afe
Aktiv medlem
Jag tycker nog att man med detta inte har underlag för att påstå någonting alls...
Vi får naturligtvis som du säger invänta praktiska prover utförda av folk som vet vad de gör. Just nu vimlar nätet av tekniskt undermåliga bilder (nästan enbart JPEG) från A7/a7R tagna av folk med pengar men utan grundläggande fototeknisk kunskap. På förbluffande många av dessa bilder har de ju inte lyckats sätta skärpan rätt ens!
.
Kameran har nog än så länge bara testats av journalister och dylikt, eftersom den inte finns på marknaden. Deras fotokunskaper varierar givetvis.
1) "Degiga" adaptrar.
Undviks genom att välja kvalitetsadaptrar. Det har bevisligen tagits mängder av tekniskt högklassiga bilder med adapterförsedda NEX-kameror och Leica-objektiv t.ex.
Så är det absolut - min adapter från Novoflex sitter ljusår bättre än allt annat jag provat (inklusive FOTGA som Per brukar rekommendera).
I artikeln påstås att Leica-objektiv skulle ge bättre resultat på M9 än på A7/A7R.
Men Leica M9 har ju också en platta framför sensorn, så rent tekniskt är ju problemet exakt detsamma för Leicas som för Sonys kameror. Påståendet bygger på två ANTAGANDEN:
1) Att Leica (eventuellt) kan ha lagt in kompensation för detta i kamerans bildprocessor.
Leica har specat sina sensorer så att de ska fungera så bra som möjligt med deras objektiv, bland annat med hur mikrolinser och mjukvara är gjord. Det är inget antagande, utan fakta.