Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Tycker inte alls att det är orimligt med samma glugg vid jämförelse. IR har ju sedan länge använt sig av Sigma macro 70/2.8 på olika kameramärken. I övrigt borde principen "allt lika" råda så långt det bara är möjligt. D v s: samma tid/bländare, samma belysning, samma motiv etc..etc..
Däremot håller jag med dig i högsta grad i din beskrivning av färgmättnad. Canons röda visar ofta en blödning, Sony ofta liknande tendens men bestående av lite annan "kontaminering" (bra beskrivande ord) medan Nikons filer är mer neutrala. Jag har kört/kör dessa 3 kameramärken länge och noterat detsamma.
.........................................Sedan är det ju som Sten-Åke påpekar att det finns inga "rena" rawfiler. Det åker med en del parametrar som vi inte vet något om (fast man kan ju ana i vissa lägen). Detta gör att det blir svårt att jämföra 2 kameror med samma konverterare eftersom konverteraren kan behandla ena kamerans filers parametrar bättre än den andras i vissa fall.
Det finns många exempel på det. Så i den bästa av världar borde varje kamera även testas med den konverterare som är bäst för just den kameratypen.
Det finns så många smärre fallgropar i en sida vid sida-jämförelse. Det enda man kan göra är att minimera så många skillnader i de ingående faktorerna som möjligt. Enl min åsikt finns det ingen "enda väg" att helt rättvist jämföra kameror. ..................................
//Lennart
Kan man så tycker jag också att det vore bra om man kunde använda samma objektiv på alla jämförda testkameror men som jag vet att du också verkligen vet, så ska de ju dessutom helst vara justerade så de lirar med alla husen och det undrar jag verkligen om testarna orkar hålla på med sina dead lines?
Eftersom det är så komplext detta med testning så är ju en möjlig hållning att se till att man får så bra resultat ur ett ekipage som möjligt som du föreslår. Det innebär att man måste ta sig omaket att kolla om man misstänker att ett kombo underpresterar. Man borde också som du säger definitivt välja den RAW-konverterare som gör RAW-filerna mest rättvisa (hur nu det ska gå till med alla smakriktningar det finns kring vad som är en optimal bild ur givet RAW-data). Det blir nästan lite som att släppa dopingen fri inom idrotten för att få snabbaste tid på 100m löpning.
Rödblödning är som sagt Sony inte heller imunt mot även om jag förstått att det varit något av Canons paradgren. Den värsta kamera jag haft i det avseendet var Sony A350 där jag hela tiden måste skruva till detta (om man tog JPEG) beroende på om det var solljus eller ej. Vid solljus fick man skruva ner mättnaden ett snäpp.