Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alltså, de får gärna göra fina extra högklassiga Zeissobjektiv, men inte "istället".

De har ju redan SAL 50/1,4. Bara att skruva på FE-fattningen och sätta dit en AF-motor. Hur jäkla svårt kan det vara?

De har visserligen 35/1,4 med, men den kan de strunta i ;-)

/Mats

Det finns inga "självklara" objektiv (generellt självklara). Det som är "självklart" för dig är det inte för mig. Dessutom känner vi ju bara till de första 5 av de 15 som ska komma innan utgången av år 2015. Och vare sig du eller någon annan vet väl ifall detta är "istället"? Det kanske kommer en "Easy Choise"-FE-serie senare... :)

Det är väl inte "klart som sjutton" att de måste börja med prisbilliga objektiv direkt? De har ju istället gjort kamerorna kapabla till att ge väldigt hög bildkvalitet men ändå tryckt ner priset till marknadens billigaste fullformatare, eller hur? Det är MYCKET OVANLIGT att man släpper både en billig och en ännu billigare kamera samtidigt (ovanligt även i andra branscher - iPhones etc). Först mjölkar man ut så mycket man kan ur marknaden med något så dyrt man vågar - à là D800 resp. 5D MkIII - och först senare kommer man ut med D600 resp. 6D. Varför skäller du på Sony ifall de kanske gör på samma sätt med objektiven bara? Har inget minne av att du har skällt på Nikon och Canon för att ha använt den strategin långt tidigare - eller har du gjort det?

Jag vet naturligtvis inte vad det kommer för FE-objektiv framöver, men för den som vill komma igång billigt med AF så är det väl bara att hänga på nåt NEX-objektiv så länge. De flesta tecknar väl inte ut FF, men det är ju bara att prova (man kan ju välja ifall A7/A7R ska "croppa" eller inte). Man får i alla fall autofokus etc. Eller också börja med den billiga FE-kitzoomen som sagt.

För egen del funderar jag på ifall jag skulle välja A7 med Zeiss 35/2,8 eller Sony 28-70/3.5-F5.6 OSS. Klart att Zeiss-gluggen är vassare än den billiga Sony-zoomen, och eftersom ljusstyrkan är förhållandevis beskedlig så är det inte otroligt att detta Zeiss-objektiv kan ge bättre bildkvalitet än alla de andra ljusstarkare trettiofemmor som redan finns ute. Men pga det större formatet så kan Sony-zoomens bildkvalitet mycket väl räcka för min del. Inte alls otroligt att den kombinationen kan ge bättre bildkvalitet än jag kan få med även de allra bästa fasta objektiven på A77. Och skulle jag trots detta inte bli riktigt nöjd, så handlar det ju inte om så mycket extra pengar - kan ju börja spara till Zeiss-trettiofemman sedan.

Om det nu blir någon A7:a alls för min del, som sagt. Kommer inte att göra något innan jag har sett vad de två Alpha-kameror som enligt rykten är på gång kommer att ge. Den ena ska vara optimerad för hastighet och den andra för video.

Men det är jag det - torde väl inte vara särskilt svårt att se att jag har en stor förkärlek för A-mountkameror - behöver därför inte dras med så mycket i upphetsningen över dessa A7/A7R-kameror...
:)

Betyder givetvis inte alls att jag anser att dessa båda "plutt-fullformatare" är oväsentliga på något sätt - tvärtom lär de sannolikt revolutionera mångas fotograferande. Om ävenså mitt återstår att se, som sagt...
.

Jaja. Det finns noc en strategi bakom. Förmodligen så att de här kamerorna är så coola att de säljer ändå o h då passar folk på att köpa objektiven o kså.

Förmodligen hade de sålt färre av 55/1,8 för 10 000 om de o kså hade haft ett 50/1,4 för en fjärdezel av priset o kså.

Skäller jag på Sony?
Tycker inte det. Ställde mig undrande till deras prkriteringar.

Om jag skällt på Canon eller Nikon för lkknande, nä det vet jag inte. Möjligt att jag gjort, spe iellt om man tycker att det jag gör när jag diskuterar är skällande.

Jo, särskilt Canon har fått e känga för att de medvetet stryper fu ntionalitet i billigare kameror för att nunna sälja dyrRe modeller. Som deras värsting 1dx. Den filmar inte i 4k., men det gör 1dc som kostar tre gånger så mycket. Det har visat sig att det är EXAKT samma kamera. Bara llkka procramvara.

Nåja. Jag skulle uppskatta enklare, små, bra, ljusstarka objektiv till a7orna.

Såååå stora och starka är inte Sony, men om de ska lyckas slå sig in orde tligt skulle de kunna passa på och släppa så mycket som möjligt innan konkurrenterna hittar till det här segm3ntet.

/Mats
har mer att säga, me blir inge bra med mobkle på skakig buss så bätst att sluta inna flmk blir irrirterad3.

Kollade precis för skojs skull Amazons lista över deras 20 mest sålda spegellösa systemkameror för tillfället.

Ha i åtanke att detta är en lista över försäljningen från ETT företag i ETT land. Samt att de räknar in förbeställningar (annars skulle där förstås inte finnas några A7, A7R eller RX10).

1) Sony A7R hus
3) Sony A7 hus
4) Sony A7 med kitzoomen
8) Sony RX10 Cybershot

NEX:arna har nu pressats ner till plats 11), 13) och 16 respektive.

För den som samtidigt är både nyfiken och lat så ligger Fujifilm X-E1 ordermässigt på plats 2).
.

Det verkar vara A7r som gäller för bästa funktion med "besvärliga" objektiv då microlinserna på den är konstruerade för att hantera dylika (hur bra vet vi förstås ännu inte). Tyvärr saknar den elektronisk förstaridå, så den blir mer högljudd

För mig är det nog ändå den som skulle vara mest intressant. Jag misstänker att PDAF på sensorn är till mest nytta för de som filmar (och dit hör inte jag).

Såg också en uppgift om att 70-200/4 skulle kosta USD 3000 vilket jag tycker är i högsta laget, även om det förstås handlar om introduktionspriset.

---
Förmodligen hade de sålt färre av 55/1,8 för 10 000 om de o kså hade haft ett 50/1,4 för en fjärdezel av priset o kså...
Precis, inte alls omöjligt att Sony också har slagits av den tanken...

---
Skäller jag på Sony?
Tycker inte det. Ställde mig undrande till deras prkriteringar.
---
Nä, "skäller" menade jag inte bokstavligt. Men "klagade på", då? :)

---
Såååå stora och starka är inte Sony, men om de ska lyckas slå sig in orde tligt skulle de kunna passa på och släppa så mycket som möjligt innan konkurrenterna hittar till det här segm3ntet.
---
Inom kameraområdet tillhör Sony fortfarande "småttingarna", även om de väl förmodligen är störst bland dessa... Men jag tror faktiskt att konkurrenterna kommer att ha mycket svårt att springa ikapp och förbi Sony inom detta segment. Ingen av dem har tillnärmelsevis samma förutsättningar. Och Canon och Nikon är ju dessutom som alla kan se LIVRÄDDA för att lansera avancerade spegellösa APS-C kameror, och ännu mer skräckslagna är de säkert för att lansera egna spegellösa fullformatare!

Möjligen att Fujifilm kan komma med något (rykten finns ju från optimistiska Fujianer). Men även så - att komma upp i samma marknadsandelar som Sony har jag svårt att tro att de skulle klara av.

---
/Mats
har mer att säga, me blir inge bra med mobkle på skakig buss så bätst att sluta inna flmk blir irrirterad3.
Hehe, för min del blir jag blir inte alls irriterad. Forskning har visat att knepet för att hålla borta eller i varje fall försena demens är att använda hjärnan. Ett av de bästa sätten är tydligen att lära sig ett nytt språk, så jag har ingenting alls emot din "samsungianska" eller vad det är för nåt. Tycker faktiskt att det är ett ganska enkelt språk... :)
.

De har ju redan SAL 50/1,4. Bara att skruva på FE-fattningen och sätta dit en AF-motor. Hur jäkla svårt kan det vara?
Det är väl inte omöjligt att objektivet behöver anpassas för det kortare registeravståndet. Utgångspupillen får väl lite annorlunda avstånd och vinklar till sensorn?

---
Såg också en uppgift om att 70-200/4 skulle kosta USD 3000 vilket jag tycker är i högsta laget, även om det förstås handlar om introduktionspriset.
Säker på det?

Själv hittar jag bara pris TBD (To Be Decided) för FE G 70-200/4 OSS.

Däremot kommer A-mountobjektivet G 70-200/2.8 SSM II att kosta USD 3.000, vilket väl är ungefär vad den gamla versionen kostar. Knappast mycket att säga om det.

Det är väl inte omöjligt att objektivet behöver anpassas för det kortare registeravståndet. Utgångspupillen får väl lite annorlunda avstånd och vinklar till sensorn?

Helt rätt! Hade det bara varit att sätta AF-motor och FE-bajonett hade det varit ett jättebra förslag, men att ta gluggen "as is" hade fordrat en förlängning motsvarande en LA-EA-adapter. För att rätt registeravstånd
ska uppnås på annat sätt med något så när bibehållna mått måste hela objektivet omkonstrueras.

Men i övrigt håller jag med Mats. En 50/1.4 i Planarkonstruktion vore mycket önskvärd. Konstruktionen är så beprövad att gluggen inte behöver bli speciellt dyr.

//Lennart

Det verkar vara A7r som gäller för bästa funktion med "besvärliga" objektiv då microlinserna på den är konstruerade för att hantera dylika (hur bra vet vi förstås ännu inte).
Jag kan inte hitta det nu, men jag såg en websida häromdagen där någon hade testat några manuella objektiv, mest vidvinklar har jag för mig, på någon av A7 eller A7r med ganska nedslående resultat. Det fick mig att nyktra till från min A7-yra. Jag avvaktar nog med att köpa tills jag har sett fler test med manuella objektiv.

Säker på det?

Själv hittar jag bara pris TBD (To Be Decided) för FE G 70-200/4 OSS.

Däremot kommer A-mountobjektivet G 70-200/2.8 SSM II att kosta USD 3.000, vilket väl är ungefär vad den gamla versionen kostar. Knappast mycket att säga om det.

Ja, det är möjligt att objektiven blandats ihop (det var Ming Thein som skrev det och jag vet förstås inte vart han fått det från).

Jag kan inte hitta det nu, men jag såg en websida häromdagen där någon hade testat några manuella objektiv, mest vidvinklar har jag för mig, på någon av A7 eller A7r med ganska nedslående resultat. Det fick mig att nyktra till från min A7-yra. Jag avvaktar nog med att köpa tills jag har sett fler test med manuella objektiv.

Det var endast A7 som testades där, så det kan nog bli bättre med A7r.

---
Det är inte alls "Bara att ...". Till spegellösa kameror vill man inte ha onödigt långa objektiv.

De kommer att behöva flytta tillbaka hela linspaketet rejält - typ 3 cm. Då är det inte säkert att den gamla fina Planar-konstruktionen överhuvudtaget går att använda längre. Inte alls säkert att det skulle bli någon större skillnad i konstruktionsarbete mellan att modifiera denna gamla (fina) konstruktion eller att konstruera ett helt nytt och modernt objektiv från scratch.
.

Såg det också, men det var två av de erkänt mest besvärliga vidvinklarna på marknaden (för digitala sensorer). De blir samma sak på M9 också, och Leica har ju definitivt jobbat mycket för att reducera dessa problem. Dess sensor är ju som bekant försedd med offset-mikrolinser.

Men det har testats andra lite "snällare" vidvinklar (ur digitalsensorsynpunkt sett) med utmärkt resultat tydligen.

Men det är såklart inte fel att avvakta lite. Det kommer jag att göra, som sagt. Inte pga av detta, utan på vad det kommer för A-mountkameror... :)

Ja, det är möjligt att objektiven blandats ihop (det var Ming Thein som skrev det och jag vet förstås inte vart han fått det från).
Det förklarar nog saken. Det finns ett flertal fel i hans artikel, och dessutom uppvisar han en påtaglig bias för ett annat välkänt märke...

