Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A-700 vs Nikon D-90

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har varit inne på att köpa en Sony A-700 ända tills Nikon D-90 dök upp. Det som gör att jag har svårt att bestämma mig är Sonys bildstabilisering i huset vilket Nikon saknar, men Nikons brushantering är ju betydligt bättre än Sonyns.

Någon som känner att de kan ge mig ytterligare argument åt något håll?

Ska tillägga att jag under några år fotat med Olympus E-500 men nu tänker lämna Olympus då jag är besviken på den nyare modellerna.

Tack på förhand.

Hej

Jag har varit inne på att köpa en Sony A-700 ända tills Nikon D-90 dök upp. Det som gör att jag har svårt att bestämma mig är Sonys bildstabilisering i huset vilket Nikon saknar, men Nikons brushantering är ju betydligt bättre än Sonyns.

Någon som känner att de kan ge mig ytterligare argument åt något håll?

Ska tillägga att jag under några år fotat med Olympus E-500 men nu tänker lämna Olympus då jag är besviken på den nyare modellerna.

Tack på förhand.

Nikon D90 har ju samma sensor som D300, dvs samma Sonysensor som också sitter i A700. Det har nyligen släppts en ny firmware till A700 (version 4) som har förbättrat brusnivåerna avsevärt. Nu skiljer det i princip ingenting mellan en A700 och en D300.

A700 är också betydligt mer välbyggd än D90.

Nikon D90 har ju samma sensor som D300, dvs samma Sonysensor som också sitter i A700. Det har nyligen släppts en ny firmware till A700 (version 4) som har förbättrat brusnivåerna avsevärt. Nu skiljer det i princip ingenting mellan en A700 och en D300.

A700 är också betydligt mer välbyggd än D90.

Det var släppet av firmware4 i kombination med antiskak i huset som gjorde att jag till slut fastnade för A700 istället för D300. Naturligtvis spelade prisskillnaden en viss roll också men den var inte avgörande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar