ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var i inlägget finns frågan? Du säger ju själv att man slipper cropfaktorn:

”Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då.”

Det som ser ut som ett påstående var nog en fråga. Så svaret är ja. De gamla objektiven får sjunga på full strupe på A7/A7R. Något vi gluggugglor är väldigt upphetsade över. :)

Var i inlägget finns frågan? Du säger ju själv att man slipper cropfaktorn:

”Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då.”
Men Makten, det är väl ändå inte svårt att se? Frågan är precis den som du har kursiverat ovan. Visserligen skulle det väl ha varit ett frågetecken i slutet efter "då", men det är väl inte det du hänger upp dig på? Skulle det göra dig osäker så är det ju bara att läsa hela Björns inlägg, sedan borde det inte finnas någon tvekan kvar.

Svaret på Björns fråga blir alltså "Ja".

Björn, har du manuella 24*36 objektiv så kommer inga av dessa att ge någon cropfaktor (man brukar kalla detta cropfaktor 1,0) vid användning på FF-kameror som A7/A7R, medan alla objektiv avsedda för APS-C eller FF-system kommer att ge cropfaktorn 1,5 på NEX-kamerorna. NEX:arna är som bekant försedda med en mindre sensor (APS-C), så att bilden från FF-objektiven kommer att "croppas" (beskäras).

Ifall du använder objektiv konstruerade för APS-C formatet på A7/A7R så kan du välja mellan "Crop On" eller "Crop Off". I det första fallet förstoras sökarbilden automatiskt upp i sökaren så att du slipper "svarta kanter", och bilden "croppas" till ca 10/16 Mp för A7/A7R.
Väljer du "Crop Off" så sker ingen beskärning - hela 24/36 Mp används och APS-C objektivet får klara att återge det som ligger utanför dess designade bildarea bäst det kan. Ofta får man då en svart cirkel runt om, men enstaka APS-C objektiv kan klara av att teckna ut i princip hela FF-sensorn med allt från obetydlig förvrängning till tydlig "fisheye"-effekt.

Sony E 11-18 OSS tecknar tydligen ut i stort sett hela FF-sensorn i mittendelen av zoomområdet (13-16 mm kanske), men inte i de båda ytterändarna, där minskar objektivets bildcirkel tydligt.

Frågan har säkert kommit upp ...
---
Med andra ord man får en fullformatskamera med manuell fokusering och givitvis en adapter melllan objektivfattning och objektiv
Ja, med andra ord är det just det man får.

Makten, jag tycker mig ha förstått Björns inlägg, men därmed inte ditt... :)

Edit: Medan jag plitade med mitt inlägg hann Atropine före, jag skriver som ofta inte lika snabbt... :)
.

Senast ändrad:
OK, det blir förstås svårare än om frågetecken är utsatta. Men på nätet så är väl knappast någon lika noggrann längre som "alla" var tidigare. Minns att på den tiden jag skrev en massa på skrivmaskin så släppte jag aldrig igenom någon felstavning, även ifall det skulle innebära besvärliga raderingar eller att jag fick skriva om hela arket. Då, när det var jobbigt att korrigera, var jag MYCKET noggrannare med att rätta än vad jag är idag, när det är så oerhört mycket lättare att korrigera...

Idag släpper jag igenom en eller annan felstavning. Inte direkt avsiktligt, men dels genom att jag inte korrekturläser alls lika noggrant längre, och dels genom att man har en begränsad tid på sig för att rätta. På "skrivmaskinstiden" kunde man ju i princip låta skrivelsen ligga och titta på den lite då och då under hela dagen. Korrekturläser gör jag dock fortfarande för det mesta, men visst sjutton blir det fel ibland ändå som sagt...

OK, det blir förstås svårare än om frågetecken är utsatta. Men på nätet så är väl knappast någon lika noggrann längre som "alla" var tidigare. Minns att på den tiden jag skrev en massa med skrivmaskin så släppte jag aldrig igenom någon felstavning, även ifall det skulle innebära besvärliga raderingar eller att jag fick skriva om hela arket. Då, när det var jobbigt att korrigera, var jag MYCKET noggrannare med att rätta än vad jag är idag, när det är så oerhört mycket lättare att göra detta...

Idag släpper jag igenom en eller annan felstavning. Inte direkt avsiktligt, men dels genom att jag inte korrekturläser alls lika noggrant längre, och att man har en begränsad tid på sig för att rätt. På "skrivmaskinstiden" kunde man ju i princip titta lite på skrivelsen lite då och då under hela dagen. Korrekturläser gör jag dock fortfarande för det mesta, men visst sjutton blir det fel ibland ändå som sagt...

Ja lite felstavningar är väl inte hela världen, en ren bagatell tycker jag. Förstår man innehållet så är allt väl.

Tveksamt om det gäller litium-jon-batterier. Det tvistas en del om det, men det verkar inte vara i närheten av lika stort problem som med andra typer av batterier.
Tveksamt eller inte, utan att gå in på djupare teknikaliteter kan jag konstatera att batteriet till NEX-kamerorna blir märkbart bättre efter några laddcykler. Och då är jag inne på min sjätte NEX.

Hur fungerar EVF, enligt förhandssnacket så skulle den vara förbättrad, bland annat 3ggr starkare kontrast än vad A99 har på sin EVF.

Vill inte stressa dig, utan rapportera när det passar. Tackar för att du vill delge oss dina synpunkter och bilder med A7r.

Jag har inte använt någon EVF som är bättre än den i A7r hittills - den hänger inte med jättebra i dåligt ljus (förstås), men den är mycket mycket bra både vad gäller optik och elektronik. Mycket lättare att ställa in fokus manuellt med denna än med NEX-7.

SAR lade in en länk till min blogg och flickr - det ledde till ett visst uppsving när gäller antal tittar. Normalt är det kanske 2000-3000 som kollar på mina bilder på flickr under en dag. Idag är jag hittills uppe i 44000 bildtittar. Uppenbarligen många som vill se hur kameran kan prestera :)

Är det någon som kan kommentera på hur EVF:en i A7/r fungerar med glasögon? Jag har svårt att se hela EVF:en i min NEX-7 med glasögonen på, ögat kommer lite för långt ifrån så att kanterna på EFV:n skuggas. Jag har hört att detta ska vara bättre på A7/r och det är en av orsakerna till att jag funderar på att uppgradera, men det vore trevligt att höra från någon här som testat.

Är det någon som kan kommentera på hur EVF:en i A7/r fungerar med glasögon? Jag har svårt att se hela EVF:en i min NEX-7 med glasögonen på, ögat kommer lite för långt ifrån så att kanterna på EFV:n skuggas. Jag har hört att detta ska vara bättre på A7/r och det är en av orsakerna till att jag funderar på att uppgradera, men det vore trevligt att höra från någon här som testat.

Jag har alltid glasögonen på när jag fotograferar, och jag tyckte det fungerade bra med A7r.

Jag har alltid glasögonen på när jag fotograferar, och jag tyckte det fungerade bra med A7r.
Ok, skönt att höra. På min NEX-7 så är det mest kanterna som jag inte kan se, så jag får liksom syna en kant i taget när kanterna är viktiga. Om A7/r bara är lite bättre på den punkten så borde det fungera riktigt bra förhoppningsvis.

Det blir nog en A7:a för mig, jag har inte hittat någon fördel med A7r som är värd de extra kronorna för mig ännu. Avsaknaden av EFCS och långsammare bildtagning är snarare nackdelar med A7r som skulle få mig att luta mot A7 även utan prisskillnaden. Men det blir nog att vänta in lite riktiga recensioner innan jag bestämmer mig.

Om du letar efter den ultimata kameran så presenterar Canon den ideligen :)

Som den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...ries/powershot_g9_lifestyle_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...essories/digita_ixus_960_is_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...cessories/PowerShot_G11_Technical_Release.asp
och många, många fler (de har även ultimata skrivare förresten)

Efter att ha läst otaliga pressreleaser genom åren har jag insett att någon på Canons marknadsavdelning
a) är väldigt förtjust i ordet "ultimat" och
b) inte har riktigt klart för sig vad det egentligen betyder :)

Nu tillbaka till trådämnet :)

Det är bara att det saknas ett ord eller två. Det är den ultimata kameran för just dig förstås :)

Jag har inte använt någon EVF som är bättre än den i A7r hittills - den hänger inte med jättebra i dåligt ljus (förstås), men den är mycket mycket bra både vad gäller optik och elektronik. Mycket lättare att ställa in fokus manuellt med denna än med NEX-7.
---
Det är den här typen av IRL erfarenhet som är av stort värde för väldigt många.

För egen del anser jag att EVF:en i A77 är väsentligt bättre än den som sitter i NEX:arna - större och mycket skarpare bild, snabbare, ingen lång fördröjning vid påslag och definitivt ingen två(?) sekunders bländande vit bild först. Den som sitter i A99 är också bättre än den som sitter i A77 (dock är skillnaden inte alls lika stor som mellan NEX och A77). A99:ans ger på något sätt en "rikare" bild tycker jag, och den är förstås klart bättre vid dåligt ljus än A77:ans - snabbare uppdatering och mycket mindre brus. Huruvida anledningen till detta UTESLUTANDE är att A99:ans EVF matas med bättre indata pga den större sensorn, eller ifall Sony kan ha gjort några ändringar i processorhantering/sökaroptik eller nåt har jag ingen kännedom om. *)

Detta är mina erfarenheter, men det är väl bäst att jag skriver att jag är mycket väl medveten om att det sitter precis samma 2,36 Mp OLED-display i alla dessa kameror. Samt att det finns, vad jag vet, EN person som anser att A99:ans EVF är sämre än A77:ans...

När det gäller EVF:en i A7/A7R (som jag således inte har fått möjlighet att glutta i ännu) så har jag enbart uppgifter från nätet att förhålla mig till. Din uppgift överensstämmer med det alla de som hittills kommenterat EVF-prestandan har uttryckt - den är ytterligare förättrad jämfört med tidigare Sonykameror med OLED/EVF.

---
SAR lade in en länk till min blogg och flickr - ...
---
He, var det inte du som skickade dina länkar till SAR...?

---
... - det ledde till ett visst uppsving när gäller antal tittar. Normalt är det kanske 2000-3000 som kollar på mina bilder på flickr under en dag. Idag är jag hittills uppe i 44000 bildtittar. Uppenbarligen många som vill se hur kameran kan prestera :)
44.000 tittare redan? Inte för att jag har funderat över hur många läsare SAR kunde tänkas ha, men det måste vara betydligt fler än vad jag i så fall skulle ha tippat. Och nu har din flickr-räknare tickat upp åtminstone ytterligare ett steg - pga mig ... :)

PS För säkerhets skull - jag är ABSOLUT INTE negativ till att du skickade in länkar till dina sidor till SAR, tvärtom. De bilder som postas strax efter att en ny kamera presenteras brukar som bekant till större delen vara tagna av personer begåvade med betydligt mera pengar än fotografiskt kunnande, och dina länkar hamnar ju långt över genomsnittet när det gäller att få kläm på vad A7/A7R kan tänkas ge.

*) För de läsare som saknar erfarenhet av A77:ans OLED/EVF är det väl bäst att tillägga att allting här i världen som bekant är relativt. Även om den är något sämre än A99:ans, så är den vida bättre än all världens DSLR/OVF:er i dåligt ljus. När ljuset blir så dåligt att det blir mörkt i en OVF så kan man med A77 fortfarande se vem man har framför sig, komponera bilden och sätta AF-punkten rätt. Även om A77:ans sökare i och för sig är grynigare än A99:ans, och att den lägger av tidigare än A99:ans när ljuset blir ännu sämre.
.

Senast ändrad:
Jag har inte använt någon EVF som är bättre än den i A7r hittills - den hänger inte med jättebra i dåligt ljus (förstås)...

Jämfört med vad?

Min erfarenhet med A77 jämfört med DSLR-kameror var just att det var rätt häftigt att fotografera i mörker.

Visst blir bilden grynig när det krävs hög förstärkning, men man ser motiven och kan komponera fint, vilket man inte kan med en optisk sökare när det är närmast svart.

Även om vissa små skillnader finns mellan A77/A99/A7r så är de väl väldigt lika gissar jag. NEX-7 är väl aningen efter pga mindre och sämre optik även om samma OLED-display används. Lite bättre är nog A7r tack vare större söch ljuskänsligare sensor också.

Så om redan A77 hängde med bra - och hängde av - OVFer vid svagt ljus så borde den här faktiskt visst hänga med jättebra i svagt ljus.

Vi tycker väl olika, men min uppfattning är att det faktiskt är när det är riktigt mörkt som EVFen skiner om uttrycket tillåts. :)

Det kommer väl alltid vara olika läger om man föredrar EVF eller OVF. Själv gillar jag definitivt OVF mer och irriterar mig lite på elektroniska sökare, men just mörkergrejen är det som tilltalar mig mest med EVF,

/Mats

Det låter bra. Jag lärde mig förvisso fotografera med en Konica Minolta Dimage Z2 som hade EVF men sedan jag skaffade DSLR har jag inte testat EVF annat än i butiker.

Kan man justera ljus/kontrast etc för EVF:en?

För mig blir det avgörande att kunna sätta fokus manuellt då jag ska använda den främst för mina K-mount och M42-gluggar.

Jämfört med vad?

Det kommer väl alltid vara olika läger om man föredrar EVF eller OVF. Själv gillar jag definitivt OVF mer och irriterar mig lite på elektroniska sökare, men just mörkergrejen är det som tilltalar mig mest med EVF,

/Mats

Jag har också ganska stor erfarenhet av A77 och NEX-7 och kan inte annat än att hålla med. Med EVF gick det att se föremål i nästan helt mörka rum och fokusera dem spot-on. En jättefördel. I övrigt var jag inte lika förtjust i EVF utan föredrar OVF.

I starkt ljus utomhus så gick EVF bort för mig p g a att kontrasterna blev för hårda. Mörkare lågdagrar och vissa mellantoner blev svåra att skilja från rena skuggtoner.

Om A7r fått bättre tonalitet i sin EVF är det välkommet.

//Lennart

afe, nu är vi som du ser tre mot en när det gäller uppfattningen om OLED/EVF:ers prestanda i dåligt ljus. Fast du är ju den enda av oss som faktiskt gluttat i någon A7/A7R EVF, vilket förstås får hög vikt.

Men du kanske menade att uppdateringsfrekvensen sjunker i dåligt ljus? För det gör den förstås.

När det är rikgit mörkt blir det mest bara brus (på samma sätt som i alla andra EVF), och då är det omöjligt att se vad man har i skuggorna. I de fallen är en optisk sökare att föredra enligt mig (då det kan gå att se kanter på hus och sånt).

Kvällsbilderna på min flicrkr och blogg ställde dock inte till såna problem, men där använde jag skärmen och inte EVF i och med att jag använde stativ. Det är möjligt att det i grunden är samma EVF som i de andra kamerorna, men den känns rappare och skarpare, och har bättre kontrast (tycker jag).

Antalet tittar (som just nu är uppe i 56300 idag) är förstås totalt på alla mina bilder, och de ökade säkert ytterligare i och med att jag postade en länk på dpreview. Det är många som vill se bilder från de här kamerorna, så jag tyckte att det kunde vara lämpligt att länka till mina bilder - att det drar trafik till flickr och min blogg är inget jag tjänar på (till skillnad från proffsbloggarna).

afe, nu är vi som du ser tre mot en när det gäller uppfattningen om OLED/EVF:ers prestanda i dåligt ljus. Fast du är ju den enda av oss som faktiskt gluttat i någon A7/A7R EVF, vilket förstås får hög vikt.

Men du kanske menade att uppdateringsfrekvensen sjunker i dåligt ljus? För det gör den förstås.

Tror Makten beskrivit samma fenomen vid ett flertal tillfällen - det är skillnad på dåligt ljus och mörker ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar