Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror Makten beskrivit samma fenomen vid ett flertal tillfällen - det är skillnad på dåligt ljus och mörker ;)

Självklart är det skillnad på rent mörker (kolkällare utan fönster och dåligt ljus (eller sämre ljus). Visst blir det rejält brusigt i en EVF i exempelvis ett 25 kvadratmeters rum som endast belyses av ett litet vaxljus, men man kan åtminstone se föremålen i rummet och via exv peaking eller MF sätta skärpan även med mycket ljusstarka objektiv på full glugg och kort skärpedjup.

Och visst. I dessa fall använder man sannolikt bakre display istället, men det finns mellanlägen där EVF briljerar, anser jag.

Att jag sedan starkt föredrar OVF i nästan alla andra lägen är en annan sak. Dock vill jag inte frånerkänna den fördel en EVF kan ha ibland.

//Lennart

Jag har alltid glasögonen på när jag fotograferar, och jag tyckte det fungerade bra med A7r.

Kör du med sökarluppen på nexen? eller har du sakat den?
Liknar sökaren mer A77/99 än nexen.
Jag kör utan sökarluppen på nex7an men med gummit på A77. En säker en osäker ;)

Även om vissa små skillnader finns mellan A77/A99/A7r så är de väl väldigt lika gissar jag. NEX-7 är väl aningen efter pga mindre och sämre optik även om samma OLED-display används. Lite bättre är nog A7r tack vare större söch ljuskänsligare sensor också.

Håller med, antar att det är optiken framför OLED en du menar. Avståndet från OLED till ögat är troligen mycket kortare på Nexen än A77/A99. Nex 7s sökare uppleber jag sämre både jmf bild och uppdatering

I starkt ljus utomhus så gick EVF bort för mig p g a att kontrasterna blev för hårda. Mörkare lågdagrar och vissa mellantoner blev svåra att skilja från rena skuggtoner.

Håller med om att EVF aldrig går upp mot upplevelsen i sökaren (lite som jmf fågelskådning med fågel fotografering) saknar verkligen bilden som den såg ut i OVF, men för den fotograferade bilden är EVF bättre. Man ser verkligen var det blir skit om man inte aktar sig., om än lite överdrivet.

Tycker även att sökaren är lite mörk i stark sol. SOm sagt kontrasterna väl hårda. Man känner verkligen att det saknas något. Tror lite som läst någon stans att köra displayen på +1 och inte i auto. Känns dock som om SONY skulle behöva uppdatera sin ljusstyrka i dagsljus. Lite som min SAAB den bländar ner instrumentpanelen automatisk när det blir mörkt (eller om man vill se det tvärt om den ljusar instrumentpanelen i dagsljus). Borde ju inte vara något problem man har ju en ljusmätare med sig ;)

Självklart är det skillnad på rent mörker (kolkällare utan fönster och dåligt ljus (eller sämre ljus). Visst blir det rejält brusigt i en EVF i exempelvis ett 25 kvadratmeters rum som endast belyses av ett litet vaxljus, men man kan åtminstone se föremålen i rummet och via exv peaking eller MF sätta skärpan även med mycket ljusstarka objektiv på full glugg och kort skärpedjup.

Och visst. I dessa fall använder man sannolikt bakre display istället, men det finns mellanlägen där EVF briljerar, anser jag.

Att jag sedan starkt föredrar OVF i nästan alla andra lägen är en annan sak. Dock vill jag inte frånerkänna den fördel en EVF kan ha ibland.

//Lennart

Så är det ju - i vissa fall är EVF:en (särskilt den i A7) riktigt bra, men ibland är en optisk bättre (också i mörker). För min typ av fotograferande fungerar dock EVF/display för det mesta bra. Förstår inte varför somliga här ska ha det till att jag sågar prylarna från Sony, när det är långt från fallet :)

Kör du med sökarluppen på nexen? eller har du sakat den?
Liknar sökaren mer A77/99 än nexen.
Jag kör utan sökarluppen på nex7an men med gummit på A77. En säker en osäker ;)

Kör utan - det är stört omöjligt att låta bli att tappa bort den, och den tillför inget. Det är helt annorlunda på A7(r) där gummit är integrerat med sökaren.

Håller med, antar att det är optiken framför OLED en du menar. Avståndet från OLED till ögat är troligen mycket kortare på Nexen än A77/A99. Nex 7s sökare uppleber jag sämre både jmf bild och uppdatering

Så är det defintivt, men det är nog mer som skiljer mellan NEX och A7 med tanke på kontrast och uppdatering.

Håller med om att EVF aldrig går upp mot upplevelsen i sökaren (lite som jmf fågelskådning med fågel fotografering) saknar verkligen bilden som den såg ut i OVF, men för den fotograferade bilden är EVF bättre. Man ser verkligen var det blir skit om man inte aktar sig., om än lite överdrivet.

EVF:en i A7r kändes nästan som en optisk sökare för mig - den är riktigt riktigt bra. Det här är första kameran där jag inte ens tänkte på att sökaren är elektronisk (i bra ljus).

Tycker även att sökaren är lite mörk i stark sol. SOm sagt kontrasterna väl hårda. Man känner verkligen att det saknas något. Tror lite som läst någon stans att köra displayen på +1 och inte i auto. Känns dock som om SONY skulle behöva uppdatera sin ljusstyrka i dagsljus. Lite som min SAAB den bländar ner instrumentpanelen automatisk när det blir mörkt (eller om man vill se det tvärt om den ljusar instrumentpanelen i dagsljus). Borde ju inte vara något problem man har ju en ljusmätare med sig ;)

Återigen - den i A7r känns oerhört mycket bättre än andra EVF jag provat. Inte optimal, men riktigt bra :)

Jag tycker inte att du har sågat A7/A7R alls, och jag har inget intryck av att någon annan heller har tyckt att du gjort det.

Är väl jag som inbillar mig då, men det är hur som helst en bra kamera (om än med vissa nackdelar). Det är dock den kamera jag helst vill äga just nu :)

Jämfört med vad?

Min erfarenhet med A77 jämfört med DSLR-kameror var just att det var rätt häftigt att fotografera i mörker.

Visst blir bilden grynig när det krävs hög förstärkning, men man ser motiven och kan komponera fint, vilket man inte kan med en optisk sökare när det är närmast svart....................

/Mats

Precis så är det! Håller helt med dig och Lennart. Anders får väl ta sig en koll någon kväll med sin NEX 7 vs hand D3. Det är det som är en av de riktigt bra grejorna med EVF. Sökaren ser för djävlig ut men man kan fokusera långt efter att sökaren i DSLR:en blivit helt svart och man inte har en aning om vad man siktar på med den.

Alla sökare har ju sina styrkor och svagheter. Med EVF får man ju också tillgång till bra overlayer med bl.a. histogram direkt i sökaren och horisontindikator bara för att nämna några. Med EVF:en i A7r så får vi dessutom en EVF med bättre DR än i tidigare generationer så bilden bör bli betydligt bättre i det avseendet. Jämför man med OVF så får man ju en ljusare sökare också om man har objektiv med dålig ljusstyrka (en sak rangefinderfolk annars brukar dissa spegelreflexkameror för).. Speciellt tydligt om man jämför med mången APS-C DSLR.

EVF kommer säkert snart uppfattas som ett säljargument för en del snarare än en nackdel. Man ser ju dessutom i realtid hur ens inställningar påverkar exponeringen innan bilden tagits. Mycket bättre kan det väl inte bli? Vad ser man om man tittar i en OVF i det avseendet? Skärpedjupskontrollen i OVF-lösningar är väl dessutom inget emot peakingen när det gäller skärpedjupskontrollen heller och då har vi ju inte nämnt peakingens verkliga fördelar ens..

Precis så är det! Håller helt med. Anders får väl ta sig en koll någon kväll med sin NEX 7 vs hand D3. Det är det som är en av de riktigt bra grejorna med EVF. Sökaren ser för djävlig ut men man kan fokusera långt efter att sökaren i DSLR:en blivit helt svart och man inte har en aning om vad man siktar på med den.

Har testat det med NEX-7 och testat med A7r - jag tycker inte det fungerar i mörker. Hur i helskotta ni tycker det fungerar förstår jag inte. (Nu pratar vi ordentligt mörkt).

Har testat det med NEX-7 och testat med A7r - jag tycker inte det fungerar i mörker. Hur i helskotta ni tycker det fungerar förstår jag inte. (Nu pratar vi ordentligt mörkt).

Jag har en korridor med en byrå i. På den står ett antal saker. Jag testade med att släppa in lite ljus från en angränsande dörr i korridoren och jämförde hur min A580 stod sig mot min NEX 7. NEX:en kunde jag se vad jag siktade mot långt efter att sökaren i min A580 blev svart. Samma bländare på NEX:en som på A580:an. Prova med din DSLR också.

I detta avseende är jag faktiskt med dig, afe. När man går under en viss gräns - när ljuset blir riktigt dåligt, så tappar EVF:en och OVF:en kommer igen. Eller rättare sagt, då adapteras våra ögon (dvs stavarna börjar aktiveras). Efter ca 30 min, då ögonen för de flesta är fullt adapterade, så har våra ögons ljuskänslighet ökat tusenfalt. Men redan efter ca 10 min är de rejält mycket känsligare. Väl kända fakta för mörkrumsroade, soldater under nattövning etc.

Fast detta beror förstås inte alls på OVF:en per se.

Att bara förhållandevis få har upptäckt detta beror väl på att inte många fotar i så väldigt dåligt ljus. De flesta har ju inte ens upptäckt att (bättre) EVF:er är överlägsna OVF:er i allmänt dåligt (men fortfarande rimligt fotograferingsbart) ljus... :)

De gånger jag har fotat i verkligt dåligt ljus har det behövts stativ och väldigt långa exponeringstider, och det har inte varit "normal" fotografering.

Och bara för säkerhets skull - det Stenis skriver ovan är förstås alldeles rätt, och den typ av situation som vi vanligtvis brukar hamna i när vi överhuvudtaget funderar på att fota. Och då är en bra EVF överlägsen, som sagt.
.

Bättre betyg än såhär kan nog A7/A7R inte få från en Sony-hatare... :)

Ja,särskilt en Sonyhatare som lagr tusentals kronor på Sonysystemet de senaste åren :)

Missförstå mig rätt. Jag tycker fortfarande illa om Sonh, men på ett snällt sätt :)

Ska kanske tillägga att min teve är Sony - valde hellre den för 25 KKr än motsvarande Samsung för 5000 mindre. Ni som fortfarande vill ha mig till Sonynotståndade är välkomna att sätta emot.

Ni får tycka vad ni vill, men EVF ör inte alltid bättre ( flr mig). Jag har svårt att se att ni kan bevisa motsatsen ;)

I detta avseende är jag faktiskt med dig, afe. När man går under en viss gräns - när ljuset blir riktigt dåligt, så tappar EVF:en och OVF:en kommer igen. Eller rättare sagt, då adapteras våra ögon (dvs stavarna börjar aktiveras). Efter ca 30 min, då ögonen för de flesta är fullt adapterade, så har våra ögons ljuskänslighet ökat tusenfalt. Men redan efter ca 10 min är de rejält mycket känsligare. Väl kända fakta för mörkrumsroade, soldater under nattövning etc.

Fast detta beror förstås inte alls på OVF:en per se.

Att bara förhållandevis få har upptäckt detta beror väl på att inte många fotar i så väldigt dåligt ljus. De flesta har ju inte ens upptäckt att (bättre) EVF:er är överlägsna OVF:er i allmänt dåligt (men fortfarande rimligt fotograferingsbart) ljus... :)

De gånger jag har fotat i verkligt dåligt ljus har det behövts stativ och väldigt långa exponeringstider, och det har inte varit "normal" fotografering.

Och bara för säkerhets skull - det Stenis skriver ovan är förstås alldeles rätt, och den typ av situation som vi vanligtvis brukar hamna i när vi överhuvudtaget funderar på att fota. Och då är en bra EVF överlägsen, som sagt.
.

Gunnar har ju alldeles rätt när det gäller våra ögons anpassningsförmåga och en av de verkligt negativa effekterna av EVF och Live View är ju att ljuset från dessa sabbar mörkerseendet. Så hur man än vänder sig så har man rumpan bak. En bakdisplay kan ju göra en halvblind i mörkret.

I mitt exempel använde jag inte stativ men väl blixt och det är ju det som är grejen att man klarar av att fokusera på rätt grejor i mörkret och sedan kan ju blixten göra sitt jobb. Men ser man överhuvudtaget inget med en OVF, så blir det ju mer chansartat med fokuseringen.

Ni får tycka vad ni vill, men EVF ör inte alltid bättre ( flr mig). Jag har svårt att se att ni kan bevisa motsatsen ;)

Men det är väl ingen som sagt att EVF alltid är bättre. Men i just detta fall går det faktiskt att enkelt testa empiriskt och det är vi några som gjort, så det går också att upprepa testet och man kommer till samma resultat oavsett vilken av oss som gjort det. Så det är väl ett bevis trots allt.

Förstår inte varför somliga här ska ha det till att jag sågar prylarna från Sony, när det är långt från fallet :)

Det upplevs inte alls så. Ibland har jag modererat mig själv från att anlägga rena motorsågsmassakern på Sony i en del trådar.

Inte för att prylarna var dåliga direkt utan mer för att deras produktionsordning kändes så fel ibland. Då satt jag med ett stort, dyrt Sonysystem och tyckte att deras roadmap var så vinglig att jag gjorde mig av med systemet och bytte tillbaks till Nikon (behöll dock NEX-7). Mest oklart såg det ut i segmentet FF.

Nu 1½ år senare tycker jag att det hela verkar mer uppstyrt och att man kan se en vettig linje i vart Sony vill komma. Tidigare upplevde jag deras roadmap som om den vore ett sjökort hade jag fortfarande suttit fast på Axel Ångabagare eller Hualta Stenar (de 2 mest jäkliga grynnorna i hela Bolmen som endast gladde omkringliggande orters båt- och motorreparatörer).

Jag tror att A7r bara är en "förfinad" början och att andra märken kommer att följa efter.

Vad gäller OVF vs EVF- resonemanget ångrar jag att jag gjorde mig av med min M-Leica och tillhörande 3 objektiv från Leitz. Trivdes utmärkt med mätsökaren och skärpeinställningen även i riktigt skumma ljussituationer.

//Lennart

Men det är väl ingen som sagt att EVF alltid är bättre. Men i just detta fall går det faktiskt att enkelt testa empiriskt och det är vi några som gjort, så det går också att upprepa testet och man kommer till samma resultat oavsett vilken av oss som gjort det. Så det är väl ett bevis trots allt.

Ok, jag orkar inte säga emot. Det är alltid bättre med EVF. Ni som funderar på A7(r) kanske dock ska avgöra själva. För mig var inte sökaren avgörande ;)

SJÄLVFALLET är inte EVF alltid bättre. Men det är väl ingen som har sagt heller?

Lika självfallet är det att OVF inte alltid är bättre. Fast sådana påståenden verkar det däremot finnas tämligen gott om... :)

(Syftar inte på dig.)

Tyvärr är de flesta bildkvalitetstester fortfarande gjorda med jpeg-filer då vettigt rawstöd saknas. Men det står ändå ganska klart att A7/A7R inte kommer att göra sina nya ägare besvikna.

http://www.imaging-resource.com/camera-reviews/sony/a7r/

Jpegmotorn i A7-kamerorna förefaller mer genomtänkt än i tidigare Sonymodeller, men jag håller med om att ett mer definitivt besked får vi först när bilderna körts genom en bra rawkonverterare av en kunnig person.

Först då kan kameran mätas mot andra modeller vad gäller IQ. Och på det viset har det varit vid vartenda släpp av en ny modell.

Tror dock att ingen behöver oroa sig över själva bildkvaliteten. Det kommer sannolikt att bli andra faktorer som avgör om man tycker att kameran passar ens personliga smak och sätt att fotografera.

Till exempel lågljusegenskaper, blixtstyrning, det egna ögats anpassning till sökarbild, reglageplacering, följande AF-funktion mm.

Ang OVF vs EVF är det bara att konstatera att den elektroniska sökaren gillas av vissa i en del situationer där andra inte tycker att den är så bra. Sannolikt handlar det i mångt och mycket om en tillvänjningsfråga men min personliga tro är att EVF kommer ganska snabbt att utvecklas och förfinas ytterligare inom ganska snar framtid.

Däremot tror jag inte att EVF framledes kommer att "döda" OVF och kameror med rörlig spegel. Är övertygad om att det under överskådlig framtid kommer att tillverkas "traditionella" dslr med OVF, men troligen mest inom det s k prosegmentet då tillverkningskostnaden och därmed priset ut till konsument blir dyrare än EVF-kameror.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto