Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad som brukar uppmärksammas och ofta nämns som en viktigt skillnad när prokameror som D4 och 1dX och andra kameror som ligger nära prosegmentet, är hur många exponeringar slutaren klarar innan den ger upp. A7RII lär enligt Sony klara 500000 exponeringar, är inte det ovanligt mycket, Talar Sony verkligen sanning är, och ligger en D4 ännu högre, då den används under så många tuffa förhållanden.

//Bengt.

Vad som brukar uppmärksammas och ofta nämns som en viktigt skillnad när prokameror som D4 och 1dX och andra kameror som ligger nära prosegmentet, är hur många exponeringar slutaren klarar innan den ger upp. A7RII lär enligt Sony klara 500000 exponeringar, är inte det ovanligt mycket, Talar Sony verkligen sanning är, och ligger en D4 ännu högre, då den används under så många tuffa förhållanden.

//Bengt.

En sannolik gissning: DSLR med spegeluppfällning har spegelupfällningen devis integrerad med slutaren och därmed både fler mekaniska och elektroniska beröringspunkter mellan de 2 punkterna.
Behövs inte spegeluppfällning blir det sannolikt lättare att göra en mer långlivad slutare.

½ miljon actuations låter mycket, men kan mycket väl vara sant. Säkert är det provat i något labb i alla fall.
Men det gäller ju under ganska kliniska förhållanden. Vid IRL-situationer blir kanske värdet annorlunda.

Hursomhelst är det imponerande om det stämmer hyfsat med ½ milj.

Sedan har vi ju detta med att fabrikanternas värden är riktpunkter. Har varit med om att prokamerors slutare lagt av vid 3000 exponeringar och min gamla 20Dsom vara satt till c:a 50.000 exponeringar klarade nästan 250.000 innan jag sålde den för en billig slant.

Det är ju 2 extremfall jag beskriver. Jag tror fabrikanternas riktvärden är ganska korrekta.

//Lennart

Här finns en till recension att läsa. En mycket intressant del är hur den presterar med Canons 50 1.2

"Here is a shot with the Canon 50 1.2 EF lens at 1.2. What is really incredible? Myself and all here agree, this lens focuses faster on the A7RII than it does on the Canon 5D series. Faster and more accurate."

http://www.stevehuffphoto.com/2015/08/04/day-two-with-the-sony-a7rii-so-far-wow/
Det låter ju lovande, men man måste tänka på att det är Steve Huff som skriver det. /-)

"Myself and all here agree" är knappast en särskilt noggrann mätuppgift. :)

Icke desto mindre vore det väldigt kul om det vore sant!

Det är väl vanligt i dag att flertalet testare uppskattar, upplever, tycker sig märka av en högre hastighet. och sedan kan det bli missar på grund av vilket objektiv som sitter på. Senast DPR som har testat Fuji X10 som har den allra senaste FW som berör autofokusen, när dom provade flera objektiv på kameran så var inte snabbheten lika imponerande längre, motorerna i vissa av objektiven var inte lika effektiva, så det gäller att se upp med vad man köper för objektiv om man söker efter hastighet.

Fartmonstret NX1 dras väl med liknande problem, alla objektiv ger inte samma resultat, men det är ju en gammal sanning som är välkänd förstås.

//Bengt.

Den här killen då, Tony Northrup, har han tillräcklig trovärdighet månne?
"@tonynorthrup: We're all shocked by how well the @SonyElectronics a7R II + @Metabones + @CanonUSAimaging 70-200 autofocus! Full review coming..."

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    41.5 KB · Visningar: 25
Moderat trovärdighet enligt min uppfattning. Tony Northrup är inte så kunnig som han själv vill påskina, och har kommit med en hel del snedvridna påståenden. Fast tills nu har dessa varit riktade MOT Sonys kameror, så varning för lite överdriven nyfrälst-entusiasm här i vissa avseenden skulle jag säga...

Med detta sagt så är det väl inte många som tvivlar på att A7R II i vissa avseenden presterar markant bättre än någonting annat. Men inte inom alla fotoområden. Jag påstår rakt av att man inte kan få säker AF med brännvidder över 2-300 mm med en spegellös FF-kamera överhuvudtaget. Och vare sig med Canon- eller med original-objektiv på A7R II.

Förvänta inte heller någon vidare AF i dåligt ljus och med rörliga objekt.

Men det finns förstås ett antal andra områden där A7R II lyser. Ett inte oväsentligt sådant är att med lite stillsammare objekt kan du med t.ex. Canon-objektiv få större fokuseringsnoggrannhet än som är möjligt med Canons egna kameror, och med mycket större säkerhet. Gång på gång.

Moderat trovärdighet enligt min uppfattning. Tony Northrup är inte så kunnig som han själv vill påskina, och har kommit med en hel del snedvridna påståenden. Fast tills nu har dessa varit riktade MOT Sonys kameror, så varning för lite överdriven nyfrälst-entusiasm här i vissa avseenden skulle jag säga...

Med detta sagt så är det väl inte många som tvivlar på att A7R II i vissa avseenden presterar markant bättre än någonting annat. Men inte inom alla fotoområden. Jag påstår rakt av att man inte kan få säker AF med brännvidder över 2-300 mm med en spegellös FF-kamera överhuvudtaget. Och vare sig med Canon- eller med original-objektiv på A7R II.

Förvänta inte heller någon vidare AF i dåligt ljus och med rörliga objekt.

Men det finns förstås ett antal andra områden där A7R II lyser. Ett inte oväsentligt sådant är att med lite stillsammare objekt kan du med t.ex. Canon-objektiv få större fokuseringsnoggrannhet än som är möjligt med Canons egna kameror, och med mycket större säkerhet. Gång på gång.

Ja, tycker mig ha finkammat nätet på rapporter om hur a7RII fungerar med längre telen då jag gärna skulle vilja ha en fullformatare i naturfotot som komplement till den a77II jag använder idag. Kan inte finna att någon lyckats få till AF:n på längre telen än 200 mm idag, möjligen med undantag av Sony 70-300 G2. Det är mycket pengar det handlar om och för min del får detta utlägg vänta tills antingen bättre adaptrar tillverkas eller Sony lanserar en ny high-end a-mountkamera (a99II?). Överger Sony A-mount, överger de ju också sport- och naturfotografer som det ser ut idagsläget.
När det gäller Northrup tycker jag hans genomgångar om optik och fototeori är lysande, pedagogisk och trevligt framförda. Han verkar gradvis bli mer entusiastisk för spegellösa kameror, ssk när NX-1 kom. Den har han dock aldrig reviewat. Tycker han verkat haft en sund skepsis för det mesta till skillnad från de helt okritiska Gary Fong och Jason Lanier.

Vi lär tyvärr aldrig komma att få se någon (seriös) rapport om bra prestanda vid användning av t.ex. ett 500 mm-objektiv på en "ren" spegellös, dvs en kamera med enbart On-Chip autofokus. Däremot funkar det med en LA-EA4-adapter, förutsatt att du kor i AF-S och enbildstagning (möjligen upp till 2 bild/sek tror jag mig ha läst någonstans).

LA-EA2 och LA-EA4-adaptrarna adapterar inte enbart fattningen från E- till A-mount, de adapterar dessutom dessa spegellösa kameror till att bli spegellösa med en SEPARAT AF-systemkanal. Precis som t.ex. din A77 II, som faktiskt också är en spegellös kamera, fast försedd med en separat AF-kanal. Och på den fungerar förstås AF:en alldeles utmärkt på supertelen med godtycklig längd. AF-systemet i LA-EA2/LA-EA4 är ett äldre system, och inte lika snabbt och har inte lika stor AF-sensorarea som det i A77 II. Inte heller kan man köra i närheten av 8 eller 12 bild/sek med AF mellan varje bild som A77 klarar.

Med långa teleobjektiv ger således en FF A-mountkamera bättre AF-prestanda än en spegellös FF med LA-EA4. Helt OK för somliga, otillräcklig för andra *). Däremot blir förstås BILDKVALITETEN bättre med en FF A7 än med en APS-C A77 II. Men med en spegellös får man som sagt acceptera långsammare AF med adapter och superteleobjektiv, eller helt manuell fokus som du säkert redan vet (men andra som läser detta kanske är osäkra om saken).

Kan man förvänta sig att det kommer någon LA-EAx-adapter med modernare AF och som täcker större AF-area, likt AF-systemet i A77 II? Det enda jag kan säga med säkerhet är att adaptern kommer att bli större eftersom A77 II:ans AF-platta tar mer plats, och att den antagligen kommer att bli dyrare.

Detta har ingenting alls med Sony att göra, gäller för alla "rena" spegellösa system. Även om nu någon annan skulle våga sig på att utmana Sony inom sektorn spegellösa fullformatskamer (hittills har jag inte sett ett enda tecken på detta, någonstans). Näe, Leicas M-kameror tillhör inte kategorin "spegellösa", de är mätsökarkameror. Och anpassade för brännvidder upp till max 90 mm. Dessutom innehåller de speglar... Och det var väldigt längesedan de var några utmanare.

*) Sten-Åke brukar åka iväg på Afrikasafari varje år och fota med siitt Sigma 150-500 mm, LA-EA2-adapter och NEX-7. För hans del funkar detta alldeles utmärkt.
.

Tack för utförlig kommentar Gunnar! Låter illavarslande att en möjlig LA-EA5 med nödvändighet måste bli större än 4:an för att husera fler AF-punkter. För fåglar i flykt är ju 2 bilder/sek otänkbart. Redan a7RII:s 5/sek är för dåligt men hade varit klart bättre än 2 och naturligtvis närmast en prestation med tanke på hur mycket data som skall skyfflas undan till nästa bild. Svårt att se hur Sony då tänker när det gäller actionkameror om a-mount skall begravas. Kanske den nya a7000 (eller vad den komma att heta) skall axla den rollen med en 1,5 x digital telekonverter s a s som APS-C ger ju lite bättre räckvidd.

Väl bekomme!

Ja, en möjlig LA-EA5 (eller nåt) med större AF-area måste med nödvändighet bli större än de nuvarande LA-EA2/4-adaptrarna. När jag första gången såg en A77 II och hade en LA-EA4-adapter bredvid att jämföra med, så gjorde jag en uppskattning om hur mycket större AF-plattan under A77 II:ans spegel var. Det skulle inte finnas möjlighet att få plats med denna platta med 79 AF-sensorpar i de nuvarande adapterhusen. För inte så längesedan läste jag en intervju med två Sony-pers där man sa just detta, att en adapter med 79 AF-punkter kommer att bli större. Så man kan väl säga att saken är officiellt bekräftad. :)

När det gäller högre seriebildtagningshastighet så ligger det helt annorlunda till. Det finns i sig ingen övre begränsning i SLT-systemet i A-mount eller adaptrar till E-mount när det gäller detta, som i OVF/DSLR-kameror. Där finns en mekanisk begränsning - f.n. finns ingen som går över 12 bild/sek (EOS 1D X kan köra med 14 bild/sek, men då med uppfäld och låst spegel). Därmed låses även AF-systemet.

Så är det inte med SLT-system. Där ligger begränsningarna i hur snabbt man kan läsa ut sensorn och ta hand om utlästa data. Vi kan mycket väl framöver få se 30 bild/sek. Eller 30.000 för den delen (men då med mycket låg upplösning). AF-systemet kan mäta oavsett hur hög seriebildhastigheten är, eftersom den har en separat kanal.

Vi kan se vad Sony har gjort med NUVARANDE teknik. A77 och A77 II har högre seriebildtagningshastighet än A99. Med LA-EA2/4-adaptrarna kan man med de flesta A7:eek:rna köra 5 bild/sek med AF låst på första bilden, och typ 2 bild/sek med AF mellan varje bild. Vet ej ännu ifall A7R II klarar 5 bild/sek och AF mellan varje bild med adapter (utan adapter, alltså med E-mountobjektiv ska den klara det).

Av dessa system är I DAGENS LÄGE A77 II bäst lämpad för fågelfotografering.

---
Svårt att se hur Sony då tänker när det gäller actionkameror om a-mount skall begravas.
---
Hehe, ja det är många som undrar "hur Sony tänker då". Det är bara det att detta "om" inte existerar. Jag har studerat saken ytterst noga, och har inte sett ett enda tecken på att Sony själva vill lägga ner A-mount. Men massor av folk som tror det. Och massor av folk som av olika mindre genomtänkta skäl vill det. En del som gått över till E-mount, och (fullständigt felaktigt) tror att det skulle bli bättre för E-mount ifall Sony begravde A-mount. Samt, vilket jag kunnat konstatera, ett antal Canon och Nikon-troll som också självsäkert proklamerar att A-fattningen är död. Dessa påståenden startade f.ö. samma dag som Sony presenterade sin första A-mountkamera...

Det är inte Sony som bestämmer ifall A-mountsystemet ska begravas.
DET ÄR VI !
Så länge vi fortsätter att köpa A-mountprylar kommer systemet att finnas kvar. Och ett bra tag därefter, för att överbrygga temporära dip i efterfrågan.

---
Kanske den nya a7000 (eller vad den komma att heta) skall axla den rollen med en 1,5 x digital telekonverter s a s som APS-C ger ju lite bättre räckvidd.
Jag kan FÖRSÄKRA dig om att den nya A7000-kameran inte kommer vara avsedd att ersätta A-mountkamerorna när det gäller actionkameror och långa teleobjektiv, pga begränsningar i spegellösas AF On-Chipteknologi. För denna finns två varianter av passiva AF-system tillgängliga - CDAF och PDAF On-Chip. Problemet för dessa system är att med längre telen så blir som du vet bilden snabbt väldigt suddig när objektivet hamnar något ur fokus. CDAF-systemey blir då helt vilset. PDAF On-Chip något bättre, men inte acceptabelt, det kommer att hatta hit och dit först.

Men PDAF-system med en separat platta är byggt FULLSTÄNDIGT annorlunda än PDAF On-Chipsystem. Även om bilden i sökaren för blotta ögat bara består av några helt oidentifierbara suddfläckar så brukar PDAF Off-Dhip genast veta åt vilkekt håll det ska gå, och hur mycket. OK, det missar ibland, men de båda On-Chipsystemen presterar inte alls godtagbart med längre teleobjektiv. Detta är ingenting som går att åtgärda med framtida bättre teknik, det är inherent i konceptet. Att rita och förklara hur detta ligger till är ett av alla de projekt jag har dåligt samvete för att jag inte orkat att genomföra (är gammal och skruttig, och det är smärtssamt för mig att sitta framför datorn).
.

Bra svar Gunnar! Väcker ytterligare frågor och funderingar. Tycker min a77:a ofta börjar åt fel håll ssk med mitt Minolta 400 mm (skruvdrivet) och frustererande när man bara har sekunder på sig på överflygande fågel. Klart säkrare med Tamron 150-600 (USM) men den ger klart fulare bilder, även nedbländat, Hur som helst, flaskhalsen med af på spegellöst är sammanfattningsvist elektroniken och på DSLR mekaniken. Sony med sitt enorma elektronikkunnande borde ha ett rejält övertag mot konkurrenterna med tanke på hur snabb utvecklingen har varit inom elektroniken relativt mekanik och optik.
Vad gäller on-chip-af uppfattar jag att Brian Smith delar din uppfattning om svårigheterna i denna f ö utmärkta frågestund om a7RII: https://www.youtube.com/watch?v=J__afw25NBE Trist om det du antyder om oförenlighet mellan långa telen och OSAF. Låter ju som den spegellösa kamerans återvändsgränd...
Jag vet inget om varför en separat af-modul är så pass mycket säkrare än när "allt" sitter på sensorn. FS kanske skulle kunna starta en Wiki att användas för "teorin bakom". Dina bidrag skulle uppskattas av en vetgirig och glad (nåja) newbie som jag. Tråkigt att höra om din hälsa... Önskar all bättring!
/Mikael

AF:ens förmåga i olika objektiv att klara kraftig ofokus

.
Tack för omtanken!

Det är väl inte helt uteslutet att jag skulle kunna klara att skriva några artiklar om diverse kamerateknik som jag tror kan intressera fler än mig själv. Nån gång...

Blev lite förskräckt när jag efter att ha lyssnat på P1 en stund, sedan skulle redigera klart och uppdatera mitt inlägg. Där hade jag nämligen raderat bort det jag skrev om min hälsa, för jag tänkte att det kanske inte var så relevant. Men det gick inte längre då, eftersom 30-minutersgränsen för redigering hade gått ut. Men hur som helst, det är ju så det är, och jag försöker göra det jag kan klara. Emellanåt lyckas jag t.o.m. med detta! :)

Din iakttagelse om att det modernare Tamronobjektiv är bättre på att "gå åt rätt håll" när objektivet har hamnat kraftigt ur fokus tycker jag är intressant. Har inte själv några supertelen (förutom ett spegeltele som jag tyvärr nästan aldrig använt), men jag har sett en utveckling i olika kameragenerationer. Min A550 (lanserad i slutet av år 2009) var bättre på att direkt "gå åt rätt håll" än min A200 (lanserad alldeles i början av 2007). Har inte tänkt på någon skillnad mellan A77 och A77 II (i just detta avseende), men jag har i stort sett använt enbart 16-50/2,8 SSM-objektivet och med detta har problemet knappast dykt upp.

Tänkbara förklaringar till de skillnader du observerat mellan de båda objektiven skulle kunna vara att Tamronobjektivet innehåller ett nyare chip, som kanske på något sätt kan underlätta för kameran. En annan, och förmodligen troligare, är den avsevärt högre inställningsnoggrannhet som ett objektiv med ringmotor ger än vad ett skruvdrivet objektiv kan klara, där man med naturnödvändighet får en "degigare" fokusinställnig. Först har man en flexibel och fjädrande koppling mellan objektiv och kamerahus, sedan en aningen svajig stång in till en kuggväxel med ytterligare lite glapp innan objektivlinspaketet kan börja röra på sig - man är ju snarare lite förvånad över att det alls kan fungera på ett användbart sätt...

Sammanfattningsvis - så fort kameran ger signal till Tamronobjektivet att röra på sig lite grand, så gör objektivet detta direkt, och kamerans AF-mätsystem får omgående nya mätdata och kan se ifall det verkar röra sig åt rätt håll. Om inte kan det snabbt vända och gå åt andra hållet. På ett objektiv med ringmotor-AF finns inga kopplingar eller växlar alls i "drivlinan" med hysteresis och glapp. Det kan också bromsa mycket snabbare när det kommer inom det skarpa fokusområdet, och skjuter förmodligen inte lika lätt igenom som ett skruvdrivet objektiv gör. Om man nu försöker föreställa sig vad som händer med ett objektiv med skruvdriven AF som står kraftigt ur fokus, så ger kameran först en signal att det ska flytta sig lite grand. AF-mätpunkterna rapporterar ingen skillnad. Kameramotorns lilla vridning tas helt upp av glapp och friktion i AF-drivkedjan. Jaha, kameran ger kanske ytterligare någon puls utan att objektivet rör sig. Då "tänker" kameran att fokusen uppenbarligen ligger helt åt helv---. Erfarenhetsmässigt vet jag att systemet då brukar köra med full fart mot endera ändläget, och sedan vända. Det är alltså logiskt att ett objektiv med en AF-motor med en storleksordning bättre inställningsnoggrannhet (som Tamronobjektivets piezoelektriska ringmotor) statistiskt sett oftare skulle gå åt rätt håll.

Minoltas 400/4,5 APO-objektiv är ett riktigt fint objektiv, och jag vågar inte tänka på vad ett motsvarande nytt skulle kosta idag... Det är bara den skruvdrivna AF:en som inte är riktigt modern. Du känner antagligen redan till att på detta objektiv finns möjlighet till steglös inställning av såväl främre som bakre fokusområdesgränserna. Framförallt är den främre gränsen viktig att ställa in, så att objektivet inte i onödan går in och virrar i det stora "blurrområdet" på nära håll.

Ytterligare en sak du kan testa är att i kamerans meny ändra autofokushastigheten från "Quick" till "Slow" (eller vad där nu står). Har funnit att den i läge "Slow" inte blir märkbart långsammare, men däremot något noggrannare. Du kan ju alltid köra lite tester.

Dina övriga frågor återommer jag till vid ett senare tillfälle, men din sammanfattning är korrekt. Dock är de spegellösa kamerorna inte alls inne i någon återvändsgränd, det är den enda kameratyp som ökar f.n. Däremot är de inte bra lämpade för alla områden, inte ens denna rykande färska A7R II, trots att den uppvisar markanta tekniska utvecklingssteg. Men nu är det minst sagt hög tid för mig att försöka somna! Avslöjade väl därmed att jag även har sömnsvårigheter? Men, brukar inte de flesta av oss förr eller senare klaga på sin hälsa? Det går ju trots detta fortfarande att syssla med väldigt mycket skoj!

Natti, natti !
.

LA-EA4 lär ha den gamla AF-modulen som sitter i A55, det blir alltså en SLT kamera, så med den adaptern förlorar man också C:A 30 % av ljuset, vilket även A77 och A77 II gör. A77 II är vad man kan se hos DX0 lite bättre trimmad och får något högre tal vid deras sport-parameter. Så skruvar man på LA-EA4 på en högpresterande A7R II så lär den tappa en del inom lågljusområdet.

//Bengt.

LA-EA4 lär ha den gamla AF-modulen som sitter i A55, det blir alltså en SLT kamera, så med den adaptern förlorar man också C:A 30 % av ljuset, vilket även A77 och A77 II gör. A77 II är vad man kan se hos DX0 lite bättre trimmad och får något högre tal vid deras sport-parameter. Så skruvar man på LA-EA4 på en högpresterande A7R II så lär den tappa en del inom lågljusområdet.

Mitt gamla Minolta 135f/2,8 som jag köpte begagnad en gång i tiden, är faktiskt hyggligt snabbt på min gamla A77, inte så pjåkigt alls även om det gnisslar en aning.

//Bengt.

En tredjedels bländarsteg tar SLT:n enligt DXO-mark. Det kan jag leva med men inte 2 bilder per sek. Då går a7RII tokbort för mig iaf.

På tal om Northrup, här testar han och hustrun a7RII mot tidigare a7-modeller, D810 och Canons megapixelmonster 5DR: http://youtu.be/C1kI4NacaUw
"In low light and with native lenses, the a7RII is the best choice for people shooting handheld."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar