Annons

Sony A77-användare, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lilia_nr1

Medlem
Hej

Jag är nog mer en nybörjare men har fått denna kamera i present. Har använt i två år innan nikon D3100 med standard zoom objektiv samt 50 mm porträtt. Har varit ganska nöjd med den, men ville utvecklas framåt och få ut mer med kameran, började analysera bilder och såg det som "saknades".
Är nöjd med min nya kamera, men är fundersam över vissa saker.
Har 16-50 2,8 objektiv, bilder blir oftast "mörkare" utan blixt vid fotografering hemma (fotograferar mitt barn, det är det enda jag brukar fotografera) jämfört med 50 mm nikon jag hade innan. i för sig förståeligt då den var ljuskännslig och 1,8.
Nu är jag ute efter porträtt till Sony, har tittat runt på nätet och hittat 3 st, 50 mm 1,4; 50 mm 1,8; och 35 mm 1,8, vilken skulle ni rekomendera för fotografering i hemmamiljö, foto av barn, oftast i närheten. Hur stämmer in dessa 50 och 35 mm med Sony? Vet att 50 på min Nikons var inte samma avstånd i verkligheten, den var bra för ansiktsbilder i proportion till avstånd, men inte för bilder av hela kroppen på barn då man fick backa långt och oftast hade jag inte sådan utrymme.

Min andra fråga, är det något med min blixt eller är den "trög", när den utlöses så utlöses den lågsamt i omgångar innan slutaren reagerar? Nu jämför jag med Nikon då så fort man tryckte på knappen så blixtrade blixten till 1 gång och bilden var taget. Irriterar mig med Sony då det tar några sekunder och då oftast har man missat momentet. Vill ha en snabb blixt för att jag fotograferar barn som sagt, löser jag problemet med en extern blixt? Kan ni rekomendera en sådan, helst en liten och inte dyr.

Ursäkta mitt tekniska språk, som sagt är jag nästan en nybörjare, vet vad jag vill men kan inte riktigt förklara med riktiga fotoord vad jag behöver.

Tacksam för era svar och tips.
 
Jag ska försöka svara kortfattat. Men först, grattis till en jättefin kamera.

1) Att du upplever bilderna "mörkare" med Sony A77 kan bero på att den mäter ljuset och exponerar lite annorlunda än den kamera du blivit van med. Du kan använda exponeringskompensation för att få det som du vill. Om du inte gjort inställningar som anpassar kameran än, använder du den lilla knappen med + och - som sitter bakom avtryckaren. Tryck ner den och flytta kompensationen med styrhjulet som sitter nedanför avtryckaren. Du kan se hur detta påverkar bilden direkt i sökaren eller på skärmen.

2) Sony A77 och Nikon D3100 har lika stor sensor, så 35 och 50 mm fungerar likadant på bägge. Jag håller med om att 50 mm fungerar bäst till ansikts- eller halvkroppsporträtt inomhus. Det är svårt att komma tillräckligt lång ifrån för att få med hela kroppen. Därför föredrar jag ett 35 mm objektiv till den sorts fotografering som du beskriver.

3) Jag har inte upplevt blixtfotograferingen med A77 som trög, varken med den inbyggda eller med en extern blixt. Jag tror det måste bero på dina inställningar på kameran. Läs igenom vad som står om inställningar vid blixtfotografering i manualen och prova dig fram.

Lycka till!
 
Jag ska försöka svara kortfattat. Men först, grattis till en jättefin kamera.

1) Att du upplever bilderna "mörkare" med Sony A77 kan bero på att den mäter ljuset och exponerar lite annorlunda än den kamera du blivit van med. Du kan använda exponeringskompensation för att få det som du vill. Om du inte gjort inställningar som anpassar kameran än, använder du den lilla knappen med + och - som sitter bakom avtryckaren. Tryck ner den och flytta kompensationen med styrhjulet som sitter nedanför avtryckaren. Du kan se hur detta påverkar bilden direkt i sökaren eller på skärmen.

2) Sony A77 och Nikon D3100 har lika stor sensor, så 35 och 50 mm fungerar likadant på bägge. Jag håller med om att 50 mm fungerar bäst till ansikts- eller halvkroppsporträtt inomhus. Det är svårt att komma tillräckligt lång ifrån för att få med hela kroppen. Därför föredrar jag ett 35 mm objektiv till den sorts fotografering som du beskriver.

3) Jag har inte upplevt blixtfotograferingen med A77 som trög, varken med den inbyggda eller med en extern blixt. Jag tror det måste bero på dina inställningar på kameran. Läs igenom vad som står om inställningar vid blixtfotografering i manualen och prova dig fram.

Lycka till!

Tack för dina svar.
2) 35 mm porträtt som jag har förstått finns bara ett alternativ och man kan inte köpa fel va, det är SAL-35F18?
3) Blixten utlöses pulserande på min kamera med några pulsationer innan den avlöses helt, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag har inte provat fram mig så mycket utan provat fotografera än så länge med Auto +, skall vara ärlig jag var inte proffs med Nikons kamera heller utan körde för det mesta med Auto då jag han inte justera inställningar med min unge för alla moment försvann då man plötsligt hade hittat rätt inställningar. Just med blixten så har jag använt den än så länge på Auto och den har utlöst sig i "rätt tidpunkt", då den behövdes om man nu pratar om ljusförhållanden, men som sagt den först pulserar och sedan utlöses vilket tar några sekunder och då är kameran helt meninslös med sin snabba fotografering, blev faktiskt väldigt besviken i början, men trodde att det går att lösa med extern blixt. Nu är jag ute efter en sådan eller ev lite hjälp med inställningar för så långt som jag har läst och hittat om blixten i manualen så är det inte mycket jag kan göra med den inbyggda och verkligen inte i Auto läge.

Tack på förhand.
 
Nu har jag provat blixten i manuella fotolägen och den utlöses "Normalt", snabbt alltså om man ställer in den som Rear, 2:ridån, dock inte som fyllnadsblixt, i inställningar det enda jag hittar är ADI blixt, TTL blixt samt manuell blixt, som sagt har inte provat mig fram när det gäller blixt och manuella program då det har gått utmärkt med Auto innan med Nikon.
Min fråga är går det att med hjälp av intern eller extern få blixten att fungera snabbt som på vanlig kamera, att den utlöses med en gång? Eller måste man gå över till inställningsbara lägen?
Lite tips om inställningar på blixten, det är första gången och ADI, TTL är lite komplicerat för mig just nu.
 
Om 50mm är för långt och du måste backa är nog Sony 35/1,8 eller Sigma 30/1,4 värt att överväga.

Att blixten pulserar och sedan utlöses har sannolikt en av två förklaringar:
1. Den är inställd på röda ögon reducering (ljuset från förblixten tvingar ögonens pupiller att bli mindre). Se om du även i helautoläget kan stänga av den funktionen annars får du gå in i P eller A läge (A och maxbländare är ändå bäst för porträtt i regel)
2. Det är mörkt så att kameran använder förblixtar för att hitta fokus (åtminstone förr hade Minolta ett betydligt trevligare rött ljus i kameran som nu bara finns i externa blixtar hos de flesta tillverkare för detta). Detta går att stänga av i menyerna. Prova detta om (1) ovan inte rättar till problemet.
 
Om 50mm är för långt och du måste backa är nog Sony 35/1,8 eller Sigma 30/1,4 värt att överväga.

Att blixten pulserar och sedan utlöses har sannolikt en av två förklaringar:
1. Den är inställd på röda ögon reducering (ljuset från förblixten tvingar ögonens pupiller att bli mindre). Se om du även i helautoläget kan stänga av den funktionen annars får du gå in i P eller A läge (A och maxbländare är ändå bäst för porträtt i regel)
2. Det är mörkt så att kameran använder förblixtar för att hitta fokus (åtminstone förr hade Minolta ett betydligt trevligare rött ljus i kameran som nu bara finns i externa blixtar hos de flesta tillverkare för detta). Detta går att stänga av i menyerna. Prova detta om (1) ovan inte rättar till problemet.

Tackar! Röda ögonreducering var problemet. Gick in i menyn och satte den på AV och blixten är "normal" även i auto läge. Tack för tipset angående manuella lägen, skall prova mig fram med P och A i framtiden.

Om man skall välja just mellan Sonys och Sigmas objektiv, kan du berätta lite om för och nackdelar, vilken skall man välja? Skall man hålla sig till original eller Sigma är värt att prova?
 
Nu har jag provat blixten i manuella fotolägen och den utlöses "Normalt", snabbt alltså om man ställer in den som Rear, 2:ridån, dock inte som fyllnadsblixt, i inställningar det enda jag hittar är ADI blixt, TTL blixt samt manuell blixt, som sagt har inte provat mig fram när det gäller blixt och manuella program då det har gått utmärkt med Auto innan med Nikon.
Min fråga är går det att med hjälp av intern eller extern få blixten att fungera snabbt som på vanlig kamera, att den utlöses med en gång? Eller måste man gå över till inställningsbara lägen?
Lite tips om inställningar på blixten, det är första gången och ADI, TTL är lite komplicerat för mig just nu.

Ditt inlägg kom före mitt. Om du i manuellt läge kan få den att utlösas snabbt är det nog så att den är inställd på röda ögon reducering. Vet inte helt hur Sony fungerar men TTL är ju "through the lens" och ADI är "Automatic Distance Information" eller liknande. Jag vet alltså inte om avståndsinformationen inte alls används vid "bara" TTL. Sannolikt borde Man kunna gå in i blixtinställningar och separat stänga av röda,ögon reducering. Hittar du inte detta i instruktionsboken prova att googla på t ex "shut off red eye reduction sony" eller liknande. Går du ur helautoläge och testar ADI och förblixtar kommer (en kan det bli för att hjälpa ställa in blixtljuset som på Canons FEL mätning) så ingår red eye reduction i algoritmen. Se om detta kan stängas av i menyn. Om inte, kör TTL. Om TTL inte tar hänsyn till avstånd alls märks detta genom överexp med blixt på nära håll och lång uppladdningstid (blixten går då på högre styrka än nödvändigt på korta avstånd).

Nej, är det röda ögon reducering som spökar löser inte en extern blixt problemet så länge direkt blixt används i varje fall.
 
Tackar! Röda ögonreducering var problemet. Gick in i menyn och satte den på AV och blixten är "normal" även i auto läge. Tack för tipset angående manuella lägen, skall prova mig fram med P och A i framtiden.

Om man skall välja just mellan Sonys och Sigmas objektiv, kan du berätta lite om för och nackdelar, vilken skall man välja? Skall man hålla sig till original eller Sigma är värt att prova?

Vi gick om varandra igen. Vad gäller objektiven får jag nästan hänvisa till recensioner, tyvärr, då jag inte har koll på Sonys. Sigman har lite blandade recensioner, men mestadels bra. Vissa hävdar lite mjukhet vid bl1,4 andra är helnöjda. Bokehn däremot är professionella bokehexperter nog överns om att den har överkorrigerad sfärisk abberation med lite kraftiga konturer runt ljusa partier i bakgrunden men man får inte förvänta sig prestanda som ett 15.000:- objektiv med det priset. Man får helt enkelt se till att vara försiktig med ljus i bakgrunden om man är petig. En sak att beakta är att Sony ändrade sin fattning lite (inom specifikationerna) i samband med SLT tekniken. Äldre Sigma för Sony kan därför kräva ett byte av fattning. Köper man begagnat bör man först testa att den fungerar på en SLT kamera och kolla att Sigma byter till den subtilt ändrade fattningen gratis.
 
Ditt inlägg kom före mitt. Om du i manuellt läge kan få den att utlösas snabbt är det nog så att den är inställd på röda ögon reducering. Vet inte helt hur Sony fungerar men TTL är ju "through the lens" och ADI är "Automatic Distance Information" eller liknande. Jag vet alltså inte om avståndsinformationen inte alls används vid "bara" TTL. Sannolikt borde Man kunna gå in i blixtinställningar och separat stänga av röda,ögon reducering. Hittar du inte detta i instruktionsboken prova att googla på t ex "shut off red eye reduction sony" eller liknande. Går du ur helautoläge och testar ADI och förblixtar kommer (en kan det bli för att hjälpa ställa in blixtljuset som på Canons FEL mätning) så ingår red eye reduction i algoritmen. Se om detta kan stängas av i menyn. Om inte, kör TTL. Om TTL inte tar hänsyn till avstånd alls märks detta genom överexp med blixt på nära håll och lång uppladdningstid (blixten går då på högre styrka än nödvändigt på korta avstånd).

Nej, är det röda ögon reducering som spökar löser inte en extern blixt problemet så länge direkt blixt används i varje fall.

Tackar så mycket för din förklaring! Som jag skrev ovan så var red eye boven, nu har jag stängt av denna funktion och blixt fungerar normalt.
Har även provat mig fram lite med blixten och fått lite mer förståelse för inställningarna och dens funktion.
Det känns faktiskt som ett stort steg mellan Nikon D3100 och Sony A77, men jag hoppas lära mig med tiden.

Nu är jag bara fundersam vilket objektiv jag skall välja för porträtt bilder, har varit grymt nöjd med en sådan Nikon, förutom som sagt att avståndet ofta kändes fel, dock var den utmärkt att använda ute, så 50 mm blir nog ett köp i framtiden, nu är jag nog ute efter en 35 mer.
 
Vi gick om varandra igen. Vad gäller objektiven får jag nästan hänvisa till recensioner, tyvärr, då jag inte har koll på Sonys. Sigman har lite blandade recensioner, men mestadels bra. Vissa hävdar lite mjukhet vid bl1,4 andra är helnöjda. Bokehn däremot är professionella bokehexperter nog överns om att den har överkorrigerad sfärisk abberation med lite kraftiga konturer runt ljusa partier i bakgrunden men man får inte förvänta sig prestanda som ett 15.000:- objektiv med det priset. Man får helt enkelt se till att vara försiktig med ljus i bakgrunden om man är petig. En sak att beakta är att Sony ändrade sin fattning lite (inom specifikationerna) i samband med SLT tekniken. Äldre Sigma för Sony kan därför kräva ett byte av fattning. Köper man begagnat bör man först testa att den fungerar på en SLT kamera och kolla att Sigma byter till den subtilt ändrade fattningen gratis.

Vi går om varandra helta tiden :)

Tack än en gång, skall läsa på detta.
Om man nu i framtiden skulle vilja köpa 50 mm objektiv, är 1,4 eller 1,8 alternativet att föredra om det gäller enbart Sony?
 
Vi går om varandra helta tiden :)

Tack än en gång, skall läsa på detta.
Om man nu i framtiden skulle vilja köpa 50 mm objektiv, är 1,4 eller 1,8 alternativet att föredra om det gäller enbart Sony?

Generelt är 50/1,4 objektiven mer optimerade för snyggare oskärpeteckning och är lite bättre byggda än f/1,7 (eller f/1,8). Däremot brukar sällan skärpan i sig skilja sig märkbart. I Sonys fall är ju d u deras nya 50/1,8 för crop en nyare konstruktion som fått bra kritik för sin skärpa och prisvärdhet. Så om man inte har väldigt höga bokehkrav är nog 50/1,8 ett rimligare köp till A77. Den har faktiskt blivit lovordad i tidningen foto d u om jag inte minns fel.
 
Förresten, det är intressant att du inte nämnde Sigma just i diskussionen om 50mm objektiv. Här har nämligen Sigma ett utmärkt objektiv - 50/1,4. Har själv ägt det (och även Minolta 50/1,7 AF, Minolta MD 50/2,0, Canon EF 50/1,4 och Nikkor 50/1,8 för den delen). Sigmat är en speciell konstruktion med ett gjutet asfäriskt linselement som gör det väldigt skarpt t o m vid f/1,4 ffa på en crop kamera som A77. Det har även en mjuk bokeh (ovanligt för Sigma som annars tycks prioritera skärpa över allt annat). Jag betraktar det som en konkurrent till Canon EF 50/1,2L. Det har d u ovanligt låg vignettering p ga ett enormt främre linselement. På Canon lider det av lite tveksam autofokus, som dock inte nödvändigtvis delas av erfarenheterna hos Nikonägare så det kan vara ett märkesspecifikt problem (Canon + Sigma tycks strula mer än andra kombon). Samma observandum om fattningen kan dock gälla som med alla Sigman tillverkade innan Sony införde SLT. Nytillverkade ex skall dock vara OK för alla Sony. Är pris viktigt liksom storlek och bokeh mindre viktigt kommer man nog långt med Sonys egen 50/1,8 ändå.
 
Förresten, det är intressant att du inte nämnde Sigma just i diskussionen om 50mm objektiv. Här har nämligen Sigma ett utmärkt objektiv - 50/1,4. Har själv ägt det (och även Minolta 50/1,7 AF, Minolta MD 50/2,0, Canon EF 50/1,4 och Nikkor 50/1,8 för den delen). Sigmat är en speciell konstruktion med ett gjutet asfäriskt linselement som gör det väldigt skarpt t o m vid f/1,4 ffa på en crop kamera som A77. Det har även en mjuk bokeh (ovanligt för Sigma som annars tycks prioritera skärpa över allt annat). Jag betraktar det som en konkurrent till Canon EF 50/1,2L. Det har d u ovanligt låg vignettering p ga ett enormt främre linselement. På Canon lider det av lite tveksam autofokus, som dock inte nödvändigtvis delas av erfarenheterna hos Nikonägare så det kan vara ett märkesspecifikt problem (Canon + Sigma tycks strula mer än andra kombon). Samma observandum om fattningen kan dock gälla som med alla Sigman tillverkade innan Sony införde SLT. Nytillverkade ex skall dock vara OK för alla Sony. Är pris viktigt liksom storlek och bokeh mindre viktigt kommer man nog långt med Sonys egen 50/1,8 ändå.

Tack än en gång, skall ha det i mina tankar och funderingar längre fram när det blir dags för köp av 50 mm. Har inte tänkt så mycket på Sigma då som sagt är jag ganska ny i detta. Då jag hade nikon blev jag med en gång rekommenderad just Nikons 50 mm och var som sagt super nöjd med den förutom avståndet, tyckte den var bra ändå, men alla bilder var nog bara upp till halva kroppen och det är enda på en liten unge, så det kändes som att det behövdes mer avstånd men att jag inte hade dessa möjligheter hemma. Det blir nog 35 först och en 50 eller 85 sedan.
 
Du har ju redan fått svar på det mesta av dina frågor ovan, men när det gäller objektivval bör man kanske också nämna viktskillnaderna, vilka kan vara av betydelse ibland.

Sigmas 30/1,4 objektiv väger mer än 2,5 gånger så mycket som Sonys 35/1,8 SAM-objektiv, och kostar dessutom dubbelt så mycket. Sigmat är visserligen ett halvt steg ljusstarkare, men vid stora bländare är det enligt användarrapporter oskarpare i kanterna än vad Sony-objektivet är. Mittskärpan är dock bra.

När det gäller 50 mm-objektiven så har som redan sagts Sigmas 50/1,4 bra skärpa vid stora bländare även i kanten (bättre än Sigma 30/1,4). Det är också lite skarpare än Sonys 50/1,4 objektiv vid full öppning. Sigma 50:an är dock en rejäl klump - det väger ungefär 2,5 gånger mer än Sonys 50/1,4, och 3 gånger mer än det nyare Sony 50/1,8 SAM-objektivet. SAM-objektivet kostar också mindre än hälften av vad de ljusstarkare objektiven går på (och det är riktigt bra), så jag skulle i första hand rekommendera SAM-objektivet i ditt fall.

Nästa år förväntas det dessutom komma ut ett 50 mm objektiv i toppklass från Zeiss för Sonys Alphakameror. Det lär ju förstås komma att kosta en slant också, men man kan nog räkna med att somliga då vill byta upp sig från sina Sigma 50/1,4 objektiv, så det bör komma ut en del sådana på begagnatmarknaden som följd av detta.
.
 
Om 50mm är för långt och du måste backa är nog Sony 35/1,8 eller Sigma 30/1,4 värt att överväga.

Att blixten pulserar och sedan utlöses har sannolikt en av två förklaringar:
1. Den är inställd på röda ögon reducering (ljuset från förblixten tvingar ögonens pupiller att bli mindre). Se om du även i helautoläget kan stänga av den funktionen annars får du gå in i P eller A läge (A och maxbländare är ändå bäst för porträtt i regel)

2. Det är mörkt så att kameran använder förblixtar för att hitta fokus (åtminstone förr hade Minolta ett betydligt trevligare rött ljus i kameran som nu bara finns i externa blixtar hos de flesta tillverkare för detta). Detta går att stänga av i menyerna. Prova detta om (1) ovan inte rättar till problemet.
Det var alltså din teori nr 1. som visade sig vara korrekt.

När det gäller punkt 2. så använder A77 INTE metoden med att slänga iväg en skur av snabba blixtar för att kunna fokusera i dåligt ljus (de billigare systemkamerorna använder ofta den metoden), utan är istället försedd med en IR-lampa på kamerahuset för att kunna mäta avstånd och autofokusera även i beckmörker. Denna metod är förstås mycket mera diskret och, som du skriver, inte alls lika störande.
.
 
Det var alltså din teori nr 1. som visade sig vara korrekt.

När det gäller punkt 2. så använder A77 INTE metoden med att slänga iväg en skur av snabba blixtar för att kunna fokusera i dåligt ljus (de billigare systemkamerorna använder ofta den metoden), utan är istället försedd med en IR-lampa på kamerahuset för att kunna mäta avstånd och autofokusera även i beckmörker. Denna metod är förstås mycket mera diskret och, som du skriver, inte alls lika störande.
.

Först och främst är jag helnöjd med min A-77. men den skickar visst iväg en skur av blixtar om jag plåtar i ett mörkt rum?? Finns det ngn avstängning för sådant då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.