Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony α7/α7r
- Trådstartare Atropine
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
matlep
Aktiv medlem
Det är nog inte helt enkelt, då EF kräver en adapter från Metabones (om du vill kunna ändra bländare) och Leica är dyrt ...
Det kanske finns någon vänlig medlem som kan tänka sig att låna ut dock?
Ef adaptern verkar inte finnas ute på marknaden ännu. Leica adaptern finns på Wibergs, men jag vill ju bara testa, inte köpa... Nåja, får väl lugna mig och läsa tester när dom kommer Vore roligt om dom i den här tråden som har kamerorna med adapters kunde dela med sig lite av intryck osv. Eller är det ny tråd för det?
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja, en gång för att visa förstoringsområdet och en gång för att förstora. I alla fall som jag förstått det efter att ha haft kameran i min ägo i en dag
Det finns ju två saker man förstorar:
1. Vid fokusering (focusing aid)
2. Vid granskning av tagen bild
1. Här skiljer det om man har E-mountobjektiv eller gammalt manuellt. Har man E-mount så räcker det med att vrida fokusringen om man fått AF att låsa och DMF är aktiverat. Har man manuellt objektiv så måste man aktivera förstoringsläget först och sedan måste man trycka en gång till. Eftersom de flesta riggar sina egna gränssnitt så kan jag bara säga att jag lagt aktiveringen på hjulet (ledig plats på "nedåt"). Då dyker en ruta upp som man kan flytta och bnekrafta med mittknappen i mitt fall (men man kan som sagt lägga dessa funktioner var man vill (mittknapp och nev.hjulet ligger nära varann därför valde jag dessa.
2. Vid gransning trycker man C2 (default) för att aktivera zoomning och sedan kan man stega med samma knapp eller vrida på inställningsratten på baksidan för att zooma steglöst.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det var ju tråkigt. Men tack för svar!
Men så är det ju på NEX 7 också med manuella objektiv så det är nog ingen skillnad. Stör du dej på det så får du väl investera i något E-mount för full format. Det är väldigt mycket smidigare men också avsevärt dyrare och jag ser personligen inga problem med detta. Väljer man att köra budget så har man ett pris att betala för det i användarvänlighet. Men det är som sagt inget nytt för så var det med NEX:arna också.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är nog inte helt enkelt, då EF kräver en adapter från Metabones (om du vill kunna ändra bländare) och Leica är dyrt ...
Det kanske finns någon vänlig medlem som kan tänka sig att låna ut dock?
... men Leica-adaptrar behöver väl inte vara speciellt dyra? Det måste väl vara lätt att möta de kraven från en kamera som inte ens har AF?
matlep
Aktiv medlem
... men Leica-adaptrar behöver väl inte vara speciellt dyra? Det måste väl vara lätt att möta de kraven från en kamera som inte ens har AF?
Den från Novoflex kostar 1695:- Varför den är så dyr vet jag ej.
joakim d
Aktiv medlem
Ef adaptern verkar inte finnas ute på marknaden ännu. Leica adaptern finns på Wibergs, men jag vill ju bara testa, inte köpa... Nåja, får väl lugna mig och läsa tester när dom kommer Vore roligt om dom i den här tråden som har kamerorna med adapters kunde dela med sig lite av intryck osv. Eller är det ny tråd för det?
Du skrev förut Canon EF - Leica M men jag antar du menar från Canon till Sony med tanke på vilken tråd vi är i Jag har både adaptrar för Leica M (Novoflex) och Canon EF (Metabones) och de har jag köpt på Scandinavian Photo, de har Metabones adaptern inne som det verkar på deras hemsida men om de har något demoex har jag ingen anning.
Efter så kort tid med min kamera är det svårt att bedöma adaptrarna men Novoflex adaptern verkar fungera bra med kamera och objektiv medan däremot Metabones adaptern är väldigt tight och det är svårt att få på den på vissa objektiv. Detta verkar dock inte vara helt ovanligt om man läser på nätet och förhoppningsvis komemr de fjädrar som är tighta att ge efter lite med tiden.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Men det måste väl finnas en FOTGA eller nåt för 3-400:- om man bara vill testa.
joakim d
Aktiv medlem
Precision i tillverkningen kostar, man vill ju inte ha glapp eller att objektivet ligger snett gentemot sensorplanet så att ena sidan är skarp men inte den andra.
matlep
Aktiv medlem
Du skrev förut Canon EF - Leica M men jag antar du menar från Canon till Sony med tanke på vilken tråd vi är i Jag har både adaptrar för Leica M (Novoflex) och Canon EF (Metabones) och de har jag köpt på Scandinavian Photo, de har Metabones adaptern inne som det verkar på deras hemsida men om de har något demoex har jag ingen anning.
Efter så kort tid med min kamera är det svårt att bedöma adaptrarna men Novoflex adaptern verkar fungera bra med kamera och objektiv medan däremot Metabones adaptern är väldigt tight och det är svårt att få på den på vissa objektiv. Detta verkar dock inte vara helt ovanligt om man läser på nätet och förhoppningsvis komemr de fjädrar som är tighta att ge efter lite med tiden.
Det var precis så jag menade Tack för utförlig information!
Wow, adaptern för EF-NEX kostar alltså ca 4000 pix.. Det var saftigt.
Photocon
Aktiv medlem
Det var precis så jag menade Tack för utförlig information!
Wow, adaptern för EF-NEX kostar alltså ca 4000 pix.. Det var saftigt.
Kipon har en för c:a 8-9 hundringar, men den har egen bländare, vilket ibland blir mindre bra än objektivets egen bländare. Fast ibland lika bra. Beror på vilket objektiv man använder.
Har använt EF-objektiv på NEX-7 med den och det ser bra ut med 24-105/4 L is usm, undantaget de längsta lägena. 24, 35-c:a 80 ser okej ut.
//Lennart
afe
Aktiv medlem
Men så är det ju på NEX 7 också med manuella objektiv så det är nog ingen skillnad. Stör du dej på det så får du väl investera i något E-mount för full format. Det är väldigt mycket smidigare men också avsevärt dyrare och jag ser personligen inga problem med detta. Väljer man att köra budget så har man ett pris att betala för det i användarvänlighet. Men det är som sagt inget nytt för så var det med NEX:arna också.
Att det inte är nåt nytt innebär inte med nödvändighet att det är bra kör man med Leicagluggar är budgeten knappast ett problem, och då är det förstås irriterande om mqn måste klicka flera gånger för att få förstoring
afe
Aktiv medlem
Min Nikonadapter kostade ytterligare ett par hundralappar (och kan då också justera bländaren på objektiv utan bländarring). Att den är dyr beror nog på att det är en precisionskonstruktion som inte glappar.
Det finns billiga adaptrar som fungerar bra, men det är lite av ett lotteri.
wsaar
Aktiv medlem
Fotokungen hade fått in min A7 + LA-EA4 Alpha-adapter idag så jag testade lite med Alphagluggen Sony 50/1.4 (inte nya Zeissvarianten). Det blir faktiskt en ganska behändig kombination, känns klart mindre än A99 trots adaptern, men autofokusen kändes segare än på A99 med skruvdrivna objektiv, speciellt i mörkret. Nya Zeiss 50/1.4 med SSM-motor är säkert mycket rappare, men också rejält större.
Testade också kort med Canon FD-adapter, Minolta MD-adapter och macrobälg, samt även en Minoltaadapter med tilt, alla hade införskaffats för användning med NEX-7 men fungerade bra även på A7. Tiltadapterna tecknade glädjande nog ut hela fullformatssensorn trots att folk annars ofta brukar köra mellanformatsobjektiv på TS-adaptrar mot småbildsfilm. Har tyvärr inga E-mountgluggar och kommer nog vänta tills det släpps andra pannkaksalternativ än 35/2.8, då jag redan har en utmärkt Sigma 35/1.4 till Alpha.
Angående mekaniska adaptrar har jag köpt många no-name kinavarianter och alltid fått bra passform, så jag skulle inte lägga mer pengar på adaptrar utan elektronik, optik eller mer avancerad mekanik (alla mina manuella objektiv har bländarring så behövs ingen konstruktion i adaptern). Metabones dyra Smart Adapter för Canon stöder ju t.ex. autofokus på de flesta objektiv, och för speed booster-adaptrar med optik har ju de dyrare adaptrarna testats bättre.
Imorgon kommer den gamla 60-talsgluggen Canon Super-Canomatic 58mm f1.2 sitta på kamerahuset, och en kollega har lovat ta med sig en Geigermätare för att se vilket utslag objektivets radioaktiva Thoriumglas ger
Testade också kort med Canon FD-adapter, Minolta MD-adapter och macrobälg, samt även en Minoltaadapter med tilt, alla hade införskaffats för användning med NEX-7 men fungerade bra även på A7. Tiltadapterna tecknade glädjande nog ut hela fullformatssensorn trots att folk annars ofta brukar köra mellanformatsobjektiv på TS-adaptrar mot småbildsfilm. Har tyvärr inga E-mountgluggar och kommer nog vänta tills det släpps andra pannkaksalternativ än 35/2.8, då jag redan har en utmärkt Sigma 35/1.4 till Alpha.
Angående mekaniska adaptrar har jag köpt många no-name kinavarianter och alltid fått bra passform, så jag skulle inte lägga mer pengar på adaptrar utan elektronik, optik eller mer avancerad mekanik (alla mina manuella objektiv har bländarring så behövs ingen konstruktion i adaptern). Metabones dyra Smart Adapter för Canon stöder ju t.ex. autofokus på de flesta objektiv, och för speed booster-adaptrar med optik har ju de dyrare adaptrarna testats bättre.
Imorgon kommer den gamla 60-talsgluggen Canon Super-Canomatic 58mm f1.2 sitta på kamerahuset, och en kollega har lovat ta med sig en Geigermätare för att se vilket utslag objektivets radioaktiva Thoriumglas ger
Photocon
Aktiv medlem
Min Nikonadapter kostade ytterligare ett par hundralappar (och kan då också justera bländaren på objektiv utan bländarring). Att den är dyr beror nog på att det är en precisionskonstruktion som inte glappar.
Det finns billiga adaptrar som fungerar bra, men det är lite av ett lotteri.
Det är samma som jag har för att köra Nikokorgluggar på Canon. Tar alltså även AF-S G-gluggar (som saknar egen bländarring).
Men finns den med samma fattning för Nikkorgluggar till E-fattning (Nex/A7)?
//Lennart
patrik.f
Aktiv medlem
Ja, och om funktionen är lika seg som på A99 så går det inte att trycka snabbt två gånger utan det krävs en liten paus mellan trycken. Resultatet för mig är att jag bara använder funktionen ibland, på statiska motiv.Att det inte är nåt nytt innebär inte med nödvändighet att det är bra kör man med Leicagluggar är budgeten knappast ett problem, och då är det förstås irriterande om mqn måste klicka flera gånger för att få förstoring
Ljusdans
Aktiv medlem
Knepigt.
På min NEX-6 kan jag använda nedre softknappen för att förstora med ett ensamt tryck så fort kameran står i MF-läge eller saknar elektronisk koppling med objektivet (=så fort det sitter en manuell glugg på).
Inte helt säker på att det var så från början, tror det ändrades efter lite menyrotande.
Edit: På NEX-6: Ställ kameran i MF och ändra Custom Key Settings -> Soft key B Setting till "MF Assist".
På förvirrande (men uppenbarligen inte alltid dåligt) Sony-manér ändras menyval och inställningar beroende på andra inställningar, så man kan ha olika soft key settings för AF och MF. Förhoppningsvis går samma sak på A7rna med alla sina custom-knappar?
Senast ändrad:
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
De här teoretiska diskussionerna kring sensorn är troligen ganska trista för alla nytillkomna Sonyägare (för det verkar vara en del), men de uppmätta resultaten tyder ju på att sensorn i A7r beter sig precis likadant som den i D800E och den i A7 på samma sätt som i A99 och D600.
Kan vi inte släppa den diskussionen? Jag tror inte någon kan se skillnad på om en bild är tagen med den "nyare" sensorn i A7r jämfört med en bild från D800E om objektivet är likvärdig ...
Jovisst. Det var inte meningen att behöva skriva flera inlägg om samma sak. Poängen är precis som du skriver att resultatet vid mätningar och jämförelser mellan dessa kameror är i princip identiskt o h att det inte automatiskt blir bättre bildkvalitet bara för att en kamera är nåt år nyare. Sensorerna har inte ändrats nåt i de här kamerorna. Det är ingen ny generation. Det är andra egenskaper som avgör vilken kamera som olika väljer. Ingen av dem är bäst på allt, men alla har egenskaper som är bättre än de andra för en specifik situation.
/Mats
snap01
Aktiv medlem
Hallelujah! Forumvärden håller sig till samma evangelium som jag. Lägg därtill ett vertikal/batterigrepp så blir man välsignad med en uppenbarelse av tjockkamera. Dock skola här inför församlingen bekännas att varianten blir en "tunnare" tjockkamera.
Men icke desto mindre så blir en A7(r) utan vertikalgrepp och med mindre objektiv mycket attraktiv. Dock ett överflödigt komplement för mig som mest använder 24-70/2.8 och 14-24/2.8 samt 100/2.8 macro. Detta eftersom jag (som tidigare nämts) använder D800 som balanserar dessa gluggar bättre.
Annars hade min plånbok legat väldigt risigt till.
//Lennart
håller med tjockkameror finns i överflöd så vitsen med världens minsta ff är att optiken är små. Den som köper kjolpaket till denna kamera kan lika gärna köpa sony vanliga kameror.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.