :)

Dpreview har fått upp en artikel, läsvärd
http://www.dpreview.com/articles/8792409826/tech-in-sony-s-a7r-ii-and-why-it-matters

"Stay tuned as we continue our in-depth testing, including a segment where we pit the a7R II against some of the best AF systems in DSLRs... the results may surprise you."

Låter intressant, kan det vara så att AF-systemet är likvärdigt/bättre än vissa DSLR:er?
Nej, det finns inga tekniska möjligheter för AF-systemet i en "ren" spegellös kameras att bli likvärdig eller bättre än en "tjockkamera" i ALLA avseenden.

Men!
AF-systemet i kameror som A7R II kan rejält överträffa det i DSLR-kameror i VISSA avseenden.
Men i vissa andra avseenden kommer "tjockkamerorna" vara bättre, och förbli bättre även i framtiden.

Drömmen om en kamera som kommer att bli bäst på allting i alla avseenden kommer aldrig att bli uppfylld - ledsen att behöva vara en sådan "party spoiler".

Men det går förstås att komma betydligt närmare än vad som är möjligt med dagens teknik. Först ett klargörande: DSLR- och "tjockkameror" är INTE samma sak.
Sonys EVF/SLT-kameror är "tjockkameror" men INTE DSLR-kameror. Därav dumpningen av bokstaven "R" i deras benämning, eftersom detta betyder Reflex. A77 II t.ex. är inte en spegelreflexkamera, utan en "spegellös" kamera, fast med en separat kanal för AF-systemet precis som DSLR-kamerorna.

Vilket gör EVF/SLT-konceptet till det ENDA som har framtida potential, efter att kameraprocessorerna har blivit ännu snabbare, att köra såväl med PDAF Off-Chip som med PDAF On-Chip samt CDAF. SAMTIDIGT!

Men de kan förstås aldrig bli lika små som "rena" spegellösa kameror, det är fysikaliskt omöjligt. Som sagt, hur man än vänder sig, så...

Kommer förstås att bli intressant att se vad det är DPReview menar. Rent allmänt skulle jag dock om DPReview vilja säga att de från att tidigare ha värderat Sonys kameror sämre än de förtjänar, så verkar A7R II ha fått dem att tippa åt andra hållet så att de blivit lite väl översvallande. Inte för att det de skrivit om den har varit direkt fel, men att när de funnit att dess AF presterar bättre i vissa avseenden än DSLR-kameror så har de generaliserat detta till att gälla under ALLA förhållanden. Vilket jag hävdar inte kan vara möjligt.
.

Ögonfokus i min A6000 går också över till ansiktsigenkänning om en inte hittar ett öga, så det är inte unikt för A7R II.

Facedetection är bastekniken för utan den kan man inte få igång Eye-focus överhuvudtaget. Men det har uppenbarligen hänt något där för tidigare har facedetection varit lite av ett sorgebarn för en del som upplevt att kameran missat att sätta fokus i just det läget men att samma kamera fungerat utmärkt när face detection avaktiverats. Tekniken har lovat mer än den hållit i en del tidigare kameror.

Nej, det finns inga tekniska möjligheter för AF-systemet i en "ren" spegellös kameras att bli likvärdig eller bättre än en "tjockkamera" i ALLA avseenden. ............................
.

Men det är ju just det Gunnar. Om du läser den ganska bra genomgång som dPreview gör av både AF-systemet och andra delsystem som påverkar slutresultatet så samverkar ett antal saker i denna kamera till att den exv. förmår att mer precist än något annat sätta skärpan på ett öga även på rörliga mål och det verkar dessutom som att den då är snabbare än i andra inställningar. Det är en bra fördel mot allt annat som kräver att fotografen själv hittar dessa ögon. Det här handlar ju om teknikstöd som finns eller saknas.

Sedan beror det ju på vad det är man sätter lampan på. I en DSLR har vi fortsatt denna elektromekaniska spegel som DSLR-användare tvingas parkera om de ska slippa vibrationerna av den. MLU finns som bekant inte på spegellösa och det är en stor fördel. Med den bättre slutaren i A7r II så får man ner skakningarna än mer i jämförelse även med A7r.

Många betonar snabbheten i exv. Canons lösningar men den har ju ett pris för den förutsätter en dum lösning som saknar återkoppling. Fortfarande läser vi mängder av klagomål över att Canon-kameror inte fokuserar korrekt. AF står i det fallet mer för "out of focus" än "autofocus".

Canon och andra tillverkare som envetet håller fast vid DSLR-tekniken har problem med denna kompromiss mellan snabbhet och precision. De har dessutom problem med att synkronisera tre strålgångar istället för en. Den till sensorn (som avspeglas i Live View, den till AF-sensorn och den till mattskivan i den optiska sökaren. Vi bortser ofta från problemen med detta men de är där. Det vet alla som någon gång försökt att byta en mattskiva och schimsa in den så fokus upplevs korrekt.

Sedan har vi detta med fokusering i mörker och där har man under vissa omständigheter en fördel med en OVF men i andra inte. Med en EVF så kan man se i mörker till följd av den signalförstärkning som kan ske i dessa (sker automatiskt). det innebär att man långt efter att det blivit helt omöjligt att se ett motiv i en OVF kan både se och sätta fokus med en kamera med OVF på det avstånd man får IR stöd. På längre håll kan man fortsatt lösa problemet med manuell fokus och focus peaking med focus aid - förstoring. Med OVF i en DSLR så måste man gissa sig till vad man ska fokusera på för det kan inte kameran hjälpa en med.

