Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a6000 sigma 19mm 2.8 konstig ruta i mitten av skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jakoblindback

Ny medlem
Jag har precis köpt en sony a6000 med ett sigma 19mm 2.8 objektiv. Problemet är att i mitten av skärmen så syns en liten ruta och kamera vill bara fokusera i den lilla rutan. Min syster har en likadan kamera och hon kan fokusera nästan överallt på skärmen. Continuous focus ska fungera över hela skärmen men fungerar bara i rutan. Så om någon vet hur jag blir av med denna lilla rutan så skulle det vara väldigt bra :)

Bilagor

• 20160809_104746.jpg
    20160809_104746.jpg
    20 KB · Visningar: 51
Börja med att inte fota i "intelligent auto" utan välj a läget eller s läget.
Sen går du in i funktioner FN knappen och väljer fokusområde,
Jag kör brett.
Det borde hjälpa

Okej. Hur är det om du kör andra objektiv på kameran.
Tänker om det är sigma objektivet som spökar...

Jag har tyvärr bara hunnit köpa ett objektiv så har inget annat att testa med. Men jag får väl åka in till en kamerabutik och fråga om jag kan testa ett annat objektiv där.

Ja det hade jag gjort då något tydligen är fel.
Annars så besöker du din syster om hon bor närmare så får hon testa objektivet på hennes kamera / du testar något av hennes objektiv.
Eller så får vi hoppas att någon med bättre kunskaper kan svara i denna tråd.
Lycka till oavsett :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar