Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det där är väl ändå en tämligen skev verklighetsbeskrivning?

Vad de har gjort när det gäller NEX-7 vet jag inte (har ingen), och där är man väl "bara" uppe i FW 03 om jag minns rätt. Men den var ju inte så pjåkig från början... Och de fixade väl en låsning för movie-knappen, som många klagade på?

Eftersom jag har en NEX-7 och har tagit några tusen bilder med den kanske jag har rätt att ha en verklighetsuppfattning som bygger på mina erfarenheter av kameran?

Det har kommit en (1) uppdatering till NEX-7, och den löste problemet med just filmknappen genom att den går att låsa. Övriga egenheter har jag haft tillräckligt med synpunkter på i andra trådar :)

Min förhoppning är att Sony följer Fujis exempel och uppdaterar FW på ett sätt som faktiskt förbättrar kamerans egenskaper (Fuji har t.ex. snabbat upp AF rejält och lagt till många nya funktioner med enbart FW-uppdateringar.) Senaste uppdateringen till X100 kom för någon dag sedan, trots att det finns en nyare modell de förstås hellre skulle sälja.

Rättning mittåt: Det finns 1.0.3 till NEX-7, men den uppdateringen innehåller inget jag har nytta av. Jag skulle också gärna se att FW gick att uppdatera genom att bara kopiera filer till minneskortet på samma sätt som andra tillverkare gör i stället för att behöva köra via datorn.

Senast ändrad:
Jag har a99 nu men är ruskigt intresserad av a7r.
Hur fungerar dess AF? Jag vet att det är CDAF och att det ska vara 25 af-punkter. Är dessa spridda bättre än i a99 månntro?

Jag har ju köpt på mig ett antal Nex gluggar t.ex E24 mm f1,8 ZA
Kommer de bara att fungera i croppat läge på de nya fullformatskamerorna?

Jag var lite skeptisk till dessa kameror innan de presenterades (och jag är fortfarande övertygad om att Sony lyckats peta in några dumheter som vanligt), men lagom till nästa skatteåterbäring är det inte helt omöjligt att det blir en ändå - det jobbiga är förstås att jag inte kommer ha någon nytta av mina NEX-gluggar (att köra en sån här i cropläge är för mig helt ointressant).

För min del är det A7r som är mest intressant. Jag behöver inte jättesnabb AF, och det har ju visat sig att problemet med moiré och sånt inte är så stort i praktiken med de kameror som saknar AA-filter som somliga hävdade att det skulle bli (jag trodde också det skulle bli mer sånt med D800E).

Men HALLÅÅÅ :) Hur funkar det med spridningen av AF-punkterna i a7r? Jag antar att det är som på nex-7 som också har 25 st.

A7 är kanske inte lösningen på allt trots allt (fast jag vill nog se faktiska resultat också) ;)

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2013/10/two-reasons.html
Att A7 skulle vara lösningen på allt är det väl ändå ingen som tror???

Men att den för SOMLIGA med deras typ av fotograferande kan ersätta alla deras andra kameror är förstås en helt annan sak.

I artikeln du länkar till tas upp två problem.

1) "Degiga" adaptrar.
Undviks genom att välja kvalitetsadaptrar. Det har bevisligen tagits mängder av tekniskt högklassiga bilder med adapterförsedda NEX-kameror och Leica-objektiv t.ex.

2) Ljusspridning i filterplattor framför sensorn.

I artikeln påstås att Leica-objektiv skulle ge bättre resultat på M9 än på A7/A7R.
Men Leica M9 har ju också en platta framför sensorn, så rent tekniskt är ju problemet exakt detsamma för Leicas som för Sonys kameror. Påståendet bygger på två ANTAGANDEN:
1) Att Leica (eventuellt) kan ha lagt in kompensation för detta i kamerans bildprocessor.
2) Att Sony (eventuellt) inte har gjort detsamma i deras kamerors bildprocessorer.

Jag tycker nog att man med detta inte har underlag för att påstå någonting alls...
Vi får naturligtvis som du säger invänta praktiska prover utförda av folk som vet vad de gör. Just nu vimlar nätet av tekniskt undermåliga bilder (nästan enbart JPEG) från A7/a7R tagna av folk med pengar men utan grundläggande fototeknisk kunskap. På förbluffande många av dessa bilder har de ju inte lyckats sätta skärpan rätt ens!
.

Men HALLÅÅÅ :) Hur funkar det med spridningen av AF-punkterna i a7r? Jag antar att det är som på nex-7 som också har 25 st.
Läste nånstans att hela bildytan är uppdelad i 25 areor för kontrastdetekt-systemet. Således heltäckande. Men sedan kan man tydligen justera detta ner till en enstaka pixel, ifall jag förstått rätt.

De 117 PDAF on-chip punkterna på A7 är säkerligen inte heltäckande.

Hur det funkar på NEX-7 har jag som sagt ingen erfarenhet av.
.

Läste nånstans att hela bildytan är uppdelad i 25 areor för kontrastdetekt-systemet. Således heltäckande. Men sedan kan man tydligen justera detta ner till en enstaka pixel, ifall jag förstått rätt.

PDAF on-chip punkterna på A7 är säkerligen inte heltäckande.

Hur det funkar på NEX-7 har jag som sagt ingen erfarenhet av.
.
Tack,det var precis vad jag undrade. Och det låter bra för mig. Läste också att det finns en funktion som kallas "pupilligenkänning" som låter intressant.

F.ö. så finns det ingen kameratillverkare som tillverkar en basmodell och sedan nöjer sig med FW-uppdateringar för resten av dess livslängd, eller hur?
Jag kan på rak arm komma på två exempel där kameratillverkaren har släppt en FW-uppdatering som rejält har förbättrat en existerande modell.

1. Nikon D70 fick en uppdatering som gjorde den likvärdig med D70s, vad gäller mjukvarufunktioner. (Fysiska skillnader går förstås dåligt att uppdatera med mjukvara ...)

2. Canon EOS 7D fick en firmwareuppdatering som rejält förbättrade prestanda.

Men sådant tillhör undantagen. Normalt brukar ju kameratillverkarna komma med en ny modell istället för att uppdatera mjukvaran i en existerande.

Nä, de fungerar i FF-läge också, men med en hel del mörka kanter och hörn som följd :)

Någon artikel (dpreview, kanske?) påstod att A7(r) byter till APS-C-läge när den upptäcker att det sitter ett E-objektiv på. Kan man hindra detta med en inställning?

I och för sig något jag också reflekterade över, men då har man bara byggt sig en "tunnare" tjockkamera. :)

//Lennart

Fast även i det läget kan du ta loss greppet och lägga kameran i ena jackfickan och greppet i den andra. Lite svårt att göra med en vanlig DSLR =) Så fördelen av storleken finns kvar även om man bygger på kameran lite.

Någon artikel (dpreview, kanske?) påstod att A7(r) byter till APS-C-läge när den upptäcker att det sitter ett E-objektiv på. Kan man hindra detta med en inställning?

Ja, det är precis som på NIkon där det går att ställa in om den ska ställa om sig eller inte.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto