Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Kanske uttryckte du dig på ett sådant sätt som förlikas med mångfalden som, i likhet med hur du beskriver motsatsen, för manuella fokuskameror att dessa och dess användare är från stenåldern.
Kanske var din mening inte att tolkningen skulle bli som den blev med det framstod lite som om att en kamera minsann inte var något att ha om den saknade AF.
Jag tog inte upp prislappen för att chefa utan för, av tolkningen, påvisa att jag kunde ha köpt en sådan kamera med af om jag velat ha det istället.
Nu väljer jag 12bit, prores, raw, xlr och annat istället för enkelhet och fysisk smidighet.
Som sagt, jag har testat mycket men dessvärre inte en af som ersätter mf. Inte för mig.
Och att klicka runt på skärmen är inte ok i alla fall. Kanske vissa.
Sen är det iofs svårt med af på pl-objektiv.
För min del är utfällbara skärmen det bästa som fysiskt skett på dslr. Som parantes.
Funktioner kanske den har fler eller kanske inte. Bildkvaliteten är jag dock osäker på.
Är inte helt tillfreds med hudtoner ur Sony men det är en personlig preferens och ingalunda fakta.
Bor du i Stockholm kan vi ju alltid göra en bildkvaliteshootout. Jag behöver en kvällskamera och kanske kan den paras väl med min som b-cam?
Har du pl eller ef adapter så kan vi åka med samma objektiv. Jag har båda mountsen.
Jag tycker det är synd att så många proffs inte är mer nyfikna på ny teknik. Den nya AF-tekniken i främst Sonys nya kameror fungerar även i video och det ger en del nya möjligheter. Professionella videofotografer kommer snart känna ännu mer av konkurrenstryck när proletariserade stilbildsfotografer börjar snegla än mer på de betydligt större pengar som finns på videomarknaden. F-blaskan har ju visat att det blivit dubbelt så många fotografer som för 6-7 år sedan men inkomstmöjligheterna har legat helt stilla. Samma pengar - dubbelt så många och hälften så stora inkomster = proletarisering som Marx skulle uttryckt det.
Jag tror du ger uttryck för en förlegad syn när du pratar om "att klicka runt på skärmen är inte ok i alla fall. Kanske vissa." Vem har pratat om det? Jag menar inget förklenande med det bara att det hänt en massa som alla kanske inte riktigt har koll på nä det gäller AF. Det finns mycket bättre grejor än så nu och AF innebär inte alls som du skrev tidigare att man inte kan styra var fokus ska hamna. Sånt kan kontrolleras på ett antal olika sätt både med dedikerade funktioner för att sätta fokus som med Lock on AF eller genom att välja exv. flexible spot som, fokusområde och bara sikta på det man vill ska ha fokus. Man kan självfallet låta kameran bestämma också genom att den får fokusera på det som rör sig och det kan exv. användas vid följande av fåglar i flykt eller i andra samman hang som vid filmning av vissa idrotter.
Gary Fong visar hur Lock on A funkar med video
https://www.youtube.com/watch?v=ZHfNY490B_I
Camera Labs visar hur Face Detection kan användas för att enkelt följa mänskliga mål
https://player.vimeo.com/video/157204101?byline=0&portrait=0
Sonys reklamfilm för följande AF vid fågelfoto. OBS! kolla 0:30 in i filmen för fågelfilmningen
https://www.youtube.com/watch?v=lqY0YKmVuD0&list=PLL06nPE7_lzMvZSNyhbYhJ_5G_J9HiXD8&index=4
En mycket viktig sak i sammanhanget är också att kameror som A6300 och A7r II nu har över 400 fasdetektfokuspunkter som täcker hela bildytan. Det är mycket det som gör att de nya kamerorna är mer förlåtande när man följer rörliga mål som många andra kameror med ofta betydligt mindre aktiva fokusytor tenderar att tappa fokus på.
Jag tror att även professionella filmkameror från Sony kommer att få de funktioner som finns i kameror som A6300 och A7r II snart om de inte redan har det. Helt enkelt för att folk nu kommer att använda även kameror som A6300 professionellt och då kommer man nog förvänta sig minst lika bra funktioner i kameror som kanske kostar 10 ggr mer. Annat vore väl näst intill märkligt.
Sedan tror jag att de som kommer ta till sig dessa nya möjligheter kommer bli effektivare och mer kreativa i sina jobb och de kommer antingen konkurrera ut de som inte tar till sig de nya möjligheterna eller åtminstone bli effektivare och det kommer de kunna växla in i mera pengar.
Visst kan man vara missnöjd med hudtonerna men det finns även vissa möjligheter att ändra en del såna parametrar också.
Jag bor i Vaxholm. Jag har adapter som man kan skruva på Canon EF med men nackdelen med att göra det är att funktioner som Lock on AF då inte funkar t.ex. för det funkar bara med Sigmas Global Vision med Canon-fattning eller med andra native E-mountobjektiv. Canon original ger enbart grundläggande AF-funktioner ungefär som de som finns i Canons kameror.
Kolla på filmerna noga som jag länkat till. Du skulle ha svårt att åstadkomma en hel del av vad man gör i dessa med manuellt skruvande. Rent yrkesmässigt kommer du alltså inte ha samma verktyg i din låda som en del av dina konkurrenter och då frågar man sig hur länge de som inte har det har råd att inte ha det när de som har betydligt billigare grejor än du har har det.
Senast ändrad: