ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker nog att man med detta inte har underlag för att påstå någonting alls...
Vi får naturligtvis som du säger invänta praktiska prover utförda av folk som vet vad de gör. Just nu vimlar nätet av tekniskt undermåliga bilder (nästan enbart JPEG) från A7/a7R tagna av folk med pengar men utan grundläggande fototeknisk kunskap. På förbluffande många av dessa bilder har de ju inte lyckats sätta skärpan rätt ens!
.

Kameran har nog än så länge bara testats av journalister och dylikt, eftersom den inte finns på marknaden. Deras fotokunskaper varierar givetvis.

1) "Degiga" adaptrar.
Undviks genom att välja kvalitetsadaptrar. Det har bevisligen tagits mängder av tekniskt högklassiga bilder med adapterförsedda NEX-kameror och Leica-objektiv t.ex.

Så är det absolut - min adapter från Novoflex sitter ljusår bättre än allt annat jag provat (inklusive FOTGA som Per brukar rekommendera).

I artikeln påstås att Leica-objektiv skulle ge bättre resultat på M9 än på A7/A7R.
Men Leica M9 har ju också en platta framför sensorn, så rent tekniskt är ju problemet exakt detsamma för Leicas som för Sonys kameror. Påståendet bygger på två ANTAGANDEN:
1) Att Leica (eventuellt) kan ha lagt in kompensation för detta i kamerans bildprocessor.

Leica har specat sina sensorer så att de ska fungera så bra som möjligt med deras objektiv, bland annat med hur mikrolinser och mjukvara är gjord. Det är inget antagande, utan fakta.

Någon artikel (dpreview, kanske?) påstod att A7(r) byter till APS-C-läge när den upptäcker att det sitter ett E-objektiv på. Kan man hindra detta med en inställning?
Ja, det går att välja tre olika lägen - hette Fullformat, Crop och Auto eller nåt.

Har man ett FE-objektiv vill man väl vanligen köra rakt av.

Ifall man har ett E- eller ett DT A-mountobjektiv, så kan man välja på att köra i Crop-läge. Då förstoras bilden upp så att man slipper svarta ramar eller kanter.

Man kan också välja att köra cropobjektiv i "o-croppat" läge, dvs samma som när man kör FE-objektiv. Då får cropobjektivet ge så mycket det kan utanför sin designade bildcirkel. Oftast blir det först distorsion och sedan en svart cirkel runt om. Enstaka objektiv kan dock tydligen teckna ut hela FF-arean (vanligen vidvinkliga objektiv) och ger då mer eller mindre fisheye-effekt kan jag tänka mig. :)
.

Precis.

4K är hur som helst helt meningslöst än så länge. Däremot är bitrate ett faktiskt problem för den som vill jobba med produktions- eller sändande bolag. Men det går lätt att komma runt med en extern recorder.

Ett annat spår, satt just och läste det här:
http://www.photoreview.com.au/revie...eable-lens/first-look-sony-ilc-a7#Full_Review

Funderar över två saker, dels anges blixtsynk för A7 till 1/160s medan A7r sägs ha 1/250s - det låter knepigt, skrivfel? Vad skulle vara anledningen till differensen annars?

Det här låter ju å andra sidan väldigt bra:
"Autofocusing was very fast and remained accurate at quite low light levels, including after dark. Hunting was never detected with the fast prime lens so it will be interesting to test this function with slower zoom lenses when they become available."

Men det behöver inte betyda så mycket. Det är inte förrän man ställt barn eller djur framför kameran man får svar på hur bra AF är i praktiken ;-)

Sony-gubben som besökte Sverige nyligen vid pressvisningen, sade något om att en actionkamera är på gång och kommer senare. Kan tänka mig att ytterligare tid behövs om man tänker använda EVF även i en snabb kamera för att komma tillrätta med eventuell laggning vid hög seriebildshastighet.

Sony-gubben som besökte Sverige nyligen vid pressvisningen, sade något om att en actionkamera är på gång och kommer senare. Kan tänka mig att ytterligare tid behövs om man tänker använda EVF även i en snabb kamera för att komma tillrätta med eventuell laggning vid hög seriebildshastighet.

Behöver varken supersnabb AF eller mer än 1 bild/s. Är ute och skjuter en rulle TMAX med trasig ljusmätare i skrivande stund ;-)

Men någotsånär anständig följande AF vore ju inte så tokigt för familjefotograferandet.

Jag kan på rak arm komma på två exempel där kameratillverkaren har släppt en FW-uppdatering som rejält har förbättrat en existerande modell.

1. Nikon D70 fick en uppdatering som gjorde den likvärdig med D70s, vad gäller mjukvarufunktioner. (Fysiska skillnader går förstås dåligt att uppdatera med mjukvara ...)

2. Canon EOS 7D fick en firmwareuppdatering som rejält förbättrade prestanda.

Men sådant tillhör undantagen. Normalt brukar ju kameratillverkarna komma med en ny modell istället för att uppdatera mjukvaran i en existerande.

Fujifilm X100 fick i dagarna focus peaking, mer responsiv manuell fokus, förbättrade AF-prestanda och bättre närgräns innan man måste slå över den i macro-läge iom version 2.0 av firmware. Bland annat.

(Redan version 1.3 stöpte om kameran rejält i sig, konsoliderade auto-ISO och ISO-inställningarna samt gjorde RAW-knappen programmerbar bland en del annat.)

Det jävligaste är att det här väcker helt andra pryldemoner till liv.

Jag hade precis blivit nöjd gluggmässigt med min NEX-6. 10-18 och antingen 35mm eller 50mm f/1,8 täcker 90% av allt jag gör. Saknar en telezoom ibland, bara, men det är i ärlighetens namn inte ofta.

Men hanteringsmässigt finns det åtskilligt jag retar mig på.

Att kameran känns som en kamerasimulator, avsaknaden av C-lägen på programvalsratten, att man inte kan flytta fokuspunkten direkt utan först måste trycka på en knapp - och att det inte finns en snabbgenväg för att hoppa tillbaka till mittpunkten, att automatiken är "konsumentorienterad" (väljer f/4 och ISO1600 snarare än f/2 och ISO400), ingen AF-ON etc etc etc.

Katjong, så landar A7 som en het potatis och så blir man sugen. Men jag borde verkligen inte.

Med EVF försvinner iofs ett av de värsta handikappen med crop-glugg på FF - sökaren blir inte slöjad. Så man skulle kunna härja på med några cropgluggar tills vidare i värsta fall. Och njuta av att alla gamla vintage-glas plötsligt har rätt brännvidd... Frestande. Plus att det nu kommer finnas en del APS-C/NEX-saker att fynda när uppgraderingståget går.

Jaja... Det ger sig så småningom.

När tror ni den första APS-C ILCE-kameran (sicket j-a ord) med Alpha-menyer kommer?

Känns lite som Sony bestämt sig för att A7 ersätter NEX-7, och att "A3/3000" och "A5" siktar in sig på NEX-3 respektive 5-målgrupp är väl sannolikt. Är man smart nu väntar man och ser vad "A6" blir för slags kamera.

Ack den som vore smart.

Senast ändrad:
Med EVF försvinner iofs ett av de värsta handikappen med crop-glugg på FF - sökaren blir inte slöjad. Så man skulle kunna härja på med några cropgluggar tills vidare i värsta fall. Och njuta av att alla gamla vintage-glas plötsligt har rätt brännvidd... Frestande. Plus att det nu kommer finnas en del APS-C/NEX-saker att fynda när uppgraderingståget går.

Går kanske snart att fynda RX1or......
Såg att den var nere under 20 kkr. A7an +35/2.8 ligger på drygt 22kkr. Känns som om 1 bländar steg och 2kkr är värt möjligheten att byta objektiv..... Lägger man till EVF så blir det ju billigare dock 1 bl steg ner...

Sigma. Deras splitter nya 24-70/4 OS HSM Art kan mycket väl komma i originalfattning för de här nya Sony-kamerorna.
/Mats
Ursäkta OT, men är den bekräftad?

För övrigt måste jag säga att jag blivit lite småsugen på en A7. Jag var nästan beredd på att slå till på Fujifilm X-E2, men FF i litet format får mig att tänka en vända till.

Pär

Förhandssnacket ja. Det verkar baserat på vad "nyckelhålskikarna" har missuppfattat. Det verkliga snacket hos Sonys utvecklingsteam kan ha handlat om kommande A-mount-kameror. Det ska ju komma minst en advanced-high end A-mount-kamera nästa år.
.

Det vet varken du eller jag heller. Sony har stoppat kameror som varit färdiga förut (exv. A560). Om detta med E-mount faller väl ut nu med FFså varför ska Sony i så fall hålla flera parallella utvecklingslinjer igång? Det är stora pengar att tjäna på standardisering. Det kan mycket väl bli på det sättet att A-mount endast täcks med adapter.

A3000 var kanske faktiskt den tjockkamera med E-mount försöksballong en del trodde det var.

Nä, självklart har Sony själva koll på vad de har för planer osv., men vi och alla andra utanför den innersta kretsen kan ju bara spekulera.

Som du så tidigare så har de haft flera år på sig med NEXarna utan att göra nåt och med aps-c finns såklart inga tekniska hinder och de har istället gjort än det ena, än det andra objektivet med stabilisering och t.o.m. fått Zeiss att ta fram OSS-objektiv, så jag tror inte heller att det nånsin blir nån E-mount med IBIS vare sig för små eller stora sensorer.

Det är inte heller någon vits med att vänta på kommande modeller.

De här kamerorna är ju hur läckra som helst och för min personliga del har de ställt allting på huvudet. Jag har varit helt inriktad på Nikon D800, men nu kan jag inte motstå de här.

Lär bli en A7 och sen en Nikon D7100 tror jag, så finns det en snabb DSLR för telefoto, action osv. och dessutom en smidig FF för riktigt bra bildkvalitet på närmare håll som enkelt kan tas med och för filmning och med adaptrar så jag kan utnyttja hela min hög med Konica Hexanon-objektiv och troligen några Nikon-gluggar, samt en bra normalzoom med FE-mount, antingen 24-70/4 ZA OSS, eller så inväntar jag vad Sigma kommer att komma med. Deras splitter nya 24-70/4 OS HSM Art kan mycket väl komma i originalfattning för de här nya Sony-kamerorna.

Måste bara skrapa ihop lite kulor först. De här går helt enkelt inte att motstå, oavsett brist på IBIS! :)

Man måste kunna vara nöjd med det som är också och inte bara klaga på det som skulle vara ännu en aning bättre. Eoshd.com skiver t.ex. "The full frame Sony A7 and A7R are disappointing for lacking 4K and a high bitrate codec".

Jag säger som Sten-Åke, man kan inte få allt för 50 spänn.
Men det man får för under 15 000 från Sony nu är alldeles makalöst!

/Mats

Jag säger kör! Men jag är lite förvånad för jag har alltid tänkt på dig som killen som gillar stora grejor :).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar