Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 828 test!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sabud skrev:
Kromatisk aberration/färgförändring observerades i ett flertal fall som lilafärgade missfärgningar (kan man leva med).

Tycker jag är en märklig inställning, med tanke på att det finns kameror av samma typ som inte alls har det problemet (Minolta A-1).

Det verkar ju onödigt att leva med ett sånt problem när man inte behöver menar jag.

Sabud skrev:
Kan kanske även nämna att samma redaktion testade A1:an för en tid sedan. Kameran användes vid skarpa uppdrag och fotograferna var så nöjda att de inte ville lämna den ifrån sig.

Har jag full förståelse för om Sony 828:a var alternativet.
 
Senast ändrad:
Re: Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två!

NisseM skrev:
Eftersom inte heller jag använt kameran - jag befinner mig i samma läge som alla andra - blir enda möjligheten, för att få en allsidig uppfattning av kameran att utgå från expertisen - det är bara den jag utgått från - inget annat!

Om det är som du säger så kan du bara komma till en slutsats..kameran har allvarliga problem med bildkvaliten, vilket Phil tar upp, om och om igen...

Det uttalande här rimmar illa med vad du skrivit tidigare.

NisseM skrev:
De fotografer (med ev.intresse av att köpa kameran) som kan tänkas läsa en tråd av detta slag, måste få ett egendomligt intryck, genom den helt onyanserade negativa kritik, som flera i denna tråd sett sig intresserade av att torgföra. Utan att ha sett kameran, än mindre använt den, har detta skett stick i stäv mot expertisens sansade och sammanfattade bedömningar.

Att kameran oxå har trevlig egenskaper är det inte alls någon som förnekat, rent påhitt från din sida.

Det är bara att läsa både de positiva och negativa omdömena själva:

http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page21.asp

Därimot din onyanserade hyllning av bildkvaliten och förnekande (du hävdar bl.a att det är användarfel och inte kamerafel) av problemen med bildkvaliten är fullständigt onyanserat och går definitivt "stick i stäv mot expertisens sansade och sammanfattade bedömningar"
 
Senast ändrad:
Lars,
Det där var en knepig fråga det här med IR-spärrfilter på 828…
Vid avståndsinställning i mörker skickar ju Sony 828 ut ett mönster både med IR-ljus och synligt rött ljus. Hela den synliga delen och en mindre del av IR-strålningen närmast rött kommer att registreras så att avståndsinställning kan ske. Vid fotografering med Night Shot aktiverad bör antagligen UV/IR-filtret tas bort eftersom kameran ju i detta läge ska registrera just IR-strålningen.
De flesta sensorer har ett inbyggt IR-spärrfilter men dessa är ineffektiva och bör kompletteras med ett UV/IR-filter om man inte vill ha ojämn färgåtergivning.
Frågan är om jag har lurat dej. Det är möjligt att de kameror som jobbar med IR-ljus t ex F717 och 828 inte borde ha IR-spärrfilter eftersom det blir opraktiskt att ta bort eller byta ut detta mot ett UV vid fotografering i mörker.
Skulle vara intressant att få veta om den så omtalade färguppdelningen på 828:an påverkas av ett IR-spärrfilter. Det kanske är just det som behövs…
/Harald
 
Jag tror att jag vill avvakta med filterköp tills jag vet säkert om det ok med IR-filter. Det kostar en dryg tusenlapp med ett UV/IR-filter.
 
*garvar* Moderna har också nyöppnat, det kanske kan bli en separatutställning av bilder med blå aura... eh?

Nä nu var jag elak, jag tycker faktiskt att Sonyn kändes mycket bättre att greppa än vad den ser ut. Dessutom blev jag lite imponerad av AF-hastigheten, men jag "testade" den bara ett par minuter inne hos hökaren. Och vill man ha 8 megapixel finns inte många alternativ. Än.
 
Japp, jag har känt på 828:an oxå..kändes bra (inkl AF)..men det var inte det som kritiserades heller, har aldrig tvivlat på de delerna.

Jag är rätt säker på att både Olympus och Canons 8mp kameror är betydligt bättre vad gäller bildkvaliten.

Bilderna från Canons 8mp (Pro 1) kamera tyder starkt på det oxå.
 
De bilder som visas verkar vara klantigt gjorda. Jag har en Sony F828 och är nöjd med den. Bildkvaliten är suverän. Jag ska lägga ut några fler bilder så småningom.

Jag kommer att få tillgång till en Minolta A2 på jobbet. Då tänker jag göra jämförande tester och berätta vad jag kommer fram till.

Lars Selin
Mölndal
 
larsselin skrev:
De bilder som visas verkar vara klantigt gjorda. Jag har en Sony F828 och är nöjd med den. Bildkvaliten är suverän. Jag ska lägga ut några fler bilder så småningom.

Jag kommer att få tillgång till en Minolta A2 på jobbet. Då tänker jag göra jämförande tester och berätta vad jag kommer fram till.

Lars Selin
Mölndal

Hmmm det var ju underligt men hur kan en oklantig bild visa mindre brus?
 
Re: Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två!

NisseM skrev:
En vettig grund för att få en uppfattning av en kamera är enligt min mening att utgå från utlåtanden som härrör från flera olika auktoriteter av internationell klass. Fördelen är att dessa kan skaffa sig ingående erfarenhet av kameran (och har stora resurser till förfogande) dels som rent testobjekt, dels som verktyg ute på fältet i tuff miljö. Det viktigaste i slutändan är naturligtvis att deras främsta utgångspunkt för bedömningen är egna verkliga bildresultat som de kan jämföra med resultat från andra kameror.

De fotografer (med ev.intresse av att köpa kameran) som kan tänkas läsa en tråd av detta slag, måste få ett egendomligt intryck, genom den helt onyanserade negativa kritik, som flera i denna tråd sett sig intresserade av att torgföra. Utan att ha sett kameran, än mindre använt den, har detta skett stick i stäv mot expertisens sansade och sammanfattade bedömningar.

Eftersom inte heller jag använt kameran - jag befinner mig i samma läge som alla andra - blir enda möjligheten, för att få en allsidig uppfattning av kameran att utgå från expertisen - det är bara den jag utgått från - inget annat!

Mitt eventuella bidrag för att balansera diskussionen har varit att sammanställa och tydliggöra viktiga delar av de mest framstående bedömarnas uppfattning - inte framhäva förhållanden som går på tvärs mot denna.

Ta inte illa upp men det du säger är rent skitsnack. Ta en vanlig bild som tagits i ISO 800 med en Sony F828 och jämför den med en bild tagen i ISO800 av en Canon 10D


sony f828 - ISO 800 - http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f828/DSC02188.JPG

canon 10D - ISO 800 -
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/10d/IMG_0013.JPG

kolla hur enorm skillnaden är på kvalitén på bilderna i ISO 800
 
KanonCanon skrev:
detta var då verkligen fina ord om en kamera du inte äger eller har testat. Speciellt när tester visar det motsatta, många kunder är förbannade, kameran är stor, dyr och har problem som tom sony erkänner.

Jag har kommit på det, NisseM är anställd av Sony :)
 
Re: Re: Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två!

popboydeluxe skrev:
Ta inte illa upp men det du säger är rent skitsnack. Ta en vanlig bild som tagits i ISO 800 med en Sony F828 och jämför den med en bild tagen i ISO800 av en Canon 10D


sony f828 - ISO 800 - http://www.cyberphoto.se/bildexempel/f828/DSC02188.JPG

canon 10D - ISO 800 -
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/10d/IMG_0013.JPG

kolla hur enorm skillnaden är på kvalitén på bilderna i ISO 800
HAHAHAHAHAHAHAHA :D

du kommer med slående nyheter Pavel! detta fenomen hade nog ingen annan sett förut!

Jag vet inte om någon någonsin påstått att 828:an presterar bättre än 10D, men det vore ett väldigt kul påstående. Inte ens jag som har en 828 (och borde teoretiskt sett vara mycket intresserad av att försvara den) påstår något sådant. :D

hehehe, ett gott skratt iaf ;)
 
Digital Foto testar 828 i sitt senaste nummer och de har inte hittat några färgstörningar. I nya numret av DIGITAL FOTO testas också Sony 828 och där tar man upp problemet o benämner det som "färgavvikelser" (kommer osökt att tänka på defekta skumgubbar).

Sonyn får där beröm för sin sökare och överlag bra bildkvalitet.

De skriver också att man inte har nån förhandsvisning i fotograferingsläget (när man plåtar raw) o att kameran behöver 13 sekunder för att plita ner en rawbild på kortet, stämmer det?

Vad värre är, som jag inte hört någon tala om förut, är att programmet för RAW-bilder bara funkar på PC... jag hade ändå inte köpt Sonyn av flera skäl men hade jag råkat ut för nåt sånt hade den åkt tillbaka till Japan i en hundbajspåse...
 
popboydeluxe skrev:
Jag har kommit på det, NisseM är anställd av Sony :)
224 inlägg om endast sony F828 och när diskussionen lugnade ner sig har han inte varit inloggad på över 1 månad!

Självklart finns det säkert de som skulle kunna bli medlem bara för att diskutera en kamera! Men när de inte äger kameran själv börjar man verkligen fundera!!

Jag tror du har rätt!
 
ni har verkligen inte svårt för att klassificera och stämpla folk.. :O

tycker det är mycket synd att atmosfären här på fotosidan blivit sämre jämfört med när jag blev medlem..

aja.. inte mkt att göra åt kanske...
 
Det är kanske på sitt sätt osakligt att spekulera över NisseM:s bakgrund. Å andra sidan är det väl ganska naturligt om man inte kan hitta någon förklaring till hans agerande. Och Sony har ju bekräftat problemen men har ännu inte anvisat någon lösning.
Jag tycker inte att den här tråden eller Fotosidan över lag visar att ”atmosfären” blivit sämre. Möjligen kan man kanske fråga sig om ditt hånskratt, Georg, tidigare i tråden ger något plusnetto till atmosfären här på Fotosidan.
/Harald
 
Lång tråd med mycket kiv har det varit, och det är inte den första tråden det kivas om F828 kontra andra saker heller. men som sagt, lång tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.