Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(. Nä, antagligen inte. .)

Men du kommer förmodligen att bära på alla 3 samtidigt.

jag tror inte du förstår vad jag menar men jag ska ge min syn på detta en sista gång. Om jag jobbar utomlands med tex d800 o en 24-70 på så står det skrivet fotograf i pannan o jag får inte alltid dom naturliga bilder jag vill åt på människor bla o frågar du om lov att ta bilden så blir det oftast stelt o tråkigt så det är inte att jag vågar fråga utan jag presenterar mig oftast när bilden är tagen.

Om du tex kör med A7 med normal zoomen så blir kameran framifrån sett stor tack vare objektivet ät stort i omfång 67mm o nu pratar jag inte vikt.

Ang en zoom mot 3 fasta jag är ingen 24-105 kille med canon för det är usel bokeh med den kombon, så jag föredrar fasta med större bländare är oftast snygga släpp då.

Jag har ett par D800 o fuji o jag är egentligen ruggigt nöjd med fujin bra optik i prestanda o storlek däremot är jag o har alltid varit ff freak. För mig så skulle Sony vara ett komplement till D800 o vad den skulle vara bättre på är
diskret (huset är litet)
mindre objektiv? i vissa fall

så för mig är det viktigt att kameran är liten o optiken mindre o lättare för vitsen för mig är en diskret smidig lätt kombo. Jag tror att Sony kommer ha samma problem med damm på sensorn som fuji eftersom den är blottad varje gång du byter optik. Jag var i thailand o grekland med fuji o sådan dammsamlare har jag aldrig haft innan o eftersom sonys sensor är ännu större så lär inte problemet vara mindre så glöm inte dammblåsarn i väskan.
Och ang storlek på optik så tycker jag inte att 24-70 f4 låg bra i handen med A7 kändes inte som dom matchade varandra för huset är riktigt litet. Det är mina 5 cent i denna fråga sedan om ni tycker annat så varsågod:)
men om man backar bandet så är det drygt 5år sedan man jobbade på capo verde med 2st canon 1ds mark 2 med en 24-70 samt 70-200 2,8 på axeln för att inte missa några bilder o innan dess pentax 6x7 o hasselblad så man börjar nog bli lite bortskämd nu.

Det var värst vad allt verkar svart eller vitt för dig Ove. Hur liten måste en normalzoom och ett kamerahus vara för att det ska vara nån idé att byta från en spegelreflex-tegelsten?

Canon 6D + 24-70/4: 1370 gram
Sony a7 + 24-70/4: 900 gram

Sen har du ju möjligheten att välja betydligt mindre objektiv som tillsammans med kamerahuset både väger mindre och är mindre till storleken än motsvarande för spegelreflex. En normalzoom för småbildsformatet med omfånget 24-70 och ljusstyrkan f/4 samt med bildstabilisering kommer nog aldrig att kunna bli särskilt liten om den ska vara bra.

Det låter vettigt. Själv fotar jag bara manuellt sedan länge och där finns mängder av bra och roliga objektiv som kan användas. Visst väger dessa lika mycket oavsett vilken kamera de används på, men huset är fortfarande avsevärt mindre än närmaste spegelreflexkamera. Mycket mindre än vad det ser ut att vara på bild om man inte har något att jämföra med:

Visa bilaga 132062

Det är klart att Sony eller vilken annan tillverkare som helst hade kunnat göra saker annorlunda. Men nu är det dessa kameror vi har att ta ställning till, och som jag ser det finns det ingen medtävlare alls på marknaden, för en som fotograferar på det vis jag själv gör. Alltså är jag jävligt tacksam. Priset är dessutom riktigt bra på kamerorna. Jag hade utan större tvekan varit beredd att betala det dubbla för a7, även om det hade svidit en del.

Om jag ändå ska försöka framföra nån slags kritik så är det angående det befintliga objektivutbudet. En enkel vidvinkel (24/2,8 till exempel) och en lite ljusstarkare trettiofemma hade inte skadat. Samtidigt inser jag att man lär ha känt att det var läge att lansera kameran innan nån annan skulle komma med något liknande, och det var nog ett smart drag. Det gäller att smida medan hjärnet är varmt.

vad har du för optik till Sony?

Ove!

Jag föredrar också (oftast) fasta objektiv framför zoomar, men det går inte att komma ifrån att man behöver ha en större väska då.

Vad gäller Sonys 24-70/4 så tyckte jag också att det var lite oproportionerligt stort jämfört med kameran det satt på, men jag inser att det är väldigt svårt att göra ett sådant objektiv mindre. Sony har gjort ett bra jobb som har fått det så pass litet som den ändå är, även om det inte passar alla.

vad har du för optik till Sony?

Nikkor 24/2,8 AI (på lån)
Nikkor 50/1,4 S.C
Nikkor 55/1,2 AI
Nikkor 85/1,8 K
Nikkor 105/2,5 AI-S
Voigtländer 35/1,2 Nokton
Voigtländer 40/2 Ultron
Zeiss 35/1,4 ZF
Zeiss 50/1,4 ZF
Olympus 28/3,5 OM
Olympus 35/2,8 OM
Olympus 50/1,8 OM
Olympus 55/1,2 OM
Olympus 135/3,5 OM
Leica 40/2 Summicron-C
Leica 90/4 Elmar-C
Konica 40/1,8 Hexanon AR

Merparten av dem är förhållandevis små och ger ett betydligt mindre totalintryck på a7 än på en digital spegelreflexkamera. Det enda jag saknar är en riktigt bra vidvinkel kring 20-25 mm.

Nu gissar jag att du försökte vara lustig genom att undra vilka Sony-specifika objektiv jag har. Det fina är att det inte behövs. Men skulle jag vara lagd åt det hållet så hade jag raskt inhandlat FE 35/2,8 och FE 55/1,8 som verkar sjukt bra och väldigt små i förhållande till prestanda.

Jag skulle nog inte ha några större bekymmer med att använda 24-70/4 heller om jag behövde en bra normalzoom. Det finns ju inga andra FF-alternativ som är mindre, så jag förstår inte riktigt vad du gnäller om.

Förlåt om detta kan ses som smygreklam, men här har jag skrivit ett blogginlägg om Leica-gluggarna på a7: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/dag-2-sony-945-7-med.htm

-------------

Edit för övrigt finner jag det ”intressant” att du besvarar mitt relativt uttömmande inlägg med en oneliner. Har du inget själv att komma med?

Nikkor 50/1,4 S.C
Nikkor 55/1,2 AI
Nikkor 85/1,8 K
Nikkor 105/2,5 AI-S
Voigtländer 40/2 Ultron
Zeiss 35/1,4 ZF
Zeiss 50/1,4 ZF
Olympus 28/3,5 OM
Olympus 35/2,8 OM
Olympus 50/1,8 OM
Olympus 55/1,2 OM
Olympus 135/3,5 OM
Leica 40/2 Summicron-C
Leica 90/4 Elmar-C
Konica 40/1,8 Hexanon AR
Vi förväntar oss en fullständig rapport om hur alla de där objektiven fungerar på en A7. :)

(Jag har flera av objektiven i din lista, så nyfikenheten är stor här.)

Leica R objektiv

Fick min A7R idag. :)
har bara hunnit testa den med Leica R objektiv men de har fungerat väldig bra har hade bara lite problem med vinjetering på mitt 21mm f4 men antar att det är helt normalt. 50mm f2 fungerar väldigt bra.

lite förvånade att det kommit så få FE 35mm F2.8 objektiv, med tanke på att det är enda objektivet man kan köpa till, man ju tycka att de borde sett till att det fanns många, men de kanske har produktions problem. inte lovande för 55an

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    158.2 KB · Visningar: 78
Nikkor 50/1,4 S.C
Nikkor 55/1,2 AI
Nikkor 85/1,8 K
Nikkor 105/2,5 AI-S
Voigtländer 40/2 Ultron
Zeiss 35/1,4 ZF
Zeiss 50/1,4 ZF
Olympus 28/3,5 OM
Olympus 35/2,8 OM
Olympus 50/1,8 OM
Olympus 55/1,2 OM
Olympus 135/3,5 OM
Leica 40/2 Summicron-C
Leica 90/4 Elmar-C
Konica 40/1,8 Hexanon AR

Merparten av dem är förhållandevis små och ger ett betydligt mindre totalintryck på a7 än på en digital spegelreflexkamera. Det enda jag saknar är en riktigt bra vidvinkel kring 20-25 mm.

Nu gissar jag att du försökte vara lustig genom att undra vilka Sony-specifika objektiv jag har. Det fina är att det inte behövs. Men skulle jag vara lagd åt det hållet så hade jag raskt inhandlat FE 35/2,8 och FE 55/1,8 som verkar sjukt bra och väldigt små i förhållande till prestanda.

Jag skulle nog inte ha några större bekymmer med att använda 24-70/4 heller om jag behövde en bra normalzoom. Det finns ju inga andra FF-alternativ som är mindre, så jag förstår inte riktigt vad du gnäller om.

Förlåt om detta kan ses som smygreklam, men här har jag skrivit ett blogginlägg om Leica-gluggarna på a7: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/dag-2-sony-945-7-med.htm

-------------

Edit för övrigt finner jag det ”intressant” att du besvarar mitt relativt uttömmande inlägg med en oneliner. Har du inget själv att komma med?

nej jag hade ingen baktanke om du hade nya sony gluggar eller ej utan jag var bara uppriktigt intresserad av vad du hade för optik i lager.

men med tanke på alla olika märken så måste du ha ett gäng olika adaptrar, jag har själv lite zeiss optik bla 21mm zf som jag kanske kommer sälja har ej bestämt mig. Varifrån har du köpt adapterna?

Konica 40/1,8 Hexanon AR

Du skulle inte kunna ta lite bilder med den och lägga upp med konican. Den bränvidden och ljusstyrkan till det priset tiltalar mig....
Trevlig blogg,Leica 40/2 är den mycket bättre? Ser mycket mindre ut? Är Voigtländer mer likt Konican i storlek? Vore intresant som en låg pris alternativ

Är du nöjd med A7 vs A7r alternativet....

Äh, trams. Sensorerna är samma skrot och korn som tidigare. Det är bara marketing-BS.
Det finns ju uppmätta värden på DxO, bara att jämföra A7r och Nikon D800.
Sidoflyttade microlinser gör ingen skillnad i crop-mode. Sen har Sony i vanlig ordning ett mer täckande bayer-filter, vilket är en fördel för bättre färgåtergivning men medför aningen sämre Signal/brus ratio.

Avsaknad av aa-filter är i praktiken försumbart.

Jämförelsen med A99 är kanske inte helt relevant då den har slt-filmen framför. Bättre i så fall med Nikon D600. De där svårtydliga parametrarna du nämner har nog knappast med sensorn att göra, utan istället objektiv och bildbehandling.

/Mats

Det handlar väl inte bara om sensorer eller hur? Bildbehandling kommer med på sladden i ditt inlägg också men jag skulle vilja lyfta fram det. Sony själva gör ju en del väsen om sin nya Bionz som sägs vara 3 ggr snabbare än tidigare versioner. De säger sig också ha förbättrat algoritmerna som processar datat så att detaljåtergivningen förbättras. Är det något jag skulle kunna tänka mig så är det just detta vi borde förvänta oss mest av på precis samma sätt som Adobe gjort i generation efter generation sedan Lightroom kom. Steget mellan 2.x och 3.x var avsevärt. 4:n var ytterligare en del förbättring.

Jag tycker en del testutsnitt som jämfört ett antal FF och t.o.m. mellanformat vi sett talar för att det skulle kunna vara fallet med reservation för att vi inte vet exakt i detalj hur de gjort sina jämförelser. Där tycker jag A7r sett bättre ut än både A7 och D800 i en del jämförelser. Men det har varit motivberoende till en del. D800 har sett bättre ut i några fall också. Det är rätt subtilt..

Hårdvara i all ära men det är i mjukvaran de verkligt stora vinsterna oftats uppträder. Det sker oftare stora lyft där än mellan generationer av sensorer. Sonys sensorer gjorde ett ryck fr.o.m. modellerna A580 och A55 där framförallt DR rätt dramatiskt ökade med kring två hela steg på bas-ISO. Efter det är det mest ett gnatande även på det planet. Det sker en viss förfining men inget dramatiskt. Det visar väl också DxO:s siffror med eftertryck. Hade det hänt något annat så borde väl A7r passerat D800 i listan och det har ju inte hänt.

Jag räknar med att Sony 50/1.4 (inte nya feta Zeissen) blir ganska smidig på A7 även med LA-EA4-adaptern eftersom gluggen blev det på NEX-7, inte som nya 35 f2.8 men kanske i klass med 55:an. För resefoto tycker jag det räcker att något objektiv blir litet, t.ex. för gatufoto på kvällen när man ska ut på middag eller andra situationer där man ska göra annat än fotografera. Sedan är det helt ok att gluggarna är större när man beger sig ut för att målmedvetet plåta vyer, även om det hjälper om gluggarna är lätta för att handbagaget ska komma ner i vikt.

Problemet med en tjockkamera är ju att den aldrig går att få liten.

Om man verkligen är ute efter ett litet ekipage och ha bibehållen AF så är väl LA-EA4 adaptern inte det smidigaste direkt. Den är väl inte mindre än gamla 2:a som jag haft i några år till min NEX 7:a. Idag är nog Zeiss 35:an det kompaktaste man kan få med AF till A7. Allt är relativt och det är som Anders sagt tidigare att Zeiss 24-70 zoom kanske inte är så vansinnigt stor men den ser kanske större ut än den är p.g.a. att huset är så litet som det är. Ska man dessutom ha bildstabilisering - och många vill nog ha det så får man nog ta den kompromissen.

Tyckte Maktens bild med OM-2 var bra för A7:eek:rna är ungefär lika stora som dessa gamla kompakta kameror. OM-1:an kanske i ännu högre grad och ska man optimera totala storleken så finns det ju manuella pannkakor och småobjektiv från olika tillverkare. Då gör man den kompromissen och fotar manuellt. I bland är det dessutom en fördel för då kan man ju faktiskt bestämma själv var fokusplanet ska hamna och inte kameran. Viktigt är också att ha klart för sig att det är den totala längden inklusive adapter vi talar om och adaptrarna kan variera en hel del i storlek de med. Leica- och Konica-adaptrarna är låga. Då kan en Hexanon 24:a eller 40:a med adapter bli kortare än exv. en Pentax 40mm pannkaka med Pentax-adapter.

Som sagts tidigare, med alla dessa pixlar kan man ju dessutom "zooma" genom att beskära vid efterbehandlingen. Det går att hantera detta på flera sätt och jag håller med om att grejen är att man kan få till ett litet kompakt ekipage om man vill men det går aldrig att göra det med en tjockkamerakloss.

Några reflektioner:

Jag tycker det är konstigt att min Sony-fjärrkontrolls avtryckare inte verkar funka med A7r när man kör manuellt med adapter. Det tycker jag de borde kunnat fixa. Om man har kryssat i att man vill kunna fyra av kameran utan objektiv "utlös utan objektiv", som man ska om man kör med en ointelligent adapter och manuella objektiv, så borde de väl kunna koppla ur handskakningar över objektivkontakterna och låta mig ta min bild med fjärren.

En annan underlig grej är att expponeringskompensation låg som en funktion under Fn-knappen. Med den kan man ändra exponeringskompensation trots att det ju finns en ratt för det. Så det går alltså att få dessa ur synk. Jag förstår inte poängen med det så jag har tagit bort den. Jag gillade det inte i min Konica Minolta D7D heller där detta också hände ibland. Men jag är inte förvånad för Sony hade en del konstiga standardinställningar i NEX 7 också.

Jag tycker fortfarande Tri-Navi är snabbare och bättre än upplägget i A7r (men rattarna är exakt de samma även om funktione diffar). Tri Navi har nämligen försetts med en toggle-knapp som gör att man i NEX 7 kan stega snabbt mellan de funktioner man valt att lägga där. Jag har inte sett någon liknande funktion i A7r.

I övrigt mycket trevlig kamera och speciellt gillar man ju EVF:en men nu vill jag faktiskt ha en Zeiss 35:a.

Du skulle inte kunna ta lite bilder med den och lägga upp med konican. Den bränvidden och ljusstyrkan till det priset tiltalar mig....
Trevlig blogg,Leica 40/2 är den mycket bättre? Ser mycket mindre ut? Är Voigtländer mer likt Konican i storlek? Vore intresant som en låg pris alternativ
Jag har ingen Konica-adapter än (på väg), så det går inte. Men jag vet från användning på film att den är gruvligt skarp nedbländat och har rätt trevlig karaktär vid full öppning. Leican är förmodligen bättre men inte helt oproblematisk. Voigtländern är ungefär lika stor som Konican men tyngre och hamnar längre från kamerahuset eftersom det krävs en lite längre adapter.

Är du nöjd med A7 vs A7r alternativet....
Nu har jag bara provat a7R som hastigast, men på pappret ger den mig ingenting som är av värde utöver vad a7 har.

nej jag hade ingen baktanke om du hade nya sony gluggar eller ej utan jag var bara uppriktigt intresserad av vad du hade för optik i lager.
Fint:)

men med tanke på alla olika märken så måste du ha ett gäng olika adaptrar, jag har själv lite zeiss optik bla 21mm zf som jag kanske kommer sälja har ej bestämt mig. Varifrån har du köpt adapterna?
Jag har i dagsläget bara adaptrar för Nikon och Leica M, men adaptrar för Konica och Olympus är på väg. Jag har alltså inte provat alla objektiven på a7 än.

Jag tycker det är konstigt att min Sony-fjärrkontrolls avtryckare inte verkar funka med A7r när man kör manuellt med adapter. Det tycker jag de borde kunnat fixa. Om man har kryssat i att man vill kunna fyra av kameran utan objektiv "utlös utan objektiv", som man ska om man kör med en ointelligent adapter och manuella objektiv, så borde de väl kunna koppla ur handskakningar över objektivkontakterna och låta mig ta min bild med fjärren.

Är det en IR-fjärr du försöker använda? Själv har jag ingen sådan, men har provat att utlösa min A7R via app i telefonen (med adapterad manuell glugg) och det fungerar alldeles utmärkt. Sen kan man även utlösa A7/A7R med en trådad utlösare via multiporten.

Tyckte Maktens bild med OM-2 var bra för A7:eek:rna är ungefär lika stora som dessa gamla kompakta kameror. OM-1:an kanske i ännu högre grad och ska man optimera totala storleken så finns det ju manuella pannkakor och småobjektiv från olika tillverkare.
(OM-1 och OM-2 är exakt lika stora.)

Det som slog mig när jag såg den bilden var hur gigantiska moderna spegelreflexkameror är. Sony A7 är ju en pyttekamera när man ställer den bredvid t.o.m. en APS-C-spegelreflex. Det började redan på 1980-talet när AF kom, tror jag. Då övergavs trenden att göra små och lätta spegelreflexkameror, en trend som i stort sett alla tillverkare hakade på under andra halvan av 1970-talet, och sen övergav 10 år senare.

Sony ska ha en stor eloge för att ha producerat en småbildskamera som inte är ett gigantiskt monster. Jag hoppas att flera följer efter. A7 tycks ju vara en stor succé redan, om man får tror hypen på nätet, och det borde ju göra konkurrenterna lite oroliga.

Är det en IR-fjärr du försöker använda? Själv har jag ingen sådan, men har provat att utlösa min A7R via app i telefonen (med adapterad manuell glugg) och det fungerar alldeles utmärkt. Sen kan man även utlösa A7/A7R med en trådad utlösare via multiporten.

Ja Sonys fjärrutlösare är väl IR vad jag kan förstå. Ska kolla med telefonen sedan. Tack för det tipset. Min fjärrutlösare är väl samma sort som jag tror man fick med A900 och möjligen A850.

(OM-1 och OM-2 är exakt lika stora.)

Det som slog mig när jag såg den bilden var hur gigantiska moderna spegelreflexkameror är. Sony A7 är ju en pyttekamera när man ställer den bredvid t.o.m. en APS-C-spegelreflex. Det började redan på 1980-talet när AF kom, tror jag. Då övergavs trenden att göra små och lätta spegelreflexkameror, en trend som i stort sett alla tillverkare hakade på under andra halvan av 1970-talet, och sen övergav 10 år senare.

Sony ska ha en stor eloge för att ha producerat en småbildskamera som inte är ett gigantiskt monster. Jag hoppas att flera följer efter. A7 tycks ju vara en stor succé redan, om man får tror hypen på nätet, och det borde ju göra konkurrenterna lite oroliga.

Om någon vet det så är det säkert du men jag tycker av något skäl att OM-2:an kändes större. Jag har den i källaren och får väl leta rätt på den :).

Jag tror de sålde en del på mässan faktiskt.

Jag beställde både objektiv och hus på Japan-foto för då fick man rabatt på 1000:- på 35:an. De hade bara huset på mässan men jag hämtade objektivet idag och jag är verkligen väldigt glad åt det. Jag ser bara ett enda stort problem med det och det är väl att när man sett hur det kan se ut med detta Zeiss-objektiv, så blir det svårt att stå ut med något annat, för så bra är det. Så det lär bli dyrt det här om man ffår för sig att komplettera med fler och man får väl vara glad åt att man inte har så många andra hobbies.

Jag kollade a7 på Scandinavian idag och hade med mig mitt Leica Elmarit 28mm Asph. Dessvärre verkar det bli rejält med skära färgskiftningar i kanterna om jag inte bländar ner till f/5.6. Trist, hade hoppats att den skulle fungera. Men får väl nöja mig med att använda gamla SLR-objektiv istället.
Jag laddade ner testversionen av Lightroom 5.3, men det blir jättekonstigt. Filerna från a7 kommer inte upp som de skall, de visas liksom lite dimmigt och kan inte arbetas med som de jag får från min Nex-7. Någon som vet vad jag gör för fel, är ju en ärlig Lightroom 5 i grunden och de hamnar inte automatiskt i samma mapp som de övriga på minneskortet från Nex-7:an som jag tog strax efter?

leica 135 2.8

ute och test fotade lite med R 135 F2,8

märkte att man måste vara noggrann med fokuseringen, och inte bara lita på att det är i fokus bara för man ser lite av fokus markeringen.

Bilagor

• DSC01516.jpg
    DSC01516.jpg
    76.4 KB · Visningar: 73
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar