Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag kan inte hitta det nu, men jag såg en websida häromdagen där någon hade testat några manuella objektiv, mest vidvinklar har jag för mig, på någon av A7 eller A7r med ganska nedslående resultat. Det fick mig att nyktra till från min A7-yra. Jag avvaktar nog med att köpa tills jag har sett fler test med manuella objektiv.

Jag har också nyltrat till lite efter den första förälskelsen.
Men A7 är fortfarande en mycket intressant kamera och det känns troligt att jag skaffar en.

Har svårt att få ihop det med en enda kamera som löser alla situationer.
Lennart t.ex. visade nyss på kombinationen D800 och NEX-7. Det är ju alldeles utmärkt.

Jag tror istället att jag går andra hållet med dels en snabb dslr med bra AF, framförallt för att kunna använda telen. Då är det vettigt med en aps-c med hög upplösning. Lutar åt en Nikon D7100 och en Sony A7 med fasta ljusstarkare kortare objektiv som komplement. Tror att A7 kan vara grym för filmning också.

En D7100 med Sigma 18-35/1,8 ger ju tom bättre ljusstyrka och kortare dof än en 2,8 normalzoom på FF.

/Mats

Om man väntar ett tag och ser vad konkurrenterna svarar med så kommer man nog att ha rätt goda valmöjligheter (så länge man inte absolut måste ha en Canon, förstås, för där kommer det nog ingenting i stil med A7 på rätt länge, om ens någonsin).

Fast under tiden har A7-ägarna kul med sina nya kameror ...

Något jag tycker väl illustrerar hur små och lätta dessa kameror är i jämförelse med en del andra (vilket inte alltid är till fördel) är att en A7 med batteri i kameran och 14 extrabatterier väger något mindre än min D3. Det blir förstås rätt dyrt med alla dessa batterier, och den totala kapaciteten i antal bilder skiljer sig inte jättemycket :)

För normalt bruk skulle jag nog klara mig bra med ett eller två extra batterier dock ;)

Om man väntar ett tag och ser vad konkurrenterna svarar med så kommer man nog att ha rätt goda valmöjligheter (så länge man inte absolut måste ha en Canon, förstås, för där kommer det nog ingenting i stil med A7 på rätt länge, om ens någonsin).

Fast under tiden har A7-ägarna kul med sina nya kameror ...

Jag har svårt att se att konkurrenterna snart kommer med något liknande. Väntar man i evighet så, men då har istället Sony hittat på nåt annat eller så har Canon det, eller Panasonic eller nån annan. Eller Apple...

/Mats

Det är inte alls "Bara att ...". Till spegellösa kameror vill man inte ha onödigt långa objektiv.

De kommer att behöva flytta tillbaka hela linspaketet rejält - typ 3 cm. Då är det inte säkert att den gamla fina Planar-konstruktionen överhuvudtaget går att använda längre. Inte alls säkert att det skulle bli någon större skillnad i konstruktionsarbete mellan att modifiera denna gamla (fina) konstruktion eller att konstruera ett helt nytt och modernt objektiv från scratch.
.

Till spegellösa kameror vill nog många vare sig ha långa eller tjocka objektiv. En del av Zeiss-konstruktionerna förskräcker ju hur bra de i övrigt än må vara. Håller de på så här så har de snart slarvat bort en stor del av vad NEX-konceptet en gång handlade om.

Som tur är finns det ju en del manuell gammal optik från 70-talet om det kniper som bl.a. Pentax, Oly och Konica tagit fram. De objektiven är avsevärt smärtare än dagens konstruktioner. Jämför man med många av Sonys A-mountkonstruktioner eller objektiv från exv. Sigma så är ju dessa ordentligt mycket större och tyngre än de gamla konstruktionerna och det beror ju inte bara på att en del objektiv har stabilisering inbyggt för en del av dessa har heller inte stabilisering.

Jag har också nyltrat till lite efter den första förälskelsen.
Men A7 är fortfarande en mycket intressant kamera och det känns troligt att jag skaffar en.

Har svårt att få ihop det med en enda kamera som löser alla situationer.
Lennart t.ex. visade nyss på kombinationen D800 och NEX-7. Det är ju alldeles utmärkt.

Jag tror istället att jag går andra hållet med dels en snabb dslr med bra AF, framförallt för att kunna använda telen. Då är det vettigt med en aps-c med hög upplösning. Lutar åt en Nikon D7100 och en Sony A7 med fasta ljusstarkare kortare objektiv som komplement. Tror att A7 kan vara grym för filmning också.

En D7100 med Sigma 18-35/1,8 ger ju tom bättre ljusstyrka och kortare dof än en 2,8 normalzoom på FF.

/Mats

Jag tror också på ett par kameror men jag kommer nog pensionera min A580 så småningom för den börjar kännas väl klossig och mossig. Jag irriterar mig dessutom på att Sony sabbat avtrycket som är mycket segare än i föregående modeller.

Jag kommer ha kvar min NEX 7, köpa den nya FF-A-mountadaptern och sedan köra mitt långa telezoom och mitt makroobjektiv på den. Det funkar fantastiskt bra redan idag med den gamla adaptern. Sedan kommer jag nog köpa A7:an för jag vill inte ha större RAW-filer än de jag får idag med NEX 7. Det räcker med de typ 24 MB man får idag. Kunde ju vara kul att få en kamera med en lite annan karaktär än min NEX. Sedan ska jag köra alla mina gamla fina manuella objektiv på den. Kan Leica-entusiasterna fokusera manuellt så kan väl jag också. Det har jag ju gjort ända sedan 70-talet och det ger ju klart bättre kontroll än att helt lita på tekniken men nog köper jag nog en hyfsat snabb och bra normalzoom också med AF och stabilisering. Ibland har man bara inte tid att stå där och skruva.

Fast kommer det en APS-C-modell med IBIS, så tar jag den hellre 7 dagar i veckan. FF är i sig ingen big deal för mig som jag tar bilder. Jag störs ofta lika mycket av ett kort skärpedjup som jag har nytta av det. Speciellt vid makrofoto är det ofta rent irriterande.

Jag tror också på ett par kameror men jag kommer nog pensionera min A580 så småningom för den börjar kännas väl klossig och mossig. Jag irriterar mig dessutom på att Sony sabbat avtrycket som är mycket segare än i föregående modeller.
---
När jag fick höra att A550 var betydligt rappare än A580 så valde jag att inte byta. Jag ville ha det nya som de hade stoppat in i den, men detta belastade tydligen processorn så mycket mer att allting blev långsammare, och då föredrog jag min gamla men rappare kamera framför den nya trots en del nya godsaker. Min gamla A550 kan fortfarande ge tekniskt förvånansvärt bra bilder, bättre än vad jag vanligen är som konstnär...

---
Som tur är finns det ju en del manuell gammal optik från 70-talet om det kniper som bl.a. Pentax, Oly och Konica tagit fram. De objektiven är avsevärt smärtare än dagens konstruktioner. Jämför man med många av Sonys A-mountkonstruktioner eller objektiv från exv. Sigma så är ju dessa ordentligt mycket större och tyngre än de gamla konstruktionerna och det beror ju inte bara på att en del objektiv har stabilisering inbyggt för en del av dessa har heller inte stabilisering.
Och du tror verkligen att dagens objektivkonstruktörer skulle göra större och tyngre objektiv än vad de faktiskt behöver??? Eller att de inte skulle känna till dessa analoga objektiv? Eller ha blivit dummare? De flesta analoga objektiv som finns ute bygger ju på mycket väl känd design.

I dagens objektiv måste de stoppa in AF, de fokuserar (vanligen) betydligt närmare för "macro" vill vi ha, och de behöver vara tämligen telecentriska pga bildsensorernas konstruktion (varje fotodiod sitter i en liten "brunn") vilket gör objektiven betydligt större och tyngre. Allt det här behövdes inte för de äldre objektiven. Ett antal nya faktorer gör sammantaget att dagens objektiv blir större och tyngre än de äldre.

De avstår nog inte, utan siktar primärt in sig på
två målgrupper först:

A7r - juvelsamlare som redan sitter på Leica/Contax etc glas och bara vill ha ett hus, samt en AF-glugg av mycket hög kvalitet för bekvämlighetens skull. "...men är den inte i närheten av min 50 'cron använder jag den istället". Prestigepellarna som ska yla A7r:s storhet över hela Internet och skapa positiv buzz.

A7 - early adopters och Playstation-pappor/Wifi-morfädrar. Kitgluggen räcker långt, då det är samma målgrupper som i dag skulle köpa 60d/70d och köra i grönt AUTO. Volymköparna som påverkar varandra till köp IRL. "Vad har du där, få se?"

Dessutom prickar man några hybridmålgrupper på köpet. Som pappor som funderar på A7 med kitglugg för barnen, men har några gamla FD-objektiv i ett skåp som skulle få nytt liv ;-)

Det kommer klassiska 50mm till FE också. Garanterat. Om inte från Sony eller Zeiss så från Samyang eller Sigma. Men de dröjer ett tag. Sigma lär ju ganska nyligen har fått veta om A7-ornas existens.

Jag kommer ha kvar min NEX 7, köpa den nya FF-A-mountadaptern och sedan köra mitt långa telezoom och mitt makroobjektiv på den. Det funkar fantastiskt bra redan idag med den gamla adaptern. Sedan kommer jag nog köpa A7:an för jag vill inte ha större RAW-filer än de jag får idag med NEX 7. Det räcker med de typ 24 MB man får idag. Kunde ju vara kul att få en kamera med en lite annan karaktär än min NEX. Sedan ska jag köra alla mina gamla fina manuella objektiv på den. Kan Leica-entusiasterna fokusera manuellt så kan väl jag också. Det har jag ju gjort ända sedan 70-talet och det ger ju klart bättre kontroll än att helt lita på tekniken men nog köper jag nog en hyfsat snabb och bra normalzoom också med AF och stabilisering. Ibland har man bara inte tid att stå där och skruva.

Fast kommer det en APS-C-modell med IBIS, så tar jag den hellre 7 dagar i veckan. FF är i sig ingen big deal för mig som jag tar bilder. Jag störs ofta lika mycket av ett kort skärpedjup som jag har nytta av det. Speciellt vid makrofoto är det ofta rent irriterande.

Varför ska du byta adapter? Den nya tillför väl inte ett dyft jämfört med den gamla på en NEX-7.

/Mats

De avstår nog inte, utan siktar primärt in sig på
två målgrupper först:

A7r - juvelsamlare som redan sitter på Leica/Contax etc glas och bara vill ha ett hus, samt en AF-glugg av mycket hög kvalitet för bekvämlighetens skull. "...men är den inte i närheten av min 50 'cron använder jag den istället". Prestigepellarna som ska yla A7r:s storhet över hela Internet och skapa positiv buzz.

A7 - early adopters och Playstation-pappor/Wifi-morfädrar. Kitgluggen räcker långt, då det är samma målgrupper som i dag skulle köpa 60d/70d och köra i grönt AUTO. Volymköparna som påverkar varandra till köp IRL. "Vad har du där, få se?"

Dessutom prickar man några hybridmålgrupper på köpet. Som pappor som funderar på A7 med kitglugg för barnen, men har några gamla FD-objektiv i ett skåp som skulle få nytt liv ;-)

Det kommer klassiska 50mm till FE också. Garanterat. Om inte från Sony eller Zeiss så från Samyang eller Sigma. Men de dröjer ett tag. Sigma lär ju ganska nyligen har fått veta om A7-ornas existens.

Samyang har bara manuella objektiv och Sigma har ingen enkel 50a.
Sigmas 50/1,4 är ett relativt dyrt och stort objektiv som är riktigt bra och inte speciellt billigt.

Tror att tredjepartstillverkarna har hoppat över just det här segmentet därför att kameratillverkarna har originalobjektiv av den klassen som är väldigt prisvärda. Nikons 50/ 1,8 med hypersonic motor och allt kostar ju bara ca 1500 kr.

Finns inte en chans för Sigma att konkurrera där på ett lönsamt sätt.

Men jag kapitulerar. Tror Sony kan göra helt rätt. Bara jag som är snål :).
Tror jag förstår Sonys plan...

/Mats

Nja, dessa är ju objektiv för crop-sensorer och går ju inte att bara "släppa motsvarande" med.

Däremot, Sigma 35/1,4 HSM Art och 50/1,,4 DG HSM är sådana objektiv som mycket väl kan utvecklas så att det får native FE-fattning.

/Mats

Det var så jag tänkte, att de gör motsvarande gluggar fast för FE, alltså ett Sigma 30mm och ett 50mm (f2,8) för stora sensorn. Det borde väl inte vara ett omöjligt scenario?

Stora objektiv

Tror den viktigaste förklaringen till att objektiven bara blir större hela tiden är att de ska klara högre upplösning samt att många tycks ha smittats av 1,4 sjukan. Titta t ex på Samyang 24, 35, 85/1,4, Sigma 35/1,4 (+ gamla 20, 24, 28/1,8), Canikon 24,35/1,4, Zeiss 21/2,8 FE, 24/1,8 (Nex).
En av de absolut mest avgörande faktorerna för ett objektivs optiska prestanda är hur kraftigt ljuset bryts i enskilda linser. Istället för att ha en lins som bryter ljuset i t ex ca 18graders vinkel, delar man gärna upp den brytningen i 2 eller 3 linser med vardera ca 9 eller bara 6 graders brytning. Kvalitetsvinsten blir exponentiell. Därför får objektiv fler och fler linser (tillsammans med förklaringen att man bygger in fler asfäriska ytor och specialglas, så att man får korrigeringspunkter för olika aberrationer). Objektiven byggs ju för att klara nuvarande 36MP och kommande generation med upp till 50MP sensorer. Ta Zeiss nya extremobjektiv 55/1,4 Otus, 12 linser i 10 grupper. Det är vad en hyffsad zoomoptik skulle kunna ha, och nästan dubbelt av vad klassiska 50/1,4or har.
Min misstanke är också att detta är en av förklaringarna till varför en del zoomgluggar faktiskt kan prestera så pass bra. Det är konstruktioner med många linser, ibland uppåt 20 stycken. T ex Sigmas nya hyllade 18-35/1,8 till aps-c.
Svårigheten blir i att felen som finns inbyggda som små imperfektioner i varje lins ökar med antalet, samt att kraven ökar på linsbeläggningarna för att öka ljusgenomsläppligheten och minska ströljus och flare problem i alla linsytor. Sist men inte minst uppstår problem med tillverknings och kvalitetskontroll. Ju fler linser som monteras per objektiv, desto större krav på toleranser och noggranhet för att undvika problem som decentrering mm.
Men det finns ju uppenbarligen bevis på motsatsen också. Canons senaste uppdaterade 24/2,8 ,28 och 35/2 IS är är ju tydligen mycket skarpa och välkorrigerade trots att de håller sig runt ca 5cm i längd. 40/2,8 IS, panasonic 20/1,7 och Sony Nex 35/1,8 oss och Sigma 60/2,8 till nex är andra nya kompakta och prisvärda skarpa konstruktioner (visserligen mest för APS-C, men ändå)

Objektiven börjar mer och mer likna Zeissobjektiven till Hasselblad H serien. Primes som är 10-15cm långa och väger 0,5 till 1 kg styck. Känns på allvar som om högupplösta FF system håller på att ersätta mellanformat, både i kvalitet, men också till det yttre.

Länk till trevlig föreläsning på youtube om objektivdesign.
http://www.youtube.com/watch?v=6VTrb2gl-14

Vilka objektiv i väntan på fler FE glas?

Vilka objektiv skulle man kunna tänka sig i dagsläget med begränsningar i budget, max 5-8tkr/obj? Begagnat ok. Inga giganto konstruktioner ala 24/1,4. Gärna kompakt (M mount) eller pancake med adapter. (Zeiss ZM och Leica utanför min budget, såväl som FE gluggar till pris vid lanseringen). Vet att jag nog får nöja mig med Nex-6 tillsvidare, men om man ändå undersöker möjligheterna med A7r? Offset microlinser så klarar förmodligen M objektiv bättre än A7, men troligtvis ändå inte vida biogon och skopar varianter (21 och 25mm). För EF och contax G finns AF adapter till Nex om än med mycket långsam AF.

20-21mm
Voigtländer 20/3,5 SL II, 21/1,8 Ultron. Contax G 21/2,8 funkar förmodligen fortfarande inte (annars bra alternativ)??
24-25mm
Canikon AF 24/2,8 beg eller nya IS varianten. SLR MF 24/2 eller 2,8? SLR MF = Can, Nik, Pent, Oly mfl.
28mm
Voigtländer 28/2,8 SL II, Contax G 28/2,8, SLR MF 28/2 eller 2,8?
35-45mm
Canon 40/2,8 STM, 35/2 IS, Voigtländer 40/2 SL II, Contax G 35/2, 45/2, SLR MF 35/2?
50-60mm
Canikon AF eller SLR MF 50/1,4-1,8, Voigländer 58/1,4 SL II. PS Nikons nya 58/1,4 verkar grym och ger teoretiskt samma skärpedjup som Canon 50/1,2 fast förmodligen skarpare.... för de lyckligt lottade med resurser :)
70-90mm
Canon 85/1,8 USM, Tamron 90/2,8 Macro, Contax G 90/2,8
135mm
Canon 135/2L USM....... Varför görs inga nya 135or... tidigare fans 135/2,8 så man kunde gödsla med dem??? Sony Zeiss 135/1,8 :-O hehe tja lite obalanserat men optiskt säkert en matchning av rang :)

Vad tror ni.... tips på objektiv till dessa kameror?

När jag fick höra att A550 var betydligt rappare än A580 så valde jag att inte byta. Jag ville ha det nya som de hade stoppat in i den, men detta belastade tydligen processorn så mycket mer att allting blev långsammare, och då föredrog jag min gamla men rappare kamera framför den nya trots en del nya godsaker. Min gamla A550 kan fortfarande ge tekniskt förvånansvärt bra bilder, bättre än vad jag vanligen är som konstnär...

Den är utmärkt på allt utom ISO 800 som är en katastrof. Brusreduceringen kickar ju in först på nästa steg.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar