Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A700 eller bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ligger skärpan rätt om du plåtar stillastående föremål?
Om det cyklande barnet stannar och du tar en bild på låt säga 10 meters håll, ligger skärpan rätt då?

Vad jag menade är att olika optiker fokuserar olika snabbt...Eller har jag fel?. Så beroende av optiken förändras även den upplevda fokuseringens hastighet väl därför även med följande fokus....?

jag tycker mig upplevt det i alla fall dom ggr jag använt detta följande fokus..Dvs att olika optik olika duktigt af......

Ligger skärpan rätt om du plåtar stillastående föremål?
Om det cyklande barnet stannar och du tar en bild på låt säga 10 meters håll, ligger skärpan rätt då?

Ja, jag tycker att om man fotar ett helt stillastående föremål så blir det knivskarpt. Åtminstone på kortare brännvidder.

Ja, jag tycker att om man fotar ett helt stillastående föremål så blir det knivskarpt. Åtminstone på kortare brännvidder.

Vilket objektiv talar vi om här?

Jag har testat "C" med både min Tammy 17-50 f2.8 och mitt Minolta 50 f1.7 och det är mer träffar på "C" med Minolta gluggen. Min teori är det är mer glas som flyttas i tammyn och därför hänger den inte med lika mycket. Inte för att jag missar så ofta med tammyn men det händer oftare än med Minoltan.

Som jag fattat det så är det AF-C ni snackar om, nämligen "kontinuerlig autofokus"! Alså fokuserar den kontinuerligt!

Som jag fattat det så är det AF-C ni snackar om, nämligen "kontinuerlig autofokus"! Alså fokuserar den kontinuerligt!

Jo men det är ju ingen idé att den skall byta avstånd till fokus hela tiden om den inte hinner med ens hyggligt långsamma mål.
Om det är så så är det ju bara att acceptera att billiga DSLR inte håller måttet om inte målet år i princip stilla.

Men varför inte bara ändra till nått mer passande? :S
Det finns ju AF-S (Enbilds-AF) och AF-A (Automatisk AF)

En skriver i dyxum dit det länkas på förra sidan här att AF är "slow" i bedömmningen av Tokinan. Så kanske stämmer mitt tidigare inlägg att optiken inte är så snabb på af.. Då blir ju följande även långsammare därmed att hinna med även om kameran som sådan har god potensial annars...

Fast å andra sidan ger en annan beröm för af... Inte lätt att bedömma vad som är vad i dessa fall.. ;-)

Jag måste säga att efter ca 4 månader med min A700 så skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaks till A200. Ok, optik är viktigt men den styrka som finns i A700 är så överlägsen A200 att det nästan blir löjligt. Under det mörka halvåret så är A700 helt överlägsen A200.
Grejen är att om du väljer att köpa en A700 så kommer du garanterat att inte ångra dig oavsett optik. Köper du bra optik till en A200 så försvinner inte ISO problemen.

Jag måste säga att efter ca 4 månader med min A700 så skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaks till A200. Ok, optik är viktigt men den styrka som finns i A700 är så överlägsen A200 att det nästan blir löjligt. Under det mörka halvåret så är A700 helt överlägsen A200.
Grejen är att om du väljer att köpa en A700 så kommer du garanterat att inte ångra dig oavsett optik. Köper du bra optik till en A200 så försvinner inte ISO problemen.

Tja vi får se, jag har ju köpt två nya objektiv eftersom jag tyckte priset på dem var överkomligt. Jag har inte hunnit testa egentligen men med Tokina 28-70 2,8 så undrar jag om man behöver en vassar AF-motor typ den i A700.
... så om det inte blir bättre så får man väl antingen...
1) vänta något år och slå till på en A700...
2) sälja allt och slå till på en bra kompaktare.

Men lite mer test skall det bli innan jag ger upp. Jag jobbar ju numera i Scaniarinken så jag ska försöka lete mig ner till rinken på någon träning för att se vad Tokina 80-200 2,8 ger för resultat.

Nu har jag testat mina nya objektiv lite. Jag tycker absolut att det ena fokuserar ett par meter bakom målet som jag låst fokus på.
Det är ett Tokinaobjektiv och kameran verkar inte riktigt fatta vad de är för objektiv.
Kan man göra något åt det?

Jag tror man ser vad jag menar i den bifogade bilden.

EDIT nej det gör man nog inte, den är för liten men ändå.

http://mattiasbredberg.jalbum.net/Test Tokina 24-70/

På den här länken se man det bättre.

Bilagor

• DSC05604.jpg
    DSC05604.jpg
    24.7 KB · Visningar: 78
Senast ändrad:
Jag läste om just detta tokina objektiv på dyxum. Det var en som hade fått ett sådant exempla och ville skicka in det för fix. Tokina menade att detta objektiv endast var till för 35mm SLR (Analog!) och inte APS-C, de fixade inte objektivet.
Samtidigt fanns det några som var nöjda och där de presterade helt OK.

Det var ett till salu här på FS (eller om det var Tradera) och var lite sugen, men eftersom Tokina själva hävdar att objektivet inte var till för digitalt (vad det nu har med saken att göra) så löt jag det vara.

Mvh Peter

Jag läste om just detta tokina objektiv på dyxum. Det var en som hade fått ett sådant exempla och ville skicka in det för fix. Tokina menade att detta objektiv endast var till för 35mm SLR (Analog!) och inte APS-C, de fixade inte objektivet.
Samtidigt fanns det några som var nöjda och där de presterade helt OK.

Det var ett till salu här på FS (eller om det var Tradera) och var lite sugen, men eftersom Tokina själva hävdar att objektivet inte var till för digitalt (vad det nu har med saken att göra) så löt jag det vara.

Mvh Peter

Så kanske det är och då får man väl spara det tills man har ett FF hus.

Men samtidigt så undrar man varför det spelar roll om man har en mindre sensor när det inte spelar någon roll på andra objektiv. Flera andra jag har är gamla 35mm objektiv och de funkar utmärkt. Bla det Tokina 80-200 som jag köpte samtidigt.
Vi pratar knappast garanti här snarare någon sorts reparation

Senast ändrad:
Japp, får inte ihop det heller, citerade bara dyxum tråden. Jag har nästan bara FF linser men kör A700/100 och har heller inga problem. Det kan vara så att det är så "slitet" att mekanismen inuti har förskjutits och på så vis ger en felfokusering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar