Nu rusade det nog iväg i total affekt utan den minsta koppling till trådens ursprung.
TS skrev faktiskt:
"Sony a6300 vs Panasonic GX80 vs BMPCC Videojämförelse
Ville se de tre sida vid sida.
Försöker bestämma mig för en liten backupkamera att ha i fotoväskan för video.
https://www.youtube.com/watch?v=ChPan4CbWgM
"Slut citat"
Det handlar alltså om en shoot out med några hyfsat billiga kompakta systemkameror. Det handlar alltså inte alls om utrustning för 60 000:- + utan om exv. A6300 som jag och massor av användare har även för video. Det stora flertalet har till denna kitzoomen (motorzoom) 16-50mm. Jag tror att de allra flesta har det ekipaget.
En hel del tittar säkert också på Sigmas 17-70mm och MC-11 -adaptern. Att jag lyfte detta beror på att jag själv har upptäckt stora problem med MC-11 på just Sonys hus. Denna kombo förstör helt videokvaliteten för många. Jag har en extern Röde-mick för att eliminera de värsta kameraljuden och jag vet också mycket väl att jag kan skruva på en hållare för micken i stativgängan för att få micken ytterligare en bit iväg från kameran men då har ju hela ide´n med en "liten backupkamera att ha i fotoväskan för video" havererat för länge sedan. Storleken är väldigt viktig för mig och många med mig, så därför vill jag helst kunna ha micken i blixtskon om det går.
Det var nog inte alls din filmkamera för 60 000:- som jag syftade på i mitt föregående inlägg när jag påpekade att en del som har DSLR-kameror länge hävdat att det här med följande AF i video är totalt ointressant. De brukar säga så för att de inte haft någon följande AF i sina DSLR-kameror i video. Numera kan väl en del sådana också använda AF i Liveview men det går fortfarande inte i OVF-sökaren eftersom spegel ju sitter i vägen.
Nedspelandet av följande AF även i video har pågått sedan funktionen först kom i Sonys A55 för precis sex år sedan (2010) från många som inte haft funktionen och som istället har tvingats hitta andra lösningar för att kunna fokusera snabbt manuellt. Nu har alla nya Sony-hus med hybrid-AF denna funktion och andra tillverkare har följt efter under de senaste fem åren. Alltfler ser möjligheterna och fokuseringen har blivit allt bättre. Att som du sager att "AF inte skulle ha en aning om var du vill ha fokus" är ju helt enkelt inte sant eftersom det ju är du som med val av fokusområde kan styra detta väldigt väl idag. Om det är lämpligt som metod beror ju både på motiv och ljus men jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något dåligt att ha följande AF i en modern systemkamera. Det finns faktiskt situationer som är fullständigt omöjliga att mästra lika smidigt utan AF som med. Så är det bara.
Varför tycker du att vi är mindre vetande som har den här synen på våra verktyg och varför tror du att jag och andra inte skulle vara seriösa och vilja åstadkomma det bästa vi kan med det vi har trots att våra grejor inte kostar 60 000:-. Det är ju just därför jag lyfter detta med exv. Sigma-problemen. Det är inget litet problem eftersom det verkar drabba alla Sigmas nya Global Vision/objektiv som körs med adaptern MC-11 på Sonys E-mountkameor. Tillsammans handlar det om hela ca 15 objektiv som Sony/användare kan tänkas snegla på med intresse. Alla dessa låter illa av en AF-C (continous) som inte kommer i jämvikt i fokus trots att kameran är stilla. Det låter alltså konstant som en gnista urladdas kontinuerligt.
En kamera som A6300 idag är väldigt kapabel och den har funktioner och bildkvalitet som många dedikerade filmkameror faktiskt inte har vare sig de kostar 60 000:- eller inte. De dyra systemen har mycket längre produktcykler än exv. Sonys A6xx/serie och A7-serien har så det är inget konstigt i det. Utvecklingen går oftare snabbare här av detta skäl så det kommer vara vanligt att det kommer nyheter först i de mest snabbrörliga segmenten. Just möjligheten till väldigt bra videobildkvalitet även ur dessa förhållandevis billiga system gör ju att kraven ökar även ljudhanteringen och det är faktiskt så att många objektiv faktiskt inte håller måttet. Det var bara det jag försökte lyfta. Att kontra det med att det faktiskt finns objektiv som är tysta till alla system är lite som god dag yxskaft. Problemet är ju att det gör ett redan begränsat utbud av objektiv ännu smalare och då blir det ju extra viktigt att ha koll på vika som funkar och vilka som inte gör det. Mitt bidrag i den diskussionen är främst att som det är nu så bör man nog avstå alla Sigmas Global Vison till Sony -mount med MC-11 åtminstone.
Jag är faktiskt rätt bra insatt i den här delen av debatten kring filmning med systemkameror för jag har följt den länge och har bidragit till den en del på senare tid också då jag filmar betydligt mer nu än tidigare. Den berör väldigt många och därför tror jag det är synd om psudokontroverser som dessa stör frågans verkliga fokus. Många har faktiskt onödiga kvalitetsproblem i sin videofilmning idag och jag har försökt lyfta dem som berör många med Sony-kameror. Hoppas inte du ser några problem med det för jag tror vi är väldigt mycket mer överens i detta är man först kunnat tro.
Följande AF finns inte i många filmkameror idag, säger du men du kan vara helt säker på att det kommer även där. DSLR-folket dissade först både liveview och vik-/stllbar display men idag får alltfler higheendkameror även dessa funktioner men det brukar ta så där en fem år efter att konsumentmodellerna fått funktionerna.
Här har ni ett exempel på hur det kan låta med ett "Global Vision"-objektiv och MC-11 -adaptern som jag hittat på Fred Miranda:
"
https://youtu.be/09Kr35DT7hM
På Fred Miranda där jag hittade detta klipp ovan så skrivs det också om att det ska komma ny firmware i "juli-augusti" så de har väl 14 dagar på sig då.
Angående videoprestanda skrivs:
"SHOOTING VIDEO:
Holy crap! This is the best feature of this adapter. The metabones IV doesn't autofocus at all whereas the Sigma MC-11 does a really good job. I can swing the A7RII with the Sigma 150-600mm to different subjects and it pretty much locks on to focus at all distances. The only real negative is hearing the lens "chatter" as it constantly is checking focus.
Here's some sample footage. You can see how well it focuses and you can also hear the constant "chatter." The noise is not a huge deal for me considering I rarely record audio with the footage and when I do I usually use directional microphones away from the camera. Yes, I did have image stabilization turned on during this clip, but the chatter occurs w/o IS on as well:" (Slut citat)
Det här objektivet i denna video låter ännu mer än mitt eget och jag är tveksam till att min Röde-mick inte skulle registrera det ens om jag fick bort den en halvmeter från kameran.