Inte om man ska fota länge med stora objektiv, då vill man ha en stor kamera. Har alltid vertikalgrepp på trots att jag sällan fotar vertikalt. Det just för att få ett större grepp på högersidan även i horisontalläge.
Håller med efter att använt både A7R och D800 ganska länge. Mycket är jättebra med A7-serien- men som tidigare påpekats: Allt i en och samma kamera är svårt att få.
Med så pass högupplösta FF-sensorer vill jag ju utnyttja ljustarka BRA objektiv och sådana kostar inte bara pengar utan också mycket vikt och längd vilket skapar en viss obalans.
Därtill är A7-serien inte SÅ liten, men kamerakroppen är tunnare än både konventionella FF-modeller och även tunnare än dito APS-C. Men tjockleken hos de konventionella utgör också ett stöd med tyngre och längre gluggar.
Som jag berättade tidigare kom en kompis förbi med en D3200 och ville testa ett bra ljusstarkt objektiv jag hade. Denna mycket lilla dslr (aps-c med 24mp) bar faktiskt upp Nikons 24-70/2.8 bättre rent greppmässigt än A7R.
Och skillnaden i storlek illustreras nedan. A7R-kameran försedd med FE 55/1.8 ZE.
Som jag skrivit tidigare anser jag att A7-serie kommer mest till sin rätt med mindre gluggar. Då blir den ett överlägset verktyg när man ska vara lätt utrustad och ändå få högkvalitativa bilder, men min gräns för vad kameran kan bära upp utan att man börjar längta efter D800 går vid Sigma 35/1.4 Art och 50/1.4 Art samt
upp till mitt Nikon 105/2.8 Macro AF-S G ED NC.
Idealet på den är FE 35/2.8, FE 55/1.8 och kanske FE 28/2.0 (som tydligen inte är så bra kantskärpa på) samt en rad andra gluggar man kör via adapter. Men min gräns går strax innan Nikon 24-70/2.8.
Men givetvis är en D800 med monterat vertikalgrepp väldigt stor jämfört med en D3200 och även en A7, men den känns bra med så stora gluggar som 24-70/2.8. Skulle jag använda tyngre gluggar på A7R skulle jag vilja ha vertikalgrepp med höjdavtryck. Men med VG och tung,ljusstark glugg försvinner då mycket av dess fördelar storleksmässigt.
Tjockkamerornas tid är inte ute ännu. Men A7RII verkar vara en fantastisk kamera.
//Lennart