Annons

Sony A77-användare, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lilia_nr1

Medlem
Hej

Jag är nog mer en nybörjare men har fått denna kamera i present. Har använt i två år innan nikon D3100 med standard zoom objektiv samt 50 mm porträtt. Har varit ganska nöjd med den, men ville utvecklas framåt och få ut mer med kameran, började analysera bilder och såg det som "saknades".
Är nöjd med min nya kamera, men är fundersam över vissa saker.
Har 16-50 2,8 objektiv, bilder blir oftast "mörkare" utan blixt vid fotografering hemma (fotograferar mitt barn, det är det enda jag brukar fotografera) jämfört med 50 mm nikon jag hade innan. i för sig förståeligt då den var ljuskännslig och 1,8.
Nu är jag ute efter porträtt till Sony, har tittat runt på nätet och hittat 3 st, 50 mm 1,4; 50 mm 1,8; och 35 mm 1,8, vilken skulle ni rekomendera för fotografering i hemmamiljö, foto av barn, oftast i närheten. Hur stämmer in dessa 50 och 35 mm med Sony? Vet att 50 på min Nikons var inte samma avstånd i verkligheten, den var bra för ansiktsbilder i proportion till avstånd, men inte för bilder av hela kroppen på barn då man fick backa långt och oftast hade jag inte sådan utrymme.

Min andra fråga, är det något med min blixt eller är den "trög", när den utlöses så utlöses den lågsamt i omgångar innan slutaren reagerar? Nu jämför jag med Nikon då så fort man tryckte på knappen så blixtrade blixten till 1 gång och bilden var taget. Irriterar mig med Sony då det tar några sekunder och då oftast har man missat momentet. Vill ha en snabb blixt för att jag fotograferar barn som sagt, löser jag problemet med en extern blixt? Kan ni rekomendera en sådan, helst en liten och inte dyr.

Ursäkta mitt tekniska språk, som sagt är jag nästan en nybörjare, vet vad jag vill men kan inte riktigt förklara med riktiga fotoord vad jag behöver.

Tacksam för era svar och tips.
 
Jag ska försöka svara kortfattat. Men först, grattis till en jättefin kamera.