Kan det vara den här sida du menade? http://www.flickr.com/photos/ronscheffler/

Det förklarar nog saken. Det finns ett flertal fel i hans artikel, och dessutom uppvisar han en påtaglig bias för ett annat välkänt märke...

Jag tycker han skrev ganska sansade åsikter (och det framgår av rubriken att det var snabba tankar om kamerorna, ingen recension eller fakta).

Det är inte alls "Bara att ...". Till spegellösa kameror vill man inte ha onödigt långa objektiv.

De kommer att behöva flytta tillbaka hela linspaketet rejält - typ 3 cm. Då är det inte säkert att den gamla fina Planar-konstruktionen överhuvudtaget går att använda längre. Inte alls säkert att det skulle bli någon större skillnad i konstruktionsarbete mellan att modifiera denna gamla (fina) konstruktion eller att konstruera ett helt nytt och modernt objektiv från scratch.
.

Alltså, adaptern för A-mount är 21 mm. Så mycket skiljer i registeravstånd. (eller kanske 24, kommer inte riktigt ihåg).

SAL 1,4/50 är ca 45 mm långt (-ish. Mäter på "minnesbilden" sedan jag hade ett själv). Skulle gå alldeles utmärkt att bara sätta på e-mountfattning på den utan att göra om det optiskt. Att göra om det optiskt lite grann skulle förmodligen inte vara så knepigt heller, bara att byta bakersta elementet eller nåt. Kan tänka mig att krympa den 10mm inte är så knepigt och då skulle det bli ett alldeles utmärkt kompakt objektiv.

Heller inget problem att få plats med den extra elektroniken. Ett "riktigt" avstånd ställer inte heller till problem med snett infallande ljus och avsaknaden av offset microlinser på A7.

Flytta bak linspaketet 3cm!?!? Hur resonerar du egentligen? Det skulle ju flytta in dem in i kameran... Behövs som sagt knappast mer än skillnaden i registeravstånd och inte ens det som sagt. Objektivt är ju kort från början så att bara sätta på en adapter permanent sås. skulle göra susen.

Men Sony får väl göra som de har lust så gör kunderna göra som de har lust.
Man måste inte hela tiden hävda att just det som Sony gör är världsbäst bara för att det är Sony som gör det vet ja. Börjar bli lite tröttsamt. Har du inga egna åsikter Gunnar än att om Sony gör si eller så, så är det det bästa...

/Mats

Däremot, Sigma 35/1,4 HSM Art och 50/1,,4 DG HSM är sådana objektiv som mycket väl kan utvecklas så att det får native FE-fattning.
Jag måste säga att det är tämligen märkligt att du nämner dessa med tanke på att du verkar anse 55/1,8 som "stor". :)

Det som behövs är små enkla ljusstarka primes.
Planar 50/1,4 och liknande finns ju hos alla tillverkare för bara 2500 kr eller så. Av nån anledning väljer Sony att istället släppa ett 10 000 kr stort 55/1,8 av annan konstruktion.

55/1,8 är skitlitet. Lika litet som ett kompakt 50/1,4 plus adapter. Men det framgår inte av bilderna eftersom kameran är så liten i förhållande till vad vi är vana vid.

Priset kan man diskutera, men om objektivet är så bra som det verkar, så är det helt okej. Dessa kameror kommer ju inte att köpas av nybörjare, utan av fotografer som länge trånat efter en stor sensor i en liten kamera. En ganska köpstark grupp, skulle jag tro.

-----------

Själv har jag köpt adaptrar för Leica M och Nikon F, och kommer fortsätta med en Olympus OM-adapter och kanske en för Konica. Jag har massor av gamla manuella objektiv som lär funka bra. Många av dem även om sensorn inte klarar av flacka infallsvinklar i hörnen. Klurigheten blir att hitta en bra och liten vidvinkel på ungefär 24 mm. Men det ska nog gå också:)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar