pallep skrev:
Som jag förstått det så säljer man mer kompakter om man har en serie med proffskameror som syns ute i världen. Då behöver man inte ha så hög vinst på proffsserien. Det är nog en av anledningarna att Sony ville ha Dslr:er till.
Man tar igen på gungorna...
___________________________________________________
Du tänker rätt fast det är helt tvärt om.
Vinsterna plockas ut på DSLR kamerorna, det är därför Pentax, Sony, Samsung och Olympus vill in.
Det är bara att räkna baklänges, ta en kompaktkamera t.ex.
Du köper den för 2490kr, på det tjänar handlaren i snitt 15%, samt ta bort momsen. Då är nettot nere på 1693kr. Leverantören i det aktuella landet har nog INNAN alla garantikostnader, och övriga kostnader som löner, skatter, tull etc. ca 20% i vinst. Då är vi nere på 1354kr, då har vi ej räknat in fraktkostnad från fjärran östern, tillverkningskostnad, framtagningskostnad, emballage, löner i det aktuella landet etc.
Och eftersom kameran är så billig så blir det inte särskilt många kronor över på varje kamera = du måste tillverka en hiskelig massa.
De enda som har någon vinst att tala om på kompakter är Canon. Sony kanske är tvåa på antal sålda kameror worldwide, men det viktigaste - värdet av den totala försäljninen, där är Nikon överlägsen tvåa.
Samt att en DSLR kund byter inte märke så fort det kommer en ny ballare modell - de är kvar och köper mer tillbehör i såsom objektiv etc.
Varför tror att KonicaMinolta slog på stora trumman och släppte två DSLR? Att de sedan inte hade tillräcklig geografisk spridning, samt pengar på banken för att kunna ha uthållighet gjorde att de fick lägga ner kameradivisionen.
Hälsningar
Adam