Gissar sig till hur man ska sikta måste man även göra med en del proffskameror som fortsatt är handikappade när man exv. likt pressfotografer i folksamlingar höjer kameran på raka armar över huvudet utan att ha en aning om hur bilden kommer bli. Har man en vinklingsbar display så ser man på ett helt annat sätt hur bilden kommer bli.

Det är väldigt komplext med AF och AF-prestanda och det handlar inte bara om att snabbt fokusera. Det ska fokusera rätt också och alla dessa små förbättringar man gjort de senaste åren i Sony-kamerorna medverkar till detta. Det är först nu alla dessa saker verkligen börjar falla på plats i A7r II och jag tror fortsatt att det här bara är början på vart en den smarta AF-tekniken är på väg. I det ljuset känns den gamla DSLR-tekniken verkligt antikverad.

... för ovan på detta finns ytterligare en stor fördel och det är tillverkningsprocessen och tillverkningskostnaderna. När väl denna elektronik och logik finns så är den mycket billigare och enklare att implementera än den gamla elektromekaniska tekniken i DSLR:er. När det gäller ett annat mått på snabbhet, seriebildtagningshastigheten så har DSLR:er nått vägs ände. För spegellösa finns i rpincip inte de begränsningarna vilket Sony redan visat i en del av sina nya kameror (t.ex. i de avancerade kompakterna).

Här har de stora tungfotade tillverkarna verkligen något att fundera över.

Gissar sig till hur man ska sikta måste man även göra med en del proffskameror som fortsatt är handikappade när man exv. likt pressfotografer i folksamlingar höjer kameran på raka armar över huvudet utan att ha en aning om hur bilden kommer bli. Har man en vinklingsbar display så ser man på ett helt annat sätt hur bilden kommer bli.

..

I det ljuset känns den gamla DSLR-tekniken verkligt antikverad.

...

för ovan på detta finns ytterligare en stor fördel och det är tillverkningsprocessen och tillverkningskostnaderna. När väl denna elektronik och logik finns så är den mycket billigare och enklare att implementera än den gamla elektromekaniska tekniken i DSLR:er. När det gäller ett annat mått på snabbhet, seriebildtagningshastigheten så har DSLR:er nått vägs ände. För spegellösa finns i rpincip inte de begränsningarna vilket Sony redan visat i en del av sina nya kameror (t.ex. i de avancerade kompakterna).

Här har de stora tungfotade tillverkarna verkligen något att fundera över.

Vinklingsbar display har ju sina för- och nackdelar. Nackdelen är att det är svårare att göra en rikitigt vädertät konstruktion, och många yrkesfotografer som tycker att det metsadels är onödigt och ytterligare en sak som kan haverera i "stridens hetta".

Själv så uppskattar jag det dock väldigt (på min DSLR - inget som har med OVF vs EVF att göra). Men det är säkert en avvägning för många (är ju själv bara amatör och har inte alls samma krav som yrkesfotografer).

Tror att vi alla till slut hamnar på EVF istället för OVF, men idag är det både klara för- och nackdelar med bägge lösningarna. Därav att OVF inte är antikt idag. Finns många rationella orsaker till detta val för många fotografer.

Gällande priset är jag dock mycket fundersam. Vad jag hittintills sätt av Sonys priser (som ändå är de som är ledande på fullformats spegellösa) så är de betydligt högre än motsvarande priser ifrån Nikon. Så den där effekten att man skulle spara pengar med tillverkning av spegellöst verkar iaf inte komma oss kunder tillgodo alls. Snarare tvärt om alltså.

Däremot så håller jag helt med om att det *borde* vara billigare. Tyvärr är inte verkligheten där.

Om du läser den ganska bra genomgång som dPreview gör av både AF-systemet och andra delsystem som påverkar slutresultatet så samverkar ett antal saker i denna kamera till att den exv. förmår att mer precist än något annat sätta skärpan på ett öga även på rörliga mål och det verkar dessutom som att den då är snabbare än i andra inställningar. Det är en bra fördel mot allt annat som kräver att fotografen själv hittar dessa ögon. Det här handlar ju om teknikstöd som finns eller saknas.
Ja, Dpreviews skribent blev helt klart förtjust i hur säker ögonföljande AF har blivit. Han var dock mindre imponerad av "vanlig" följande AF. Där tycks ESR:er fortfarande vara betydligt bättre i allmänhet och enormt mycket bättre med långa teleobjektiv.

Många betonar snabbheten i exv. Canons lösningar men den har ju ett pris för den förutsätter en dum lösning som saknar återkoppling.
Canon har numera återkoppling. Åtminstone i high-end-kamerorna.

Jag tror nog också att spegelfritt kommer att bli mer dominerande framöver, allt eftersom AF-tekniken för PDAF på bildsensorn utvecklas och får högre prestanda, men det kommer att dröja bra länge innan spegelreflexkamerorna har försvunnit helt (om de någonsin gör det).

Vinklingsbar display har ju sina för- och nackdelar. Nackdelen är att det är svårare att göra en rikitigt vädertät konstruktion, och många yrkesfotografer som tycker att det metsadels är onödigt och ytterligare en sak som kan haverera i "stridens hetta".

Själv så uppskattar jag det dock väldigt (på min DSLR - inget som har med OVF vs EVF att göra). Men det är säkert en avvägning för många (är ju själv bara amatör och har inte alls samma krav som yrkesfotografer).

Om man låter bli att fälla ut skärmen så minskar man risken för att den kan haverera med en jättefaktor. I princip har man eliminerat risken.

Det är väl med som alla andra finesser som en del inte tycker är användbara. De är inte ett minus om de är "ur vägen" om man inte använder dem. (Ett annat exempel är pekskärm.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar