Precis.
4K är hur som helst helt meningslöst än så länge. Däremot är bitrate ett faktiskt problem för den som vill jobba med produktions- eller sändande bolag. Men det går lätt att komma runt med en extern recorder.
Ett annat spår, satt just och läste det här:
http://www.photoreview.com.au/revie...eable-lens/first-look-sony-ilc-a7#Full_Review
Funderar över två saker, dels anges blixtsynk för A7 till 1/160s medan A7r sägs ha 1/250s - det låter knepigt, skrivfel? Vad skulle vara anledningen till differensen annars?
Det här låter ju å andra sidan väldigt bra:
"Autofocusing was very fast and remained accurate at quite low light levels, including after dark. Hunting was never detected with the fast prime lens so it will be interesting to test this function with slower zoom lenses when they become available."
Men det behöver inte betyda så mycket. Det är inte förrän man ställt barn eller djur framför kameran man får svar på hur bra AF är i praktiken ;-)
De har vänt specarna fel i tabellen. Det är A7 som har 1/250s och A7r som har 1/160s synktid. Det är också fel på Elektronic front cuirtain shutter. Det är A7 som har electronic first curtain shutter, medan A7r inte har det.
Att det är skillnader beror väl på att de har gjort så bra de kunnat. Det är ju olika sensorer och det är dessa som används för ljusmätning och 24-megapixlaren är lite snabbare i utläsningen.
Lite onödigt gnäll om filmegenskaperna på Eoshd.com.
Det är ju trots allt de enda (tillsammans med A99) som har FF och 50/60 fps. Kamerorna har också ljudnivåjustering, möjlighet att koppla till xlr-docka (är väl samma svindyra som till A99 tyvärr), både mic och hörlursuttag osv., samt focus Peking och nu också zebra-kontroll för exponering. Helt enkelt att de tagit filmning på allvar och jag gissar att de jobbat en del med att få bort aliasing och rolling shutter-effekten också.
Det där att kameror sålda här får 25p/50p, medan de i USA har 24p/30p/60p stör mig. Fattar inte vitsen med en sådan differentiering. Jag vill också ha 60p!
Så är det ju på alla Sonys kameror. Nyligen i nån annan tråd, eller den här, skrev någon att det åtm. för RX100 skulle gå att ladda ned programvara som ger 60p även i europeiska modeller. Hittar inte det inlägget igen, men stämmer det? Jag skulle verkligen vilja ha det, men slippa importera en kamera från USA med allt vad det innebär i form av garantier, menyspråk osv.
Att Sony fortsätter med AVCHD får man nog leva med. Det är visserligen bra kvalitet och lågförstörande komprimering, men oerhört trögjobbat i redigering och det saknas stöd för det i en del program. Vet att min son har först konverterat filerna till okomprimerade jättefiler som sen är hur smidigt som helst att jobba med i Premiere Pro eller Final Cut Pro som han nu kör på Mac.
Jag har varit lite kluven för att jag har befarat att AF skulle vara ganska dåligt. Har en NEX-5N och den är verkligen inte kul i det avseendet. Kräver inte absolut superprestanda i AF, men det måste ju fungera i vanliga situationer. Jag blev positivt överraskad av det här videoklippet.
http://www.youtube.com/watch?v=QBVNVxVrtCk
Det är ju långtifrån någon Test eller definitivt besked, men ger en fingervisning åt rätt håll. Jag vill absolut inte lägga massor av pengar på en kamera som jag skulle reta mig på, men det här duger. Sedan kan man komplettera med en aps-dslr för andra tillfällen.
Videofunktioner, videokvalitet och AF mm. gör att jag känner mig trygg att välja en A7. Det blir inte r-modellen. NEX-5N får stanna parallellt med den här för att till den har jag ett undervattenshus.
Tyvärr så kan jag nog inte stå i första ledet och få en i de första leveranserna i november, men så snart det är möjligt lär det bli en A7. Kameran är ju bara en liten del av ett helt system.
/Mats