Det finns inga "självklara" objektiv (generellt självklara). Det som är "självklart" för dig är det inte för mig. Dessutom känner vi ju bara till de första 5 av de 15 som ska komma innan utgången av år 2015. Och vare sig du eller någon annan vet väl ifall detta är "istället"? Det kanske kommer en "Easy Choise"-FE-serie senare...
Det är väl inte "klart som sjutton" att de måste börja med prisbilliga objektiv direkt? De har ju istället gjort kamerorna kapabla till att ge väldigt hög bildkvalitet men ändå tryckt ner priset till marknadens billigaste fullformatare, eller hur? Det är MYCKET OVANLIGT att man släpper både en billig och en ännu billigare kamera samtidigt (ovanligt även i andra branscher - iPhones etc). Först mjölkar man ut så mycket man kan ur marknaden med något så dyrt man vågar - à là D800 resp. 5D MkIII - och först senare kommer man ut med D600 resp. 6D. Varför skäller du på Sony ifall de kanske gör på samma sätt med objektiven bara? Har inget minne av att du har skällt på Nikon och Canon för att ha använt den strategin långt tidigare - eller har du gjort det?
Jag vet naturligtvis inte vad det kommer för FE-objektiv framöver, men för den som vill komma igång billigt med AF så är det väl bara att hänga på nåt NEX-objektiv så länge. De flesta tecknar väl inte ut FF, men det är ju bara att prova (man kan ju välja ifall A7/A7R ska "croppa" eller inte). Man får i alla fall autofokus etc. Eller också börja med den billiga FE-kitzoomen som sagt.
För egen del funderar jag på ifall jag skulle välja A7 med Zeiss 35/2,8 eller Sony 28-70/3.5-F5.6 OSS. Klart att Zeiss-gluggen är vassare än den billiga Sony-zoomen, och eftersom ljusstyrkan är förhållandevis beskedlig så är det inte otroligt att detta Zeiss-objektiv kan ge bättre bildkvalitet än alla de andra ljusstarkare trettiofemmor som redan finns ute. Men pga det större formatet så kan Sony-zoomens bildkvalitet mycket väl räcka för min del. Inte alls otroligt att den kombinationen kan ge bättre bildkvalitet än jag kan få med även de allra bästa fasta objektiven på A77. Och skulle jag trots detta inte bli riktigt nöjd, så handlar det ju inte om så mycket extra pengar - kan ju börja spara till Zeiss-trettiofemman sedan.
Om det nu blir någon A7:a alls för min del, som sagt. Kommer inte att göra något innan jag har sett vad de två Alpha-kameror som enligt rykten är på gång kommer att ge. Den ena ska vara optimerad för hastighet och den andra för video.
Men det är jag det - torde väl inte vara särskilt svårt att se att jag har en stor förkärlek för A-mountkameror - behöver därför inte dras med så mycket i upphetsningen över dessa A7/A7R-kameror...
Betyder givetvis inte alls att jag anser att dessa båda "plutt-fullformatare" är oväsentliga på något sätt - tvärtom lär de sannolikt revolutionera mångas fotograferande. Om ävenså mitt återstår att se, som sagt...
.