Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a6300 vs Panasonic GX80 vs BMPCC Videojämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Då måste det finnas något distinkt att låsa på. Ibland vill man helt enkelt välja en fokuspunkt som är placerad över ett stort område i motivet och sen fokusera där.

För saker som rör sig är nog ditt förslag bäst.

Men mitt förslag var dock som alternativ till en knapp för att välja fokuspunkt.

Jag förutsatte EVF.

Det går väldigt bra att göra detta med om man vill. Man väljer bara passande fokusområde som exv. zone som är en stor grid som täcker en stor del av bildytan. När man väljer den eller mindre fokusområden som zone eller flexibel eller expandable flexible spot så kommer man rakt in i ett läge där man sedan placerar det valda fokusområdet där man vill ha det.

Vill man kunna ha möjlighet att ha den funktionen på en dedikerad knapp så är det bara att lägga den på någon sådan som passar en.

När det gäller vad man kan fokusera på så är det väl i princip ingen skillnad mot hur det funkar vid stillbildsfoto. Det är ju samma delsystem i kameran som används.

OK, men om jag inte har missförstått dig helt så tycker jag nog att det verkar enklare att peka på skärmen där man vill ha fokuspunkten placerad, och se det i sökaren.

OK, men om jag inte har missförstått dig helt så tycker jag nog att det verkar enklare att peka på skärmen där man vill ha fokuspunkten placerad, och se det i sökaren.

Ja en del kan säkert tycka det. Om man utvecklat den vanan då man filmar via displayen i Live View så är det självklart mest praktiskt.

Jag pratar om konsumentkameror och försöker förklara för <insert name here> att a6300 är inte det bästa som hänt mänskligheten.

Det var lite på skoj som jag försökte förklara hur svårjobbat det skulle bli i en professionell tagning att behöva komma åt en sådan liten tv.

Det är inte på skämt att en produktionskamera tar upp ett baksäte av en bil riggad och klar.

//A

Jag har väl inte sagt att A6300 skulle vara det bästa som hänt mänskligheten utan bara att den är ett exempel på var AF-tekniken för video och stillbild står idag och att den har hunnit långt och blivit alltmer användbar. Även andra tillverkare av små spegellösa har liknande teknik och vi kommer snart få en ny generation kameror från både Sony och andra (inte minst Panasonic) som tar AF för video ännu längre. Vi kan vara helt säkra på att denna typ av teknik även kommer i dedikerade videokameror även för professionellt bruk.

Jag har heller aldrig som du tycks ha uppfattat det påstått att kameror som A6300 skulle kunna ersätta andra typer av filmkameror. Inte alls! Men jag tror definitivt att små, lätta, smidiga och högst kompetenta små spegellösa kameror kommer att kunna vara ett bra komplement i vissa situationer och om nu proffskamerorna helt saknar AF, så kommer just det vara en faktor som kommer få en del att komplettera verktygslådan med sådana funktioner tills de kommer även i filmkamerorna.

Även för stillbild har det hänt mycket med AF och vid sidan av allt vi talat om när det gäller video så finns följande Eye Focus i A6300 och A7r II. Den funktionen finns inte för video idag men tar fokusering mot människor till en helt ny nivå där kameran sätter fokus på det närmaste ögat i det ansikte som man siktar på eller kameran låst på om man låter den välja själv. Detta är ett exempel som underlättar starkt och gör det möjligt att ta en del bilder som det skulle vara mycket svårare att klara av med MF. Det här är helt enastående bra när man fotograferar snabba småungar som aldrig sitter still och funktionen fanns länge bara i A7r II som är för dyr för många vardagsfotografer. Bara denna funktion gjorde att ja ville ha en A6300. Videomöjligheterna var bara en mycket trevlig bonus egentligen. Jag tror att vi kommer att få se även följande Eye Focus även i filmmode i nästa generation Sony-kameror.

Vi har idag en täckning med 400 + fasdetekt AF-fokuspunkter som täcker hela huvudsensorn i några av Sonys kameror och det är inte sällan mer än 4 ggr fler än i många high end DSLR:er. Det är just detta som garanterar en stadig pålitlig följande AF över hela bildytan. Välkommet är att man nu kan ställa både känslighet och fokushastighet i kamerorna. I de första kamerorna såsom A55 så högg AF direkt och det var inte snyggt utan ryckigt och kantigt. Det slipper vi nu och kan själva välja beteende hos AF.

Alldeles ovan har jag just förklarat för Per att man kan sätta fokus även med fokuspunkter direkt med ögat i sökaren. Man behöver inte alls använda pekskärm för att åstadkomma samma möjligheter. Sony har valt att inte ha det (en del tycker säkert att det finns bättre alternativ än gamla fokuspunkter då det finns en hel del andra nya möjligheter i Sonys nya kameror som gör att man inte behöver styra några statiska fokuspunkter för att styra var fokus ska hamna men andra tycker säkert det är bättre med pekskärm, så är det helt säkert). Jag kan väl tycka det är konstigt att Sony A5000 (tror jag) har pekskärm men att det saknas på alla high end-modeller. De kanske tycker det är mer lämpligt på konsumentmodeller som bara har skärm och ingen EVF.

Det fina med de nya Sony-kamerorna är att det finns så många olika sätt att sätta fokus och välja hur AF ska hantera motiven. Enklast är att bara sikta på det man vill fokusera med centrumpunkten eller bara genom att förlita sig på att kameran ska identifiera det som rör sig (passar främst enstaka rörliga objekt i bild som exv. det exempel på filmning där man följer en enstaka fågel i flykten). I det senaste fallet har man ett brett fokusområde istället som Wide eller möjligen Zone.

Sedan finns som sagt allt ifrån Face Detection till Lock on AF. När det gäller dessa metoder så kan de överstyras ofta, vilket innebär att man även om man har Face Detection på som väljer ett eller flera ansikten så kan man själv peka med ut ett av dessa genom att rikta fokuspunkten (spot) mot det ansikte man vill ha fokus på. Lock on AF ger ännu mer kontroll genom att man där aktivt låser på et visst objekt.

Så du behöver inte alls ha "en sådan liten TV". Du har full koll i din EVF under tagning.

När du skriver: "Det är inte på skämt att en produktionskamera tar upp ett baksäte av en bil riggad och klar.", så är väl det det bästa argumentet hittills jag hört för att titta på smidigare lösningar till situationer där de passar och man nu även med en toycamera såsom A6300 kan filma i 4K. Det finns saker som en del med rätta påpekat inte är helt bra med exv. A6300 och det är rolling shutter-effekten som är väl stark om man panorerar snabbt. Det är sånt som Sony får jobba lite till på. Sen är det ju också så skitbilligt på marginalen att köpa en leksakskamera om A6300 eller en GX80 eller vad man nu föredrar att det väl aldrig borde kunna hindra att man tittar på den här tekniken i lugn och ro. För den är här för att stanna.

Alldeles ovan har jag just förklarat för Per att man kan sätta fokus även med fokuspunkter direkt med ögat i sökaren.
Tack, men jag visste det redan. :)

Man behöver inte använda pekskärm för att åstadkomma samma möjligheter.
Men det underlättar med en pekskärm eftersom det med en sådan blir smidigare än med en knapp plus ett hjul eller med en joystick (eller motsvarande).

OBS! MAN KAN ANVÄNDA EN PEKSKÄRM FÖR ATT PLACERA EN FOKUSPUNKT MEDAN MAN TITTAR I SÖKAREN (EVF).

Tack, men jag visste det redan. :)

Men det underlättar med en pekskärm eftersom det med en sådan blir smidigare än med en knapp plus ett hjul eller med en joystick (eller motsvarande).

OBS! MAN KAN ANVÄNDA EN PEKSKÄRM FÖR ATT PLACERA EN FOKUSPUNKT MEDAN MAN TITTAR I SÖKAREN (EVF).

Ja och jag har för egen del konstaterat att det är ännu enklare att i sökaren välja var fokus ska ligga med lock on AF och då behöver man överhuvudtaget inga fokuspunkter. Jag saknar dem inte överhuvudtaget eftersom det för mitt vidkommande finns annan nyare teknik som löser samma problem via den vanliga sökaren. Allt beroende av displayen tycker jag är knepigt för jag har svårt att se tillräckligt bra på någon av mina displayer (A6300, A7 II eller A7r).

Vid stillbildstagning finns dessutom tillgång till både följande Eye Focus och dessutom kan Lock on AF, som finns i två varianter i A6300 även precis som på A7 II läggas så att den aktiveras vid halvt nedtryckt avtryckare. Vid filmning funkar det inte likadant utan då krävs att Lock on AF ligger på en dedikerat funktionsknapp. Så den har jag lagt på C1 (första konfigurerbara knappen ovanpå kameran vid avtryckaren. Den vanliga "videoknappen" är ju hemsk att använda på alla kameror jag haft med video från Sony så den använder jag inte längre. Jag avskyr dess hopplösa brist på taktil känsla. Jag letade förr alltid efter den där jäkla knappen och det sabbade ofta mina filmer både i start och slut. Det händer inte nu med C1.

För den intresserade kan jag följa upp med att a6300 var den första kameran som rök.
Panasonicen är trevlig men det slutar nog med att även den åker ut. Ska köra med den lite till innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar