Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a6300 vs Panasonic GX80 vs BMPCC Videojämförelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske uttryckte du dig på ett sådant sätt som förlikas med mångfalden som, i likhet med hur du beskriver motsatsen, för manuella fokuskameror att dessa och dess användare är från stenåldern.

Kanske var din mening inte att tolkningen skulle bli som den blev med det framstod lite som om att en kamera minsann inte var något att ha om den saknade AF.

Jag tog inte upp prislappen för att chefa utan för, av tolkningen, påvisa att jag kunde ha köpt en sådan kamera med af om jag velat ha det istället.
Nu väljer jag 12bit, prores, raw, xlr och annat istället för enkelhet och fysisk smidighet.

Som sagt, jag har testat mycket men dessvärre inte en af som ersätter mf. Inte för mig.

Och att klicka runt på skärmen är inte ok i alla fall. Kanske vissa.

Sen är det iofs svårt med af på pl-objektiv.

För min del är utfällbara skärmen det bästa som fysiskt skett på dslr. Som parantes.

Funktioner kanske den har fler eller kanske inte. Bildkvaliteten är jag dock osäker på.

Är inte helt tillfreds med hudtoner ur Sony men det är en personlig preferens och ingalunda fakta.

Bor du i Stockholm kan vi ju alltid göra en bildkvaliteshootout. Jag behöver en kvällskamera och kanske kan den paras väl med min som b-cam?

Har du pl eller ef adapter så kan vi åka med samma objektiv. Jag har båda mountsen.

Jag tycker det är synd att så många proffs inte är mer nyfikna på ny teknik. Den nya AF-tekniken i främst Sonys nya kameror fungerar även i video och det ger en del nya möjligheter. Professionella videofotografer kommer snart känna ännu mer av konkurrenstryck när proletariserade stilbildsfotografer börjar snegla än mer på de betydligt större pengar som finns på videomarknaden. F-blaskan har ju visat att det blivit dubbelt så många fotografer som för 6-7 år sedan men inkomstmöjligheterna har legat helt stilla. Samma pengar - dubbelt så många och hälften så stora inkomster = proletarisering som Marx skulle uttryckt det.

Jag tror du ger uttryck för en förlegad syn när du pratar om "att klicka runt på skärmen är inte ok i alla fall. Kanske vissa." Vem har pratat om det? Jag menar inget förklenande med det bara att det hänt en massa som alla kanske inte riktigt har koll på nä det gäller AF. Det finns mycket bättre grejor än så nu och AF innebär inte alls som du skrev tidigare att man inte kan styra var fokus ska hamna. Sånt kan kontrolleras på ett antal olika sätt både med dedikerade funktioner för att sätta fokus som med Lock on AF eller genom att välja exv. flexible spot som, fokusområde och bara sikta på det man vill ska ha fokus. Man kan självfallet låta kameran bestämma också genom att den får fokusera på det som rör sig och det kan exv. användas vid följande av fåglar i flykt eller i andra samman hang som vid filmning av vissa idrotter.

Gary Fong visar hur Lock on A funkar med video
https://www.youtube.com/watch?v=ZHfNY490B_I

Camera Labs visar hur Face Detection kan användas för att enkelt följa mänskliga mål
https://player.vimeo.com/video/157204101?byline=0&portrait=0

Sonys reklamfilm för följande AF vid fågelfoto. OBS! kolla 0:30 in i filmen för fågelfilmningen
https://www.youtube.com/watch?v=lqY0YKmVuD0&list=PLL06nPE7_lzMvZSNyhbYhJ_5G_J9HiXD8&index=4

En mycket viktig sak i sammanhanget är också att kameror som A6300 och A7r II nu har över 400 fasdetektfokuspunkter som täcker hela bildytan. Det är mycket det som gör att de nya kamerorna är mer förlåtande när man följer rörliga mål som många andra kameror med ofta betydligt mindre aktiva fokusytor tenderar att tappa fokus på.

Jag tror att även professionella filmkameror från Sony kommer att få de funktioner som finns i kameror som A6300 och A7r II snart om de inte redan har det. Helt enkelt för att folk nu kommer att använda även kameror som A6300 professionellt och då kommer man nog förvänta sig minst lika bra funktioner i kameror som kanske kostar 10 ggr mer. Annat vore väl näst intill märkligt.

Sedan tror jag att de som kommer ta till sig dessa nya möjligheter kommer bli effektivare och mer kreativa i sina jobb och de kommer antingen konkurrera ut de som inte tar till sig de nya möjligheterna eller åtminstone bli effektivare och det kommer de kunna växla in i mera pengar.

Visst kan man vara missnöjd med hudtonerna men det finns även vissa möjligheter att ändra en del såna parametrar också.

Jag bor i Vaxholm. Jag har adapter som man kan skruva på Canon EF med men nackdelen med att göra det är att funktioner som Lock on AF då inte funkar t.ex. för det funkar bara med Sigmas Global Vision med Canon-fattning eller med andra native E-mountobjektiv. Canon original ger enbart grundläggande AF-funktioner ungefär som de som finns i Canons kameror.

Kolla på filmerna noga som jag länkat till. Du skulle ha svårt att åstadkomma en hel del av vad man gör i dessa med manuellt skruvande. Rent yrkesmässigt kommer du alltså inte ha samma verktyg i din låda som en del av dina konkurrenter och då frågar man sig hur länge de som inte har det har råd att inte ha det när de som har betydligt billigare grejor än du har har det.

Senast ändrad:
Jag har aldrig ifrågasatt att många enbart använder MF om de filmar hyfsat statiska scener för det ger bättre kontroll i den typen av situationer men i scener som inte alls är lika statiska kan det istället vara så att en bra följande AF ger väldigt mycket bättre kontroll än MF.

Men har man AF i en kamera, så måste denna fungera, annars luras både en stillbildsfotograf och en filmare. Den förre kanske tror att kameran sätter fokus korrekt men blir fintad upp på läktaren av kameran som bara registrerar bilder i oskärpa och den senare i mitt exempel får kanske sina filmer förstörda av skräpljud från AF-motorn eller kameran eller från dåliga högljudda motorzoomar som inte borde användas vid filmning. Jag tror att vi säkert är överens om det.

Mja... Det var jag som nämnde att med pekskärm går det att välja fokuspunkt, och bara på senaste året har den möjligheten blivit allt mera efterfrågad och önskvärd bland videofilmare, A6300 kan välja fokuspunkt med tumhjulet som jag förstått, men upplevs inte som lika smidigt av flera testare. Mats som har en duktig filmande son ( gjort egen film )- han saknade verkligen pekskärm, och det var märkligt att inte A6300 fick pekskärms möjligheter, Sony hade ju det mycket tidigt i någon av Nex-modellerna.

Vi får inte glömma bort Panasonic GH4 som nu har några år på nacken, men den var väl det värsta i videoväg man kunde köpa, inställnings möjligheterna vid filmning med den var väl rekordartad som jag mins, vet inte hur den står sig i dag och högiso filmning var en svag punkt med M/43-sensorn, snart dimper det väl ner GH5 och den blir nog vass kan jag tänka.

Mja... Det var jag som nämnde att med pekskärm går det att välja fokuspunkt, och bara på senaste året har den möjligheten blivit allt mera efterfrågad och önskvärd bland videofilmare, A6300 kan välja fokuspunkt med tumhjulet som jag förstått, men upplevs inte som lika smidigt av flera testare. Mats som har en duktig filmande son ( gjort egen film )- han saknade verkligen pekskärm, och det var märkligt att inte A6300 fick pekskärms möjligheter, Sony hade ju det mycket tidigt i någon av Nex-modellerna.

Vi får inte glömma bort Panasonic GH4 som nu har några år på nacken, men den var väl det värsta i videoväg man kunde köpa, inställnings möjligheterna vid filmning med den var väl rekordartad som jag mins, vet inte hur den står sig i dag och högiso filmning var en svag punkt med M/43-sensorn, snart dimper det väl ner GH5 och den blir nog vass kan jag tänka.

Bengt, alla har olika preferenser och en del har fastnat i att det ska finnas en dedikerad knapp för att välja fokuspunkt och placering av denna. Det kan man på två sätt med exv. A6300 om man vill. För det första så kommer man alltid in i den möjligheten om man väljer fokusområde flexible spot. För det andra står det dig fritt att konfigurera en av gränssnittets knappar med den funktionen. Men det nya här är ju att det finns en del nya möjligheten som låter dig göra detta direkt i EVF-sökaren istället för att ta kameran från ögat och peka på någon skärm och välja fokuspunktens placering. Mycket effektivare!

Sedan finns Lock on AF som antingen aktiveras via en knapp där man i EVF eller display siktar på objekt man vill att kameran ska hålla fokus på. Mycket snabbare än displayfippel och åter, man gör det vi tagningssammanhanget. Vill man kan man dessutom programmera avtryckaren. Då siktar man och trycker ned avtryckaren så följer kameran det man siktat på. Ingen behöver några gamla ineffektiva fokuspunkter då. Jag använder aldrig fokuspunkterna i min A6300 eller A7 II heller för den delen. Jag tycker inte det behövs men visst, andra har alla möjligheter att göra som de alltid har gjort. Jag säger bara att det finns andra sätt idag och en del som jag tycker de är överlägsna.

Panasonic har säkert än bättre grejor idag de med. Detta handlar inte alls bara om Sony även om det varit mitt exempel eftersom jag vet hur Sonys grejor funkar idag. Jag pratar även om AF-möjligheterna rent generellt tekniskt idag och vad de kan användas till vs begränsningarna i strikt beroende av MF vid filmning. Konkurrensen mellan bl.a. Sony och Panasonic när det gäller ny teknik för filmning i de spegellösa kamerorna är väldigt hälsosam och spännande för oss konsumenter för den har gjort att vi idag har fått tillgång till fantastisk videoteknik som i en del fall inte ens finns i proffsens filmkameror och det kan man ofta för något mellan 5-10 000:-.

Det är detta som nu gör att t.o.m. en del proffs skaffar sig små och smidiga spegellösa kameror eller motsvarande med bra fast optik som komplement till stora och mindre flexibla proffskameror. Det är faktiskt en ganska spännande tid och den här nya tekniken kommer att påverka marknaden för fotografiska tjänster precis som den redan har för stillbildsmarknaden. Det blir alltfler "bönhasar" som man sade förr (de som inte hade burskap under skråtiden och som s.a.s. fuskade i yrket) som känner sig kallade och som kommer underifrån drivna av den tekniska möjligheten att producera video med billiga kompetenta grejor de ändå har som stillbildsfotografer. Om ytterligare några få år så kommer detta att märkas än tydligare än idag. Det är vad de som är videofilmsproffs nu ser och kommer att se välla fram över horisonten om de lyfter blicken lite från okularet.

Bra skrivet, jag köper det mesta, nej handhållet och plötslig snabb filmning då blir det nog bökigt att börja trycka fokuspunkter på skärmen, jag tror att även testare väger in större kameror med fina stativ, då är det nog smidigt att välja fokuspunkt på skärmen, samtidigt kan dom ha en ännu större skärm vid sidan av för att se ännu bättre.

Vi vet med facit i hand och som Lennart var inne på med 8 år gamla A550, som klarade 4bps i Live View, Lennart tog 200 bilder genom att kunna vinkla skärmen vid gatufoto varenda bild blev skarp, kameran var lite plastig, Och Sony Gunnar försökte utan framgång att envist förklara hur Live View systemet fungerade bland Canon och Nikon folk, det gick liksom inte, Donald Duck kameran var född. Nu i dag efterfrågas kalle anka finesserna ända upp i toppskiktet bland kameror.

Med det i baktanke så kan det du skriver nu komma att leda till förändringar och nya sätt att fotografera, men allt nytt tar sin tid, topp displayen var avgörande för att få kallas semiprov kamera som du brukade nämna förr, fast man kan se det mesta i EVF:n med ögat kvar när man hittar sina knappar, vinklar man skärmen så ser man ju ännu bättre om man vill kolla sina inställningar, vi är olika och vill ha det på olika sätt, men allt var inte bättre förr.

Ja TS frågade om GX80 som är en Panasonic, därför drog jag upp GH4, fast den är nog större och inte lika smidig kanske, GH4 verkar vara lite bortglömd, den nämns inte lika ofta som jämförelse objekt längre.

Nu sitter jag vid min laptop istället så jag besvarar mellan raderna då det är en vägg av text..

Jag tycker det är synd att så många proffs inte är mer nyfikna på ny teknik. Den nya AF-tekniken i främst Sonys nya kameror fungerar även i video och det ger en del nya möjligheter.

Klart alla är intresserad av ny teknik. Tekniken sitter snarare i sensorer, pre-amps, Rec 2020, stabilisatorer, objektiv med karaktärer osv osv....

Sten-Åke Sändh sa:
Professionella videofotografer kommer snart känna ännu mer av konkurrenstryck när proletariserade stilbildsfotografer börjar snegla än mer på de betydligt större pengar som finns på videomarknaden. F-blaskan har ju visat att det blivit dubbelt så många fotografer som för 6-7 år sedan men inkomstmöjligheterna har legat helt stilla. Samma pengar - dubbelt så många och hälften så stora inkomster = proletarisering som Marx skulle uttryckt det.

Jag vet inte varför du tror att detta är en professionell apparat..
Jag arbetar inom två yrkesroller. Dels inom en teknisk forskningsavdelning och inom media.
Inom den första kommer mycket "proffs" för att filma det vi gör och presentera. Allt från BBC, Discovery till SVT och inom bolaget.
Inom den andra, well, ganska självförklarande så är det proffs överallt.

Kan lova dig - jag ser INGEN som använder en kamera som A6300. Jag ser ingen som använder en DSLR.

Varför?

1) Fel formfaktor. Uttröttande design.
2) Inga reglage. Titta på en Canon XF100, Sony EX1 etc för journalism.
Allt finns på sidan, kan nås utan att man behöver se efter. Man känner sig fram. Får muskelminne och skiftar allt själv. Alla inställningar finns på en egen dedikerad knapp. Dubbla minneskort.
3) Om du vid ETT tillfälle får en flippande AF är inte klippet dugligt för tvsändning eller annat. Det må vara bra i många fall men en automatisk funktion KAN göra fel. MF kan detta inte hända med om man inte ställt fokus fel. Ställer fel gör man som nybörjare - inte när man hållt på ett tag.
4) XLR? Inget vettigt för ljudinspelning. Blir dock irrelevant om man kör separat inspelare.

Finns fler men räcker såhär. :)

Sten-Åke Sändh sa:
Jag tror du ger uttryck för en förlegad syn när du pratar om "att klicka runt på skärmen är inte ok i alla fall. Kanske vissa." Vem har pratat om det? Jag menar inget förklenande med det bara att det hänt en massa som alla kanske inte riktigt har koll på nä det gäller AF. Det finns mycket bättre grejor än så nu och AF innebär inte alls som du skrev tidigare att man inte kan styra var fokus ska hamna. Sånt kan kontrolleras på ett antal olika sätt både med dedikerade funktioner för att sätta fokus som med Lock on AF eller genom att välja exv. flexible spot som, fokusområde och bara sikta på det man vill ska ha fokus. Man kan självfallet låta kameran bestämma också genom att den får fokusera på det som rör sig och det kan exv. användas vid följande av fåglar i flykt eller i andra samman hang som vid filmning av vissa idrotter.

Så en bild med 4 personer som inte står på samma avstånd och ingen kan vara i fokus samtidigt.. Nånstans måste jag tala om för min AF-kamera att just denna person ska vara i fokus. Hur gör du? Har du reglage eller klickar du på skärmen??
Alltså är min syn inte förlegad.
Det är helt klart uppenbart att du inte infunnit dig i speciellt komplexa scener och speciellt komplexa uppsättningar med objektiv du tvingas öppna ned emot T1.4 med en längd på 85-135mm och talanger ett fåtal meter bort. Lövtunt fokusdjup och skiftande intresse på bilden utan att kameran flyttas på.
HUR ska jag lösa denna situation utan att klicka en skärm? Hur ska jag lösa den utan att introducera skak i bilden?

På min followfokus sätter jag två stoppunkter. Skiftar mellan de jag önskar. 3 punkter? OK, mellanpunkten får jag markera dådå. Kör med en förlängare för att eleminera skak.

Som sagt, kameran har inget AI och kan inte veta när fokus ska skiftas mellan två punkter... och när den väl bestämt sig för vad som ska vara i fokus så får vi väl hoppas det är rätt ;)
Eller så får man som sagt klicka runt på displayen och välja punkten den ska fokusera på och sen klicka på nästa när du skiftar till annat intresseområde i bilden.

Särskilt lätt blir det när riggen börjar bli komplex med alla tillbehör man behöver ha på. Då ska man leta upp den där lilla 3-4" skärmen mellan alla kablar och bråte. Grymt ;)
Så proffsen jobbar.

Sten-Åke Sändh sa:
Gary Fong visar hur Lock on A funkar med video
https://www.youtube.com/watch?v=ZHfNY490B_I

Camera Labs visar hur Face Detection kan användas för att enkelt följa mänskliga mål
https://player.vimeo.com/video/157204101?byline=0&portrait=0

Sonys reklamfilm för följande AF vid fågelfoto. OBS! kolla 0:30 in i filmen för fågelfilmningen
https://www.youtube.com/watch?v=lqY0YKmVuD0&list=PLL06nPE7_lzMvZSNyhbYhJ_5G_J9HiXD8&index=4

Utomlands med undermåligt internet. För att ge filmerna rättvisa ska jag se dessa när jag är åter i .se.

Sten-Åke Sändh sa:
En mycket viktig sak i sammanhanget är också att kameror som A6300 och A7r II nu har över 400 fasdetektfokuspunkter som täcker hela bildytan. Det är mycket det som gör att de nya kamerorna är mer förlåtande när man följer rörliga mål som många andra kameror med ofta betydligt mindre aktiva fokusytor tenderar att tappa fokus på.

Just när det gäller Sony skulle jag vara MYCKET sparsam med att röra kameran för mycket. Nu pratar jag inte AF och MF utan att Sonys CMOS sensorer är bland det värsta jag vet när det gäller rolling shutter. Man blir sjösjuk.

Ytterligare en anledning till att proffsen väljer annat. För TV är det (ej nyhetsinslag) är det i princip uteslutande CCD. För filmer är det CMOS/Film men där jobbar man på annat sätt.

Sten-Åke Sändh sa:
Jag tror att även professionella filmkameror från Sony kommer att få de funktioner som finns i kameror som A6300 och A7r II snart om de inte redan har det. Helt enkelt för att folk nu kommer att använda även kameror som A6300 professionellt och då kommer man nog förvänta sig minst lika bra funktioner i kameror som kanske kostar 10 ggr mer. Annat vore väl näst intill märkligt.

Säkert får de dessa funktioner men att folk skulle använda A6300 eller A7r professionellt är helt klart ett önsketänkande från din sida. Du kan börja med att titta ovan.
Jag ser A6300 som en amatörkamera och inget annat. Det är en konsumentprodukt punkt!
Du tycker det är bra funktioner. Jag har inget intresse för dem då jag jobbar problemfritt utan.
A6300 och A7r II är inte för professionellt bruk. Så enkelt är det.
De som jobbar professionellt köper/hyr rätt produkt för jobbet.
Att bloggare eller youtubefolk använder dem för småvideos är inte att göra dem professionella.
Det är rakt av en budgetfråga.

Ja, det är mycket pang för pengarna. Godkänd bild!

Sten-Åke Sändh sa:
Sedan tror jag att de som kommer ta till sig dessa nya möjligheter kommer bli effektivare och mer kreativa i sina jobb och de kommer antingen konkurrera ut de som inte tar till sig de nya möjligheterna eller åtminstone bli effektivare och det kommer de kunna växla in i mera pengar.
Det är nog vid denna punkten det börjar bli sorgligt att läsa om jag ska vara ärlig. :p
Jag kan inte skriva något mer på denna punkt för jag flinar för mycket :p

Sten-Åke Sändh sa:
Visst kan man vara missnöjd med hudtonerna men det finns även vissa möjligheter att ändra en del såna parametrar också.

I gradingen? Om hudtonerna inte blir bra från infilmningsögonblicket blir de inte bra i slutändan heller.
RED, Arri, BMD, Canon har utsökta hudtoner. Panasonic och framförallt Sony har horribla hudtoner. Framförallt på t.ex A7 och FS7.

Sten-Åke Sändh sa:
Jag bor i Vaxholm. Jag har adapter som man kan skruva på Canon EF med men nackdelen med att göra det är att funktioner som Lock on AF då inte funkar t.ex. för det funkar bara med Sigmas Global Vision med Canon-fattning eller med andra native E-mountobjektiv. Canon original ger enbart grundläggande AF-funktioner ungefär som de som finns i Canons kameror.

Jag är inte intresserad av att jämföra MF vs. AF. Jag skulle kunna sätta upp situationer där ditt AF får spunk och kommer ge dig mer problem än lösningar.
Anledningen till frågan var för att ha samma objektiv att utgå från om det ska göras en shootout.
Jag är ute efter ren bildkvalitetsshootout. Hur står sig en 7k-kamera mot en 10ggr dyrare?
Hur bra matchar de?

Sony gör bra gluggar om än karaktärslösa och lite överskärpta. Bra för stillbild.
Du kan ju vid ev. shootout ha din adapter med.

Sten-Åke Sändh sa:
Kolla på filmerna noga som jag länkat till. Du skulle ha svårt att åstadkomma en hel del av vad man gör i dessa med manuellt skruvande. Rent yrkesmässigt kommer du alltså inte ha samma verktyg i din låda som en del av dina konkurrenter och då frågar man sig hur länge de som inte har det har råd att inte ha det när de som har betydligt billigare grejor än du har har det.

Dags att hela hollywood byter ut sina Panavision, Arri alexa, Red epics till A6300 hör jag.
Jag får kolla på filmerna sen när jag har riktigt internet och inte 512Kbit..

Bengt, alla har olika preferenser och en del har fastnat i att det ska finnas en dedikerad knapp för att välja fokuspunkt och placering av denna. Det kan man på två sätt med exv. A6300 om man vill. För det första så kommer man alltid in i den möjligheten om man väljer fokusområde flexible spot. För det andra står det dig fritt att konfigurera en av gränssnittets knappar med den funktionen. Men det nya här är ju att det finns en del nya möjligheten som låter dig göra detta direkt i EVF-sökaren istället för att ta kameran från ögat och peka på någon skärm och välja fokuspunktens placering. Mycket effektivare!

Sedan finns Lock on AF som antingen aktiveras via en knapp där man i EVF eller display siktar på objekt man vill att kameran ska hålla fokus på. Mycket snabbare än displayfippel och åter, man gör det vi tagningssammanhanget. Vill man kan man dessutom programmera avtryckaren. Då siktar man och trycker ned avtryckaren så följer kameran det man siktat på. Ingen behöver några gamla ineffektiva fokuspunkter då. Jag använder aldrig fokuspunkterna i min A6300 eller A7 II heller för den delen. Jag tycker inte det behövs men visst, andra har alla möjligheter att göra som de alltid har gjort. Jag säger bara att det finns andra sätt idag och en del som jag tycker de är överlägsna.

Panasonic har säkert än bättre grejor idag de med. Detta handlar inte alls bara om Sony även om det varit mitt exempel eftersom jag vet hur Sonys grejor funkar idag. Jag pratar även om AF-möjligheterna rent generellt tekniskt idag och vad de kan användas till vs begränsningarna i strikt beroende av MF vid filmning. Konkurrensen mellan bl.a. Sony och Panasonic när det gäller ny teknik för filmning i de spegellösa kamerorna är väldigt hälsosam och spännande för oss konsumenter för den har gjort att vi idag har fått tillgång till fantastisk videoteknik som i en del fall inte ens finns i proffsens filmkameror och det kan man ofta för något mellan 5-10 000:-.

Det är detta som nu gör att t.o.m. en del proffs skaffar sig små och smidiga spegellösa kameror eller motsvarande med bra fast optik som komplement till stora och mindre flexibla proffskameror. Det är faktiskt en ganska spännande tid och den här nya tekniken kommer att påverka marknaden för fotografiska tjänster precis som den redan har för stillbildsmarknaden. Det blir alltfler "bönhasar" som man sade förr (de som inte hade burskap under skråtiden och som s.a.s. fuskade i yrket) som känner sig kallade och som kommer underifrån drivna av den tekniska möjligheten att producera video med billiga kompetenta grejor de ändå har som stillbildsfotografer. Om ytterligare några få år så kommer detta att märkas än tydligare än idag. Det är vad de som är videofilmsproffs nu ser och kommer att se välla fram över horisonten om de lyfter blicken lite från okularet.

Jag har dessvärre inte sett dessa "proffs".
Det är så mycket önsketänkande i det du skriver. :)

Nej Jag menar inte att A6300 passar för professionellt bruk, man kunde snart läsa tester efter lansering att där fungerar det inte så bra, och Rolling shutter är som sagt mycket påtaglig, videodelen bedöms i testerna mera för bra eller bättre hobbybruk när den då samsas med stillbildfunktionena och inte testas av erfarna videotestare.

Förövrigt så kan jag inte minnas att vi haft någon här på fotosidorna tidigare som förklarat svårigheterna med autofokus så bra som du gjort nu, och det är bra. nu ligger det i tiden att dom flesta stillbilds kameror också skall ha filmmöjligheter och helst också 4K eller UHD, det blir väl bättre och bättre och andra batterigrepp bättre anpassade för filmning kommer väl också ner till vanliga konsumenten.

Frågan är om det inte är minst lika effektivt (eller kanske t.o.m. effektivare) att kunna flytta fokuspunkten genom att dra på skärmen, samtidigt som man ser i sökaren var den hamnar.

Som sagt, kameran har inget AI och kan inte veta när fokus ska skiftas mellan två punkter... och när den väl bestämt sig för vad som ska vara i fokus så får vi väl hoppas det är rätt ;)
Eller så får man som sagt klicka runt på displayen och välja punkten den ska fokusera på och sen klicka på nästa när du skiftar till annat intresseområde i bilden.
Ja, ganska praktiskt faktiskt.

Särskilt lätt blir det när riggen börjar bli komplex med alla tillbehör man behöver ha på. Då ska man leta upp den där lilla 3-4" skärmen mellan alla kablar och bråte. Grymt ;)
Så liten skärm har väl bara amatörernas kameror? Sitter det inte betydligt större skärmar på Riktiga Videokameror?

Ja, ganska praktiskt faktiskt.

Så liten skärm har väl bara amatörernas kameror? Sitter det inte betydligt större skärmar på Riktiga Videokameror?
Jag pratar om konsumentkameror och försöker förklara för <insert name here> att a6300 är inte det bästa som hänt mänskligheten.

Det var lite på skoj som jag försökte förklara hur svårjobbat det skulle bli i en professionell tagning att behöva komma åt en sådan liten tv.

Det är inte på skämt att en produktionskamera tar upp ett baksäte av en bil riggad och klar.

//A

Frågan är om det inte är minst lika effektivt (eller kanske t.o.m. effektivare) att kunna flytta fokuspunkten genom att dra på skärmen, samtidigt som man ser i sökaren var den hamnar.
På en kamera med autofokus ja. Nu har inte min det och inget jag frågar efter. Min ena kamera har dock den möjligheten men fokusjagande händer dessvärre då och då vilket inte är godtagbart. Sen är de flesta av mina objektiv helmanuella så kvittar ;)
Det är väl bara att peka på skärmen där man vill ha fokus? Så gör jag med min kamera (som kostade en bråkdel av vad din kostade).

Överskärpt objektiv? Hur i hela friden går det till?

Frånvaro av sfärisk aberration, antagligen. Normalt betraktas minimerad sfärisk aberration som en bra egenskap hos objektiv, men det finns/fanns mjuktecknande objektiv som avsiktligt har sfärisk aberration just för att inte vara för skarpa.

Det snabbaste jag vet är att bara sikta i sökaren och trycka ner den knapp man lagt lock on AF på. Men i de fall man inte har EVF utan som med DSLR:er bara Live View, så är det ju så man får göra i det fallet förstås. Problemet med det är dock att det kan vara mycket svårare att se vad man håller på med om det är ljust ute än om man har en EVF.

Jag pratar om konsumentkameror och försöker förklara för <insert name here> att a6300 är inte det bästa som hänt mänskligheten.

Det var lite på skoj som jag försökte förklara hur svårjobbat det skulle bli i en professionell tagning att behöva komma åt en sådan liten tv.

Det är inte på skämt att en produktionskamera tar upp ett baksäte av en bil riggad och klar.

//A

Som sagt, det finns mycket mer sofistikerade hjälpmedel än så i A6300 och hade du läst riktigt vad jag skrivit så hade vi inte fortsatt behöva vara kvar i den här diskussionen.

Det finns alltså flera sätt att styra fokus direkt via dedikerade knappar för "Lock on Af" som alltså används för att låsa på del i bild vare sig denna rör sig eller inte. Fokus ligger då fast där och sedan kan du komponera din bild i din elektroniska sökare utan att ta blicken från den. (som i fallet med Gary Fongs skidåkare ovan). Då kan det vara lämpligt med att använda flexible spot small som fokusområde för hög precision).

I fallet där man i Sonys film följer en flygande fågel används fokusområde "Wide" och då låter man kameran gå på att fågeln är det som rör sig i bilden och då sköter kameran att hålla fokus.

I fallet med följande AF där två människor går mot en på en strand kan man använda Face Detection. Vill man kan man styra fokuseringen till ett ansikte genom att sikta på det med exv. flexibel spot. Om man under kontrollerade former vid exv. ett bröllop använder Face Detection, så kan man lära kameran genom att förregistrera ansikten och lägga dessa i en hierarki. Då kommer kameran automatiskt att välja att följa det ansiktet i en scen som har högst ranking i denna hierarki.

Du pratar om att du enkelt skulle kunna skapa scener där AF i A6300 skulle få spel och misslyckas och visst kan det hända men vi kan lika gärna vända på det resonemanget och säga att du aldrig skulle fixa att ta vissa scenarier utan följande AF.

A6300 är bara ett exempel på var AF-teknik idag står i video. Jag tycker du gör dig väl lomhörd för möjligheterna i detta när du raljerar om att Hollywood inte skulle byta ut sina proffsutrustningar mot en A6300. Jag tror också att vi måste definiera vad professionella sammanhang kan vara där dessa små kameror kan komma in och redan gör detta. Filmer tagna med A6300 och andra kameror som exv. Panasonics används redan idag professionellt där folk tycker det är motiverat. De förekommer i mäklarbranschen, visst sportfoto (skidor, wakeboard bergsklätring m.m.) där man inte kan släpa på stora tunga proffsgrejor av olika skäl. Resebranschen är an stor annan marknad. Reportage där stillbildsfotografer även fuskar i lite video. Även Sony-kameror används i exv. drönare.

För att tala Hollywood så gjorde Sony reklam för jag tror det var RX1 genom att visa en video som var tagen med den i en av de senaste James Bond-filmerna.

Så vi pratar inte om några önsketänkanden. Den här verkligheten är redan här och det är många som redan har tagit till sig dessa nya möjligheter att tjäna pengar. En del av dessa marknader vore omöjliga utan följande AF även i video.

Titta på filmlänkarna en gång till innan du fortsätter upprepa ointresset och oförståelsen. Du får gärna tycka att det här inte är något för dig och det respekterar jag självklart men om man försöker tänka lite mer utanför sina egna orubbade cirklar så kanske det trots allt går att se att denna teknik som nu faktiskt redan finns och som i en del fall tagit stora steg med kameror som A6300 och även A7r II kommer att öppna en hel del nya möjligheter om man är öppna för dem. De som inte är det fortsätter som vanligt tills de som jag just gjort - går i pension. Vill man kan man även föreviga det genom att skriva på gravstenen att "Här vilar han som bara körde MF". Lite som fotogarfiska klubben i Midsommers valspråk" och en travesti på deras devis "No batteries, no autofocus and no goddam pixels".

Fått korta ned din text. Original hänvisas till din post.

Som sagt, det finns mycket mer sofistikerade hjälpmedel än så i A6300 och hade du läst riktigt vad jag skrivit så hade vi inte fortsatt behöva vara kvar i den här diskussionen.
...

Så det du säger är alltså att jag ska, någonstans i en liknande setup som denna, gå in i menyer, klicka runt alt. assigna snabbknappar och försöka se skärmen för att ändra innan tagning alt. under tagning??

Eric%20Kress%201%20b.jpg

Verkar väldigt rimligt.

Antagligen är jag otydlig med att jag inte filmar som du gör.
Jag sätter inte kameran mot ansiktet och filmar.

Jag filmar på stativ och i vissa fall med full rigg.
Eller så filmar jag på steadicam.
Ibland på axeln.

På steadicam håller jag samma avstånd till t.ex en hund jag följer..
Eller så har jag en fokuspuller.. Eller så bländar jag ned och håller mer i fokus.
Flera sätt :)

Jag sköt en musikvideo på min Sonykamera (2 år gammal) där de mesta var på steadicam. Fick filma om den då inga actiondelar gick att använda pga vidrig rolling shutter samt att när jag ville prova AF på den så tog den ibland bakgrunden för att sedan hitta ansiktet som fanns där "face detection".

Visst, ditt AF-system är bättre än mitt men jag vill tro att det krävs lika välkontrollerade situationer där AF rockar som där MF rockar.

Jag har filmat bröllop x 20, jag har filmat 15 musikvideos, 16/35mm, digitalt osv. Jag har ALDRIG stött på en situation där jag sagt till mig själv.. shit, jag måste ha AF.
Jag har inte missat en situation pga just fokusbiten. Jag har inte när jag kört själv missat fokus en enda gång under ett liveevent så som bröllop (jag filmar en del i mellanöstern och där är knappast bröllopen lugna som i Sverige). De enda gångerna jag har missat fokus är för att jag har SJÄLV valt att leka med fokusen lite och när jag sett materialet har jag valt bort det då jag ogillat det jag sett.. Medvetet fel helt enkelt. Eller misstag. Fokus är så vidrigt lätt att hantera så denna diskussion faktiskt är betydligt mer avancerad :)

Jag är införstådd med att AF är "bra" på A6300 - inget snack. Men resten av hanterande av kameran faller dessvärre för min del. Möjligtvis om den vore bra på natten att jag skulle kunna ha en som B-kamera eller nattkamera. Men efter att jag har läst runt verkar den inte vara så bra på det.
Däremot, då A6300 saknar touchskärm samt att man måste vrida på reglage/trycka på dem för att ändra gör att förändringar blir oerhört komplexa UNDER tagning.
Jag ändrar bländare, jag ändrar fokus, jag ändrar position, från rule-of-third till centrerat, höger till vänster, racking under tagning. En automatisk funktion KAN ALDRIG vara lika säker som en låst funktion där målet är definierat. Vi kan testa. Jag vet vad jag söker när jag gör en tagning. Jag vill gärna se hur AF kan hantera vissa situationer. Vore intressant.

"omöjligt med mf" säger du titt som tätt. Jag säger INTE att saker är omöjligt med AF. Däremot vet jag att väldigt avancerade scener skjuts dagligen UTAN AF.

Sten-Åke Sändh sa:
I fallet där man i Sonys film följer en flygande fågel används fokusområde "Wide" och då låter man kameran gå på att fågeln är det som rör sig i bilden och då sköter kameran att hålla fokus.

Jag återanvänder din fras att "du har inte läst" - du har uppenbarligen inte läst heller då jag sade att jag befinner mig atm på en plats där youtube inte fungerar pga. dålig bandbredd. Jag vill ge filmerna rättvisa med högsta upplösning - något jag inte kan i mellanöstern (bröllopstime) ;)

I övrigt, fåglarna jag vid få tillfällen har filmat har varit på mer än 10-15m avstånd. Vid detta avstånd har mitt 200mm + 2x extender redan passerat oändligfokuspunkten och således är fokusering för detta objektiv totalt irrelevant. Dra i botten, filma. Missar man detta och kräver AF så ska man nog jobba med annat :p

Sten-Åke Sändh sa:
IOm man under kontrollerade former vid exv. ett bröllop använder Face Detection, så kan man lära kameran genom att förregistrera ansikten och lägga dessa i en hierarki. Då kommer kameran automatiskt att välja att följa det ansiktet i en scen som har högst ranking i denna hierarki.

Cool funktion men..
Du har inte filmat bröllop hör jag. Och om du har har det väl varit svenska bröllop där det är all avsaknad av action. Kolla upp ett assyriskt eller libanesiskt bröllop. Inte ens i kyrkan är det lugnt. :)
Finns ingen tid för sådant som att placera en hierarki av ansikten. Det finns inte omtagningar. Man får filma allt. Positioner ändras - flytta ljud, micar etc, nytt band kommer in.. Det tar sekunder.
Då har jag inte råd att stå i minuter och placera ansikten på en 3" display nånstans med fysiska knappar när svetten rinner.

Sten-Åke Sändh sa:
Du pratar om att du enkelt skulle kunna skapa scener där AF i A6300 skulle få spel och misslyckas och visst kan det hända men vi kan lika gärna vända på det resonemanget och säga att du aldrig skulle fixa att ta vissa scenarier utan följande AF.

Det är jag övertygad om. Men jag inte stött på dem än. Filmar kanske inte så många sådana saker.
Beat me ;)

Sten-Åke Sändh sa:
A6300 är bara ett exempel på var AF-teknik idag står i video. Jag tycker du gör dig väl lomhörd för möjligheterna i detta när du raljerar om att Hollywood inte skulle byta ut sina proffsutrustningar mot en A6300. .... Även Sony-kameror används i exv. drönare.

Mäklarbranchen är väl bland det mest kontrollerade du kan göra?
Arri Alexa mini körs i drönare. BMD's kameror körs i drönare. RED körs i drönare.
En Red Epic är inte så stor. Du kan slänga på ett lätt EF-objektiv.
BMPCC med litet MFT-objektiv är liten.
Fan, t.om en Sony F65 körs upp i drönare. Panavisionkameror etc. Vad är poängen?
Alltså, jag har inga problem att filma med en Gopro om så tillfället kräver det.
Det är bara ett tool. Jag litar bara inte blint på en automatisk funktion.
Och jag filmar massor där scener förändras mycket. Därför krävs ibland att reglagen
kan hittas i mörker och ska sitta på rätt plats och göra en funktion UTAN att jag ska
behöva göra val på en skärm vad jag söker. Måste ha en engkamera för det.

Beror på produktionsbudget. Finns de som filmar allt på 35mm även om det i princip nästan var omöjligt att få dit kameran för det. Eller småkameror för den delen. Men oftast väljer man en kamera som intercuttar bäst med huvudkamerorna.
Blackmagics pocket cinema camera (som ej stöder autofokus) har medverkat i en stor rad av hollywoodfilmer. Det är en småkamera i A6300-storlek. Den intercuttar riktigt bra med alexa/35mm film. Men andra småkameror, förutom kanske Gopro har jag då inte sett i så många produktioner i mångmiljonklassen.

Sten-Åke Sändh sa:
För att tala Hollywood så gjorde Sony reklam för jag tror det var RX1 genom att visa en video som var tagen med den i en av de senaste James Bond-filmerna.

I Spectre filmades 95% med Panavision 35mm filmkameror, typ nån panaflex.
Resten verkar vara Arri Alexa. Då internet är trött här kan jag inte surfa in på imdb för att kolla
men jag har för mig att det var så.
Var så god. En scen med lillkameran ;)

Sten-Åke Sändh sa:
Så vi pratar inte om några önsketänkanden. Den här verkligheten är redan här och det är många som redan har tagit till sig dessa nya möjligheter att tjäna pengar. En del av dessa marknader vore omöjliga utan följande AF även i video.

Inte sett nånstans för att vara ärlig. Men du är ju i branschen så du ser väl mer. (=
Mitt huvudjobb är inom IT. Jag drar in cash så det räcker till min firma den vägen.
Att filma är att få utlopp av min hobby. Jag filmade MASSA mer för kanske 10-15 år sedan.
Jag kan dra ut en OK lön endast på filmning om jag tar alla jobb.
Polaren livnär sig på livfilmning utan AF. Omsätter kanske 2 miljoner på det om året.
Borde han tjäna 3 miljoner med en AF-kamera?...
Förstår inte varför du sätter pengar och en specifik kamera som 1+1.
Kameran spelar så liten roll i produktioner. Man letar efter en kombi, glugg och kamera.
För en specifik look och bra DR samt bra workflow.

Sten-Åke Sändh sa:
Vill man kan man även föreviga det genom att skriva på gravstenen att "Här vilar han som bara körde MF". Lite som fotogarfiska klubben i Midsommers valspråk" och en travesti på deras devis "No batteries, no autofocus and no goddam pixels".

Som sagt, 512Kbit internet. No thanks.
Är inget ointresse. Ingen oförståelse. Kan inte se dem bara.
När jag deltar i något får jag en random kamera. Det sitter ett random objektiv på.
9/10 fall ett PL-objektiv. Ibland en puller, ibland får jag sköta det själv.
Det är alltså inte jag som väljer kamera. Jag har inte ens en påverkan på något.
Ska det skjutas på 50mm T2.5 så ska det skjutas där. Punkt.
Ska det vara Canon CN-E eller Cooke S4 eller Zeiss master primes så spelar mitt tycke om olika objektiv ingen som helst roll. Gemensamt är att ingen av dem supportar AF.
Kommer jag från en värld där jag baserar mina egenskaper på AF är jag rökt.
Jag har en egen kamera som är av bättre slaget för humana pengar.
Jag pratar bildkvalité - inte massa funktioner. Den har jag för privata saker och tillställningar
som jag krävs ha kamera. Reklamfilmer för webben etc.

Ska filma en reklamfilm för en kickboxingklubb när jag kommer hem.
Du kan få delta om du vill så kan du få göra dig en egen reklamfilm :)

Jag måste flika in att jag definitivt, när jag kommer hem, ska kika på A6300 och prova denna.
Jag är inte främmande för funktioner. Det du inte klarar av att tolka ur det jag säger är att
världen klarar sig med MF. Jag klarar mig. Kanske kan A6300 göra att en fokuspuller får åka hem?
Har inte en aning. Svårt att se det.
Hade varit skönt med annat än 7kg på steadicammen ibland. :)

Det snabbaste jag vet är att bara sikta i sökaren och trycka ner den knapp man lagt lock on AF på.
Då måste det finnas något distinkt att låsa på. Ibland vill man helt enkelt välja en fokuspunkt som är placerad över ett stort område i motivet och sen fokusera där.

För saker som rör sig är nog ditt förslag bäst.

Men mitt förslag var dock som alternativ till en knapp för att välja fokuspunkt.

Men i de fall man inte har EVF utan som med DSLR:er bara Live View, så är det ju så man får göra i det fallet förstås. Problemet med det är dock att det kan vara mycket svårare att se vad man håller på med om det är ljust ute än om man har en EVF.
Jag förutsatte EVF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar