Annons

Sony A300 och A350 "officiella" - får live view

Produkter
(logga in för att koppla)
perhel skrev:
Vad tycker ni glasögonbärare om sökaren på A200/A300?
Varför jag frågar är för att jag var på ONOFF i går och kände och klämde på en A200:a.
Jag upplevde det som ett problem att se hela sökar bilden, fick liksom titta runt i sökaren för att se allt.Kanske är detta en vanesak ?
Jag har i dag en Panasonic FZ30 men där upplever jag sökarbilden lättare att se.
Detta är kanske en vanesak...synpunkter?
Snurrat lite på nätet och kommit fram till att A200 har större sökare än A300/A350. Nu lär det bli ett dilemma att välja modell. Hade tänkt mig en A300 man nu vet jag inte eftersom jag kommer att använda sökaren betydligt mer än LCD:n.
Någon som testat de bägge modellerna och jämfört, upplever man någon större skillnad???
 
perhel skrev:
Snurrat lite på nätet och kommit fram till att A200 har större sökare än A300/A350. Nu lär det bli ett dilemma att välja modell. Hade tänkt mig en A300 man nu vet jag inte eftersom jag kommer att använda sökaren betydligt mer än LCD:n.
Någon som testat de bägge modellerna och jämfört, upplever man någon större skillnad???

Jag hajade till när jag tittade i sökaren på A350:an.
Oj, vad liten tänkte jag. Nu jämför jag med A700 och vet inte hur riktigt hur A200 är jmfrt med den men jmfrt med D5D (A100) är det inte såå stor skillnad mot A700, så det borde det inte vara mot A200 heller.
 
js1 skrev:
Jag hajade till när jag tittade i sökaren på A350:an.
Oj, vad liten tänkte jag. Nu jämför jag med A700 och vet inte hur riktigt hur A200 är jmfrt med den men jmfrt med D5D (A100) är det inte såå stor skillnad mot A700, så det borde det inte vara mot A200 heller.
Här är skillnaden A200:
Synfält (%)
95

Förstoring (med 50 mm objektiv vid oändligt)
0,83x

Ögonrelief
Cirka 17,6 mm från okularet

Dioptrijustering
-2,5 to +1,0 diopter

A300:
Synfält (%)
95

Förstoring (med 50 mm objektiv vid oändligt)
0,74x

Ögonrelief
Cirka 20,8 mm från det okulära objektivet

Dioptrijustering
-2,5 to +1,0 diopter
 
FlyerOne skrev:
Har själv inte erfarenhet av Tamron 18-250 objektivet, men jag har läst en del om det och och ganska mycket om Sonys egna 18-250 mm (vilket säkerligen tillverkas av Tamron efter Sonys specifikationer). Det är genomgående mycket positiva omdömen. Förvånande positiva med tanke på det jättestora zoomomfånget - hela 14 gånger. Detta är av allt att döma ett förnämligt ett-objektivsalternativ.

Självfallet ger dock fasta objektiv en bildkvalitet som ligger klassen över denna glugg, men det känner du väl redan till.


När det gäller USA-import så får du lägga till betalningskostnader (vanligen gratis i Sverige), en tämligen hög fraktkostnad, försäkring, spedition samt tull och moms (vilket du vanligen inte kan räkna med att komma undan). Kostar kamerapaketet under 10-15.000 kr tror jag det är tveksamt ifall det hela kommer att bli lönsamt. Ifall man behöver skicka över någon del för service en enda gång så hamnar man säkert på minus.

Ett genomgående problem för alla är ju fokuseringsstrul - BF/FF torde väl vara det vanligaste bekymret för alla, oavsett märke. Och i ditt fall blir det väl till råga på allt t.o.m. så att du skulle få skicka kamerahuset till ett ställe, och objektivet till ett annat. Fast när det gäller att undkomma BF/FF-problem så är tydligen Tamron det man ska välja bland piratobjektiven. För två veckor sedan talade jag med ägaren av en kameraverkstad, och han berättade att de fick in massor av Sigma-objektiv med fokusproblem, men praktiskt taget inga Tamron-objektiv alls! Även om man kompenserar för att Sigma är den största tredjepartsobjektivtillverkaren, så verkar det ändå inte vara någon tvekan om att Sigma-objektiven antingen är sämre tillverkade eller sämre justerade i detta avseende. Vilket ju följer samma mönster som vi redan känner till när det gäller objektiv-kompatibilitet. Sigmas objektiv blir snabbt inkompatibla när tillverkarna kommer med nya kamerahus - det ligger drivor av oanvändbara Sigma-gluggar överallt. Sigma har hittills haft förteckningar över vilka av deras objektivversioner som inte är kompatibla med nyare kamerahus, fast för ett tag sedan tog de bort dessa listor... Så numera är det en ren chansning att köpa beggade Sigma-gluggar.

Tamron har däremot hittills lyckats väldigt bra när det gäller att undvika AF-problem. De har antingen varit mycket skickligare när det gäller back-engineering av tillverkarnas olika objektiv-chips, eller också har de kanhända lyckats stjäla programkoden... Obs! Enbart en spekulation från min sida. De kan ju rentav helt enkelt ha betalat licenspengar för att få tillgång till dessa uppgifter. Fast det kan väl ändå inte vara möjligt... :)

Tokina hamnar någonstans mittemellan Tamron och Sigma.


Dessutom får du ingen svensk manual, vilket minskar antalet intresserade köpare och sänker andrahandsvärdet den dag du vill sälja för att byta upp dig. Och den dagen kommer förr eller senare för alla som inte vill bygga upp en samling.

Ett enstaka, dyrt objektiv kan däremot bli såpass mycket billigare att det kan bli lönsamt att importera utifrån. Men köp inte från det billigaste stället du kan hitta, utan från det som har BÄST RENOMMÉ! Nätet är ett himmelrike för skojare inom alla tänkbara och otänkbara områden. Numera är det väldigt enkelt att smälla upp en hemsida som ser ytterst professionell och förtroendegivande ut.
Man skulle ju kunna tro att Sony 18-250 resp.Tamron 18-250 skulle ha identiskt lika tek.spec. Men enligt denna test på AlphaMountWorld.com skiljer det en del på fokuseringshastigheten b.l.a detta....

6. Auto focus speed and accuracy- One of the best upgrades this lens has over the Tamron is the AF speed. The simplest technical explanation is that the Tamron takes 21 screw turns to focus from one end of the focus plane to the other, whereas the Sony only takes 12. Just about half! Mated with the A700, this lens has no issues keeping up AF at any focal length, and zips into focus very prompt. Tracking is even faster and this lens has no issues keeping up with moving objects such as birds or cars, or kids. This is a welcome upgrade in my opinion over the Tamron and makes the extra $50.00 well spent.

Does the extra speed sacrifice accuracy? It doesn't’t appear too at all, in fact, this lens focuses very accurately. In over 700 test images this lens did not fail to hit the focus mark perfectly (when I did my job right). It is a precise instrument. Overall, a very impressive performance here.

Another point worth mentioning is that this lens will also be faster focusing for A100 users over the Tamron as well, which many have complained about in the Tamron version. Since the A100 is slow poke in comparison to the A700 it may be marginal, but still welcome nevertheless for users deciding on which version to buy for their trusty sharp A100.
 
Nu har A300 och A350 varit ute på marknaden ett tag och undrar om någon användare av dessa kameror vill dela med sig sina erfarenheter.

Skall köpa nytt och känner mig lite vilsen i kameradjungeln.
 
Ja, det är väldigt nära en A300 nu.
Kände på A350 häromdagen och jag tycker den var väldigt skön att hålla i, för visst är det samma storlek på dessa två?

Finns det någon risk att det blir för stort och klumpigt med ett batterigrepp på?
Man behöver ju inte använda det jämt!
 
A300 och A350 har samma storlek. De är cirka 3,5 mm tjockare än A200 eftersom deras vikbara Live-view skärmar putar ut något. Längd och höjd är samma för alla tre, men A200 har ett något bättre skulpterat grepp.
 
C.Pettersson skrev:
Finns det någon risk att det blir för stort och klumpigt med ett batterigrepp på?
Man behöver ju inte använda det jämt!

I vilket avseende? Kanske för att stoppa ner i fickan men inte för att hålla i. Var skeptisk till batterigrepp innan jag hade ett men när jag väl skaffade ett till min D7D så satt det alltid på sedan. När jag bytte upp mig till a700 så var det självklart att köpa till ett batterigrepp.

Har inte provat a300 med batterigrepp men jag är övertygad om att du inte kommer vilja vara utan det när du har vant dig.
 
När jag provade A350 så passade den och var skön att hålla i utan batterigrepp, min fundering är då att det kanske kan bli förmycket att hålla i.
 
Nu är den beställd iallafall.
På Dustin Home, men den fanns inte på lager, hoppas att det inte tar alltför lång tid tills den kommer.
Blev utan batterigrepp då de inte hade det till kameran.
 
Köpte..

en Sony A350 med 18-70 objektiv på Expert stormarknad i dag för 6999:-
Väntar bara på att batteriet ska bli laddat!
kjellsn
 
Re

ondjultomte skrev:
Det är alltid lika jobbigt att vänta den tid som batterier laddar ... man borde få med full laddade batterier :)

Hej! Ja det skulle dom vara! Han ut i Tyresta park
och brände ca 70 bilder och jag är mycket nöjd!
 
..köpte oxå en A350 på Expert igår, 6.999 + att jag får tillbaka 1.000 kr när jag skickar in min gamla Dynax 8000 till Sony, dvs 5999 för en sån kamera, kan inte vänta tills batteriet är laddat och jag kommit ut och kan börja fota...
 
stabro skrev:
..köpte oxå en A350 på Expert igår, 6.999 + att jag får tillbaka 1.000 kr när jag skickar in min gamla Dynax 8000 till Sony, dvs 5999 för en sån kamera, kan inte vänta tills batteriet är laddat och jag kommit ut och kan börja fota...

Hej! Jag skickar in min 800SI. Kamerorna går till Astrid lindgrens barnsjukhus! kjellsn
 
Så har jag sållat mig till skaran som köpt en A350 på Expert, med 1 000 kr rabatt om jag fyller i en blankett och skickar in en gammal kamera (cashbackerbjudandet).

Spontant tycker jag att den har sämre grepp än min A100, och känns lite plastigare. men man vänjer sig väl... Jäkligt bra med live view dock - det funkar supersmidigt! Ytterligare en bra grej är den dedikerade ISO-knappen.
 
Så har dpreview.com recenserat A350. Kameran blev "recommended".

Det som drog ner omdömet var (under "cons"):
* Soft JPEGs with poor low-contrast detail
* Smallest viewfinder to appear on an APS-C DSLR
* Screen obstructs use of viewfinder
* Image quality suffers above ISO 400 (from both noise and excessive noise reduction)
* Long exposure noise reduction turns hot pixels black
* Slower and less responsive than its contemporaries
* Poor continuous shooting rate
* Most convenient button on body given least useful function

Kommentarer?

Själv tycker jag att det som anförs under "pros", fördelar, är väl så goda argument för ett köp.
 
mr.b skrev:
Så har dpreview.com recenserat A350. Kameran blev "recommended".

Det som drog ner omdömet var (under "cons"):
* Soft JPEGs with poor low-contrast detail
* Smallest viewfinder to appear on an APS-C DSLR
* Screen obstructs use of viewfinder
* Image quality suffers above ISO 400 (from both noise and excessive noise reduction)
* Long exposure noise reduction turns hot pixels black
* Slower and less responsive than its contemporaries
* Poor continuous shooting rate
* Most convenient button on body given least useful function

Kommentarer?

Själv tycker jag att det som anförs under "pros", fördelar, är väl så goda argument för ett köp.

Har inte läst testen (ännu) men när det gäller tester så tycker jag att man skall läsa vad som står och fundera på vilka för- respektive nackdelar som är just för- respektiva nackdelar ur ens eget perspektiv. Visst är det skoj med en brusfri kamera upp till iso 10000000000000 men om man aldrig räknar med att fota under totalt mörker så kanse brus vid högre iso är en praktisk nackdel för en själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.