Var i inlägget finns frågan? Du säger ju själv att man slipper cropfaktorn:
”Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då.”
Men Makten, det är väl ändå inte svårt att se? Frågan är precis den som du har kursiverat ovan. Visserligen skulle det väl ha varit ett frågetecken i slutet efter "då", men det är väl inte det du hänger upp dig på? Skulle det göra dig osäker så är det ju bara att läsa hela Björns inlägg, sedan borde det inte finnas någon tvekan kvar.
Svaret på Björns fråga blir alltså "Ja".
Björn, har du manuella 24*36 objektiv så kommer inga av dessa att ge någon cropfaktor (man brukar kalla detta cropfaktor 1,0) vid användning på FF-kameror som A7/A7R, medan alla objektiv avsedda för APS-C eller FF-system kommer att ge cropfaktorn 1,5 på NEX-kamerorna. NEX:arna är som bekant försedda med en mindre sensor (APS-C), så att bilden från FF-objektiven kommer att "croppas" (beskäras).
Ifall du använder objektiv konstruerade för APS-C formatet på A7/A7R så kan du välja mellan "Crop On" eller "Crop Off". I det första fallet förstoras sökarbilden automatiskt upp i sökaren så att du slipper "svarta kanter", och bilden "croppas" till ca 10/16 Mp för A7/A7R.
Väljer du "Crop Off" så sker ingen beskärning - hela 24/36 Mp används och APS-C objektivet får klara att återge det som ligger utanför dess designade bildarea bäst det kan. Ofta får man då en svart cirkel runt om, men enstaka APS-C objektiv kan klara av att teckna ut i princip hela FF-sensorn med allt från obetydlig förvrängning till tydlig "fisheye"-effekt.
Sony E 11-18 OSS tecknar tydligen ut i stort sett hela FF-sensorn i mittendelen av zoomområdet (13-16 mm kanske), men inte i de båda ytterändarna, där minskar objektivets bildcirkel tydligt.
Frågan har säkert kommit upp ...
---
Med andra ord man får en fullformatskamera med manuell fokusering och givitvis en adapter melllan objektivfattning och objektiv
Ja, med andra ord är det just det man får.
Makten, jag tycker mig ha förstått Björns inlägg, men därmed inte ditt...
Edit: Medan jag plitade med mitt inlägg hann Atropine före, jag skriver som ofta inte lika snabbt...
.